Skämt om Annie Lööf närmar sig lyteskomik


Att politiker är måna om att media ska skriva om deras förslag och idéer är lätt att förstå, särskilt om man haft medial motvind så behöver man bli omskriven så att medlemmarna ser och hör att man tillför något, och det särskilt när man är ny och helt oprövad som i fallet med Annie Lööf.

AB: ”Annie Lööf och Centerpartiet vill ha mer trängselskatt. Och ger exempel på flera platser i landet där det kan införas.

”Vi vill öppna för att fler städer följer Stockholms och snart och Göteborgs exempel” skriver de på DN Debatt.

Centern presenterar i Dagens Nyheter ett nytt infrastrukturprogram. De anser att transportsektorn inte klarat sin ”hemläxa på miljöområdet”. Det skriver partiledaren tillsammans med Centerns trafikpolitisk talesperson Anders Åkesson på dagens DN Debatt. Ett förslag för att komma till rätta med det är att införa trängselskatt på fler orter.”

Problemet med media är att man inte kan styra över hur tidningar, radio och TV presenterar sina nyheter, något som kan få till följd att vissa läsare, som i mitt fall, kan dra långtgående slutsatser om hur politiker resonerar. När jag såg blänkaren på Aftonbladets webbplats så drog jag genast slutsatsen att Lööf även avsåg småorter som Vuollerim och Hjoggböle, och/eller att man är på väg att införa vägavgifter. För ute i landet uppfattas givetvis trängselskatt som något slags tull, en ytterligare beskattning.

Det är lätt att förstå att folk tänker elaka tankar om centerledaren. Att gå direkt från ett arbete som vikarierande bartender till jobbet som näringsminister med en årslön på drygt 1,8 miljoner väcker givetvis ont blod, särskilt ute i landet där allmänna kommunikationer är dåliga eller saknas helt. Men jag ska väl inte klaga, jag tycker inte synd om Lööf sedan hon föreslog att ungdomar skulle ha en lönereduktion på tjugofem procent bara för att de är unga. Synd att det inte drabbar ministrar bara, med en årslön på drygt 1,8 så har hon råd att betala. Men kan hon också betala det politiska priset?

it Andra om: , , , , , ab1234 svt1 sr12 dn123 svd12


16 svar till “Skämt om Annie Lööf närmar sig lyteskomik”

  1. Skulle vara kul att veta vilka städer de har i åtanke och vad deras kommunala representanter där anser.

    • Enligt morgonens Rapportsändningar handlar det om städer som Uppsala och Västerås, knappast Hjoggböle och Vuollerim. Dock är det inte riksdagen som tar beslut i denna fråga, utan resp kommunstyrelse/kommunfullmäktige.

      • Förlåt, det är Linköping och Uppsala som nämns. Såg det efter att min redigeringstid gått ut.

      • Jag vet, men Hjoggböle och Vuollerim är lämpliga som exempel om man vill illustrera att det handlar om en ny skatt, en skatt som införs med miljön som täckmantel. Snart kommer vi att få betala vägavgift oxo när Annie Lööf lyckats privatisera vägnätet och införa biltullar i hela landet..

        • Okej, är med på din illustration.

          Har inte koll på det just nu, men inte har väl trängselskatten haft någon avgörande effekt på biltrafiken in till Stockholms mer centrala delar? Har för mig att det var en nedgång precis när skatten infördes, men att trafiken har ökat igen.

          • Den har säkert ökat. Möjligen har den flyttat lite av trafiken till SL, men det där borde man ju kolla upp. Men vad är bensinpriset i förhållande till trängselskatt, finns det NÅGON som det det..?

          • Sist jag såg någon statistik på det hela så var det fortfarande en nedgång på 20% eller däromkring för området som har trängselavgifter (främst genom att mer trafik åker via Essingeleden och undviker centrum, Essingeledens trafiknivåer har som en konsekvens ökat från 130,000 till nästan 160,000 bilar per dygn). Totalt sett är troligen trafiknivån för området i helhet nästan oförändrad (detta hjälps naturligtvis inte av skenande kollektivtrafiktaxor…)

            Effekterna i orter med ganska så lite trafik (de flesta svenska städer förutom Stockholm och Göteborg) torde vara minimala och knappast tjäna något annat syfte än att döda all vad som består av innerstadskommers (dessa städer har ju dessutom inte någon annan kollektivtrafik än kassa bussar för det mesta).

  2. Första gången som jag stöter på att en centerpartistisk rikspolitiker utifrån ett stockholmsperspektiv, talar om hur man lokalt ska lösa en trafik- och miljöfråga. Jag tror att även centerpartister som vill se ett minskat bilåkande drar öronen åt sig. (För övrigt anser jag att Lööfs & Åkessons debattartikel i DN hör till de spretigare i genren.

  3. Trängselavgifterna är fantastiska på många sätt. Jag minns för några år sedan (var det 2006?) då trängselavgifterna var helt nya. Jag, hustrun och barnen tog bilen till Stockholm och bodde där någon vecka så att barnen skulle få se slottet, Gröna Lund, Naturhistoriska museet osv.
    När vi kom till Stockholm var det sen eftermiddag och därför var det avgiftsfritt. Jag parkerade bilen utanför hotellet och där fick den stå. Jag tycker att det är lite otäckt att köra bil i Stockholm.
    När vi så lämnade huvudstaden efter en vecka, så var det dag. Då registrerades vi för trängselavgift när vi LÄMNADE Stockholm. Rimligen borde väl trängseln ha minskat när vi körde iväg.
    Men det bästa är kvar. Avgiften, det var tio kronor, skulle betalas på Pressbyrån. Det finns ingen pressbyråkiosk i byn där jag bor, så jag var tvungen att åka till den närbelägna staden för att betala. Det blev en bilresa på fyra mil för att betala tio kronor för att förbättra miljön i Stockholm…

    • Sic! Bilar som är reggade utanför 08 borde köra in/ut gratis. Det kan Tokholmarna bjuda på om vi ökar avgiften med några procent..

      • Då kommer folk börja registrera sina bilar på lantstället, det funkar inte.

        • Sådant är ju enkelt att åtgärda. Man registrerar redan idag alla bilister som far in/ut, d som har kört fler än 20-25 resor får pröjsa..

  4. Jamen det vore väl fint och helt i linje med den övervägande politik som bedrivs? Alltså sänk skatterna och ta upp motsvarande i avgifter istället. Då betalar ju befolkningen lägre skatter, även om effekterna blir desamma eller snarare att den som har minst får betala mest. Ett vinnande koncept, för vi ska ju inte gemensamt hjälpas åt utan de som har minst _ska_ ju betala mest, inte sant?! Rödtott är nog smartare än vi tror, rävar är väl som bekant rödhåriga?! Tyckte mig fö höra på svt lördagkväll att hon visst förutom sitt shopping- och modeintresse, ”en hejare på att knyta slipsknutar”, tydligen även har en bakgrund som fotbollspelare och juridikstuderande. Snart kan vi väl förvänta oss lite deckarskrivande oxo…

    • Precis det systemet har vi här i London. Det är en sådan fröjd att slippa betala skatt och sedan kunna lägga hela lönen på el, hyra, pendelkort och genmanipulerad mat. Det är vad jag kallar valfrihet det!

  5. Jag tycker trängselavgifter är en bra grej för att uppmuntra folk att ta alternativa färdmedel (dock inte lika bra som gratis kollektivtrafik skulle vara), men det kräver att det faktiskt finns ett alternativ som majoriteten kan använda utan att förlora allt för mycket tid. Det finns inte i Sverige utanför Stockholm och möjligtvis Göteborg, så ska man införa trängselavgifter i andra städer så krävs det att det samtidigt görs en rejäl utbyggnad av kollektivtrafiken i de städerna för att avgifterna ska ha någon inverkan på trafiken.

  6. Är hon köpt av Boultbee? I våra medelstora svenska städer håller centrum redan på att dö, så köpcentren utanför city behöver nog ingen mer hjälp.

    Kompisen hade en liten butik i city i Sthlm, hon kände av trängselskatten ganska omedelbart.