Ferrari är vackraste bilen


Hur kan en socialist vara förtjust i Ferraribilar? Den frågan har jag fått några gånger från besökare på hemsidan, men det är inte konstigare än att vara förtjust i pizza. Att man är kritisk till ett samhälle där somliga kan roffa åt sig pengar på andras bekostnad, på att utnyttja underbetald arbetskraft precis som t.ex. Hennes & Mauritz, är skamligt. Men det betyder inte att ens ögon inte upp-
skattar smäckra linjer på en bil, i alla fall så länge den är röd. Och håll med mig om att den röda Ferrarin är en utomordentligt vacker bil?

Jag själv spelar från och till på olika spel, bland annat det fullständigt vansinniga Lotto. Vansinne eftersom bara en bråkdel av insatsen går tillbaka till spelarna, man skulle lika gärna kunna spola ner pengarna i toaletten. Men visst händer det att jag spelar mina ”nummer” och visst, jag har lämnat in ett par chansbetonade kuponger på V75. Men det viktiga, jag drömmer inte om att kunna köpa en Ferrari F430 Spider som är – världens vackraste bil.

Men vad som skulle hända om jag mot för-
modan vann en sjuhelsikes massa miljoner vet jag inte. Risken finns att jag skulle besöka Ferrarihandlaren och lägga upp 1 ½ miljon. Jag skulle ljuga om jag skrev något annat. Risken för att jag skulle köra ihjäl mig är uppenbar, en sådan kärra är mycket svårkörd om man är ovan. I en Volvo så händer det inte något speciellt om man ökar gaspådraget till fullt på trean. Men det gör det i en Ferrari, eller en McLaren som den på bilden.

Köregenskaperna på dessa bilar medger att man kör fort – om man kan, men det går inte i en Koenigsegg, det är en bil byggd av amatörer helt och enbart för en speciell kundkategori, nyrika. Och dess undermåliga köregenskaper har uppvisats många gånger. Den kostar löjligt mycket pengar, antagligen bara för att attrahera sådana som måste visa hur rika de är. Bland Ferrariägarna finns förstås samma sorts kunder, men en Ferrari uppför sig som en supersportbil skall uppföra sig.

McLarens nya bil är utomordentligt vacker, den är nästan lika snygg som en F430 Spider, möjligen är jag lite för frälst på Ferrari. Visst hinner man lämna in V75-raden än?

intressant Tags : , , , , , , , , ab12 ex t


26 svar till “Ferrari är vackraste bilen”

  1. Koenigsegg, körd av michael schumacher, i det engelska bil prog. ’Top Gear’ ´fick bäst tid av flera superbilar bland annat zonda, porche, lamborghini och kanske även ferrari. Dock så sladda den (koenigsegget) ut på gräsmattan en gång vilket man fixade genom att ge den en fin vinge där bak.

    • Var det inte Top Gear vars förare körde av banan och smulade den? Den har fartresurser men är extremt svårkörd.

      • ”Var det inte Top Gear vars förare körde av banan och smulade den?” – Jodå, det finns på youtube också. Det är ju därför de gillar den också – bilar som låter mycket och är jobbiga att köra får bättre betyg än de lättkörda.

        Jag rekommenderar det här Top Gear-klippet också: http://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo
        Det ger en lite perspektiv på hur svårt det faktiskt är att köra F1.

    • Den där vingen lär bara vara kosmetika i de hastigheter som Top Gear kör på deras bana.
      Enligt K-äggare är den konstruerad för riktigt höga hastigheter och fanns redan före första Top Gear-inslaget som tillbehör. Till andra försöket i Top Gear lär de ha ställt in bilen bättre för banan och det var det som gav rekordet, inte vingen.
      Mer om det här:
      http://www.bilsport.se/news.php?id=36110

  2. Ferrari är snyggt som tusan men själv skulle jag köpa en ny engelsk taxi. Helst skall man kunna gå raklång in i bilen…

    Med cylinderhatt!

  3. Hoppas att du vinner så du kan få din bil innan det går för dig som för honom i dagens dikt!
    Risken finns förstås att en stor vinst gjorde att alliansen för första gången skulle få en duktig bloggare till sitt förfogande men den risken får vi nog ta. Oavsett var på den politiska skalan vi hittar Jinge så är han ju alltid Jinge och förblir bloggare.

    KAS

  4. Jinge, Ferrari och Mc Laren är byggda för att gå fort och därmed aerodynamiskt utformade på ett optimalt vis. Tanken är att de ska pressas ner mot vägbana av luftströmmen som går över bilen. Om vägbana av någon outgrundlig anledning roterar ett halvt varv så bilarna kör på ”undersidan” av vägbanan, så ska de vara som fastklistrade trots att de kör upp och ner. Det är den finessen Koeningsegget inte har löst.

  5. Jag ser inget fel i att en socialist köper en Ferrari för 1.5 miljoner kronor. Om du sedan vunnit pengarna eller arbetat ihop dem spelar inte heller någon roll. Sålänge du betalar ditt till samhället så ska ingen tala om för dig vad du gör av resten av dina pengar.

    När det gäller svårkördhet kan jag hålla med. Jag fick sitta i förarsätet i en Porsche för några år sedan. Petade man på gaspedalen var den uppe i 50 i ettan och då var den knappt uppe i 2000 varv… den typen av bilar har jobbiga bromsar och koppling också – de är hårda som fanken.

  6. Och om du hade ännu fler millar så hade det kanske blitt en herrgård och ngn som kan städa huset också (inkl rut-avdrag) :)? Partitopparna gör ju gärna så, ex. Göran P m fl.

  7. Men herregud Jinge!!!!
    Snyggaste bilen är Citroen DS19, det vet ju alla friska människor.
    Det finns inget att diskutera, basta, så är det!

    • Visst är det så. DS:en spelar i en helt egen division dit inga Ferrargelser eller Mclarver når.

    • Instämmer, en bil lååååååångt före sin tid i många tekniska avseenden. Att den sen är ursnygg också gör inte saken sämre :-D !

      Förresten så tror jag att Ferrari kommer konka snart då den t o m drar mera bensin än en SAAB trots att den enbart har plats för 2 personer medan man kan åka 5 personer i en SAAB. ;-P

  8. I ett rent socialistiskt samhälle, hur skulle det avgöras vem som får köra en Ferrari och vem som får köra en gammal skruttig SAAB. Försöker inte provocera bara nyfiken på ditt åsikt?

  9. Jag tycker att du är lite elak mot McLaren Jinge. Den är fantastisk snygg, och vilket luftintag? Hur filtrerar de bort insekter? :-)

  10. Att Citroen skulle gjort någon vacker bil är bara inte sant. Den som hävdar något sådant ljuger medvetet!
    Intressant, javisst, men definitivt inte vackert.

    Nej, Ferrari står i en klass för sig. Särskilt de lite äldre. Min absoluta favorit är 250 GT SWB, men de kostar en del numera.
    Är också lite svag för Mercedes 300SL, och det är inte dörrlösningen som är det häftiga.