Mordet på Olof Palme

Leif GW Perssons nästa TV-program i Sveriges Televisions nya satsning, Veckans Brott, kommer att handla om mordet på Olof Palme. Själv har jag känt mig tveksam inför möjligheterna att det faktiskt skulle vara Christer Pettersson, han passar helt enkelt för bra in på beskrivningen av en missbrukare och psykopat. Därför är det extra glädjande att läsa Perssons artikel i Expressen, framförallt också med tanke på att vi har samma uppfattning.

Leif GW/Expressen: ”Vem var det som gjorde det då, undrar kanske någon, och – om inte annat – för att få ett personligt avslut på den mest genomtröskade händelsen i svensk kriminalhistoria tänkte jag berätta vad jag själv tror. Och jag vill verkligen betona att det är vad jag ”tror”.
Olof Palme var en politisk person och sådana personer mördas vanligen av politiska skäl En mindre konspiration bland hemliga motståndare i deras närhet, personer med ett förflutet inom militären, polisen, säkerhetstjänsten.
Vem var han då, gärningsmannen på Sveavägen, han som höll i vapnet?
För det första tror jag att du lever och att du gör det i frid med ditt samvete. Till och med nöjd med dig själv och det du har gjort.

Vid tiden för brottet var du cirka fyrtio år gammal, cirka hundraåttio centimeter lång, god fysik, intresserad och duktig skytt, handlingsmässigt ytterst kapabel och speciellt i trängda lägen. Du har utmärkt lokalkännedom i Stockholm (vilket enkelt kommer sig av att du troligen levt och arbetat där i hela ditt liv). Du är ostraffad, har inga kända personliga problem, uppfattas av din omgivning som en välordnad och hygglig karl. Lite tystlåten kanske, mån om din privata integritet.
Jag tror också att du läser den här artikeln och du får givetvis gärna höra av dig.”

Likt Persson så tror jag inte att mordet kommer att klaras upp, dess-
utom misstänker jag att mördaren fortsatt att arbeta inom sitt yrke och möjligen är pensionär idag. Det faktum att det inte klarats upp beror på att det endast är ett fåtal som känner hans identitet, därför har han säkert haft möjlighet att fortsätta inom sitt yrke inom militären, polisen eller säkerhetstjänsten. Han borde därför med ålderns rätt vara tämligen välkänd för en större grupp människor, fast inte som statsministermördare.

Vad det säger om dessa grupperingar, och deras politiska hemvist, inom de nämnda organisationerna behöver vi inte gå närmare in på. Men visst vore det skönt om vederbörande i alla fall i sitt testamente kunde erkänna och samtidigt styrka sin roll som gärningsman? Om inte annat för att folk ska slippa att bära på sin undran om vem det var och varför. Kolla Expressens film!

it , , , , , , , ex1 ab svd

  30 comments for “Mordet på Olof Palme

  1. Sten
    20 februari, 2011 at 10:18

    Det så kallade polisspåret tycker jag är väldigt intressant. Konstigt att det inte utreddes mer. Komikern Robert Gustavsson som även är vittne och var på Grand samma kväll som Palme har intressanta observationer som stämmer väl in på detta spår.

    http://video.google.com/videoplay?docid=-4217200720109232489#

    • Westergren
      20 februari, 2011 at 12:35

      Intressant är också namngivandet av den moderate riksdagsledamoten.

  2. Leo
    20 februari, 2011 at 11:04

    xxxxxxxxxxxxx

    Troll

  3. Mike
    20 februari, 2011 at 11:11

    Bortsett från att foliehatten sitter som en smäck så tillåter jag INTE att folk ljuger medvetet här. Håll dig härifrån! / Jinge

  4. Kaj
    20 februari, 2011 at 13:22

    Jag tror och jag måste betona (liksom Leffe) att jag ”tror” att Palmes mördare är död efter att han ha klarat av sitt uppdrag, ett politiskt mord, för att det var nödvändigt att skydda en politisk organisation i bakgrunden.
    Annars skulle man hitta mördaren eller skulle han avslöja sig själv någon gång, på något sätt, under alla dessa år – just för att mördaren inte är en proffs och totalt okänd för polisen.
    I fallet att mördaren lever, (vilket är 10% möjligt), så kommer han att tala, åtminstone då han ligger döende på något sjukhus. Jag tror inte att man kan dö med en så stor hemlighet. Speciellt om det handlar om en människa som inte har en brottslig bakgrund och levde ett helt vanligt liv.

    Men i stort, håller jag med Leffe.
    Palmes mördare arbetade kanske på Försäkringskassan, kanske som utredare på polisen, kanske någonstans i brandkåren eller var han en riksdagsman som tom var en älgjägare och … kanske läser han tom Jinges blogginlägg om mordet på Palme.

    • 20 februari, 2011 at 14:36

      I fallet att mördaren lever, (vilket är 10% möjligt), så kommer han att tala,

      Berätta gärna vad du har för fakta som stöder din uppgift.

      • Martin Forsman
        20 februari, 2011 at 15:33

        Jag tror INTE Palmes mördare kommer tala eftersom det mest sannolika är att utländsk säkerhetstjänst är inblandad, förmodligen i maskopi med någon/några ur SÄPO. Detta är alldeles för känsligt för att kunna avslöjas och därför skulle mördaren utan tvekan tystas om han visade tecken på att kracklera.

      • Kaj
        20 februari, 2011 at 15:58

        Fortsättning av meningen ovan talar om min egen ”tro” på saken. Det är nästan omöjligt att en människa som aldrig ha funnits i brottsregister kan dö med liknande stor hemlighet. Mycket logiskt möjlighet, men ingen faktum. En del mördare har kommit ut efter att ta några öl på krogen… alla är olika.

        • 20 februari, 2011 at 16:08

          Det är nästan omöjligt att en människa som aldrig ha funnits i brottsregister kan dö med liknande stor hemlighet.

          Du glömde skriva att ”du tror” att det är nästa omöjligt…

  5. Danne Nordling
    20 februari, 2011 at 15:03

    Persson företräder alternativet med polisspåret sedan länge. Men han verkar inte ha tillbakavisat Hans Holmérs tes att en säkerhetstjänst eller annan resursstark organisation hade skjutit Palme när han gick till fots till jobbet varje morgon över Riksbron. En mördare med ett gevär med kikarsikte hade lätt kunnat skjuta honom från en bil på Vasabron och sedan snabbt försvunnit i trafiken.

    Så som mordet faktiskt gick till utesluter att en rationell, nyttomaximerande organisation skulle ha utfört det. Istället pekar allt på att det skedde av en tillfällighet med kort varsel när möjligheten fanns. Och då pekar mycket på att det var Christer Pettersson som utförde det. Se vidare min bloggartikel 1/3 -06.
    /DNg

    • 20 februari, 2011 at 16:07

      Hans Holmérs tes att en säkerhetstjänst eller annan resursstark organisation hade skjutit Palme när han gick till fots till jobbet varje morgon över Riksbron.

      Spekulation, som så mycket annat. En gevärsskytt har problem med ett rörligt mål, en ”nyttomaximerande” organisation tar till det säkra sättet isf för att börja beräkna hastighet, vinkel och vind. Du borde lyssna på Expressens intervju i Expressen.

    • Christer W
      20 februari, 2011 at 16:55

      Du kanske skulle prova att stanna på Vasabron och sticka ut ett gevär och se hur länge du får stå ostört där.
      All den tid som har gått talar för att mordet inte var en slump utan var planerat. Det är till och med möjligt att mordet var köpt. Om det var professionellt folk i farten så är det troligt att vapnet dumpades i någon bil, bostad eller hotellrum för en kort tid tills det värsta hade lagt sig.
      Tiden talar nu för att vapnet aldrig kommer bli funnet och om det var folk som visste vad de sysslade med, förmodligen såg de till att vapnet blev rätt så omgående skuret i bitar.

      • 20 februari, 2011 at 16:59

        Eller sänkt från en båt till Helsingfors ngnstans mitt i drickat..

        • Christer W
          20 februari, 2011 at 17:32

          Det är möjligt men det som talar emot är att vapnet vara så hett och att föra det ur landet var en onödig risk.

          • 20 februari, 2011 at 17:56

            Även om en Magnum är en stor och tung pjäs så görs inga direkta kontroller på bilar som transporteras till Helsingfors. Det är lätt att gå ner senare och hämta vapnet…

    • Leo
      20 februari, 2011 at 18:19

      Besvara e-posten! / Jinge

  6. Leif Kjellberg
    20 februari, 2011 at 16:30

    Gevär från Vasabron mot Riksbron innebär vissa problem. Avstånd åtminstone 150 meter. rörligt mål. Att stanna en bil mitt på bron är också problematiskt. Om både målet och skytten är i rörelse tror jag att väldigt få elitskyttar/krypskyttar skulle känna sig bekväma med förutsättningarna.
    Jag tror att Leif GW har bra på fötterna.

    • 20 februari, 2011 at 16:33

      Du vet konservativa/nyliberaler vill ju hellre se en knarkare som mördare än en polis/säpogubbe…

      Dessutom, ska det spekuleras så är väl GW en av dem vars spekulationer och kunskap bör tas på allvar.

    • Leif Kjellberg
      20 februari, 2011 at 16:36

      Lägg därtill att trafiken på bron oftast är sådan att ett gevärsskott från en bil skulle skapa uppmärksamhet. Säkert skulle det finnas åtskilliga bra vittnesuppgifter.

  7. Leif Kjellberg
    20 februari, 2011 at 17:55

    Kan vi kosta på oss lite vilda spekulationer?
    Anta att utredningen kom fram till ett entydigt resultat och kunde bevisa att mordet var en konspiration med polis/militär/säkrhetstjänst inblandade…
    Skulle Sverige ha råd att öppet redovisa sanningen?
    Internationellt skulle landet sjunka till nivån bananmonarki. Inrikespolitiskt skulle förmodligen Vänsterpartiet komma nära egen majoritet i nästa val.
    ”sanningen skulle skaka Sverige i dess grundvalar” sade Holmer. ”bäst för Sverige om det inte blir uppklarat” sade Liedbom (om jag inte minns fel).
    Verkar inte helt långsökt att man försökte hitta några svartmuskiga argsinta kurder eller en nedgången sinnesförvirrad pundare för att lösa problemet.

    • Leif Kjellberg
      20 februari, 2011 at 18:30

      Rättelse:
      ”att man försökte” skulle vara ”om man försökte”

  8. Gösta Berling
    20 februari, 2011 at 18:07

    Det finns många spår som är tänkbara, se t ex http://xxxxxxxxxxx

    Åtminstone ett av spåren är dock helt otänkbart, och det är Petterssonspåret. Det är ju uppenbart att Lisbet Palme pekade ut signalamentet på ett av vittnena i tron att han var mördaren och sedan av klumpiga förhörare leddes att tro att det var CP, vilket är fullt förståeligt i det chocktillstånd hon måste ha varit direkt efter mordet. Hennes make var skjuten, naturligtvis var det honom som hon just då hade fokus på medan andra synintryck flöt ihop och blandades ihop. Bortsett från allt annat så tilltror jag inte CP förmågan att kunna lura lögndetektorn.

  9. Leif Kjellberg
    20 februari, 2011 at 21:24

    Mina inlägg kan uppfattas som om jag anser att Palmemordet var en statskupp.
    Helt rätt uppfattat. Det är min tolkning.
    Det finns också en internationell aspekt. Sannolikt var Palme en trolig efterträdare till U Thant som FN:s näste generalsekreterare.

  10. 21 februari, 2011 at 00:02

    Missminner jag mig eller – sysslade inte Palme med medlingsuppgifter i Mellersta Östern? Mellan Irak och Iran?

  11. Joakim
    21 februari, 2011 at 00:31

    Och jag tror mördaren var storvuxen som en apa, rödbrusig, vattenkammad, klädd i folkdräkt & hade byggt en s.k. ”punschveranda” där han och likasinnade satt & jagade upp sig till i extas. Det är också orsaken till varför jag skriver detta iförd en foliehatt deluxe, ett plommonstop storlek XXXL tillverkat av plåt som garanterat skärmar av tankekontrollerande strålning…

    • 21 februari, 2011 at 03:54

      Var det inte en norsk folkdräkt?

  12. Kamelsilaren
    21 februari, 2011 at 22:27

    Det stör mig när tidningarna efter ett HD- domslut skriver ”X var oskyldig”. Det bör stå: ”HD friade X.” Alla måste väl ändå veta att svensk domstol hellre friar än fäller (vilket är det riktiga, men som även får till följd att hundratals skyldiga kan lämna rätten som fria män, tillika med ett fett skadestånd i fickan). Palmeutredningen bör inte arkivera dossiern med CP bara för att HD friade honom. Men detta stör förstås den enfaldiga auktoritetstron vi bär på i detta land.

  13. Joakim
    22 februari, 2011 at 00:40

    Märkligt att när någon tror saker så ges det sådan uppmärksamhet, alla kan väl tro vad som helst & vara förvissade om en mängd olika saker de fått för sig! Fast några nya fakta & bevis finns inte.

  14. 26 februari, 2011 at 21:05

    Jag låter inte mina liberala värderingar påverka bedömningen om vem som mördade Olof Palme. Att Palme skulle ha kunnat skjutas från Vasabron är Holmérs bedömning. Själv har jag nu kommit fram till att Palme skulle ha skjutits på Mynttorget eller i närheten på nära håll eftersom han inte brukade åtföljas av säkerhetsvakter inom ”den gyllene triangeln” (bostaden-riksdagshuset-kanslihuset”; källa Sture Höglund) om det var en organisation eller sammansvärjning som var ute efter honom.

    Jinge, du har för stor tilltro till GW. Han har ju uppenbarligen inte tagit till sig vare sig Holmérs eller andras (min) uppfattning att mordplatsen indikerar att det inte var en förberedd aktion som låg bakom mordet på Palme.
    /DNg

    • 26 februari, 2011 at 21:25

      Att Palme skulle ha kunnat skjutas från Vasabron är Holmérs bedömning.

      Han har ju gjort sig känd för sitt omdöme, eller hur? :-) :-)

      Jinge, du har för stor tilltro till GW. Han har ju uppenbarligen inte tagit till sig vare sig Holmérs eller andras (min) uppfattning att mordplatsen indikerar att det inte var en förberedd aktion som låg bakom mordet på Palme.

      Och det menar du är ett faktum som talar emot honom? :-) :-)

Comments are closed.