Blondinbella säljer sig

Blondinbellas besökare kan idag känna sig lurade och det med rätta, nu bevisas nämligen det som andra bloggare berättat länge, Blondinbella säljer sig. Hon skriver inlägg på bloggen mot betalning, tjugofem tusen kostar ett reklaminlägg, en affärsmetod som är förbjuden enligt lag, en sak som Konsumentverket håller på att utreda sedan ett antal månader. Dagens Media har fått tag i ett säljbrev där sponsorer erbjuds textreklam på bloggen.

Dagens Media: ”Den 23 oktober håller Isabella ”Blondinbella” Löwengrip 18-årsfest i Stockholm. I samband med det erbjuder G Media Group paketlösningar för sponsorer. Dagens Media har prislistan – och där avslöjas att annonsörerna kan köpa inlägg, en tjänst som G Media Group tidigare förnekat att man erbjuder…

…Hittills har 1.000 personer bjudits in. I mejlet framgår också att G media Group, som ligger bakom bland annat Glife och Blondinbella, erbjuder annonsörerna att köpa ett visst antal inlägg på Blondinbellas sajt.”

Så här ser alternativ ett ut enligt DM:

”1.500.000 exponeringar på Blondinbella.se
10 inbjudningar till festen
Logga på inbjudan
Mingelbilder på Glife, Nightlife, Hanky, Nattstad.
3 artiklar på Blondinbella.se, en text, en länk och en bild i varje.

Att Blondinbella, Isabella Löwengrip, säljer dold textreklam förstår var och en som har tittat på hennes blogg några gånger. Hon beskriver t.ex. ett besök på ett gym, eller ett café i näst intill lyriska ordalag, en vuxen förstår direkt att det handlar om ren och skär business men det gäller troligen inte alla ungdomar som bokstavligen slukar hennes blogg. Jag har sett att hon har över 500 000 unika besök i veckan enligt Bloggtoppen, i praktiken betyder det att hon säkerligen har minst 100 000 riktiga unika besök eftersom Bloggtoppens kaka bara gäller en timme.

Vad som händer när de får svart på vitt på att de blivit lurade hela tiden vet inte jag, men rimligen borde intresset för vad hon sätter på sig för skor, eller i vilken klädbutik hon shoppat sjunka som en kvarnsten. En annan konsekvens blir att Konsumentverket nu får klara och otvetydiga bevis vilket givetvis också kommer att tilldra sig skattemyndigheternas intresse.

Blondinbella

Dagens Media: ”Fredrik Hallberg på Bright Media håller med om att Blondinbellas trovärdighet urholkas när hon tar betalt för inlägg.

– Det kommer att straffa sig, när läsarna får veta att det inte är hennes egna åsikter. Men det är skönt att det äntligen kommer fram att det är så här det går till. Det har snackats länge om att Blondinbella tar betalt från företagen hon skriver om, och här är beviset.”

Dessutom kan man anta att de som tidigare betalt för inlägg på hennes blogg nu kommer att dra öronen åt sig. Det är nog inte så skojigt när företagets varumärke riskerar att smutsas ner genom tvivelaktiga affärsmetoder.

Vad Blondinbella på detta sätt har utsatt resten av den s.k. Bloggosfären för vet vi ännu inte. Men det är självklart att det drar ner bloggars anseende på ett högst dramatiskt sätt eftersom det visar sig att bloggar, eller bloggarnas ägare, är en handelsvara precis som allt annat på marknaden.

Dagens Media1 2 IDG PC för Alla1 it Fotolasse

Andra om: , , , , , , , , , ,

[tags]Blondinbella, Isabella Löwengrip, Textreklam, Konsumentverket, Vilseledande, Bloggläsare, Bloggbesökare, Bedrägligt, Manipulativ, Smygreklam, Politik[/tags]

  7 comments for “Blondinbella säljer sig

  1. daniel
    24 september, 2008 at 00:37

    Såhär skriver hon på sin blogg ikväll – Jag har aldrig tagit betalt för ett sponsrat inlägg.

    Eh? Var det inte hon som drömde om att bli moderat justitieminister? :-) :-) :-)

  2. 24 september, 2008 at 01:58

    Hon har även i en debattartikel i Expressen sagt (lite på Clinton-vis) att det finns inga pengar inblandade.

    Det roliga är att hon först sagt att det funnits pengar, sedan ändrat sig och sagt att det inte finns pengar, nu blivit avslöjad med att det finns pengar men vidhåller att det inte finns pengar.

    En sådan här brutta ska inte vara i närheten av ett styrelse- eller förtroendeuppdrag.

  3. Magnus
    24 september, 2008 at 07:28

    Reklam är väl okej. Sponsring i innehåll är idag okej i filmer. Att sen läsarna inte skulle gilla det rakt av och förlora intresse för bloggen, så att Blondinbella måste förneka, det liknar ju såväl Federley- som Ohly-taktik.

    (Men varför inte jag fick 250000000 kronor när jag skrev om Maud Olofsson begriper jag då inte.)

  4. BE
    24 september, 2008 at 08:52

    BlondinBella är en riktig borgerlig bitch ifrån Stockholms brat-umgänge.

  5. nature
    24 september, 2008 at 09:03

    @Röde Condoren
    men med den skillnaden att Clintons lögner rörde hanns (speciella) förehavande med cigarrer (till fröken Lewinsky förtjusning) inte pengar!

    I USA är de lika hysteriska över SEX som vi är över PENGAR här!

  6. 24 september, 2008 at 12:09

    Nu har det väl ändå brunnit i proppskåpet ditt, Nature?

    Det är precis samma sak att Clinton sade att ”jag kommer att säga det nu, en gång för alla och jag hoppas att ni lyssnar…” som Bella säger ”jag säger det nu en gång för alla…”

    Det är förnekandet som är detsamma. Inte vad förnekandet gäller!

  7. G-Town
    24 september, 2008 at 19:27

    BE: Amen till det.

    Aldrig fattat vad som är grejen med henne överhuvudtaget, att folk vill läsa? Det är ju bara en blåst fjolla med dom vanliga Moderata åsikterna som babblar på om ingenting vettigt.. finns ju fler sådana därute som bloggar (Carl Bildt tex :P) så varför blev just hennes blogg så poppis?

    Men vad som är värre än henne själv är ju att folk orkar sitta läsa skiten och komma tillbaka för mer hela tiden..

Comments are closed.