När jag var liten så valde jag ofta spårvagnen när jag skulle till skolan på Valhallavägen. Det var bekvämt då det var busväder, och sådant fanns även på tidigt femtiotal även om man kanske inte kan tro det.
SvD: ”Sex spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Så kan det se ut år 2030, enligt SL:s inofficiella planer. SvD har tagit del av skisserna som avslöjar att den omdiskuterade dragningen av Spårväg city mot Hornsberg på Kungsholmen inte finns med. Samtidigt svarar 60 av 100 stockholmare att de hellre vill se en satsning på tunnelbanan.”
Att sextio procent av de tillfrågade hellre vill ha tunnelbana beror givetvis på deras brist på erfarenhet av spårvagnar. Det var ytterst sällan stopp i trafiken, och oftast berodde det i så fall på att en bilist lyckats krocka med spårvagnen. Det hände också någon gång ibland att fotgängare lyckades bli påkörda, men det var ytterst sällan.
Jag var på Lidingö för någon vecka sedan, då berättade personalen på vagnen att Lidingöbanan skulle byggas ut, in till de centrala delarna av stan. Jag tyckte att det lät underligt eftersom det går tunnelbana från Ropsten om man tycker att man vill bege sig bort från den norra Djurgårdsstaden någon gång. Men efter att ha tittat på den tänkta banstrukturen så kan jag inte annat än glädjas, blir planerna av så kommer det att betyda en hel del för Stockholms miljö.
Jag har egentligen aldrig förstått varför man rev upp spåren och tog bort alla luftledningar, möjligen insåg man inte hur mycket folk som skulle flytta in i stan, eller hur många som skulle komma att arbeta där. Dessutom kördes många av stadens bussar på elektricitet. Det fungerade hyfsat eftersom bussarna hade batterier så de kunde köra runt trafikhindren om det fanns några. Visst, det var pyssligt för föraren att ta ner strömavtagaren och sedan sätta den tillbaka på strömmatningen, men det blev i alla fall en kort underhållning för de andra trafikanterna.
Men visst är det tragiskt att man tog bort spårvagnarna, tänk så mycket bättre luft vi hade haft i huvudkommunen annars.
it Tags: Spårvagn, Tunnelbana, Kollektivtrafik, Stockholm, Politik, SL, Miljö, Buss svd12 dn ex
Ett svar till “Spårvagnarna tillbaka år 2030?”
Det var säkert fel att lägga ner, men det vikiga är väl at tman ändrar sig?