Sverigedemokraterna stal kamera av Kalibers reporter

Radioprogrammet Kaliber skickade in en reporter i Sverigedemokraterna för att ”Wallraffa” hösten 2008. Reportern var Caroline Stenman, som låtsades vara intresserad av partiets politik. Hon följde därför med SD:s ungdomsförbund på en resa till Tallin, försedd med dold videokamera och dold mikrofon.

Tyvärr så kom Sverigedemokraterna på henne och då tvingades hon in i en hytt där hon under ett tumult blev fråntagen sin väska och kamera. Det man inte visste var att hon dessutom bar en dold mikrofon varför nu Kaliber lagt ut inspelningen på nätet. Det framgår med all önskvärd tydlighet att agerandet skrämde reportern ordentligt och att ”tumultet” kan vara en omskrivning för ”våld”.

Kaliber: ”Med på resan var bland andra partiordförande Jimmie Åkesson, ungdomsförbundets ordförande Erik Almqvist och partisekreterare Björn Söder.”

Kaliber berättar på hemsidan att brottet är polisanmält och att brottet kan röra sig om rån. Mannen på ljudbandet är ungdomsförbundets ordförande Erik Almqvist.

Så kan det gå när man försöker granska det främlingsfientliga och islamofobiska partiet Sverigedemokraterna…

Kalibers hemsidaInspelningen från hytten

Andra om: , , , , , , , , , , , it Resumé AB1 Journalisten EX

[tags]Sverigedemokraterna, Jimmie Åkesson, Björn Söder, Erik Almqvist, Rån, Kaliber, Wallraff, Kriminalitet, Främlingsfientlighet, Tallinresa, Nazianstuckna, Politik[/tags]

  16 comments for “Sverigedemokraterna stal kamera av Kalibers reporter

  1. SD
    17 februari, 2009 at 12:46

    För övrigt! Go and fuck myself.

  2. 17 februari, 2009 at 14:47

    Eftersom SD har visat sig som brottsliga och våldsamma bör man ta från de svensk medborgarskap och utvisa de från landet.

  3. MM53
    17 februari, 2009 at 14:47

    RADERAT N24-SPAM!

  4. Kurt
    17 februari, 2009 at 14:52

    Kaliber har vunnit priser eller varit nominerade till journalistpriser (guldspaden, stora journalistpriset etc) varje säsong, det blir nog fler med detta material. Om det stämmer att hon samlat material i flera månader redan, så finns det mycket att ösa ur. Mycket modigt gjort, hon tog mycket stora risker och tyvärr finns nog hotet kvar låter det som.

  5. Anselm
    17 februari, 2009 at 15:45

    ”Sverigedemokratisk Ungdom drabbat av statsunderstödd infiltration”. Detta är SD;s förklaring till det inträffade, vilket skulle kunna vara äkta humor om det hade publicerats av Tankesmedjan Limbo. Men istället är det ett levande exempel på hur SD tar på sig martyrmössan och beklagar sig över att en reporter gör sitt jobb. SD-ungdom tänker ta till rättsliga åtgärder bevars och anmäla både infiltratören och SR ”detta med hänvisning till bland annat Europakonventionens artikel 8 om rätten till privat- och familjeliv”.
    Snacka om att ge patetisk desperation ett ansikte!

    • 17 februari, 2009 at 15:55

      Ja Anselm. De hoppas väl på att folk ska tycka synd om dem. Fast alla tycker nog att det ska bli mer spännande att höra vad Kaliber kommer att avslöja när programmet sänds. De har säkert slängt kameran i havet från båten, nu försöker de skylla ifrån sig och sätta upp en oförstående nuna…

  6. Muslimah
    17 februari, 2009 at 15:48

    Vad hemskt! Blev rädd bara genom att höra henne springa och flåsa. Jag tror hon var mycket rädd, stackars tjejen!

  7. Sanna
    17 februari, 2009 at 16:06

    Det är bra att Sveriges Radio försöker avslöja de nazipåverkade razzarna! Varför skulle vi annars betala licens?

  8. Kurt
    17 februari, 2009 at 16:41

    För bara 1 mån sedan var det SVT:s Uppdrag Gransknings som avslöjade högerextrema SSPX. Det var en världsnyhet, som knappt fick någon uppmärksamhet i Sverige.

  9. 17 februari, 2009 at 17:06

    I ärlighetens namn, hade jag plötsligt insett att en person jag trodde var en vän hade bandat mina konversationer i månader hade jag nog också blivit rasande. Självklart tog de filmen ur kameran. Om de däremot behållt den och handväskan är det ett brott och de ska fällas för det.

    Fast det var då en fasansfullt pinsam kommentar de hade. ”Sverigedemokratisk Ungdom drabbat av statsunderstödd infiltration”. Pffft. Bör sägas att de självklart kommer få smaskiga filmklipp om de rör sig bland ungdomar. Det skulle de få i LUF och MUF också.

  10. Christer W
    17 februari, 2009 at 17:13

    Det skulle nog bli smaskiga film klipp i alla ungdomsförbund, till och med hos KD skulle jag tro.

  11. Anselm
    17 februari, 2009 at 18:05

    Senaste (bort?)förklaringen tycks efter ett erkännande vara att”man var rädd att AFA dokumenterade SD;s verksamhet”. Okeeej?
    Jag kan hålla med Hampus, men måste erkänna att nån enstaka gång när jag blivit hemligt dokumenterad av vänner har jag mest hållit mig till att sjunga hyllningssånger till typ rakvatten eller zoomat nån mugg med dryck… nästan pinsammare än avslöjanden om snodda värror…

  12. 17 februari, 2009 at 19:11

    Enligt Sanna Klinghofer på Kaliber finns det fångat på bevakningsfilm hur Almqvist går ut ur hytten med en väska som han inte hade när han gick in.

  13. Sanslöst
    17 februari, 2009 at 21:43

    Läs igenom kommentarsreglerna, noga! / Jinge

  14. H2
    18 februari, 2009 at 08:54

    Om jag begriper svensk lag rätt (gäller den på en båt mellan två länder?) så är det alltid tillåtet att fotografera-filma allt man kan se.
    Däremot är det inte tillåtet att stjäla utrustning av fotografen.
    Det spelar ingen roll om den fotograferad personen blir irriterad över fotandet.

    Att dom är rädda för AFA är inte förvånande, vi närmar oss 30-talet med väpnande konflikter mellan två extrema politiska sidor

  15. 18 februari, 2009 at 10:54

    Jag tycker snarare att det är Erik ”det har inte hänt” Almqvist som snyftar, jag…=)

    SDU = Sverigedemokraternas Unghumorister?

Comments are closed.