SAAB ingen bil – Maud ingen minister


Nu står produktionen stilla igen, orsaken är precis som vanligt att SAAB inte har betalt sina räkningar, det verkar som om Muller tror att företagen som tillverkar delarna ska skänka dessa till Saab.

Påståendet i rubriken är korrekt, jag har haft en Saab en gång och den sämsta bilar jag någonsin haft. Man satt långt ifrån vindrutan på detta bensinslukande monster, och en känsla som oupphörligen slog mig var att man hade gjort kupén mindre bara för att få plats med en sluttande vindruta. Utrymmet ovanför instrumentpanelen var så stort att man kunde få plats med en trasmatta där, och då är det ändå inte en stor bil.

Men nu är Saab på väg mot sin slutliga konkurs. Troligen har gänget bakom Muller lyckats få ut en rejäl slant från den Europeiska Investeringsbanken, något som säkerligen har berikat dem ordentligt. Att Sverige låtit sig luras att gå i borgen för dessa lån kan vi helt skylla på näringsdepartementet och Maud Olofsson. Detta inser säkerligen centerpartisterna varför de försöker byta partiledare innan bubblan spricker. För det är likadant med elpriserna, där får direktörerna i Vattenfall gigantiska avgångsvederlag till och med när de fått sparken. Säg den som inte vill ha sextio miljoner för att säga upp sig?

Nej, Maud Olofsson har inte precis varit någon tillgång i regeringen och sedan ett antal år tillbaka är hon en belastning även för sitt parti. Och det är skattebetalarna som finansierar Vattenfalls direktörer och deras enorma pensionspengar, det är samma skattebetalare som finansierar det jättefiasko som kallas Saab. I slutändan som blir det förstås vi som ska finansiera omskolning av tusentals bilarbetare, något som hade varit på gång redan om inte regeringen skänkt bort ett antal miljarder till Saabs nya ”ägare”.

Kunnandet i Trollhättan är det ingen som betvivlar, det borde rimligen ha kunnat användas till något som hela landet hade tjänat på, idag är det väl ingen som tror på alla bortförklaringar längre och hade jag varit en företagare som tillverkade tillbehör till bygget av Saabbilar så hade jag krävt förskottsbetalning som skulle erläggas innan ens produktionen påbörjades.

Det är bara att bita i det sura äpplet och betala in de slantar vi har borgat för till EIB och sätta igång omskolning och vidareutbildning av några tusen bilarbetare, för vem tror längre på Muller och alla bortförklaringar? Knappast någon…

it , , , , , , , ab123 ex12 svd1234567 dn12345 ekot svt123


14 svar till “SAAB ingen bil – Maud ingen minister”

  1. ”omskolning och vidareutbildning av några tusen bilarbetare” Jinge, du vet väl att vi har ersatt arbetsmarkadsutbildningar med jobbcoacher och steg tre i jobb och utvecklingsgarantin numera.

    • Ja, det skall nog gå bra,kommer det att heta i den officiella statistiken,den officiella snutten.

      Ja ja,

      jag har ägt tre st Saabar,aldrig mer sa jag,när samma rostproblem,motorproblem dök upp år efter år.

      Samma kan jag ju säga om Renaults rostholkar på 80-talet.

      Japaner,japaner har hållit måttet och nuvarande lilla Huyndajen är inte helt fel heller. (Korean)

      Men ”skrikan” lyckades hålla modet uppe över valet,som väl var huvudsyftet?

  2. ”…kupén mindre bara för att få plats med en sluttande vindruta…”

    Anledningen att man inte har en mer upprætt vindruta har med luftmotstånd att gøra….. eller vill du att bilarna ska dra ænnu mer brænsle?

    Att kupen ær relativt liten jfr resten av bilen gæller alla moderna bilar i princip. Det har med krocksækerhet att gøra… det finns næmligen grejer mer æn en tunn plåt mellan dig o omværlden i en modern bil…

    • Försök inte! Saab är en lika bensinslukande som ålderdomlig konstruktion, rakt igenom. Bara för att du har en Saab så har jag inte fel…

      • haha nædu, jag kør Merca sjælv. Æven den med sluttande framruta. Det ær omøjligt o uppnå lågt luftmotstånd med uppåtstående ruta. Ta en Volvo 740 tex som har mkt skarpare vinklar. Den har ett cw værde på 0,40. En ny Merca i samma storleksklass har 0,25. Bortåt halva luftmotståndskoefficienten.
        Den nya 9-5:an ær ingen dålig eller gammaldags konstruktion. SÅ mkt skiljer det inte mellan bilarna idag. Anledningen att nya bilar ær trængre æn de ser ut på utsidan ær som jag sa, att det ligger balkar, elektronik, krockkuddar osv runt hela kupeutrymmet. Du får dra till skroten o skruva især en sidodørr på en nyare bil o ta dig en titt sjælv. Det finns inget døutrymme dær bara før skojs skull om du tror det.

        • JOdu, jag har haft fyra olika modeller av mercedes och ingen har haft lika långt fram till framrutans nederkant som Saab. 740 har betydligt kortare avstånd..

          • Saabarnas framruta ær ofta lite vælvd, før att likna en flygplanscockpit gissar jag, vilket gør att rutan i mitten hamnar en bit ut. Men det har 0 betydelse før de praktiska innerutrymmena eftersom du annars bara hade haft vanlig motorhuv den biten. Det ær inte så att det ær tomt under instrumentpanelen framme vid rutan om du tror det.. oavsett hur lång den ær på en vanlig bil.

  3. Varför inte en ”MAAUDOMOBIL.” Snygg och välpolerad på utsidan, miljövänlig med följande skattesubventionering så klart.

    Tills man lyfter på huven och finner att bilen drivs av ett begagnat kärnkraftverk och att föraren och co drivern är två sparkade chefer från vattenfall.

  4. håll modet uppe, det gör vi som har jobbat/jobbar på SAAB/underleverantörer

  5. Som i Svenne rubins låt om amazonen. ”Så jag ringde till Helge som säljer bilar och SAAB.”

    När jag var liten så gjorde man en klar distinktion. :)

    Man kan undra varför SAAB inte utvecklat en bränslesnål bil sen gamla SAAB V4?

    Jag tycker mig aldrig hört att SAAB gjort en vinst, så länge jag kan minnas har det varit förluster.

    Man häpnas också över högerns dogmatism. Man garanterar hellre lån till gangsters och fifflare än att göra något vettigt med SAABs fabriker och de produktionsanläggningar som finns där.

    Mina tankar går till mina vänner på svetsverkstan i Trollhättan, tur nog så är SAAB inte deras huvudkund, men de lär nog ändå få det svårt.

    • Förstår inte varför Saab får sån uppmärksamhet i media. Borde finnas viktigare saker att skriva om.
      Att bilföretagen är sena att betala är inte ovanligt, framförallt stora som GM och Ford men dem vågar man inte bråka med.
      Sen har Saab bilar som drar 119g CO2 och jag vet inte om hur många liknande bilar (storleksmässigt) som drar så lite.

  6. En del underleverantörer har omgångsvis krävt förskottsbetalning under förra året b.la Erlanders och Skara Plast (nu mera IAC). Jag antar att fler börjar med det nu.

    Otroligt att denna politiska röra fått plåga så många anställd så länge. Många på Saab visste innerst inne att hoppet var ute redan förra året, men har man inget annan utkomstmöjlighet och samhällets skyddsnät ser ut som det gör så klamrar man sig fast likt en drunknande. Mitt djupaste medlidande för dessa familjer.

  7. När jag 2002 ville köpa en lite roligare familjebil jämförde jag en 9-5 Aero med olika märken. Många kom inte ens i närheten … medan andra var svindyra. En BMW 530 kostade 50% mer, hade svagare motor och drack mer bränsle.

    Tyvärr måste jag ge dig rätt om nya 9-5 som tyvärr är en GM-skapelse av värsta sort. Att dumpa 2,3T motorn till förmån för en tyngre och törstigare V6:a som inte var starkare är ett klart brott mot SAAB-traditionen.