Pendeltågseländet


Egentligen slutar jag aldrig att förvånas över att vi i Fjollträsk inte kan ha pendel-
tåg som fungerar även under vintern. Vi har trots allt ett subarktiskt klimat, något som knappast kan vara en över-
raskning för våra beslutsfat-
tare. Idag behövde jag åka in till den stora staden för att uträtta ett ärende, något som i normala fall borde ha tagit maximalt 1 ½ timme fram och tillbala. Men icke, det tog i stället drygt tre timmar.

Bilden tog jag vid pendeltågs-
stationen här i Handen, och som alla ser står folk vända mot fotografen. Det är inte mig de tittar på, de ser söderut för att de hoppas att det pendeltåg som nu är försenat inte ska visa sig vara inställt som tåget innan. På skyltarna står det att det är förseningar beroende på snö, is och kyla, precis som om det vore ett märkligt och mycket ovanligt väderfenomen som plötsligt drabbat oss. Det står också att det finns is i växlarna och att tågen gått sönder, allt beroende på klimatet.

Dessutom så ”glömde” SL att berätta att det tåg vi väntade på ställdes in. I stället stegades bara avgångstiden fram till nästa tåg helt utan kommentar i högtalarsystemet. Och visst ska man klä sig så att man klarar minus 12°, men få räknar antagligen med att de ska bli stående på en perrong halvtimmavis.

Ibland tror jag att vi svenskar är alldeles för snälla. Jag kunde i kylan tänka mig både det ena och det andra straffet för politikerna i Stockholms Läns Landsting. Tyvärr så är dessas tillkortakommanden inte parti-
skiljande, det spelar helt enkelt ingen roll vad sjutton vi än röstar på. Därför borde vi ge dem kompanistryk varje gång det blir på det här sättet, för det KAN inte vara omöjligt att tillverka tåg som fungerar även när det är kallt? Eller..?

intressant Tags : , , , , , , , , , , , ab svd dn Läs oxo: anna annarkia johannes k&å lasse loke hampus röda-m scaber anders t


22 svar till “Pendeltågseländet”

  1. Exakt så, exakt så som du beskriver är det! Och ja, det måste nog konstateras en gång för alla fastän det kommer att behöva konstateras igen och igen: vi svenskar ÄR FÖR SNÄLLA! Det värsta av allt är faktiskt att man, i alla fall som heltidspendlare, betalar väldigt mycket pengar för något som aldrig funkar som det ska.

  2. ”Men icke, det tog i stället drygt tre timmar.”

    Jag fattar inte hur ni orkar leva på det sättet i fjollträsk? Åkte en gång med tåget från city till ösmo. Det stannade vid varenda mjölkpall och tog evigheter? Det går ju fortare att åka till Nyköping? Men tydligen råder det någon slags överenskommelse om att Stockholm skall hållas kompakt? Det vore ju bättre att ex. tåget till Nyköping stannade på en eller flera platser så skulle vi ha en levande landsbygd. Men då skulle man ju inte kunna spekulera i urbaniseringen?

    Låter kanonbra!

  3. Hur var det nu? Var inte rentav tågen och tekniken tillverkad i Sverige förr i tiden? När det faktiskt funkade lite bättre. Därmed inte sagt att svenskar är bättre, men att svenskar känner till svenskt klimat bättre… Den storföretagsledda globaliseringen likriktar för att dra i skalvinster. Att klimatet liksom inte räknas visas även av andra aktuella sammanhang ( se Köpenhamn). Jag erinrar mej att Danmark hamnade i EU-domstolen för att man krävde uppvärmning i manskapsvagnar för byggjobbare – betraktades som protektionistiskt handelshinder).

  4. Så rätt skrivet..

    Lustigt nog hade hörde man aldrig klagomål å 70-80 talet,, problem med snöröjning var det aldrig tals om.

    Det är som du srkiver vi lever i arktiskt klimat,, bör man då inte kunna förvänta sig att tågen går i tid ialalfall`?`?

    • Det var faktiskt enorma problem med pendeltågen är de var nya och då det blev riktiga vintrar, därför myntades begreppet ”pendeltågseländet” redan på 70-talet. Det vet vi som var med då.
      Problemet är att man snålar när man konstruerar tågen.

    • Visst fasen var det problem på 70-80 talet, tåg som inte klarade snö, bussar där dörrarna frös etc. Den stora skillnaden är nog att det fanns högre beredskap fram till 90-talet för att klara ut situationen. I dag när allt sker på entreprenad så finns det inga reserver vare sig ekonomiskt eller materiellt.
      På något sätt så tycks borgerligheten (inklusive det förborgerligade s ) tro att i Sverige är det ständigt sommar och folk går klädda i bastkjol.

    • Jag kommer ihåg en händelse vintern -86/87 då jag stog på Rotebro station och skulle hem efter arbetet. SL lämnade till allmänt jubel beskedet i högtalarna om att ”Pendeltåget mot Stockholm beräknas komma i tid idag!”. Så visst var det problem med punktligheten på 80-talet. :)

  5. Jag har åkt taxi på SL:s bekostnad nästan varje dag den här veckan.
    Försenad blir jag förvisso, men jag vet i alla fall att jag kommmer fram någon gång.

  6. De har ändrat sina meddelanden i år.
    I fjol kunde man på perrongskyltarna läsa: ”Trafikstörningar på grund av väderlek”.

    Man undrade då stilla vilket himmelskt tillstånd trafiken skulle befinna sig i om ingen väderlek alls rådde. Dvs det läge som alla ”klimatförnekare” eftersträvar… :-)

    • Torsten, jag antar att du syftar på resegarantin… men enligt SL’s hemsida så finns det ju tillfällen då resegarantin inte gäller, och ett av de tillfällena är ”om all trafik lamslås av extrema väderförhållanden”- och det känns som en rätt smart gardering, så frågan är om man får reseersättning nu när det är sådana här förseningar beroende på ”väderlek”…

      • Solklart fall detta. All trafik är inte lamslagen. Långt därifrån. Alltså gäller resegarantin.

        Jag har använt den i flera år under liknande förhållanden och det har aldrig varit något problem. Man kan säga mycket om SL, men resegarantin sköter de galant!

  7. Öhhhh…???
    Det är något jag inte förstår. Vi bor uppe i norr, geografiskt är vi predisponerade till att ha kalla vintrar, ändå är vi så himla förvånade över när den första halkan kommer, bilar i diket, sönderfrusna ledningar osv. Vadå första andra tredje m.m. Det blir halt och man kan inte köra i 140 hur bra däck det än finns! Fast det stannar inte vid halkan kollektivtrafiken, SJ, Banverket m.m. blir helt handikappade. ”Det är vinter och kyla och snöööö!” Buhuhu! Det är så varje år men nu har man sparat in på allt hårt, eftersom det är så milda vintrar nuförtiden att det inte behövs mer resurser än för det allra nödvändigaste!
    Skyll inte detta på borgarna eller sossarna – det är den rådande slappa attityden och någon-annan-ism som får oss och frysa på perrongen.

  8. Det finns tre skäl till vinterproblemen på järnvägen.

    1/ Dagens utrustning (både den rullande och annat) har blivit mer avancerad. Det finns helt enkelt mer som kan gå sönder. Dessutom är det så att vid tillverkningen är inget överdimensionerat som förr.

    2/ På ”den gamla goda tiden” fanns det SJ-folk på alla stationer som kunde rycka ut och sopa rent växlar och laga småfel. I dag finns det inget folk alls ute på stationerna. Foilk är anställda av SJ eller SL eller Banverket eller Veolia eller Arriva eller…. När något händer ska någon från nå’n Banverketcentral rycka ut (troligtvis dirigerad av en utlokaliserad telefoncentral i Moldavien). Sån’t tar tid.

    3/ Jag hörde en lokförare kommentera i TV för några dagar sedan att underhållet av lok och vagnar är mycket sämre nu sedan det ”outsourcats” till lägstbjudande.

  9. Ni ar anda ratt bortskamda i Sverige.
    Jag bor i Sydney for tillfallet.

    Har ar det garanterat ingen sno, men tagen ar alltid, utan undantag forsenade eller sa komemr de inte alls.
    Bussen nedanfor min lagenhet kommer ibland. Att vara i tid har ar att komma en haltimma inom utsatt tid.

  10. Sydney…
    Varmt och djävligt…

    Det är väl tur att det finns ställen som har det ännu värre än oss ;-)