Är Stockholm stads politiker verkligen Stockholmare?


Så här ser Stockholm Stads informationssida ut, ser man på bilderna som föreställer det nya Slussen så är de starkt idylliserade och saknar kontakt med verkligheten. Dessutom är det alltid bilder som visar ett sommarvarmt Stockholm i juli av någon anledning.

Själv brukade jag och mina kamrater vara ute på upptäcktsfärd i början av femtiotalet, vi knallade runt och tittade på saker, och Slussen var ett av våra mål varje sommar. Ja inte bara på sommaren faktiskt, vi var där på hösten och våren också, det var nämligen spännande tyckte vi. När vi blev lite äldre så tog vi ofta cyklarna när vi skulle ut på upptäcktsfärd, själv lyckades jag köra på en gammal Volvodroska i Götgatsbacken. Det avlöpte väl om man undantar det faktum att jag fick punktering.

Men när jag tittar idag på Stockholm Stads hemsida idag så slås jag särskilt av en sak, det finstilta i sista stycket. ”Den exakta utformningen av byggnader etc. kommer att arbetas fram i ett senare skede.” Det förklarar varför de fem kontorshus som ska byggas på stadsgårdens kaj plötsligen är bara fyra fem våningar höga på modellen, man har tänkt lägga på ett antal våningar i ett senare skede. I det förra förslaget såg de nämligen ut att vara mellan åtta och tio våningar och med den formuleringen så tror man att man sedan kan lägga på flera våningar. Men fakta i ärendet är att man inte kommer ha någon utsikt alls mot Saltsjön från t.ex. Ryssgården med något av förslagen.

Att det ingår i den borgerliga ekonomismen att satsa på företag och affärsverksamhet istället för stadens innevånare har vi märkt, och det är kanske det som är felet även på Katarinahissen. Är den avstängd så minskar intresset för Slussen och det blir lättare för politikerna att genomföra den planerade våldtäkten på platsen. Det finns givetvis ingenting som hindrar att man omedelbart undersöker stålkonstruktionen, eller tänker Konsum fortsätta att driva Gondolen trots att den inte undersökts? Hissen är givetvis stängd av politiska skäl, tro inget annat.

Agerandet påminner om det som föregick rivandet av Klarakvarteren, det verkar som politikerna i Stadshuset drivs av andra motiv än bevarande av huvudstadens skönhet, möjligen är politikerna inflyttade landsortsbor, jag vet inte. Det enda jag vet är att Slussen behöver ett ökat engagemang, så många som möjligt måste försöka sätta sig in i vad politikerna egentligen är ute efter, ska man satsa tiotals miljarder på att förstöra Stockholms vackraste utsikt för att bygga en åttafilig motorled, i dessa tider då oljan redan är på väg att ta slut?

it Andra om: , , , , , ,

  6 comments for “Är Stockholm stads politiker verkligen Stockholmare?

  1. Johan
    22 maj, 2011 at 23:31

    xxxxxxxxxxx

  2. Marco
    23 maj, 2011 at 08:17

    det som jag förundras mest av både från stadens förslag och alla motförslag e varför måste det vara en ”mötesplats där man ska vara inte bara skynda sig förbi”

    varför måste man stanna till och dricka kaffe i varenda hörn och locka folk från hela sthlm?

    vad e felet med att bara göra en så bra trafikpunkt så man kan byta mellan bussar tåg o båt enkelt o snabbt som det alltid varit förr, kommer endå bli så det funkerar lika bra att bygga för ändamålet

    • 23 maj, 2011 at 08:57

      Visst, och då räcker det med att man pålar och renoverar just de delar som behöver renoveras..

  3. Niklas
    31 maj, 2011 at 14:36

    ”Den exakta utformningen av byggnader etc. kommer att arbetas fram i ett senare skede”

    Om jag inte missat något handlar det om volymstudier (har frågat om detta vid utställningen). Detta är den maximala volym, innanför vilken man kommer få bygga. Om volymstudierna inte visar på 4-5 våningar innebär det att slutresultatet blir maximalt 4-5 våningar. Det utesluter inte att det blir 3-4 våningar, men utesluter att det blir 6 våningar.

    • 31 maj, 2011 at 15:13

      Har du någon länk?

      Det kan ju spela mindre roll i sammanhanget därför att utsikten mot Saltsjön från Södermalmstorg och Ryssgården begränsas högst väsentligt. Dessutom tillkommer det ju ett antal ”glashus”. Dessutom så är alla bilder (och modellen) gjorda för att visa Slussen i mitten av Juni-Juli, något som inte känns helt ok. Det känns mer som – manipulation.

  4. Niklas
    31 maj, 2011 at 16:11

    Nej, jag har ingen länk, utan gick på det värdarna sa vid utställningen. Och det verkar rimligt. Nu är väl inget klubbat så saker och ting kan nog ändå komma att ändras framöver. Det finns kanske mer info på hemsidan.

    Vad gäller utformningen så får man väl hoppas att det inte blir glashus. Hur du förresten tagit en titt på nätverket Stockholm Skyline (vet inte om man får länka här…)? Där har de ett inslag om modern arkitektur som inte är mainstream-nyfunkis i Örebro. Om det byggs framför KF-huset skulle jag nog vilja se något sådant. Det skulle nog göra sig bra mot den tilltänkta parken.

    Utsikten från S-m-torg mot stadsgårdskajen lär nog påverkas. Om man ser ritningen ovanifrån verkar det som att tanken är att bevara siktlinjerna från Peter Myndes backe mot Saltsjön.

    Som alltid är det givetvis vackert väder. Ibland ser man något moln eller någon ditplacerad fiolspelare, eller ett dansande par (mycket naturligt). Allt för att det ska se mer levande ut.

Comments are closed.