Henning Mankell skriver om Israel i Aftonbladet

För en dryg vecka sedan så var Henning Mankell i Israel för att på plats i Jerusalem delta i en palestinsk litteraturfestival. Men israeliska myndigheter ansåg att detta var en politisk festival och ingen kulturdito så de avbröt den helt enkelt. Nu har Mankell skrivit en kultur eller debattartikel i Aftonbladet som jag tycker är mycket bra, några korta rader citerar jag nedan och jag rekommenderar verkligen ett besök på tidningens hemsida.

Henning Mankell i AB: ”Det vi nu är med om är en upprepning av det föraktliga apartheidsystem som en gång behandlade afrikaner och färgade som andra klassens medborgare i sitt eget land. Men vi ska inte glömma att detta apartheidsystem inte längre existerar. Det kastades av mänsklig kraft på historiens sophög i början av 1990-talet. Det går en rak linje mellan Soweto, Sharpville och det som nyligen inträffade i Gaza…

…Men det finns grader även i helvetet. Hebron var värst. I mitten av en stad med 40 000 palestinier har 400 judiska bosättare beslagtagit en del av centrala staden. De är brutala, tvekar inte att när som helst angripa sina palestinska grannar. Varför inte pissa dom i huvudet från högt belägna fönster? Vi såg en dokumentation där bland annat bosättarkvinnor, inklusive deras barn, sparkar och slår på palestinska kvinnor, utan att militären ingriper…

…Är det underligt att en del av dom i desperation, när dom inte ser någon annan livsutväg, bestämmer sig för att förvandla sig till självmordsbombare? Knappast? Underligt kanske att inte fler gör det.”

Henning Mankell kommer säkerligen att kritiseras hårt av valda delar av Israels församlade advokat-
kår. Jag kan redan se för mitt inre hur de sitter och knappar frenetiskt på sina tangentbord. Det är så vi har lärt oss att det fungerar, kommer någon och säger sanningen så viner anklagelserna i luften. Man får inte ta dessa anklagelser så allvarligt, och det tror jag inte att Mankell gör.

i Andra om: , , , , , , , , , , , , , DN1 SvD1 Dbl1 Dagen t Helle Klein

[tags]Henning Mankell, Mellanösternkonflikten, Israel, Palestina, Västbanken, Gaza, Fosforbomber, Utarmat uran, Krigsförbrytelser, Genevekonventionen, Mänskliga rättigheter, Folkrättsbrott, FN, Politik[/tags]

  12 comments for “Henning Mankell skriver om Israel i Aftonbladet

  1. Sara G
    2 juni, 2009 at 15:36

    Mankell säger ännu en oerhört viktig sak när han skriver i slutet av artikeln:”Jag mötte ingen antisemitism under resan. Däremot ett alldeles normalt hat mot ockupanterna.
    Det är avgörande att man håller dessa saker isär.”

    Jag kan bara hålla med så mycket jag orkar…

  2. Pingback: H Andersson
  3. 2 juni, 2009 at 19:22

    Det glädjer mig att en folkär och välkänd svensk författare vågar ta ord i mun och uttrycka sin åsikt. Kan tänka mig att alla som försvarar Israels politik får lite problem med detta…

  4. alandalus
    2 juni, 2009 at 22:32

    Det är vanligt att folk får upp ögonen när de besöker ockuperade Palestina. De israeliska bosättarna ser det som sin uppgift att rensa landet på icke-judar – och omsätter dagligen sin ideologi i praktiken (läs t.ex. Ali Esbatis bloggpost idag om de senaste bosättarattackerna).

    En hint om bosättarnas ideologi fås från ett svar som en sionistisk rabbin gav på frågan om hur ”arabiska grannar ska behandlas” i en judisk tidning i USA:

    Jag tror inte på västerländsk moral, dvs döda inte civila eller barn, förstör inte heliga platser, kriga inte under helgdagar, bomba inte kyrkogårdar, skjut inte förrän de skjuter först eftersom det är omoraliskt.

    Det enda sättet att slåss är det judiska sättet: Förstör deras heliga platser. Döda män, kvinnor, barn och boskap.

    Den första israeliska premiärminister som förklarar sig villig att följa Gamla Testamentet [Toran] kommer äntligen bringa fred till mellanöstern.

    Eh.. Personligen tror jag mer på den lösning Mankell förespråkar: ett avvecklande av sionismen och ett befriat Palestina.

  5. Mansour
    2 juni, 2009 at 23:00

    Modigt av Mankell att tala för palestiniernas sak på plats, man hamnar på sjukhus för mycket mindre. Hur kan det komma sig att en så odemokratisk stat som Israel kan få så stort stöd från demokratiska stater i väst, det är för mig en gåta. Jag misstänker att Israel har voodoodockor på ledande politiker i väst.

  6. Sara G
    3 juni, 2009 at 03:30

    Det lär finnas minst ett förintelsemuseum eller liknande i varje amerikansk delstat.
    Sionistlobbyn är världsomspännande och har hur mycket resurser som helst och ett osannorlikt gigantiskt nätverk av typer som arbetar för deras räkning.

  7. MX
    3 juni, 2009 at 04:49

    - misstänker att Israel har voodoodockor på ledande politiker i väst.

    Njah, snarare så att de har ledande politiker på plats:

    The Israeli ‘settler’ serving in Italy’s parliament
    http://haaretz.com/hasen/spages/976069.html

    ”You can’t negotiate with cannibals, who eat human beings.” – Fiamma Nirenstein

  8. Kurt
    3 juni, 2009 at 05:58

    Och hade detta skett i Kina eller Ryssland, så kan man ju tänka vilka rubriker det hade blivit! Då hade också naturligtvis svenska UD agerat.

  9. Pingback: David
  10. Sara G
    4 juni, 2009 at 06:26

    Nu har deneffektiva och israeliska propagandapparaten Memri lyckats ”staga upp” den sedan länge avlidne Usama bin Laden, fått honom att ”återuppstå” för att hårt kritisera den amerikanske presidenten. Säkert mot bakgrunden att Barack Obama vill ha en tvåstatslösning och slut på ockupationen:

    ”News Middle East, Al Jazeera
    Bin Laden attacks Obama policies
    Bin Laden says in a new tape that Obama is laying the foundation for long wars.

    Inte med ett enda ord vill israelerna tillstå att det är faktiskt är de som lagt grunden för ett långt olösligt krigstillstånd i Mellanöstern…

    Osama bin Laden, the leader of al-Qaeda leader, has accused Barack Obama, the US president, of following the policy of his predecessor George Bush in ”antagonising Muslims”.

    In a tape broadcast by Al Jazeera shortly after Obama arrived in Saudi Arabia on Wednesday, bin Laden said the president had inflamed hatred toward the US by ordering Pakistan to crack down on fighters in the Swat Valley.

    He said: ”Obama and his administration have sowed new seeds of hatred against America.

    ”He has followed the steps of his predecessor in antagonising Muslims … and laying the foundation for long wars…”

    • 4 juni, 2009 at 07:00

      :-) Har du ingen länk?

  11. Sara G
    4 juni, 2009 at 08:33

Comments are closed.