Oasis of the Seas, en flytande fälla?


Alla har väl sett bilder på The Royal Caribbean nya flaggskepp, kryssningsfartygens nummer ett, Oasis of the Sea? Fartyget lär just nu finnas i Östersjön på väg till Florida för att där ta emot sina första kryssningsresenärer. Vill man så kan man boka en hyttplats för fem tusen kronor för en vecka, men då får man antagligen trängas med många människor i den hytten. Vill man ha det lite bekvämare så finns det hytter för 50 000 kronor i veckan.

Det är egentligen inget konstigt med det, det är så marknaden fungerar. Vanligt folk får tränga ihop sig i en liten hytt, medans de som tjänar pengar på andras arbete kan kosta på sig en hytt med havsutsikt och egen bubbelpool på balkongen.

Strax ovanför pannan känner jag två små knölar, det är hornen som pockar på att släppas igenom huden. Orsaken är att jag när en stark önskan om att rederiet glömt att ta reda på den fria seglingshöjden under bron över Öresund. Tänk vilken ohämmad glädje som skulle infinna sig om plötsligt tidningarnas löpsedlar vrålade ut beskedet att man måste riva en del av bron för att få ut fartyget? Ett sådant misstag vore helt i klass med kamrat Murphy, och jag skulle fira i dagarna tre. Och vad som händer om detta havets monster råkar ut för ett haveri behöver vi knappast fundera på.

intressant Andra om: , , , dn ab ex svd dn1 sds hd gp t


46 svar till “Oasis of the Seas, en flytande fälla?”

  1. Du tror mao att det är omöjligt att tömma fartyget snabbt efter tex efter en kollision?

    • Ja, det skulle vara intressant att veta hur man tänker sig att rädda 6-8000 människor om fartyget är på väg att sjunka.

      • Sjunker hon stående i lugnt väder så går det nog. Lite jobbigt med rullstolar.
        Välter hon är det ajöss med hela gänget.
        Rullar hon går det knappast att få i livbåtar utan bara flottar. Lite förluster räknar man med även i fredstid.

          • rent tekniskt så ligger fartygets tyngspunkt under deplacementkroppens tyndpunkt – d.v.s. positiv metacenterhöjd.
            Blir den negativ blir hon rankt och kan välta. Vasavarvet har en bra beskrivning på detta.
            Men det är bra mycket maskineri som ligger lågt. 140 000hkr motorer väger en del, generatorer, kylmaskiner, tankar etc.
            Sen är överbyggnaden nästan bara tomrum. Men hon kanske kan blåsa omkull i en hurrycane.

  2. Stora Bältbron har en segelfri höjd på 70 meter mot Öresundsbrons 57 meter.
    Via Kielkanalen går inte ens med skohorn då den segelfria höjden bara är 40 meter och tillåter endast båtar med en bredd av 32,5 meter och 9,5 meters djupgående.
    Oasis of the Sea är dubbelt så bred med sina 64 meter, djupgående 9.1 m, och är 65 meter hög över vattenytan så hon måste gå ut via Stora Bält och då med bara 5 meter tillgodo.

    • Vanligt folk får tränga ihop sig i en liten hytt, medans de som tjänar pengar på andras arbete kan kosta på sig en hytt med havsutsikt och egen bubbelpool på balkongen…

      Är det inte så menar du?

        • De som har ”slitit” ihop sin förmögenhet har oftast bara slitit med att förmå andra att slita ihop en förmögenhet åt dem. En ensam människa kan aldrig bli snorrik på sitt egna arbete. Bara genom att sno mervärdet som skapas av dennes arbetare blir en människa snorrik. Eller tja.. man kan ju vinna på lotto också.

          • Du måste alltid tänka på netiketten när du skriver en kommentar här.

            På samma sätt som en insändare i en papperstidning så läses ditt debattinlägg innan det släpps fram.

            Följande kommentarsregler gäller här:

            1. Anonyma kommentarer accepteras ej. Det innebär att falska mejladresser också är förbjudna.
            2. Osakliga personangrepp eller provokativa kommentarer är inte tillåtna.
            3. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra stötande kommentarer raderas.
            4. Länkar till sådana sidor, samt till fascistiska, nazistiska eller fanatiskt religiösa d:o raderas.
            5. Länka enbart till etablerade mediesiter i löpande text.
            6. Okontrollerbara och overifierbara faktauppgifter accepteras inte.
            7. Off-topickommentarer raderas liksom one-liners som inte tillför något.
            8. Personliga hälsningar och liknande meningslösheter raderas.
            9. Kommentarsfältet är till för kommentarer, inte för privata meddelanden.

            Det är uppenbarligen angeläget att påpeka att kommentarerna står för den som kommenterar, inte för bloggägarens åsikter. På samma sätt som en tidningsägare knappast står för insändarskribenternas åsikter så tar jag inte ansvar för dem som kommenterar. Men upptäcker DU någon olämplig kommentar så maila mig och tipsa. Vissa dagar kan det komma över 100 kommentarer och då är det lätt att missa.

            / Jinge

          • ja ja

            Att man inte kan bli snorik på sitt egna arbete beror helt och hållet på det skattetryck och poitiska system vi har i sverige, inte på de ”svinrika” egnaföretagarna som sliter. Jag skulle gärna ge mina anställda mer i lön om politikerna såg till att företagen inte betala så mycket i skatt.

  3. Fruktansvärt ful är den i alla fall. Ser ut som en hönsbur. Vem sjutton skulle betala flera tusen dollar för att trängas med en ohyggligt massa människor i en sådan ful skapelse?

  4. Skorstenen är av teleskop modell och när man bränner på i full hastighet så sjunker fartyget avsevärt. Den kommer under bron med nöd och näppe. Finnarna är inte så dumma.

  5. Skall bli intressant att höra om strandskador senare i Stora Bält-området.
    Vad kul det skall vara att gå iland i de Karibiska städerna, som ganska är små, och bara möta skeppskompisar. Jämför med 6300 övergödda amerikaner i Nynäshamn t.ex. vad pittoreskt! Det kanske bara blir häften för gubbarna brukar sitta i baren även i hamn.

  6. De måste köra fullt under Stora Bältbron för att klara det, ändå har de bara 30-40 cm marginal…

  7. Tränga ihop sig… Ja, två stycken per hytt,. Alla hytter, utom ett fåtal, är dessutom utsideshytter på denna båt. Ja stor är den, och människan är fantastisk med sin påhittighet, dessutom är det en vinst för miljön, på samma vis som ex.vis. Airbus 380.
    Och vad avser missunsamheten: i vilket samhälle som helst kommer det att finnas människor som på ett elelr annat vis är priviligierade. Pengar är bara ett av alla vis man kan vara priviligierad på, fördelen med kapitalismen är att där kan man i alla fall dölja sin oduglighet bakom en hög stålar;)
    Heja Oasis of the Seas och alla människor bakom det!

  8. Fördelen med dessa livbåtar är ju att de inte behöver sänkas ned utan helt enkelt släpps, sen rymmer de ju 370 pers oxå. trevligt att de tänkt ett steg längre för en gångs skull ;)

  9. Jag skulle nästan kunna slå vad om att den klarar sig.
    Även om rederiet och tidningarna gör lite dramatik av att hon måste fälla skorstenarna och köra med hög fart i lågvatten.

    Man bygger inte ett så dyrt fartyg för att sedan ”chansa” på att den inte rammar en väldigt dyr bro . . .

    Det är f.ö. inte första gången som så stora kryssningsfartyg haft denna och liknande utmaningar.

    Och om nu folk vill spendera sina ihoparbetade pengar på att flyta omkring på en jättebalja, why not, det är deras pengar ? Det är ju miljövänligare än att flyga kors o tvärs iaf. Tyvärr flyger väl en del till olika hamnar där dom går på och av iof…

    Ful är den dock :(
    /K

  10. Jag tänker på Estonia…den sjönk på grund av öppen bogvisir…detta fartyg har byggts med två parallela väggar ,mellan dessa är det fritt fram för vattnet att flyta in, titta på aktern som är kanske 10 meter över vattenytan men om en stor våg sveper fram då kommer den dränka flanörer….(mellan dessa väggar har man en gågata…)

  11. Riva broar? Nejdå nejdå. Om den inte kommer ut borde vi ta båten ibruk på östershön & bottenviken och ersätta befintliga Silja & Vikingbåtar. ;)

  12. Är det inte ett väldigt stort och lockande terroristmål egentligen. Det är väl inte så att den är bestyckad med vapen för skydd?

  13. Det är inga passagerare på denna båt för tillfället, enbart besättning om ingen nämnt det tidigare…..

    Men passagerarna hade kunnat hjälpt till att tynga ner båten….

  14. ”Vill man så kan man boka en hyttplats för fem tusen kronor för en vecka, men då får man antagligen trängas med många människor i den hytten”

    Antagligen trängas med andra? Haha.. har du ens åkt med ett kryssningsfartyg.. klart man inte behöver trängas med andra… kollat för mkt på Titanic?

  15. Helt Oumberligt inlägg och med en massa Oumberliga kommentarer också. Ja, under jordelivet så finns det mycket orättvisor att tampas med men inför döden är vi alla lika (så här i Allahelgonatid). Paniken vid slutet lyser lika fint i allas ögon. Fattig som rik!
    Har faktiskt varit på en nästan lika står ”pråm” i Florida för många år sedan. Åkte lots tillbaka efter några timmar ombord, min nyfiken helt var stillad. Sedan gick jag och hämtade min 70-talsjänkare och bilade genom Florida.
    Träffade vanligt folk som aldrig skulle haft råd att åka på denna ”pråm”.
    Jag gillar prylar dva Oumberligating så jag tycker denna båt är helt ”konstverk” i att hitta på prylar. Avsaltningsanläggningen skulle kunna ge 5000 människor dricksvatten i de fattigaste delarna av världen om man bara monterade ur den. Utopi,visst!
    Som sagt trevlig och fin blogg det här!

    • >Träffade vanligt folk som aldrig skulle haft råd att åka på denna ”pråm”.

      Jasså? Det är inte speciellt dyrt att åka på en kryssning. Jag åkte i februari 2008 på en fem-dagars kryssning (Galveston-Cozumel-Progresso-Galveston) för 360 dollar (om jag minns rätt). La ner ungeför lika mycket till på dricka och utfärder (80 dollar för mexikansk matlagningsklass, 120 dollar för utfärd till Chitzen Itza om jag minns rätt, resten en flaska vin till maten, ett par öl, läsk, etc).

      Visst, om du enbart talar om riktigt fattiga som inte har råd med mat och kläder så har du säkert rätt. men en majoritet av ISAs befolkning har råd med en kryssning. Det är bra mycket billigare än vad du betalade för din USA-resa. Misstänker att enbart din hyrbil kostade minst lika mycket per dag som kryssningen. 50-60 dollar per dag är billigare än de flesta hotellrum… Nu gissar jag att du var på besök i Florida, du kan ju eventuellt (som jag) bo i USA. Men jämför kryssningspriset med att åka på semester och bo på et hotell… Bra mycket mer för pengarna…

  16. Är det inte lite roligt när människor i Sverige pratar om att tränga ihop sig när man pratar om en lyxkryssning och två personer per hytt?
    Tycker bara det visar att när stackars ”vanliga” svenskar pratar om att mycket vill ha mer, kan de räkna in sig själva i mycket gruppen.

  17. ett sånt fartyg måste vara mumma för piraterna…hur mycket kan man begära? hwehe,
    och ingen antiterroriststyrka skulle våga ge sig in , 8000 pers…på en sån liten yta, och massor av gömställen,
    undrar hur man får bort råttor och möss…de finns redan där….är det nu som man jagar dem?

  18. Tack Lars!

    Trött på alla som klankar ner på företagare.

    Ok jag jag tjänar pengar men jag jag har anställt 30 unga människor utan utbildning som kanske inte hade haft jobb annars. De betalar skatt, jag betalar skatt, de köper saker (25% skatt), de konsumerar mm mm = bra för alla!

    /Må bra

  19. Trängas ihop i en hytt? jag har åkt med rederiet och man trängs inte och vi hade en ”billig” hytt. Det var den bästa resan jag har åkt på och kommer absolut resa igen! Du som snackar som goja, har du ens rest med dom själv????? GO Royal Caribbean!!

  20. Kan lägga till att den som tjänar pengar på andras arbete är samma person som har skapat ”andras arbete” genom att satsa egna pengar som man själv arbetat ihop.

  21. jag ser att flera andra påpekat att man bara bor två personer per hytt. Ofta åker man ju inte ensam, så man delar väl normalt hytt med flickvän/pojkvän/make/maka eller en kompis.

    Som jag nämner i en kommentar högre upp så betalade jag 360 dollar för en fem-dagars kryssning i februari 2008. Då ingick all mat. Sedan la jag ut ungeför lika mycket till för vin till maten, nån drink på kvällen, läsk på dagarna (gick att köpa ett läsk-kort för obegränsad dricka för $5 per dag), och utfärderna. Det är på utfärder och alkohol som rediriet tjänar mest. Jag betalade 80 dollar för en mexikansk matlagningsklass (drinkar/öl medan vi lagade maten och vin till maten ingick) och 120 dollar för en utfärd till mayaruinerna vid Chitzen Itza.

    Kryssningar är bra valuta för pengarna om man gillar den typen av semester. 72 dollar per dygn är betydligt mindre än vad ett hyffsat hotellrum kostar, och då ingår dessutom mat.

  22. Alltså det där fartyget är otroligt ! I sommar den 23 juli, 4 dagar efter min födelsedag, ska jag åka med det från fort Lauderdale strax utanför Miami och vara i Caribien i två veckor! Men det är inte billigt! Vi komemr inte att kunan åka på en sån resa igen skulle jag tro!