Tågolycka krävs före upprustning av järnväg?

Under de senaste åren har vi alla fått uppleva stora och långvariga problem med tågtrafiken. X2000-tåg har stått stilla på banan efter ett strömavbrott, och passagerarna har nekats att gå ut ur tågen, är det inte det så är det snö som gör att växlarna inte går att rubba så att det blir stopp i trafiken.

Vi som bor i 08-området ska tydligen härdas extra mycket, det går praktiskt taget inte en enda dag utan att det är någon sorts störning av allvarligare slag i pendeltågstrafiken. Jag vet inte om det var igår eller i förrgår som jag fick ta tunnelbanan ut till Farsta Strand eftersom pendeltågen inte gick längre än till Älvsjö. Men vi som bor här gnäller inte så ofta, vi är så vana vid att det står blåklädda trafikvärdar som försöker förklara hur vi ska åka för att komma dit vi vill.

Om dessa trafikvärdar kan man säga – att de inte är från Stockholms län och att de ofta saknar de mest elementära kunskaper om hur kollektivtrafiken fungerar. Det verkar som trafikbolaget hyr in ett antal arbetslösa direkt från gatan och sätter på dem deras blå jackor. Då jag har behövt tala med dem så har jag tvingats förklara noga vart jag ska, för att upptäcka att de inte har en aning om hur man ska resa dit. Lyckligtvis så har jag ofta koll själv på alternativvägar så jag slipper att nyttja deras bristande kunskaper.

Men tågproblem är det, och det kan ju inte dessa krakar rå för. De ansvariga sitter i Riksdagshuset och i Rosenbad, och man satsar definitivt för lite pengar för att hålla igång trafiken. Dessutom drabbas regeringen av den chockartade över-
raskningen att fattiga svenskar stjäl koppar, det borde inte vara någon överraskning när regeringen gjort alla fattiga ännu fattigare med det magiska ordet – arbetslinjen. Men inte ens den linjen fungerar som det var tänkt, ungdomsarbetslösheten stiger i en alarmerande takt, och Reinfeldt & Co verkar ha dragit ur telefonjacket. Det hörs ingenting från det hållet, så den linjen tycks vara helt bruten.

Idag skriver Dagens Nyheter att det har blivit 20 000 fler skador på spåren på fem år: ”På fem år har antalet skador på tågspåren ökat med 20 000. Tågförseningarna kostar samhället mer än tre miljarder kronor varje år.

Trots att regeringen har ökat anslagen till järnvägen är Sverige det land i Västeuropa som satsar minst på underhåll. En undersökning har jämfört hur mycket pengar som satsas på underhåll per kilometer spår i 14 västeuropeiska länder.

– Sverige ligger i botten med ungefär 35 euro per spårkilometer. Genomsnittet ligger ungefär på 72 euro, säger Håkan Westerlund, föreståndare för Centrum för drift och underhåll på Kungliga tekniska högskolan, till DN.se.”

Jag oroar mig mer och mer över att det bristande underhållet ska leda till en allvarlig olycka till följd av tekniska problem. Vad händer den dagen ett fullsatt pendeltåg, eller X2000, i full fart spårar ur eller kolliderar med ett annat tåg? Är det något sådant som krävs för att berörda rikspolitiker ska ta ansvar och satsa det antal miljoner som krävs för att få en fungerande järnväg? I så fall ska de inte förvånas om de anhöriga efteråt kommer att kräva öga för öga och tand för tand.

it Andra om: , , , , , , , , dn1234 sr1 gp12 ab12345 svd12345

  7 comments for “Tågolycka krävs före upprustning av järnväg?

  1. Martin
    1 juni, 2012 at 15:18

    Jag tycker det är märkligt att detta inte har blivit en ‘större’ fråga, det kan väl inte vara så att det råder konsensus i Riksdagen om att det är ‘för dyrt’ att rusta upp och bygga ut vår järnväg till en adekvat nivå.

    Att persontrafiken drabbas är förstås ett stort problem men vad värre är så drabbas ju faktiskt företagen i Sverige ännu värre då närmare 50 % av godstrafiken föresnas/ställs in varje år. Man undrar ju varför inte organisationer som SN trycker på hårdare nu när ‘deras’ parti Moderaterna sitter vid makten.

  2. Anders Sjölander
    1 juni, 2012 at 16:42

    Intressant att jag började läsa detta samtidigt som tåget jag sitter på började skaka så mycket att det gör ont i ryggen och jag blir orolig att tåget inte ska hänga ihop. Är visserligen i Skåne, inte i Stockholm men det pendlas en hel del här också, åker lagosjälv 16 mil varje dag. Det känns lagom kul att veta att spåren inte underhålls…

    • 1 juni, 2012 at 18:37

      Ja det är väl över hela riket som service och underhåll av järnvägen hänger efter, läs artikeln i DN får du se!

      • CHL
        1 juni, 2012 at 21:29

        Som bosatt i Sveriges största tätort utan persontrafik på tåg så hade jag varit glad om bristande underhåll varit det enda problemet.
        Bygg Norrbotniabanan nu!

  3. lingon
    1 juni, 2012 at 20:55

    Det är oerhört illa med allt vad spårbundet heter, men det är lika illa med övrig kollektivtrafikmateriel. Luckor och andra detaljer faller av bussar, färgen flagnar, värme och ventilation är ur funktion, stolar saknas, dynor är lösa, däck exploderar, bussar tas akut ur drift pga dysfunktion etc etc. I rajrajland blir de rika bara rikare, de som inget har får betala och det som ska brukas av, och är bekostat av, allmänheten förfaller. Sverige behöver en ny regering.

  4. Lennart
    2 juni, 2012 at 05:57

    Jag väntar bara på att ett X2000 spårar ur i full fart, men då är det försent med underhåll!

  5. 2 juni, 2012 at 10:51

    Kan man annat än instämma? Det känns lite patetiskt bara att höra Högeralliansföreträdare skylla allt på den tidigare regeringen. Dom har ett stort ansvar, men eftersom deras alternativ i opposition innebar ännu mindre pengar ska dom bara vara tysta.

Comments are closed.