Nu har Muller och Spyker avverkat den ryska maffian, nobbats av den kinesiska maffian, så nu vore det väl läge att erbjuda den italienska maffian att köpa in sig i Saab? Detta sker samtidigt som regeringen uppvisar sin totala oförmåga att göra något radikalt.
Maud Olofsson borde lyfta telefonluren och säga till den Europeiska Investeringsbanken att omedelbart stoppa alla utbetalningar till SAAB och Spyker. Vi måste få ett stopp på dessa luftaffärer nu, regeringen har redan försatt oss alla i en situation där vi borgar för mångmiljardlån via EIB samtidigt som vi får ta kostnaden för massarbetslöshet i Trollhättan, och på lite sikt omskolning av alla SAAB-anställda som inte kan få arbete på Volvo.
Problemet kommer sig givetvis av att folk inte vill ha SAAB, den är för tung, omodern och drar alldeles för mycket bensin, eller som man skriver på SVT:s hemsida: ”Om Wallenberg, GM och nu inte heller Hawtai vill ta i Saab Automobile med tång så ska inte staten köpa eländesfabriken.” Det finns nämligen folk som tror att bara staten ägde SAAB så skulle allt ordnas till det bästa, det är så insiktslöst att man häpnar. Om folk inte vill ha den museala bilen så blir det väl inte bättre av att man gör den till en svensk motsvarighet av Trabant. Den skulle kanske kunna få kultstatus, men den skulle inte sälja så att fabriken lönade sig. Det är dags att avsluta kapitlet SAAB för gott, det har aldrig gått att skapa vinst i företaget, och det förhållandet råder inte staten över.
Man skulle kunna räkna upp mängder med orsaker till varför SAAB är ett misslyckat projekt, jag skulle antagligen kunna skriva en uppsats i ämnet. Men när det gäller att beskriva SAAB:s fördelar är det svårare, det finns helt enkelt inga. Det har talats om nya modeller och bland annat en SUV, men den marknaden är redan fylld till bredden och det finns inget som tyder på att SUV-modeller har en framtid om man inte gör trampbilar av dem. Oljan är för dyr och dessutom på upphällningen.
Regeringen har dessvärre gått på alla locktoner från Muller, och har på det sättet skaffat oss skattebetalare miljardutgifter helt i onödan. Idag vore det allra bästa ett besked från regeringen som säger – Hit men inte längre. Man bör stoppa de åtaganden som man har gjort på skattebetalarnas bekostnad och samtidigt börja planera för hur man ska hjälpa Trollhättan och andra kommuner som får en betydligt ökad arbetslöshet. Går våra slantar till det så är de allra flesta med på tåget, men ska det fortsätta att tjafsas med Muller och gänget runt honom så kommer det att kosta regeringen en massa politisk prestige. Sätter de ner foten så behåller de i alla fall lite respekt.
it Andra om: SAAB, Muller, Maffian, Maud Olofsson, Politik, Trollhättan svt1 ekot ab1 ex1 gp1 dn1 svd1
4 svar till “SAAB och regeringens inkompetens”
Håller helt med. Tyvärr är det mer politik inblandat i SAAB än ekonomi. Vad jag förstår är samtliga riksdagspartier, utom möjligen Sverigedemokraterna (enligt dem beror förmodligen SAABs problem på flyktingpolitiken), mer eller mindre överens om att SAAB skall räddas, vilket gör att regeringen får svår att låta SAAB gå under utan att förlora politiska poäng och anklagas för att det är ”deras fel att SAAB går i konkurs”
Ganska väntat,vill jag påstå. Men visst var det mycket valpolitik från Måddans sida…
Skattebetalarna har redan betalat för SAAB, då kan vi lika gärna äga också- om vi inte ska gå tillbaka till att vara ett u-land som vi var på 1800-talet måste vi ha industri landet. Den kapitalistiska lösningen vore att nationalisera SAAB tills det blir lönsamt och då ge bort det till någon ”entrepenör”. Det socialistiska alternativet vore att istället ge företaget till de som arbetar där (arbetarna ska kontrollera produktionsmedel osv.)
[…] senaste artiklar om SAAB: 1, 2 & […]