Försvarsmakten lurad – igen!

Försvarsmaktens underligheter, som t.ex. annonskampanjen som påstår att min kusin är intresserad av att upprätthålla fred utomlands, har inte hunnit glömmas, men trots det så är det nu dags för en ny.

Idag när jag satt på pendeltåget hittade jag skylten här till höger. Jag uppmanas att låna en telefon av någon jag inte känner på tåget, något som ska illustrera hur man förhandlar med civil-
befolkningen. De svenska soldaterna förhandlar kanske ibland, men de har en AK5 i famnen så särskilt mycket diplomati krävs inte. Man kan dessutom ansöka om arbete som soldat på forsvarsmakten.se/VERKLIGHETEN, något som får mig att känna vibbar från både kristdemo-
kraterna och Sverigedemokrater, bägge konkur-
rerar nämligen om epitetet ”Verklighetens folk”.

Uppmaningen att låna en telefon av någon man inte känner begriper jag inte. Normalt måste man antagligen använda milt våld för att skilja någon från sin ägandes iPhone, i vissa fall så är vederbörande väldigt motsträvig varför skjutvapen skulle komma väl till pass. Så det är en mycket
underlig reklamkampanj som Försvarsmakten driver, nu igen. För att påminna om hur det såg ut förra gången så lägger jag in en gammal bild.

Det sorgliga är förstås att det kostar skatte-
betalarna massor av miljoner, och allt för att ett antal medarbetare på en reklambyrå är pacifister. Men kunden, Försvarsmakten, har inte fattat att byråns pacifister lurar röven av dem. Tror militären att annonserna är lyckade bara för att folk ser ut som frågetecken när de ser resultatet av byråns ansträngningar – så tror de fel, vi undrar bara vad det kostar, och hoppas att piloterna till Jas 39 Gripen som ska till Libyen och göra nytta inte är rekryterade på samma sätt…

it , , , , , , ab123 ex svd dn svt gp

  26 comments for “Försvarsmakten lurad – igen!

  1. 22 mars, 2011 at 15:19

    Va? Tänker du bomba Libanon nu också? Det har väl israelerna gjort så det räcker!

    • 22 mars, 2011 at 15:20

      Har jag blandat ihop länderna igen ?? :-) Ja det hade jag, tnx…

      I fortsättningen skriver jag Lib*.* :-)

  2. Marcus R
    22 mars, 2011 at 15:51

    De där reklamskyltarna är så fruktansvärt dåliga. Det känns som ett praktikant-jobb…

  3. Anders
    22 mars, 2011 at 16:09

    Det är väl just för att man tidigare använt ak5:an för att få igenom sin vilja som man nu vill ha personer som inte behöver det?

    Ännu en som känner ett tvång att missförstå allt FM gör och förmedlar…

    • 22 mars, 2011 at 16:40

      ”Ännu en som känner ett tvång att missförstå allt FM gör och förmedlar…”

      Jag tror att ”FM” är utomordentligt oskickliga på att redogöra för sitt budskap. Jag kan inte tänka mig att t.ex. USA sköter sin information på ett liga amatörmässigt sätt. Som Marcus skriver, det känns som en praktikant gjort jobbet, en niondeklassare som fått en vecka på en riktig arbetsplats…

      Det är faktiskt omöjligt att förstå budskapet eftersom det är så totalt oklart och illa formulerat.

      • Sven O
        23 mars, 2011 at 06:47

        Det är märkligt att folk försvarar annonserna från försvarsmakten, det måste vara högerfolk och andra stridspittar som gör det reflexmässigt? Visst fasiken kan man begära att militären skaffar sig experthjälp när det gäller rekryteringen?

  4. Nisse
    22 mars, 2011 at 16:51

    Man måste använda en fungerande mejladress, läs reglerna för kommentarer. / Jinge

  5. Magnus Johansson
    22 mars, 2011 at 17:03

    Det är märkigt att försvaret inte har pengar till vettigare annonser för rekrytering. Det vore ju kul om de var lurade av pacifister, men så roligt är det nog inte. Men vi kan nog utgå ifrån att det är militärerna själva som har formulerat texterna, själv får jag otäcka vibbar när jag läser texterna, uppfodrande och anklagande. Lite Stalinism känns det som.

  6. Anders
    22 mars, 2011 at 17:53

    Årets första fjäril har synts idag! Nässelfjäril!

    • Anders
      23 mars, 2011 at 12:38

      Oj den här kommentaren kom på fel inlägg, sorry
      och sen ser jag att vi är 2 Anders här så jag kan byta till Andersson hädanefter.

      • 23 mars, 2011 at 13:01

        Det är nog betydligt fler Anders. Jag har sett att somliga använder förnamnet och en initial, det brukar vara lättare.

  7. Christer W
    22 mars, 2011 at 18:10

    Där jag växte upp sa folk: Kan man inte bli nått så kan man bli militär. Det tycks verkligen gälla än idag.

  8. Leif Kjellberg
    22 mars, 2011 at 20:48

    Skulle vara kul att ta några av deras uppmaningar på orden. Flash mobs där ett helt gäng människor sprider sig i T-banan och försöker låna telefoner, beräknar ytan av reklamskyltar, sätter sig på valfri plats i fyra timmar, sätter sig och vaktar en skylt under en lång tid m m dumheter.
    Om någon uniformerad person frågar vad man sysslar med, vilket är ganska troligt, hänvisar man till uppmaningen på skylten och förklarar sig vara en lojal medborgare som lyder myndighetens uppmaning.

  9. Leif Kjellberg
    22 mars, 2011 at 20:57

    Naturligtvis får man inte glömma att övertala någon att gå av bussen en hållplats före resmålet.

  10. Robert Westerberg
    23 mars, 2011 at 06:50

    FM’s reklam är lätt att förstå. De människor som inte är lämpliga för uppgiften skall därför ha svårigheter att se budskapet. Reklamen gör alltså det den ska.

    • 23 mars, 2011 at 06:52

      Aha! Det är argan list bakom FM:s annonser, de fungerar djuppsykologiskt och är avsedda att i ren stalinistisk anda skilja agnarna från vetet…

      • Danne
        23 mars, 2011 at 18:30

        Hade det varit i stalinistisk anda hade folk på denna bloggen förstått vet.
        Det är en hel reklamkampanj som givetvis syftar att få rätt personer på rätt plats.

        Om man ser till försvarsmaktens uppgift så är hela kampanjen klockren.

        • 23 mars, 2011 at 18:42

          Jobbar du i branschen så du kan avgöra sådant? Eller är du bara väääldigt försvarsvänlig?

        • Marcus R
          23 mars, 2011 at 18:53

          Om den där reklamen får rätt personer på rätt plats så tror jag FM är i sämre skick än någonsin…

          • 23 mars, 2011 at 18:55

            Det beror ju på vad man utgår ifrån oxo… :-P

  11. Draper
    23 mars, 2011 at 08:48

    Jag tror att det har med tv reklamen som FM har just nu. Och ni kanske överanalyserar kampanjen?

    • 23 mars, 2011 at 09:04

      Jag har inte sett ngn TV-reklam.

  12. Marie Ericsson
    23 mars, 2011 at 16:59

    Skicka gärna era barn till ökenländerna för att strida för frihet och demokrati, men förvänta er inte att de ska ledas av general Nils Bildt. Eliterna ser till att hålla sina nära utanför striderna, nån måste ju leda våra samhällen i framtiden också.

  13. Danne
    23 mars, 2011 at 19:43

    En reklamkampanj är till för att skapa ett intresse som gör att nån väljer att gå vidare och vill ta reda på mer om vad de innebär att bli soldat. Den är ju inte till för att förklara vad det är försvarsmakten håller på med. Man har i dagens media värld otroligt lite tid på sig att skapa ett intresse. Vi bombarderas ju av information hela tiden. Jag tycker FM på ett enkelt sätt försöker förklara vad det innebär att jobba inom den nya FM.

    Det är ju en enorm skillnad på dem kraven som ställs på dagens soldater mot vad som ställdes på en soldat som ingick i invasionsförsvaret. Då var ju uppgiften enkel försvar mot en fiende som i princip skulle komma från ett håll.
    Nu har ju politikerna bestämt att vi ska ha ett insatsförsvar som ska vara beredda för insats i sverige eller utomlands. Detta ställer helt andra krav på material och folk. Det dem kommer att ställas inför är situationer som är mycket mer likt det som svenskar som har tjänstgjort i FN insatser har ställts inför. Det är inte direkt ryska pansardivisioner som kommer att vara det primära hotet längre.

    • 23 mars, 2011 at 19:53

      En reklamkampanj är till för att skapa ett intresse som gör att nån väljer att gå vidare och vill ta reda på mer om vad de innebär att bli soldat.

      Åhh, fan!? Är det så det är?? :-P

      • Danne
        24 mars, 2011 at 18:20

        Komiker där, jag som trodde du inte fattade…

Comments are closed.