Kommer norska elbilen Think tillverkas i Trollhättan?

Här i Sverige är vi pinsamt medvetna om att Saab är en omodern bil som väldigt få är intresserade av att köpa. En bekant sade till mig idag att det berodde på att alla redan hade bil, att marknaden var fylld. Min uppfattning är att den i så fall varit fylld de senaste tjugo åren. Men hoppet är inte ute för Saabs anställda i Trollhättan. Den norska lilla elbilen Think behöver en mindre ekonomisk förstärkning – och den kan givetvis byggas i Trollhättan.

Dagbladet.no: ”Svensk industri jobber for å opprette et elbilknutepunkt, og sentralt i planene står flyttingen av Think fra Norge til Trollhättan og Saab eller Pininfarina i Uddevalla… …Både norske og svenske investorer står ifølge søknadsbrevet klare med ny kapital hvis bedriften flytter til Sverige. Og bedriften har gitt klarsignal: – Think har gitt følgende klare beskjed: Vi er klare til å flytte produksjonen, utviklingen og hovedkvarteret til Sverige, skriver Power Circle og Innovatum.”

Det vore givetvis en ljuspunkt för Saabanställda som annars snart står utan arbete, att Saab skulle överleva tror jag inte på, möjligen kan GM få ett antal miljoner för varumärket. Men lilla Think är inte en omodern bil, den går enbart på elström och Saabs tekniker skulle säkerligen kunna göra en hybridversion av den också om de fick chansen.

Möjligen så kan Volvo överleva av egen kraft, och dessutom har Volvo under många år gått med vinst. Med andra ord så tvivlar jag på att marknaden är fylld när det gäller Volvobilar. Dessutom har några av de nya bilarna som är på gång ifrån Volvo extremt

låg bränsleförbrukning, något som givetvis borde ha varit klart för flera år sedan. Men att gråta över spilld mjölk lönar föga, men Think kan komma att bli en lönsam affär både för företaget och för folket i Trollhättan.

Andra om: , , , , , , , , , it SvD12 DPS HD CS DN1 AV Dagen NTV21

[tags]Think, Elbil, Miljö, Saab, Trollhättan, Bilindustrin, Finanskrisen, Miljöbil, Norge, Politik[/tags]

  13 comments for “Kommer norska elbilen Think tillverkas i Trollhättan?

  1. Christer W
    13 mars, 2009 at 15:25

    Think saknar eget kapital och hoppas på att få nytt kapital i sverige, i norge har de tydligen sagt stopp för mer pengar till Think
    det är med andra ord inte produktionsmöjligheterna som drar.

    • 13 mars, 2009 at 15:51

      Så är det, men det är en framtidsbil till skillnad från Saab…

  2. 13 mars, 2009 at 15:58

    Bra att se lite framsteg och utveckling med elbilar. Och att den skulle tillverkas i Sverige är ju bara positivt.

  3. RobJoh
    13 mars, 2009 at 22:10

    Hoppas jag inte, det är skit teknologi i den bilen. Skulle vara bra bättre att ta en existerande Saab och göra om den till Eldrift, inte särskilt svårt.

    @Maria
    Nej den bilen är inte framtiden, allt i den är gammalt från teknologin till designen. Om vi vill tillverka en elbil använd en vettig utgångspunkt.

  4. RobJoh
    13 mars, 2009 at 23:00

    För att inte bara sprida galla runt mig skulle jag vilja förklara varför jag inte tror Think har någon framtid. Think City kostar ca 20000€ enligt följande artikel:

    http://www.automotorsport.se/news/13692/ny-större-elbil-från-norska-think/

    Till det tillkommer en kostnad för att hyra batterierna på 200€/månad.
    (varför jag inte använder Thinks egna hemsida beror på att jag inte hittar något pris där)

    Det finns absolut ingen ekonomi i att köpa en Think, förutom det toppar den endast 100km/h.

    Think må vara en god idé men den är fruktansvärt dåligt genomförd.

    Nu vet jag att Jinge inte alls tycker om Saab och tycker vi ska lägga ner, men om vi ska investera i något så är det bättre att vänta på att Saab och GM kursar, återstarta produktionen av Saab 9-3 CAB som är marknadsledande. Sedan utveckla en ny ”ursaab”. Låg vikt och aerodynamiskt chassi, med en förbränningsmotor som går på biogas alternativt biodiesel. Om möjligt erbjuda en pluginhybrid eller ren elbil.

    Det kanske inte ens behöver vara under Saab vi tillverkar vår nästa generations småbil, men tro inte att Think kommer att hjälpa oss. Om ni vill ha en miljöbil så är det i princip ursaabens design vi ska kolla på, lättvikt (glasfiber plus aluminium) med extremt lågt luftmotstånd i kombination med ett inhemskt framställt bränsle + stopp/start.

    Sedan skulle jag vilja påpeka att en elbil inte är koldioxid neutral. Enda anledningen till att det skulle vara till fördel i Sverige är att vi har en stor del kärnkraft. I USA och Kina skulle en bil i Thinks storlek i princip släppa ut mer än en konventionell förbränningsmotor (pga stort behov av kolkraft). Snittet för Europa skulle mer eller mindre vara ett nollsummespel (återigen kolkraft + att vi egentligen inte har optimerat för vikt än). Då har vi inte räknat in CO2 kostnaden för framställningen av LiJo batterierna. Batterier som dessutom inte mår bra av en kall vinter (prova att ha med dig elektronik ut i skidbacken).

    Jag har inget emot tanken på en elbil men att hela tiden säga att det är lösningen på alla problem är fel. Läs på, och för guds skull använd inte aftonbladet eller liknande som en källa. Rota runt i teknisk litteratur gör lite beräkningar och fråga er sedan var ni tror de stora besparingarna kan göras. När Toyota /Citoën / Peugeot kan tillverka en bil som släpper ut under 120 gram CO2 för 10 000 €. Vad tror ni vi kan göra för 15 000 €?

    • 14 mars, 2009 at 05:09

      Robjoh: Nu vet jag att Jinge inte alls tycker om Saab

      Nej du, SÅ enkelt är det inte. Jag har inget emot Saab, jag konstaterar bara att företaget inte satsat på utveckling och att de tillverkar en udda och omodern bil. Jag har själv haft ett par saabar som har funkat hyfsat väl.

  5. RobJoh
    14 mars, 2009 at 10:03

    @Jinge

    Nja att Saab inte har satsat på utveckling är en sanning med modifikation. Att GM inte har satsat på utveckling är nog närmare målet, samma problem har Volvo med Ford.

    För Saabs del var det Etanol motorerna som togs fram som ett svart jobb (budgetten doldes under ett annat projekt).

    För Volvos del är det ett antal projekt som lades ner när Ford köpte upp dem samt DRIVe bilarna du berömde. DRIVe togs fram utan att Ford visste om det.

    och då har vi inte ens pratat om förseningen av 9-3 kombi osv hos Saab.

    Jag förstår dock inte varför vi bara ska ge upp, vilket du helt klart argumenterar för. Vi är i en situation där allt mer av våra prylar tillverkas i Kina eller något annat låglöneland. IT flyttas till Indien osv. Vår lösning: lägg ner våra fabriker. Borde det inte vara i detta lägga som vi gick in och satsade lite? Ta tillbaka Saab och Volvo från dess amerikanska ägare, bilda allianser med Europeska bilbolag osv. Vi kan inte bara ge upp! (och det gäller inte bara bil industrin)

  6. Christer W
    14 mars, 2009 at 10:25

    Framtidens bil tas inte fram på en bilfabrik utan snarare på en batterifabrik och ett kemilab.
    När det gäller Saab så är den inte mer omodern än de flesta andra bilar för i grunden är alla samma 1800-talskonstruktion.
    Som läget tekniskt och organisatoriskt ser ut för saab idag har de också gemensamt t.ex. opel. Det föranleder till att vi bör ställa oss frågan om hur GM ledde och styrde verksamheten. Vi känner inte till vilken ekonomisk plan de hade i europa och hur kostnader, förluster och vinster skulle fördelas.
    Det kan till och ha varit så att saab inte var så stor förlustföretag som det var på pappret, det var kanske fördelaktigt att för gm att lägga förlusten på saab.

  7. RobJoh
    14 mars, 2009 at 15:38

    Christer W När det gäller Saab så är den inte mer omodern än de flesta andra bilar för i grunden är alla samma 1800-talskonstruktion.

    Det gäller i och för sig också elbilen.

    Vad jag har hört (dock har jag ingen referens som jag kan länka till, så ta det med en nypa salt) så finns det mycket som tyder på att GM har flyttat förluster till Europa i största allmänhet, både till opel och Saab.

  8. Ken
    14 mars, 2009 at 16:51

    Ett stort problem är att dagens bilar är alldeles för stora och tunga. 1000 kg borde vara en maxgräns för en personbil idag. Eldrift borde bilarna som körs i tätort ha. Man kan ha en kompletterande motor an något slag som genererar el för körning längre sträckor på landet.

  9. Gruv.arb
    15 mars, 2009 at 22:51

    Undrar hur elbilen funkar när jag måste lämna den i 1 vecka och det är -40 efter en körsträcka på 15 mil och det inte finns någon uppladningsstolpe?

  10. RobJoh
    16 mars, 2009 at 12:42

    @GRuv.arb
    Den funkar inte, det är dock något man försöker glömma bort.

  11. Christer W
    16 mars, 2009 at 16:12

    Gruv.arb, köp en indisk tryckluftsdriven bil. Då kan du med cykelpump både bli varm och miljövänlig ;)

Comments are closed.