AFA helt sanslösa

Gruppen Antifascistisk Aktion, AFA, presenterar på sin hemsida en antifascistisk arbetsförmedling. De erbjuder folk belöning om de misshandlar utpekade fascister.

AFA: ”Numera talas det mycket om vikten av att sätta folk i arbete. Det i sin tur fordrar osäkrare anställningsförhållanden, försämrad arbetslöshetsersättning, inskränkningar i strejkrätten o s v. Så lyder åtminstone budskapet i den samhällsdebatt där borgarklassen har tolkningsföreträde och sätter ramarna… …Därför offentliggör vi nu AFA-Uppsalas egna åtgärdspaket i kampen mot arbetslösheten: Antifascistiska Arbetsförmedlingen!

Projektet lanserades den 7/8 i ett av Uppsalas mest socialt utsatta områden, Gottsunda. Aktivister från AFA klistrade då upp affischer med namn, adress och bild på SU-medlemmen Xxxxxxxx Xxxxxxxx, som är boende i området. I affischen utfästes även en belöning på 500 kr och ett knogjärn till den eller de som bevisligen misshandlar Xxxxxxxx.”

Man får hoppas att detta påhitt är ett utomordentligt misslyckat försök att vara roliga, menar de allvar så bör givetvis upphovsmännen till detta samlas ihop och sättas bakom lås och bom. Bara det faktum att de i bild visar en nazist och hans flickvän är osmakligt, att de dessutom namnger honom tyder på att de helt tappat vett och sans.

Dessutom beskylls indirekt vänstern för att hysa sådana element, men i verkligheten är de snarare anarkister av något slag.

AB: ”– Hela hans identitet är publicerad med bild och personnummer. Vi har inte sett något liknande tidigare, att man uppmanar till misshandel och utfäster en belöning i form av pengar, säger Christer Nordström, polisens presstalesman i Uppsala till aftonbladet.se.”

AFA

Visst behövs en antifascistisk aktionsgrupp i Sverige, om det kan det knappast råda någon tvekan. Men AFA ställer alla antifascister i skamvrån med sitt eget agerande. Och varför hjärnsläppet fortfarande finns kvar på hemsidan övergår mitt förstånd… it

Andra om: , , ,

[tags]AFA, Antifascistisk Aktion, Anarkister, Politik[/tags]

  40 comments for “AFA helt sanslösa

  1. Sven Sjöstrand
    19 augusti, 2008 at 10:37

    Man undrar givetvis vad det är för pappskallar som beter sig? Man kan ju tycka vad man vill om den där personen, men vi har åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Men vi har inte någon lag som tillåter folk att betalas för att misshandla någon. Men dåliga skämt är inte förbjudna. OM det nu är det men jag tvivlar.

  2. Arebir
    19 augusti, 2008 at 10:45

    Det här är oerhört kontraproduktivt för arbetet mot nazismen. Det får dom att framstå som offer vilket bidrar till att de får sympatier. Vad vinner man på att hänga ut en enskild stolle eller för den delen uppmana till att misshandla någon? AFA har med sådana här metoder sänkt sig till samma nivå som de organisationer de bekämpar!

  3. 19 augusti, 2008 at 10:55

    @Arebir:

    Ja det är oerhört dåligt. Makalöst… :-(

  4. 19 augusti, 2008 at 11:04

    Fängelse en lång, lång tid får man hoppas.

  5. Marcus R
    19 augusti, 2008 at 11:08

    Extrem höger och extrem vänster är egentligen samma skit i olika förpackningar.

    Sådana här jäkla upptåg är två steg bakåt och inga steg framåt.

  6. Sara G
    19 augusti, 2008 at 11:59

    Det är tragiskt när motståndare till
    högerextrema grupper
    tar på sig förövarnas roll och börjar agera lika brutalt, idiotiskt och rått som sina antagonister.
    Man kan undra vad AFAgruppens puckon till medlemmar tror att dom uppnår med ett sådant handlingssätt och
    är man det minsta benägen för att tro på konspirationsteorier, så kan man säkert inbilla sig att AFA består ev en grupp högerextremister som vill skada vänstern. För något annat mål än att förstöra för fredliga vänsterahängare finns inte enligt mitt
    förmenande…
    I vart fall blir det de yttersta konsekvenserna…

  7. Gripen
    19 augusti, 2008 at 12:32

    När man ska jaga monster måste man se upp så man inte blir ett monster själv.

    Detta gäller för alla, poliser, AFA, USA och alla som försöker göra saker rätt. problemet är att i för många fall blir den ”gode” samma monster de försöker jaga.

  8. 19 augusti, 2008 at 12:35

    @Gripen: När man ska jaga monster måste man se upp så man inte blir ett monster själv.

    Visst. Det är säkert fjortisar i AFA som hittat på det där, men kan inte AFA sätta P för sådana tilltag så bör man sätta P för AFA.

  9. Peter
    19 augusti, 2008 at 13:09

    Fejkid! / Jinge

  10. Johan
    19 augusti, 2008 at 13:17

    Taskig uppväxt och svårt att acceptera att saker och ting är som dom är, där har ni AFA.
    Äckliga snorungar!

  11. palle
    19 augusti, 2008 at 13:25

    Ja Jinge, oerhört korkat av AFA, men samtidigt håller jag inte med om att AFAs göranden är hela vänsterns ansvar. Alla ansvarar för sig själva.

  12. 19 augusti, 2008 at 13:27

    Nej, AFA är alldeles klart vänsterextremister. Har träffat en del av dem. Eftersom de är extremister är de egentligen inte en grupp utan en hel drös smågrupper utan sinsemellan kontakt. En del är superextrema, andra hyfsat sansade. En del gillar bara att slåss, andra är uttryckligt ideologiska.

    Tillsammans är de inte bra för något.

  13. igra
    19 augusti, 2008 at 13:33

    lite orättvist att koppla samman anarkister med dylika tilltag.

    det är ju precis samma sorts logik som gör vänstern kollektivt ansvarig för stalins utrensningar.

    visst finns det anarkister som förespråkar våld och/eller väpnad kamp men precis som inom vänstern är det en marginaliserad minoritet.

    precis som fotbollen plågas politiken av ligister. de finns över allt men i olika skepnad.

  14. hemmingsson
    19 augusti, 2008 at 14:41

    Är det bara jag som tycker det är hysteriskt roligt att AFA-Uppsala har en vikingabåt med en AFAlogotyp på sin sida?

    Vad gäller själva sakfrågan så kan jag bara tillföra att nazisterna har gjort sig skyldiga till exakt samma sak som AFA gör i det här fallet.

    Det är nazister som mördar poliser, bombar journalister och slår ner invandrare på stan. Inte vänstern.

  15. 19 augusti, 2008 at 14:54

    @hemmingsson:

    Jo fast det är trist att AFA utmärker sig..

  16. Charlie
    19 augusti, 2008 at 15:06

    Fast de AFA jag träffat har varit vettiga.

  17. 19 augusti, 2008 at 16:33

    AFA hade en logisk orsak från början. Många anarkister/punkare blev attackerade från skinheads. De startade i princip egna gäng för att slå tillbaks. Nu finns knappt några skinheads kvar och de slåss inte på samma sätt (då skulle de bli nedslagna av invandrarna).

    AFA har därmed tappat en hel del av sin ursprungliga funktionalitet och tyvärr har en del av dem som gillar våld börjat leta andra måltavlor.

  18. Kalle
    19 augusti, 2008 at 16:42

    De gör sig bara löjliga sådär. Fjortismanér!

  19. Mr. G
    19 augusti, 2008 at 16:48

    Läst att SÄPÖ kopplats in på SVT, utmärkt! Det är dags att sätta åt de extremister som bara vill slåss.

  20. 19 augusti, 2008 at 18:12

    Nej, AFA:s göranden är definitivt inte hela vänsterns ansvar, det ska vi inte ens låtsas som det är. Men samtidigt är deras handlingar inte ett dugg kontraproduktiva. När AFA är ute på gatorna är definitivt inte nassarna det. Under en period med låg AFA-aktivitet här i Västsverige går automatiskt nassarnas aktiviteter ner, minskad affischering, mindre flygbladsutdelning, mindre rekrytering o.s.v.

    Tittar vi på deras ickevåldsmetoder, outning för grannar, arbetsköpare med mera så är de dock än mer produktiva för en låg nazism.

  21. 19 augusti, 2008 at 18:17

    Charlie, jag håller med. De AFAiter/RF:are jag träffat är vanliga människor om än med lite annorlunda syn på arbetsmetoder än gemene man.

    Men å andra sidan träffar inte gemene man på våldskåta nazister som vill skada dem flera gånger i månaden. Gjorde gemene man det skulle gemene man kanske också ha lite annorlunda syn på arbetsmetoden.

  22. 19 augusti, 2008 at 19:12

    Delar av anarkistisk filosofi tror jag nog kan vara nyttigt för vänstern att ta till sig, liksom anarkosyndikalistiska tankegångar, bl. a. från Spanien 1936-1939, där stalinisterna inom kommunistpartiet fjärrstyrdes från Moskva. Realsocialismens kollaps och erfarenheterna från stalinismen och maoismen har gjort mig allergisk mot naiv statssocialism.

    Däremot har inte mycket till s. k. ”autonoma” våldsfixerade grupperingar som AFA. Det verkar mest vara en liten klick för inbördes beundran, och de verkar vara dåligt skolade i såväl marxistisk som anarkistisk filosofi. De kommer aldrig att utgöra en betydelsefull eller trovärdig politisk kraft, i synnerhet inte när de ägnar sig åt sådant här destruktivt fjortistrams.

    Vore bättre om de engagerade sig i någon folkrörelse eller i fackföreningar istället, om de nu (av förståeliga skäl) inte vill vara med i politiska partier. De gör mer skada än nytta i den antifascistiska kampen, enligt min uppfattning.

  23. Marcus R
    19 augusti, 2008 at 20:10

    #22 Nicklas Eriksson – De träffar ju bara på våldskåta nazister för att de letar upp dem…

  24. G-Town
    19 augusti, 2008 at 21:40

    Bah. Bara 500spänn och ett gammalt knogjärn, rostigt är det säkert också. Snålt värre!

    Seriöst nu, man får ju hoppas det är ett skämt.. För om det är allvar är det mest löjligt och en så mycket sämre ”arbetsmetod” än att bara hänga ut nassarna. Sånt här skapar nog mest sympatier för dom..

  25. 19 augusti, 2008 at 21:59

    Vad vet du om AFA:s arbetsmetoder? Är det något du kan belägga, Marcus R?

    Och SNÄLLA Hampus, blanda inte ihop skinheads med nittiotalets boneheads! Jag är skinhead och har aldrig träffat ett riktigt skin som varit nasse. Högersympatier har väl en del missledda haft, men nazisterna vaknade en morgon och kapade kulten rätt av, något vi fått lida för sedan dess.

  26. Daniel
    19 augusti, 2008 at 22:54

    Banka in skallen på nazisvinet bara!

  27. Mikael i götet
    19 augusti, 2008 at 23:21

    Medlemmarna i AntiFascistiskAktion (Afa) är framförallt medelklassungar det har jag läst tidigare i Göteborgs Posten att Polisen har uttryckt i Västra Götaland.
    Vad som skiljer Afa från medlemmar i Kplm(r)
    under tidigt 70-tal är att medlemmarna
    i Kpml(r) inte var rädda för att försöka få den hårdaste utbildningen under lumpen som kustjägare.Majoriteten Afa-anhängare har dock aldrig gjort lumpen.
    Polisen i Göteborg har tidgare uttalat rädsla för att både Afa och unga nazister använder idag så hårda metoder mot varandra att vi snart kommer att få se någon bli dödad.
    Men något som Afa medlemmarna i vartfall inte vågar vara delaktiga av eller emot är de kriminella gängen i göteborg som ju dagligen eller nästan dagligen använder skjutvapen.
    Där går gränsen.
    Afa anhängarna fattar att skjutvapen är ingen bra utväg för de vill varken bli satta i fängelse under lång tid eller själva bli ihjälskjutna.
    Fast det där med skjutvapen som används ofta i Göteborg idag är ju illegala skjutvapen från forna Jugoslavien som har smugglats hit, enligt Polisen i Västra Götaland.

    Men alla dessa grupperingar av marginaliserade individer, tänk om de slöt sig samman i sin avsky mot dagens utveckling i Sverige där storföretag och politiker skiter fullständigt i om unga människor har jobb eller bostad.
    För då skulle vi få en förändring i Sverige!

  28. 20 augusti, 2008 at 00:12

    Suck, läser man sidan så ser man ju lätt att det är ett dåligt försök att vara ironisk.

    Säkerligen går skämtet hem hos de som är mer stridsgalna. Men jag blir bekymrad. Det är inte våldet i sig som så mycket bekymrar mig (AFA var ju från början självförsvar) utan att det lyser igenom ett förakt.

    När man hamnat i förakt så bör man rannsaka sig själv. Att förakta någon innebär att man mister förmågan att tänka inför det den andra människan gör.

    Hur kan man då över huvud taget tro att man fortfarande ägnar sig åt något slags politisk verksamhet?

    Kan inte låta bli att nämna att det här är de frågor som religionen ofta under årtusenden har brottats med.

  29. 20 augusti, 2008 at 07:57

    Nicklas, 26#, självklart har du inte träffat ett riktigt skin som varit rasse om du definierar ett riktigt skin som en som inte är rasse.

    Nu råkar det vara så att den gruppen som du vill kalla för äkta ”skins” var i klar minoritet under hela 90-talet, vad du än vill säga. Och det oavsett om vad ursprunget en gång har varit i England.

  30. Tröttmössa
    20 augusti, 2008 at 09:20

    AFA är precis lika korkade som de fascister de anser sig ‘agera’ mot. Förvirrade fjortisar med risig självkänsla som söker tillhörighet och safety in numbers på båda sidor. Bara tillfälligheter som gjort att de hamnat i det läger de befinner sig i och inte på motståndarsidan.

  31. 20 augusti, 2008 at 14:55

    Men Hampus, måste du ta till guilt by association för det???

    Skriv naziskins eller nåt i så fall är du snäll, jag vill inte stå för vad de jävla asen gör!

    F.ö. är det långt ifrån bara min definition.

  32. Andreas
    20 augusti, 2008 at 22:03

    Det påminner litegrann om något jag såg tidigare i sommar. En ung tjej hängde ut en ostraffad, ej dömd, ej ens åtalad (och aldrig heller utpekad) person som pedofil på nätet. Med namn och bostadsort. Och kommentarer om att hon gärna hade sett honom ”somna in”.

    Nu vill jag inte säga mer just om den saken, inte för stunden i alla fall. Men slutsatsen är enkel: Vissa saker gör man helt enkelt inte. Sådana här uthängningar är ingen lek, det kan kosta människor livet!

  33. Jakob
    21 augusti, 2008 at 11:27

    Angående frågan tidigare gällande AFA:s arbetsmetoder, följande är inklistrat från AFA Uppsalas webbsida:
    ”Onsdagen den 9: e juli mottog AFA-Uppsala ett tips om att ett mindre antal högerextremister, däribland kända medlemmar ur Svenska Uppsala, rörde sig i stadens centrala delar. På kort varsel samlades de antifascister som hade möjlighet och befann sig i närområdet. Med hjälp av ytterligare tips lyckades man snart lokalisera gruppen i närheten av Musikens Hus. Kort därefter beslutade man sig för att inleda en konfrontation varpå två av nazisterna slogs till marken. Ytterligare en högerextremist fanns på platsen men hann dessvärre undan då han i panik övergav sina kamrater. Ingen av AFA-aktivisterna greps eller skadades.”

    Ovanstående borde klargöra svaret på frågan huruvida AFA Uppsala var ironiska med sin uppmaning till misshandel eller inte.

  34. SL
    22 augusti, 2008 at 07:37

    AFA försäkringar hur ställer de sig till att Afa använder ”deras” namn. Kan ju lätt blandas ihop med denna extrema organisation? De har väl inget att göra med varandra?
    I övrigt uppträder dessa människor mycket olustigt och de stjälper sig själva genom de arbetsmetoder de tillämpar!

  35. 23 augusti, 2008 at 11:53

    Forza AFA. Som många andra på tråden har jag känt en del AFA-aktivister under mina år. Det stämmer att en del av dem är lite väl våldsfixerade, men majoriteten är vettiga människor som har valt att ta upp kampen mot nazisterna, och bara för att jag personligen inte har gjort det betyder det inte att det är något fel med det de gör.

    Alla som har valt den moderata linjen och bespottar AFA på tråden, fråga er själva, vad fan gör ni för att bekämpa nazisterna SOM ÄR SÅ MYCKET BÄTTRE än det AFA gör?

    Face the music, det finns fortfarande nynazister i Sverige och nej, de har INTE slutat att attackera och trakassera de minoriteter som de tycker illa om. Har det inte slagit er att aset på bilden kanske medverkar i våldsaktioner mot folk som han ser som sina motståndare?

    Igen, jag är inte heller ett stort fan av den där annonsen, även om den har sina lustiga delar. Men det är inte så mycket sämre än det som pågår annars. Ska folk behöva utstå hot för att de har fel hudfärg i väntan på att landet ska komma på ett sätt att förminska nazisternas antal?

    Är själv svartskalle och kommer ALDRIG att fnysa åt den som har tagit upp kampen utan att själv ha varit i den mest utsatta situationen.

  36. 23 augusti, 2008 at 12:12

    @Hossein: Är själv svartskalle och kommer ALDRIG att fnysa åt den som har tagit upp kampen utan att själv ha varit i den mest utsatta situationen.

    Hörrö Einstein!

    Om AFA ska ha rätt att misshandla nazzar, ska inte då nazzar ha rätt att misshandla svartskallar? Det är bra om man kräver liite konsekvens… Vi tycker alla att nazzarna är pest, men så länge vi har åsiktsfrihet så får vi stå ut med sådana. Och de blir garanterat inte mindre nazistiska av att bli misshandlade.

  37. Sara G
    23 augusti, 2008 at 12:27

    Om man ger sig själv tillåtelse att tankemässigt eller i verklighet spöa upp eller t.o.m
    mörda sina antagonister så blir man själv en bricka i ett mycket ont spel. Man fortsätter bara fullfölja ett destruktivt förhållningssätt, som i sin förlängning.

  38. Kore
    23 augusti, 2008 at 17:56

    AFA Uppsala är väl inte anarkister? De är ju snarare kommunister. De har alltid haft den röda fanan främst i sin logga, ett tydligt ställningstagande inom AFA-träsket.

  39. Hossein
    24 augusti, 2008 at 18:46

    Kommentarsreglerna! / Jinge

  40. Nils
    25 augusti, 2008 at 16:36

    Afa é cool… :P

Comments are closed.