SAAB och Bondfångeriet

Jag har skrivit det förr, och jag får väl antagligen skriva det igen. SAAB är en osäljbar, omodern och bensinslukande bil som ingen vill ha, och det enda den duger till är att lura svenska skattebetalare på pengar, miljarder dessutom.

Vi kan konstatera att Maud Olofsson är den ansvariga ministern, och det hade varit bättre för det svenska folket om hon hade stannat hemma i Ramvik, men på regeringens hemsida skriver hon: ”Sverige ska bli världens bästa land att bo, verka och driva företag i. Vår innovationsförmåga och entreprenörskraft ska leda till framtidens jobb. Målet ska vara att människor och företag i hela landet ska kunna växa och utvecklas av egen kraft.”

Det Victor Muller ägnat sig åt med stor framgång är att mjölka de svenska skattebetalarna på pengar. Hur stor del av EIB-lånen som redan är förlorade pengar vet jag inte, men jag vet att SAAB inte tillverkat hälften av de bilar som man hade tänkt. Jag vet också att Vladimir Antonov, en ökänd oligark och gangster, nu är höggradigt inblandad i den fortsatta plundringen av den svenska statskassan. Nu ska han få tillstånd att köpa SAAB:s fabrikslokaler för att sedan hyra ut dessa till SAAB, eller snarare till de svenska skattebetalarna. Ett utmärkt sätt att tvätta pengar, för det är just penningtvätt det handlar om.

Men Maud Olofsson är utomordentligt godtrogen, och nu har hon lyckats binda upp svansen på sig själv. Har regeringen en gång gett sig in i dessa affärer med skurkar och gangsters så måste man nu fullfölja för att inte själva framstå som så godtrogna som man faktiskt är. Nu gör man det för att ”rädda” SAAB från en nära förestående konkurs, man hoppas på det sättet kunna skydda de tusentals som arbetar på SAAB eller som finns i den tillbehörsindustri som tillverkar delar till detta mycket omoderna och osäljbara fordon.

SvD: ”En rad svenska företag, varav många är underleverantörer till den svenska fordonsindustrin med Volvo PV, Saab Automobil, men även lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania, är beroende av löpande leveranser till fabrikerna för sin verksamhet. Svenåke Berglie menar att regeringen, med näringsminister Maud Olofsson (C), som nu arbetar med att lösa Saabs akuta likviditetsbrist ihop med Riksgälden, inte tar risken för en Saabkonkurs på allvar.

– Jag får en känsla av att man från regeringens håll missar detta, säger Svenåke Berglie till TT.”

Maud Olofsson har redan missat det mesta. Att Mullers Formel 1-stall gick åt fanderns, att massor av stödmiljoner redan lämnat SAAB för att föras över till Spyker Cars, att SAAB också har vräkt miljoner över Victor Muller personligen, ingenting förmår att väcka vare sig Maud eller resten av regeringen. Man leker helt enkelt affär med skattebetalarnas pengar och ingen sätter ner foten. Man kan ju undra varför, men den dystra sanningen är att det då skulle stå klart för varenda svensk att regeringen låtit sig luras och har skänkt bort miljarder.

Man skulle givetvis helst göra en fabrik för vindkraftsverk av SAAB, men inom några dagar så måste vi i så fall hyra lokalerna av den ryska maffian, hur kul skulle det vara på en skala? En annan tanke vore väl att låta en japansk eller kinesisk småbilstillverkare få hyra lokalerna att användas som monteringsfabrik åt någon liten och förhållandevis miljömässig bil, men då måste man hindra Antonov att lägga vantarna på fabriken i Trollhättan.

Och när det gäller ”näringsministern”, skicka tillbaka henne hem till Ramvik, det vore det ekonomiskt bästa alternativet för oss skattebetalare.

it Andra om: , , , , , , , e24 svd dn12 gp1 ex ab1 svt sr

  12 comments for “SAAB och Bondfångeriet

  1. janne k
    24 april, 2011 at 09:08

    saab är inte mer bensinslukande än andra bilar.du har helt fel .titta på statistik innan du uttalar díg.tror knappast du märker av nån skattehöjning om saab är kvar.

    • 24 april, 2011 at 12:41

      Omodern och bensinslukande, och dessutom så försvinner väl garantin den dagen som företaget förklaras vara KK.

      • Michael
        24 april, 2011 at 17:04

        ”och dessutom så försvinner väl garantin den dagen som företaget förklaras vara KK.”

        Stämmer inte…. du köper inte bilen av SAAB utan av en återförsäljare som står för garantin.

        • 24 april, 2011 at 17:19

          Men ÅF:en har knappast sparat nån miljon för att täcka garantikostnader?

          Försöker du bluffa oss medvetet?

          • Kuno
            25 april, 2011 at 12:27

            Det där sköts via befintliga försäkringar, tror jag.

          • Achtung
            5 maj, 2011 at 14:26

            Gör om gör rätt, titta på de andra tillverkarna som har kånkat. Rover tex.

            • 5 maj, 2011 at 14:30

              Gör om gör rätt, tjatvarning…

  2. Thomas
    24 april, 2011 at 11:16

    Själv tycker jag det vore mer relevant och spännande att göra om Saab till fabrik för spårtaxi. Om vi nu inte bara skal lägga ned fabriken vilket lär vara billigast.

  3. Anders
    24 april, 2011 at 17:33

    Vad är det för snack? Så får jag fel på min bil i Helsingborg så betalar den verkstaden kostnaden? Varför hittar du på?

  4. Beck
    24 april, 2011 at 21:13

    Nyfiken på vad det finns för bevis på att Antonov är gangster.

    • 24 april, 2011 at 21:23

      Läs E24!

  5. janne k
    2 maj, 2011 at 20:00

    Vilken supernolla har hittat på att det skulle vara så bra att tillverka vindkraftverk i saabs lokaler.kraftverken kan tillverkas i norrland lika gärna.det går väl att bygga nya änamålsenliga lokaler eller använda andra befinliga lokaler.
    saab har flera miljöklassade bilmodeller tex saab 9-3 sportkombi från 255 000´.billigt och bra .0,39 liter per mil landsväg.kan man åka billigare?

Comments are closed.