Stoppa SAAB nu, inte i morgon


Det finns idag ingenting som tyder på att SAAB ska lyckas, man har bara sålt hälften av det antal bilar som hade krävts för att få ekonomin att gå runt, och trots alla stylade missfoster man har visat bilder på så finns det absolut ingenting som tyder på att SAAB ens har förutsättningar för att någonsin bli lönsamt.

DN: ”Saab ansökte på onsdagskvällen hos Riksgälden om att få ytterligare en utbetalning från Europeiska investeringsbanken (EIB), skriver Göteborgs-Posten på nätet. Saab har hittills fått cirka två miljarder kronor i lån som svenska staten står som garant för. Det återstår cirka 1,6 miljarder kronor av lånet. För varje utbetalning krävs att Riksgälden ger klartecken för den statliga garantin. Riksgälden beslutade sig snabbt för att säga ja. – Vi kommer att bevilja ansökan. Det är redan klart även om inte alla handlingar är underskrivna, säger Riksgäldens informationschef Marja Lång till TT på torsdagen.”

Driver man en bilfabrik så nära stupet att leverantörerna stoppar leveranserna på grund av utebliven betalning så har man visat upp sin egen inkompetens för omvärlden, och nu vill man ta ut mer pengar, slantar som svenska skattebetalare tvingas vara borgenärer för. Dessutom är rysk maffia inblandade enligt media, en utomordentligt tveksam person står i kulisserna beredd att hoppa in, och då står Sverige inför ett fullbordat faktum, kriminella övertar Saab.

Rätteligen borde vi istället förstatliga Saab direkt, avbryta bilproduktionen och sedan bygga om fabriken för att kunna bygga vindkraftverk. Det skulle visserligen kosta lika mycket som de pengar vi nu skänker bort till Cirkus Muller, men skillnaden är att vindkraft tillhör framtiden men det gör inte Saab. Visst, vi kan kalla de producerade kraftverken för Saab, men antagligen har företaget så dålig renommé att de skulle bli lika svårsålda som de omoderna och bensinslukande bilar som idag rullar ut från fabriken i Trollhättan.

Det finns dessutom innovationer inom vindkraftsindustrin, som t.ex. Energytower, något som på sikt kan utvecklas till att bli en allvarlig konkurrent till stora vingförsedda vindmöllor. Möjligen borde man köpa in andra innovationer inom kraftindustrin för att starta upp produktionen, och hellre det än att göda maffian och lycksökare som Muller.

it , , , , , , , , dn12 svd12 ex12 ab123456 svt1 ekot gp1


6 svar till “Stoppa SAAB nu, inte i morgon”

  1. Nu vet man ju varken ut eller in…
    Jag kan ibland få slängar av industripatriotism, men då ber jag folk att kasta saker på mig så jag återfår skärpan. Den börjar komma nu. Jag har varit en av de såkallade ”Saabkramare” som envist försökt hålla kvar vid övertygelsen om att det går att vända situationen i Trollhättan (faktum kvarstår envisas jag dock; inget fel på kärrorna i sig, volymerna är bara för små, och firman bär på för tungt arv av misskötsel från GM perioden).
    Jag tvekar dock på att ett förstatligande av verksamheten per automatik garanterar ett välfungerande företag, trots att man efter stor möda och kostnad ställer om produktionen till att bygga vindkraftverk (eller elbilar, eller material till kollektivtrafik eller vad du vill) sådana där saker tror jag inte man kan ”tvinga” fram genom ett statligt agerande. Sådant kommer från ”myllan”. Vanligen inte uppifrån. – Nu är jag inte FEKare så jag kan inte påstå att jag har grund för detta, utan det är mest en magkänsla. Jag tror det är bättre att generellt gynna medel och småföretagandet i Sverige, ty då blir sådana här krascher inte lika smärtsamma i framtiden (storföretagen har redan fått sin beskärda del). Komplettera detta med trygghetssystem och liknande och hjälp för omskolning så kan sådana här gamla industriorter klara det (vilket regeringen inte gör, de gynnar ensidigt de som ”är på insidan” och har välbetalda jobb eller redan har ganska eller mycket gott ställt. Som socialliberal är det nu för tiden allt svårare att kalla sig ”borgerlig”).
    Däremot kan staten agera garant för nystartade företag och stå för riskvilligt kapital för lovande, gröna företagsidéer. Det är inget annat än ett mycket bra sätt att gynna knoppande företag som kan ta över efter att gamla industriklenoder lämnat in veven.
    Avslutningsvis så är jag övertygad att vindkraft (jag har också läst om energytowers, kan man lösa de tekniska knutarna så har vi en helt otrolig kraftkälla till förfogande) är en tillväxtbransch som passar som hand i handske för den kompetens som finns i Västsverige; expertis på material, elektronik och så vidare. Återvinning, biobränsletillverkning och liknande är också tänkbart.

  2. Kommer Antonov in så kommer det bli en del lån och skulder som betalas av, många av de jag pratat med på underleverantörerna på SAAB iaf, vill ha in honom, för att osäkerheten ska minska, han är ju för övrigt retvåd från mafia misstankarna:)

  3. Det här handlar inte om inkompetens, kapitalbristen skulle vara borta på ett litet kick om det inte var för storpolitik som gör allt för att hålla ryssland borta från väst-teknologi. Det är geopolitik i klar kalla-kriget-anda som är problemet.