Inga skattepengar till Saab!


Aftonbladets motorreporter Robert Collin undrar i dagens tidning varför regeringen väntar med beskedet om att den har för avsikt att rädda Saab, om regeringen nu har planerat att göra det.

AB: ”Svårt att förstå. Kanske för att regeringen leker katt och råtta, och hoppas slippa att gå i borgen för ett miljardlån från EU. Kanske av ideologiska skäl: man tycker att företagen ska klara sig själva. Men jag kan aldrig tro att regeringen lämnar Saab åt sitt öde. Visst, Saab är inget stort företag. Det har ”bara” 4 700 anställda i Sverige. Men Saab är mycket större än antalet anställda. Saab är en bärande del av den svenska bilindustrin. Om regeringen inte tycker att Saab är värt att bevara – vem tycker då att Volvo, som också går med förlust just nu, borde finnas kvar?”

På trettiotalet så var det största misstaget de olika regeringarnas försök att rädda företagen, hade man inte öst in massor av goda pengar efter de dåliga så hade depressionen inte blivit lika långvarig. Idag har vi inte vår inhemska bilindustri kvar, den är såld till amerikanska intressen även om en del av produktionen fortfarande finns i Sverige. Nu flaggas det för att General Motors kommer att släppa Saab och då vill Collin att regeringen ska ta över.

Min uppfattning är dock att den svenska regering är en ännu uslare bilhandlare än vad Saab själva är. Saab är dessutom en omodern bil med stora brister, de största är fordonets vikt och dess bensinför-
brukning. Saab som varumärke är redan förlorat och vill inte någon utländsk bilindustri ta över fabrikerna i Trollhättan så tycker jag att man ska riva dem.

Läget hade varit annorlunda om Saab haft en hybrid under produktion, eller varför inte en ren elbil.

Det handlar om 4700 anställda och det är mer lönsamt att vidareutbilda dessa människor, eller omskola dem, än att vräka in tonvis med tusen-
lappar av skattebetalarnas pengar. För oavsett hur vi än beter oss så är Saab historia. Att säga som Collin, Saab har nya fräscha modeller på gång, visar med all önskvärd tydlighet bara att han är bilfunda-
mentalist i avsaknad på en realistisk syn på bilindustrin i allmänhet och den svenska delen i synnerhet.

Andra om: , , , , , , , , , , it AB123

[tags]Saab, Elbil, Miljöbil, Hybrid, GM, Skattepengar, Otidsenlig, Bensig, Miljö, Industristöd, Politik[/tags]


26 svar till “Inga skattepengar till Saab!”

  1. Nej de ska inte ha ett förbannat öre!

    SAAB kommer ändå inte att finnas inom fem år, och de eventuella pengarna hade bara delats ut till GM:s aktieägare och direktörer.

  2. I och med att GM antagligen kommer att ansöka om konkurs för att kunna kapa de icke produktiva delarna så kommer vi kunna köpa Saab för nästan inget i vilket fall som helst.

    Vill vi rädda Saab så kan vi helt enkelt låta dem gå under och sen köpa upp vad som blir över. Satsa på de bilar som är värda att ha kvar. Finns möjlighet att ha ett lönsamt företag i Saab, men vi måste skära bort dö vikten (GM) och börja om igen.

  3. Nä Jinge, det var inte det största misstaget. Det största felet var att man inte gav folk ekonomiskt utrymme som gick att leva på. Då som nu såg man de arbetslösa som lata och inte ville arbeta. Begreppet ”utanförskap” fyller ingen annan funktion än att stigmatisera folk, det är B-lagets sätta att peka ut arbetslösa som lata.

  4. Inget privat företag kommer att köpa Saab med nuvarande lönsamhetskalkyler. Det vore ekonomiskt självmord och ska Saab leva vidare måste staten i så fall köpa in sig i Saab och bilda ett forskningscentrum där forskare och utvecklare tillsammas bygger och provar ut lösningar för t ex vätgasbilar som klarar svenska förhålladen.

    En EU-finansierad studie visar att om rätt investeringar görs kan tidpunkten då vätgasen blir helt lönsam nås år 2025. Fem år senare, förutspår studien, kommer 16 miljoner vätgasdrivna bilar att finnas på vägarna.
    Studien visar också att det både finns jobbtillfällen och stora pengar att tjäna för Europas industrier om man tidigt ger sig in i utvecklingen av vätgas- och bränslecellsteknologi. Sådana motorer släpper inte ut en gnutta koldioxid
    EU:s ministerråd har gett klartecken till ett stort samarbete mellan EU, universitet och privata aktörer som ska pumpa in 940 miljoner euro i den nya teknologin.

    Visioner och intressenter finns redan men utan en beslutsam och målinriktad statlig styrning händer inget innan någon annan fattar att detta är klart lönsamt och frågan är väl då om ens staten kan vänta över 15 år på så pass lönsamhet att Saab än en gång står på egna ben.

  5. Varken Volvo eller Saab borde få pengar av staten egentligen – varför försöka göra konstgjord andning på icke lönande företag?
    Å andra sidan är det egentligen en väldigt svår fråga – det är ju inte bara Saab och Volvo som drabbas. Jag vågar inte ens tänka på alla underleverantörer etc…

    Men att hjälpa dem är troligtvis bara en kortsiktig lösning. Att låta bli att hjälpa dem är en långsiktig. Sverige får bygga upp andra industrier helt enkelt.

  6. Orsaken till Saabs dåliga försäljning har inget med vikt eller bränsleförbrukning att göra. Det gick dåligt långt innan fokus hamnade på dessa bitar. Det finns väldigt många andra bilar i samma viktklasser och förbrukning som sålt mkt bättre. Ta BMW, Merca och Audi tex som har massor med modeller som både är större tyngre och drar mkt mer, men som har klarat sig långt långt bättre. Audi gjorde sitt bästa resultat på länge förra året tex.

  7. Alltså, jag har svårt att förstå varför vi överhuvud taget skall rädda något av bilindustrin till eftervärlden? Bilismen: den enskilt största dödsorsaken, direkt och indirekt, i Europa sedan andra världskriget. Hur många människor dödas eller lemlästas årligen av bilismen i Europa?

  8. Att sponsra SAAB Automobile med skattepengar vore detsamma som att subventionera bilar åt höginkomsttagare, både i Sverige och utomlands. Det känns ju inte som ett prioriterat område för skattepengar.

    Nog kan det i undantagsfall finnas lägen då det är rimligt att gå in och stötta företag, det är när stora och lönsamma företag drabbas hårt av en tillfällig kris och behöver en kortsiktig hjälp för att överleva. För SAAB Automobile är det svårt att se något slut på en eventuell stödinsats (ja, miljardlån utan säkerhet till ett konkurshotat GM kan knappt räknas som lån, det blir bidrag till slut).

  9. Jag är orolig för de anställda men jag ser inte hur skattepengar ska finansiera vansköta privata företag.

    Socialism för de rika, ren kapitalism för oss dödliga som min fru kallar detta.

  10. Staten borde inte plöja ner pengar för att stöd Volvo och SAAB som privata företag.
    Däremot vore det rimligt om det allmänna tog över industrierna med tillhörande organisation och infrastruktur.

    Detta för att vi behöver produktion för att bygga det vi behöver för att möta miljöutmaningarna.

    Exempelvis skulle man kunna producera vindkraftverk, vågkraftverk eller hållbara transportmedel som bussar eller spårvagnar, det behövs spårvagnar som klarar vädret i vårt land de undermåliga som Göteborgs kommun köpt visar på detta.

    En offentlig produktion skulle även göra att vi gemensamt skulle kunna styra över vad vi behöver producera.

    Omställning av produktion går att göra relativt enkelt, särskilt med de moderna produktionsmedel som vi har idag.

    Ett exempel som man brukar använda för hur snabbt produktion är att när den japanska krigsmakten i december 1941 angrep Pearl Harbor stod USA oförberett. Bara några månader efter upphörde all biltillverkning i USA och industrin ställdes om till krigsproduktion.

    Kunde man ställa om då kan man göra det nu.

  11. Har för mig att Sverige tidigare i vårt lands historia försökte rädda den döende varvsindustrin med förödande resultat för ekonomin. Jag tycker mig kunna se tydliga paralleller till SAAB Automobile med deras dyra, flashiga bilmodeller. De flesta inser nog att denna typ av bilar passerat bäst före datum för länge sedan och i snabb takt kommer ersättas av mindre hybridbilar där SAAB Automobile tyvärr ligger långt efter konkurrenterna.

    Förmodligen är det bättre att låta företaget gå i konkurs och sedan eventuellt försöka bygga upp något nytt modernt ur askan. Dessa pengar kan säkerligen användas till något betydligt bättre där man garanterat vet de gör resultat.

  12. 5,000 miljoner behöver man. Räknat fördelat på 5 miljoner svenskar är detta 1,000 per skalle. Ok, säger jag, om jag får aktier för pengarna. I annant fall, nej. Jag satsar gärna en tusing i SAAB om det är svenskt. Jag är trött på chrystal-drickande brats som vräker sig runt med andras pengar. Jag kan ta en risk, men jag är så in i norden trött på folk som skor sig på andras pengar. Nu gapar man efter så stora summor att vanligt folk inte förstår vad det är som pågår. Endera kan man få väldigt mycket för 5 miljarder eller inngenting alls. Det beror helt på vem som förhandlar. Går GM i konken är 5 miljarder mycket mer än vad hela SAAB kostar.

    MB

  13. Det finns en färdig turbin hybrid som prototyp hos Volvo. SAAB har helt rätt profil för att skapa en trovärdig turbindriven aerodynamiskt riktig miljöbil med ny teknik och nog sprutt för att komma upp i 200 km om man vill. Köp loss SAAB, släng ut GM, och börja om med några som har lite ideer. 5000 miljoner bör räcka långt, mycket bättre än att hälla dem ner i slasken (GM).

    MB

  14. Låt dem falla så kanske det blir utrymme för en del av den frigjorda kompetensen att göra bra bilar i Sverige. Gärna i samarbete med våra grannar som har indentiska behov.

  15. Håller inte alls med om att staten är sämre bilhandlare än SAAB själva. Det är ju en enorm chans för både Sverige som land och SAAB som företag att staten tar över rodret helt och hållet och offrar alla dessa pengar i att fullständigt lägga om produktionen emot totalt miljövänliga transportmedel som dessutom ”vanliga” medborgare har råd med. Tänk vilket försprång man skulle få jämfört med alla andra bilproducenter. Om människor hade valet mellan att köpa en helt miljövänlig bil eller en utsläppsspyende bil till exakt samma pris, vilken tror du de skulle välja? Det handlar bara om att våga satsa pengar för att vinna desto mer. Staten är den absolut bästa företagsdrivaren som finns eftersom man har kan ta risker som inte vanliga företag har möjlighet att göra. Sen måste det ju till styrelser som driver företagen på ett annat sätt också, exempelvis SJ är uselt skött pga. att man försöker driva det som ett vanligt företag när man inte behöver göra det. Hur kommer det sig att SJ kunde försörja till och med folk som växlade spår manuellt och folk som hade hand om polettering av bagage en gång i tiden? Visst lönerna var lägre men inte så mycket lägre. Resorna var ju billigare dessutom. Trots detta gick inte SJ med förlust. En stor anledning är ju att biltrafiken har blivit för billig, att flygtrafiken har blivit för billig och att staten har subventionerat dessa transportmedel för mycket istället för att storsatsa på sitt eget företag. Nu har man återigen chansen att vända samhället mot en miljövänlighet, men den chansen verkar man tvärsumpa. SUCK!!

    • Håller inte alls med om att staten är sämre bilhandlare än SAAB själva. Det är ju en enorm chans för både Sverige som land och SAAB som företag att staten tar över rodret helt och hållet och offrar alla dessa pengar i att fullständigt lägga om produktionen emot totalt miljövänliga transportmedel som dessutom “vanliga” medborgare har råd med.

      :-) :-)

  16. Undrar var nånstans är de miljarder och miljarder
    kronor som SAAB har tjänat på så många år och nu vill de mjölka svenska folket på skattepengar.

  17. Så kanske bästa ideen är låt SAAB gå i konkurs och sedan låt staten köpa upp det och starta om från början.

    Ge ut pengar nu betyder troligast att vi får betala dubbelt.

    Billiga, miljövänliga och driftsäkra bilar skulle kunna vara en vinnare.

  18. Glömde tillägga att motorjournalister som ”Mr Diesel” Collin naturligtvis skulle ge dessa smarta bilar lågt betyg i varje test, men det hör väl till sakens natur.

  19. vad är så svårt att förstå.
    det handlar inte om skattepengar till GM.
    det är ett borgensåtagande vid ett LÅN
    till SAAB. inga skattepengar alltså.
    skulle det gå omkull så finns det medel inom företaget så skattepengarna är inte hotade

    • Snick-Snack!

      Man kan inte sälja bil efter bil med förlust, och JAG ska inte betala för bilar jag inte har.

      Svårare än så är det inte, dessutom – man får inte ljuga i kommentarfältet här!

  20. Jag har läst at fler och fler personer i den amerikanska kongressen och senaten vill att GM flyttar all tillverkning till USA och då även tar de asiatiska och europeiska märkerna till USA för tillverkning och de använder det som vilkor för extra amerikanska skattepengar till företaget.

    Det låter som natiionalistisk protektionism är på uppväxt i USA.

  21. Saab ska ta direktörers bonus miljonerna/miljarderna å slänga in i bilfabriken det är självklart så.

  22. Vi ska inte skänka bort en massa pengar till kapitalisterna för att rädda Saab men vi bör ta över företaget för att rädda Sverige. Det blir dyrare för svenska staten och oss alla att låta Saab gå under.

  23. ”Saab är dessutom en omodern bil med stora brister, de största är fordonets vikt och dess bensinförbrukning.”

    Det är dess vikt och förbrukning som, precis som Volvo, gör att dessa bilar går att dra släp med också.
    Lycka till med att försöka dra ett hästsläp med en eller två hästar i med en liten ”skitbil” som har liten motor och liten vikt. Dels är det olagligt, dels skulle den bilen dra så myket soppa att den knappast skulle kännas miljövänlig längre.

    Fattar inte varför alla anser att alla nya bilar måste ha små motorer, dra lite och väga lite. De blir ju totalt oanvändbara för stora delar folk som behöver större bilar.