Satsa på Statens Järnvägar

Ulf Adelsohn sade några dagar innan han fick sparken att politikerna misskött Statens Järnvägar i många år. Det skulle han som bekant inte ha sagt, han entledigades omedelbart av högerregeringen och nu söker de efter en ny ordförande och som inte berättar att kejsaren är naken.

I den nyliberala ideologin så tror man att ”marknaden” kan bygga järnvägar, och att de dessutom gör det. Så är det inte, med något enstaka undantag. Man kan nog privatisera det mesta mellan himmel och jord, men infrastrukturen ska man hålla fingrarna ifrån. Vi behöver järnväg, post, sjukvård, polis etcetera och man kan inte privatisera och konkurrensutsätta allt. Adelsohn insåg detta och sade därför ifrån, men som sagt, då gick det som det gick.

Det finns så många skäl för varför Statens Järnvägar ska vara just statligt ägda och en statligt styrd verksamhet så jag hoppar över det ämnet nu. Alliansen drog ner budgeten för Trafikverket i år för att de trodde att det inte skulle bli så mycket bråk, men som TV-programmet Uppdrag Granskning visar ikväll (20.00 SVT2) så blev det inte bara bråk, det blev dessutom panik när stillastående tåg inte fick utrymmas. Då skyllde de på Trafikverket, något som nu visat sig vara lögn.

Oljepriserna är på väg uppåt och eftersom många anser att ”peak oil” redan har passerats så talar allt för att bensin till personbilar inom ett par år ligger runt tjugofem kronor litern. En full tank kostar då över tolvhundra kronor, så det finns knappast något som är mer självklart än behovet av att bygga ut järnvägstrafiken ordentligt, och att det skulle ha varit klart redan igår.

Nu har vi också fått höra att besiktningsmän på privata företag är de som besiktigar banorna och beslutar om åtgärder, det låter helt vansinnigt och det måste vara ett krav på (S), (MP) och (V) att de som vallöfte till 2014 lovar att återreglera trafiken på järnvägsnätet. Sedan kan väl privata entreprenörer få köra trafik till dess att SJ återigen har byggt upp verksamheten så att de privata kan slängas ut.

Dessutom så finns det ett klart behov av höghastighetståg i Sverige. Det kostar enorma summor så det vore nog dags att börja titta på finansieringen redan idag. Men börja själv med att titta på Uppdrag Granskning ikväll, det blir säkert intressant.

it Tags: , , , , , , ab ex dn svd svt ekot gp

  8 comments for “Satsa på Statens Järnvägar

  1. Robban
    20 april, 2011 at 18:38

    Har för mig att jag tidigare läst att om man producerar bensin, kemisk framställing alltså, kostar varje liter ungefär 20kr, så om vi slopar skatt på det så kan vi hålla kvar priset på 20kr. :)

    Cheers,
    Robban

  2. Gripen
    20 april, 2011 at 19:29

    Jag funderar på att ställa av bilen och lita på cykeln och buss och tåg att ta mig var jag behöver men det är ganska svårt om man bor i dalarna och man ska till ett ställe som inte är i mitten av någonstans.

    Jag tror att vår höger regering gör som de höger regeringar som har styrt USA och Storbritannien och det är anställer folk i statliga verk som helt enkelt ska sabotera dem so man kan avskaffa dem eller privatisera dem.

    • KalleB
      20 april, 2011 at 21:00

      Kanske ligger det något i detta?

      Såg fö Uppdrag Granskning nyss ( inte helt till slut), men tycker det var lite tandlöst…inte ett ord om privatiseringarna,outsourcingarna etc…. nya direktiv från regeringen?

      Skadar inte att vara lite konspirationsteoretiker…. iaf i dessa häxtider!

      (Sålde fö gamla Bettan förra veckan så jag slipper både bensinen,service,skatten och försäkringen)

      ;)

  3. Ken
    20 april, 2011 at 21:02

    Ju fler kockar ju värre soppa. Det här är en enorm skandal att man organiserat det så här tokigt.

  4. 20 april, 2011 at 21:55

    Kalle B:
    Jodå, det sades en del om outsourcingen på slutet av Uppdrag Granskning, och då kom det allra bästa i hela programmet. Reinfeldt fick en fråga om järnvägen som han besvara med blahablaha. Så frågar en reporter Ulf Adelson vad han tyckte om det Reinfeldt sade. Han svarade med en replik som var dagens bingo – Godag yxskaft! och hans min var obetalbar :-).

    • KalleB
      21 april, 2011 at 14:18

      OK, tittade på slutet idag och håller med om slutklämmarna! ;)

      (Hittar dock inga citat i de ledande blaskorna (nätversionerna),men jag kanske letar på fel ställen?)

      Alltid glädjande när de egna hundarna bits…

  5. 20 april, 2011 at 23:44

    Det är inte många gånger detta har sagts av mig, men i afton så älskade jag Ulf Adelsohn lite lite granna :) Frågan är om frugan får behålla jobbet i regeringen så länge till… Oj vad Uffe tvålade till statsministern, hahaha! Jag tycker också att en hel del fokus för att inte säga i stort sett hela programmet inriktades just mot outsourcing och avreglering. Det var ett mycket bra program och jag önskar att det fick lite effekt :( Regeringen har fått för sig att 5-6 miljarder de kommande 10 åren räcker för järnvägens underhåll medan trafikverkets tjänstemän säger 30 miljarder. Man behöver inte vara mattesnille för att räkna ut att just de skattesänkningar som regeringen planerar på 20-25 miljarder skulle fylla detta glapp!

  6. Sara G
    21 april, 2011 at 14:01

    Det verkar som om man skapat ett system som är bättre på att transportera pengar från skattebetalarna till det privata än att transportera medborgarna till sina arbetsplatser. Det behövs en återreglering! Genast!

Comments are closed.