Israel och EM-schlagern

Vi är rätt många som ofta kritiserar Israel för nationens totala nonchalans inför FN:s resolu-
tioner, krigets alla lagar och palestiniernas berättigade krav på mänskliga rättigheter och
en egen stat.


Och så fort man skriver något
i detta ämne så dyker antisemitismanklagelser upp från israels advokaters sida, de gör allt som står i deras makt för att diskreditera dem som har mage att påstå att det är något fel på landets politik. Jag har tidigare tagit upp det faktum att de är med i Europeiska Radio-
unionen t.ex. Landet ligger inte i Europa och många ser nog deras medlemskap som en del för att betala av på den kollektiva skuld som många fortfarande känner efter Förintelsen.

Melodin som de skickat till Moskva är en vacker visa med helt fel text, enligt mitt sätt att se saken. Det måste finnas en annan väg, sjunger de i visan, alla vet att Israel själva har möjlighet att träda in på den vägen, utrymma den halva miljon bosättare som slagit sig ner på västbanken och avbryta isoleringen av Gaza. Istället står nu en palestinsk tjej tillsam-
mans med en israelisk och sjunger något som de kanske tror är ett politiskt korrekt budskap, dess-
bättre så är det genomskådat av många.

Det är inte palestinier som bygger murar, det är inte heller palestinier som spärrar in sig själva i Gaza och bombar sina elverk, skolor och sjukhus. Inte heller bygger de olagliga bosättningar inne på israelisk mark. Och när Israel då, trots att landet inte ligger i Europa, ska delta i den Europeiska Radio och TV-unionens schlagertävling med en sång som förespråkar fred så kan man inte annat än häpna. Sången i videon framförs på hebreiska, engelska och arabiska, och att en palestinsk kvinna som bor i


En hyfsad låt, men det är fult att luras sägs det..

Israel ställer upp på detta försök att lura omvärlden är minst sagt häpnadsväckande.

Men i ärlighetens namn så är melodin hyfsad, inte bland de bästa, men inte heller bland de sämsta. Men den kommer att få många röster. Hela SKMA och de andra självutnämnda israeladvokaterna kommer sitta och ringa så många gånger att de får göra upp en avbetalningsplan senare med sitt telefonbolag…

i Andra om: , , , , , , , , , , , , , t AB12 Db11

[tags]Mira Awad, Israel, Antisemitism, Folkrättsbrott, Krigsförbrytelser, Gaza, Palestina, Fosforgranater, EU, FN, Genèvekonventionen, Melodifestivalen, Propaganda, Politik[/tags]

  34 comments for “Israel och EM-schlagern

  1. 13 maj, 2009 at 17:38

    Förra gången jag skrev om denna låt så konstaterade jag att den palestinska tjejen har en utomordentligt märklig klänning på sig. Hon ser ut som nederdelen av ett päron. Det är verkligen inte snyggt…

  2. 13 maj, 2009 at 18:46

    Den israeliska sångerskan Noa visar också prov på en orwellsk inställning till fred. Hon var för det senaste bombardemanget av Gaza. Hon lade hela skulden på Hamas och sade sig bekymrad över lidandet på båda sidor, som om lidandet var lika stort. Läs hennes brev fyllt med krokodiltårar nedan.

    http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3651784,00.html

    • 13 maj, 2009 at 18:50

      Fyy faan!

  3. Raheel
    13 maj, 2009 at 18:56

    Nowa skulle behöva en lektion i geografi:

    This sea that is ours, our Mediterranean sea…

    Vad jag vet så ligger inte Yemen vid Medelhavet!

  4. maj
    13 maj, 2009 at 20:14

    Ubermenchpropaganda i melodiform, lätt att se igenom för den som vill och vet. Jag rekommenderar denna läsning om samma krokodolartist från Palestine think tank:

    http://palestinethinktank.com/2009/02/28/noa-the-hasbara-queen-and-islamphobe-prepares-for-battle/

    Sedan kan man undra varför inte alla andra mellanösternländer får vara med i den europeiska melodifestivalen….

    When the war gets tough, Israel brings out that magic word that they seem to have a unique understanding of: ”peace / Shalom”. That word which to any normal person means harmony, tolerance, end of violence and condemnation of destructive acts that cause suffering doesn’t mean the same thing to the average Israeli, who is basically a hardcore warmonger in sheep’s clothing. ”Peace” to a normal person means good things, things we see our children paint, like blue skies, rainbows and people who are in harmony with man and the environment. To an Israeli, it means something entirely different…….

  5. 13 maj, 2009 at 20:32

    Libanon var med förr. men blev avstängda i 3 år pga att dom vägrade visa israels bidrag!

  6. 13 maj, 2009 at 20:50

    Om Nowa inte var så J**LA ”balanserad” skulle hon aldrig få chansen att sjunga för en stat som behöver stöd för ockupation.

    PS! Ni som inte vet på vem ska ni rösta.. :-)

    Lyssna på bosnisk bidrag..:

    http://www.youtube.com/watch?v=sJX0Ij3WD3M

    Snälla…

    :-)

    Sången är i topp 4 blan favoriter..!

    • 13 maj, 2009 at 21:08

      Lyssna på bosnisk bidrag..: http://www.youtube.com/watch?v=sJX0Ij3WD3M

      Snälla…

      Gjort! Synd att det tar en minut innan LÅTEN börjar. Var på vippen att stänga av flera gånger. Bra låt mellan minut ett och tre.

  7. Jakob
    13 maj, 2009 at 21:07

    Maj,
    Det är flera länder i mellanöstern och nordafrika som varit med eller uttryckt intresse om att vara med men det har alltid fallit på att dessa vägrat visa Israels bidrag i tävlingen. Eftersom reglerna för att vara med uttryckligen säger att hela programmet måste visas så har dessa länder valt att stå utanför istället. Det finns med andra ord inga specialundantag som möjliggör Israels medverkan.

  8. 13 maj, 2009 at 21:52

    Några länder i Europa ifrågasatte Bosnien typ ”låten är politiskt” … enbart för att gruppen Regina har använt lite kommunist-image i en modern stil (kläder och musik videon).

    Men här är översättning som inte har någonting med politik att göra:

    I asked some people
    In the neighborhood, where my soul resides
    A secret from me, they say, you are hiding, dear

    I asked that they return to me
    That time, the old hours
    The spring smells of love, they say

    Give birth to me at dawn in May
    Bathe me in the clear water
    I guard one world, when all others leave
    I guard you as long as I’m alive

    Steal a bit of sun for us
    There’s no tomorrow, there’s no today
    It all becomes easy as the song finds the heart

    Give birth to me at dawn in May
    Bathe me in the clear water
    I guard one world, when all others leave
    I guard you as long as I’m alive

    Give birth to me at dawn in May
    Bathe me in the clear water
    I guard one world, when all others leave
    I guard you as long as I’m alive

  9. 13 maj, 2009 at 22:22

    Eftersom du pratar om musik och Israel kan jag säga att jag från och med nu bojkottar Lugna Favoriter på radion eftersom de har en tävling där man kan vinna en resa till ”drömlandet” Israel. Resan går till Tel Aviv.

    Tel Aviv hyser två bra saker, Hapoel Tel Aviv och en del unga människor som röstar på Hadash-partiet.

    Men bojkotten står fast.

  10. MohamedZ
    14 maj, 2009 at 01:03

    Varför är israel med detta var min fråga i aftonbladets inlägg enligt aftonbladet var detta en stötande fråga och raderade bort mitt inlägg en efter en?

    Så jag undrar tillhör inte israel asien?

    Är det så lätt att muta Ebu på pengar vems pengar är det egentligen är det inte usas skattepengar är inte detta euro schlager

    asså euro varför är asien med?

  11. MohamedZ
    14 maj, 2009 at 01:12

    Efter flera spam av just denna fråga gav aftonbladet upp och valde att sluta radera bort mitt inlägg gällande frågan varför israel är med

    och lät en va kvar

  12. Raheel
    14 maj, 2009 at 10:27

    Ish,

    Vad jag vet så har aldrig Nowa eller hennes föräldrar fått uppehållstillstånd av palestinierna. De ansökte aldrig utan kom som ockupanter och tjuvar.

    Att de har stulit landet och våldfört sig på det och dess befolkning gör inte att hon hör hemma vid Medelhavet utan bör vandra tillbaka till sina jemenitiska bergstoppar och stanna där. Om nu jemeniterna släpper in dem.

  13. Anna Veeder
    14 maj, 2009 at 10:42

    Vilka länder som har rätt att vara med i Melodifestivalen går att läsa här http://en.wikipedia.org/wiki/European_Broadcasting_Union

    Israel ligger mycket riktigt i Asien, och det gör Libanon också. Marocko och Algeriet ligger i Afrika. Men alla är medlemmar i EBU och har rätt att delta enligt gällande regler.

    • 14 maj, 2009 at 10:49

      Det är gammalt Anna! Men det förtjänar ständigt att påpekas att det lilla rasistlandet med koloniala ambitioner inte bara mördar oskyldiga, de borde dessutom slängas ut ur EBU.

  14. Rawia Morra
    14 maj, 2009 at 11:03

    Israelerna börjar idag bygga sin mur mot Egypten.

    Det är bara locket som fattas :-D

  15. 14 maj, 2009 at 13:47

    Titta på den där arabiska som sjunger – hon är en riktig hybrid av Hirshi Ali och hemma odlade Dilsa.

    jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser den här scenen.

    • 14 maj, 2009 at 14:53

      Jag hoppas att det inte är hennes utseende du kommenterar Ida! För då kommer jag att ta dig i örat!

  16. 14 maj, 2009 at 14:48

    Anna Veeder framför bra information om varför reglerna för vilka länder som deltar i melodifestivalen bör ändras. Självklart ska inte Tunisien, Israel och Jordanien vara med. Jag tror att Tunisien och Jordanien helt accepterar den tanken utan protest och kommer ställa upp på att regelverket förändras.

  17. Rawia Morra
    14 maj, 2009 at 15:29

    Mendan Israel sjunger ”det måste finnas en annan väg” dog Firas al-Mathloum, 2 år gammal i väntan på tillstånd att lämna Gaza för en hjärtoperation!

    http://www.aljazeera.net/NR/exeres/E4880EE3-1BB3-4BE7-B07E-932B539DEA32.htm

    Det finns många vägar. Släppa ut hjärtsjuka barn kan väl inte hota förbrytarnas existens!

  18. Yafa
    14 maj, 2009 at 19:25

    Till alla naiva som låter sig luras av det här bidraget:

    Noa som sjunger stödde kriget i Gaza som dödade och skadade tusentals Palestinier och förstörde många hus och infrastruktur som kommer behöva 10 år att byggas upp och massor med pengar, som att det inte vore nog så försvarade satans dotter Noa faschisten lieberman indirekt och skrev ner helt absurda lögner om Hamas för att få folk att tycka att kriget/folkmordet mot Palestinierna i Gaza var nödvändigt och att det var hamas som mördade och skadade tusentals Palestinier, inte sionist staten. Och nu står hon och sjunger om en annan väg. Förstår ni nu varför vi säger nej tack? Sådan falskhet skall man inte gå på men jag kan förstå att de som inte är lika insatta i israels propaganda inte förstår vad som pågår och vad syftet är med det här bidraget. Synd att folk ska vara så lättlurade. Israel är den enda stat som kan slakta folk, sno land, förstöra odlingar och hus, förbjuda folk från att röra sig fritt i sitt eget land, förstöra moskéer och kyrkor och förbjuda urfolket från att besöka deras heliga platser samtidigt som dem kan utmåla sig som ett fredligt demokratiskt offer och få naiva ignoranta människor till sitt försvar.

  19. 14 maj, 2009 at 20:24

    Jinge, om man läser hennes intervjuer i tidningar och sen ser henne sjunga, då har man ingen annan bild än Hirshi Ali + Dilsa! Någonstans mitt i mellan.

    Rör inte min öra! Jag är för mycket söt och snäll för liknande handlingar! :D

    • 14 maj, 2009 at 22:04

      Jinge, om man läser hennes intervjuer i tidningar och sen ser henne sjunga, då har man ingen annan bild än Hirshi Ali + Dilsa! Någonstans mitt i mellan.

      Fast låten är lite halvskaplig? :P

  20. MX
    14 maj, 2009 at 20:56

    Titta på den där arabiska som sjunger – hon är en riktig hybrid av …

    Hennes pappa är mycket riktigt palestinier. Hennes mamma är dock från Bulgarien, vilket ger henne ungefär samma östeuropeiska ursprung som majoriteten ”riktiga” israeler.

    Räkna med höga poäng från Tjeckien, Bulgarien m fl.

  21. 14 maj, 2009 at 22:21

    MX!
    Hennes bakgrund (mamma + pappa) spelar ingen roll! Allt handlar om hennes RETORIK med mix (Hirshi Ali + D), om man ser intervjuer och länkar ovan. Och inget land i världen har givit så mycket stöd till kroniska islamofober och muslimhatare som Israel, speciellt om dem har ”muslimsk bakgrund” liksom hemma odlade D. Hirshi Ali är länk på 90% av Israelvänliga sidor. Geert Wilder har otrolig täta kontakter med Israel, etc.
    Tjejen som sjunger ”Det finns en annan väg” är just samma sort som gärna odlas i Israel. Denna gång blir det en hybrid av Hirshi + D. (Någonstans mitt i mellan).

  22. 14 maj, 2009 at 22:31

    Jag gillar inte den här sången, Jinge. Det känns plastisk, onaturligt och tragikomiskt.
    Om jag ska tala med handen på hjärtat, förra året i Serbien hade Israel en fantastisk bidrag!
    Skit snygg kille med bra röst, fantastisk melodi, etc. Så är det om man ska vara helt ärlig.

    Men senare fick jag veta av Anna Wester att det krävs att vara 3 år i IDF-s militär tjänst för att få rätt att representera Israel på melodifestivalen!

    :-)

    Det hittar jag inte i länken som Anna V har bifogat ovan.

    • 14 maj, 2009 at 22:33

      Men då ska inte den palestinska tjejen få representera landet då? Palestinier får ju inte göra lumpen…

  23. MX
    14 maj, 2009 at 23:54

    Ida, jag läste nog ditt inlägg fel. Du menar den där andra bruden – yemeniten – some ser ut som ett mellanting mellan Hirsi Ali och, ehh … En häst?

  24. Mackan
    15 maj, 2009 at 06:14

    Det är förbannat skamligt att ett land som bryter mot alla mänskliga rättigheter tillåts delta i Schlager-EM! Mord ena dagen och musik dag två. :-(

  25. felastinya
    15 maj, 2009 at 10:47

    Rawia, Såg det om Firas igår på Aljazeera! Fruktansvärt och jag kan inte sluta att tänka på det. När dessa terrorister sitter och sjunger om ”fred” så är det bara ett slags sätt att dölja sitt verkliga jag. Om de verkligen ville ha fred hade inte situationen sett ut som den gör idag. Gaza hade inte efter 3-4år fortfarande varit isolerat, det hade itne byggts fler bosättningar på Västbanken, vägspärrarna hade försvunnit, den vidriga muren hade rivits ner, infrastrukturen hade byggts upp, odlingar hade inte förstörts, palestinier hade kunnat arbeta som normalt, …
    men men, istället sitter israelerna och hotar och säkerligen planerar nya vidriga attacker mot Gaza och bedriver etnisk rensning på Västbanken. Att västvärlden och arabledarna fjäskar och stödjer dessa terrorister får mig att hurra för Hamas ännu mer!

  26. 21 maj, 2009 at 12:29

    När jag först läste din post och för första gången lyssnade på bidraget så tänkte jag att dessa musiker/sångare helt enkelt vill ställa sig utanför politiken, eller rättare sagt: visa att de inte sympatiserar med Israels agerande. Sedan tänkte jag också att kanske det är så att även merparten av den Israeliska befolkningen inte sympatiserar med Israels handlingar. Jag tycker det skulle vara fint om det var så och önskar att det vore så.

    Men så läste jag Uffes kommentar och min positivitet försvann genast…

    • 21 maj, 2009 at 12:40

      Ja det är en sorts politisk manipulation av grovt format. De finns ett annat sätt, flytta muren till 67 års gräns, utrym bosättningarna och häv blockaden av Gaza. Men det låtsas man inte om att man vet i sångtexten. Billigt!

Comments are closed.