Årets bilmuseum i Detroit


Är det meningen att skattebetalarna ska betala för utvecklingen av en ny Saab? Så verkar det om man läser artikeln i Aftonbladet eftersom GM hävdar att de behöver pengarna om det ska komma ut en ny bil. Samtidigt med det skriver man om en ny Volvo S60 som visades på bilmässan i Detroit, eller som den rätteligen borde kallas, bilmuseet i Detroit.

AB: ”Hägglunds uppgift är att försäkra sig om att de svenska stödpengarna inte hamnar i de amerikanska bolagen. En snabb titt på mässan tyckte han inte imponerande. – De amerikanska tillverkarna måste skärpa sig. De står och pratar om miljöbilar fast bilarna har samma tekniska lösningar och drar lika mycket bränsle som när de först byggdes. Man behöver inte åka till Fordmuseet. Det räcker att vara här, säger han.”

Detroitmässan sammanfattas enkelt av statssekreterare Jöran Hägglund, och uppriktigt sagt så förvånar det att man inte presenterade något radikalt förslag om en ny kommande miljöbil. Ford och General Motors tycks leva kvar i en dröm om ständigt angörande oljetankers, en dröm som också innefattar en metod att förvandla koldioxid till oxfilé, eller vad de nu kan ha för drömmar.

Man får hoppas att vår regering står fast vid att inte skänka våra surt förvärvade skattepengar till bilindustrin i någon slags iver att göra den till 2000-talets varvs eller stålindustri. Det framgår av den ena artikeln att GM är beredda att låta staten bli delägare i Saab, något som tydligt visar att de själva anser att loppet ör kört.

Jag har skrivit om el-bilar ett antal gånger, och såvitt jag förstår så börjar en kinesisk el-bil säljas i Europa nu i januari. Kan vi inte intressera Kina eller något annat framåt bilbyggarland att köpa Saab eller Volvo så är det endast vidareutbildning av personalen som skattepengarna bör gå till. Annars kan man faktiskt göra något mycket radikalare, slänga pengarna direkt i sjön t.ex.

Att motorjournalisterna tycks vara fascinerade av ”bilmässan” i Detroit förvånar mig inte, de tycks samtliga ha missat både växthuseffekten och det faktum att oljan kommer att sina på allvar inom de närmaste decennierna. Är det någonting man behöver hålla en mässa för så är det bilindustrin själv, om ni förstår vad jag menar…

AB12 VG1 SvD12 it

Andra om: , , , , , , , , , ,

[tags]Bilindustrin, Klimatkris, Växthuseffekt, Elbilar, Kina, Miljön, Finanskris, Socialbidrag, Bensin, Oljekris, Politik[/tags]


6 svar till “Årets bilmuseum i Detroit”

  1. Varför inte nämna de positiva nyheterna från mässan? Mercedes visade 3 olika bränslealternativ bla vätgas.Volvo har byggt en ny dieselmotor för bilar med rekordlåg förbrukning. Toyota visade nya Prius och Honda visade sin konkurrent till Prius. Crysler lanserade fem olika elbilsmodeller. GM presenterade det förmodligen mest intressanta elbilskonceptet just nu, Chevrolet Volt. Flera av de stora tillverkarna annonserade säljstart för elbilar 2010-2012.

  2. Nja, nån elbil är det inte kineserna visar utan en plug-in hybrid med blybatterier. De tror nämligen inte på nån annan typ av batteri. Vill ni ha elbil så är det fortfarande Norska Think som gäller. Dock med en batterihyra på 200€ (ja Euro ej kr) i månaden plus elkostnaden. http://www.think.no (hmm blir lite kul med norska webadreser fritt översat tänk ej :) )

  3. Calle det är ett av världens största batteriföretag som står bakom BYD-bilen. Dvs dom som gör batterierna till din Nokia och Sony-ericsson telefon.

    Det är alltså mycket mer avancerade lithium järn fosfat (lithium jon) batterier de kör än något företag i Europa klarar av att tillverka. Du måste nog inse att Kina har en mycket större och mer avancerad high-tech branch än Sverige och Europa (pga all konsumentelektronik).

    De enda som seriöst utvecklar blybatterier till hybrider är AB Volvo via Effpower.

    Dvs det är vi som inte tror på (säkra) lithium jon-batterier.

  4. Bahlool då elmotorer är så mycket mer effektiva så kostar det ändå bara runt 2kr per mil.

    Dvs samma pris som bensin innan skatter.

  5. Dieseln har de ju höjt skatterna på rätt mycket därför den blivit dyrare också. (mer i ören än de höjt bensin) Den har i princip varit dyrare att tillverka i 15 år. Hur det var innan MK1 (miljödiesel) har jag dock inte koll på.

    En kinesisk (BYD) kan du nog ha råd att köpa snart, det är visserligen en hybrid, men den kostar bara 150000:- i Kina, så kanske upp mot 200000:- här när den kommer. Men har man inte så långt till jobbet, eller vart man nu ska åka så klarar man sig på helelektrisk läget. Alltså som en ny europeisk bil i pris.