Munchausen har fått nya idéer

Victor Muller har verkligen gått från att vara totalt okänd i Sverige, till att bli en av landets mest ökända individer. En man som ständigt presenterar nya idéer och det enda de har gemensamt är bristen på markontakt. Saabs anställda har ännu inte fått novemberlönen, och decemberlönen finns det inte heller några pengar till. Om inte Vänersborgs tingsrätt avbryter rekonstruktionen på måndag så kommer denna såpa aldrig att upphöra.

SvD: ”Klockan 13 på måndag ska Victor Muller tillsammans med kinesiska Youngmans vd Rachel Pang övertyga Vänersborgs tingsrätt om hur rekonstruktionen av SAAB ska kunna fortsätta.

Upplägget är, enligt flera källor, att SAAB startar ett nytt dotterbolag i Holland, där all teknikutveckling ska ske. Ett dotterbolag som ska vara hälftenägt av Youngman. Men mycket talar för att alla ansträngningar för en fortsatt rekonstruktion av SAAB kan vara förgäves.

I ett uttalande från James R Cain, talesperson för General Motors som kom på eftermiddagen, görs klart att GM inte tänker gå med på någon typ av upplägg för att rekonstruera SAAB.”

Det är förstås tråkigt att Muller lyckades dupera Maud Olofsson, hade han inte gjort det så hade vi sparat de tre miljarder som vi gått i borgen för i den Europeiska Investeringsbanken, eller satsat på att omskola de Saabanställda så att de kunnat få andra arbeten. Nu kommer vi att tvingas betala de miljarder vi borgat för och efter det betala omskolningen av tusentals anställda. De som blir utan arbete kommer att mötas av en statsminister som talar om arbetslinjen, den dagen kommer vi skapa en bunt revolutionärer.

Hur någon har kunnat inbilla Maud Olofsson att de kunde få lönsamhet i en verksamhet som innebar att tillverka en bil som ingen vill köpa, det är för mig en gåta. Att General Motors sätter sig på tvären förstår jag fullt ut, och nu hävdar Munchausen att man ska skapa ett dotterbolag i Holland där teknikutvecklingen ska ske. Jag tar mig för pannan, man kan ju inte ens betala lönerna till anställd personal? Och vad skulle bli bättre av att flytta de kvar-
varande ingenjörerna till Holland av alla ställen?

Antagligen är det någon ny idé som går ut på att slussa miljoner till ett skatteparadis, eller något i den vägen. Jag personligen anser att man bör utreda turerna i denna soppa för att kontrollera hur dessa affärer har skötts och om man kan redogöra för vad alla tre tusen miljonerna har använts till, troligen är det polis och åklagare som bör ta tag i den frågan.

it Andra om: , , , , svd svt sr gp dn ex ab12

  11 comments for “Munchausen har fått nya idéer

  1. UriahHeep
    17 december, 2011 at 19:27

    Skönt att du även inser att saab är dödsdömt. Låt detta elände ta slut så alla kan slappna av och nya idéer kan sjösättas i Trollhättan.

  2. Gösta Berling
    17 december, 2011 at 19:39

    Han gör i alla fall något när regeringen vägrade.

    • 17 december, 2011 at 20:01

      Hade regeringen tagit över tillverkningen av en bil som ingen vill köpa så hade det blivit revolution..

      • Alfons
        17 december, 2011 at 20:48

        SAAB sålde bra när GM ägde dom, så folk verkar villja köpa SAAB, problemet är att den största saab markanden, USA, fortfarande inte återhämtat sig sen GM sa dom lägger ner SAAB

        • 17 december, 2011 at 20:55

          Endast ett år har verksamheten lönat sig.

      • Patrik T
        17 december, 2011 at 21:15

        Nja! Tror själv mera på att styra om biltillverkningen mot miljöbilshållet. Det hade nog varit bättre att staten skulle ta över istället för att en lycksökare gjorde det. Se bara på Tyskland och Opel. Få trodde också på Opel under den förra krisen och vad jag uppfattat så verkar det ha gått bra nu. Lånegarantierna är troligen säkrade.

        Bilbranschen är annars inte mitt främsta intresse. Jänkarna på GM verkar dock vara mest intresserade att hålla alla andra från patenten. Det är väl därför USA är ett av de länder som jobbar hårdast för de längsta patenttiderna, upphovsrättsperioder och andra ”intellektuella” äganderätter?? De har ju också infört de djupt hatade mjukvarupatenten.

        Fast tänker verkligen det amerikanska ”imperiet” (snarare deras multinationella storföretag) överleva genom att äga alla rättigheter till all ”mjukvara” och ”hårdvara”? Det känns osunt! Monsanto har ju exempelvis varit väldigt stränga med att fattiga bönder i tredje världen inte får använda egen utsäde, utan bara använda deras ”patenterade” GMO-grödor. I USA har GMO-grödorna utkonkurrerat all annan sorts gröda. Bönderna blir under maffia-metoder utpressade till att köpa utsäde och en urgammal tradition går i graven. Denna utarmning resulterar i att många bi-kolonier dör, och dör alla bin, så dör också vi eftersom vi är beroende av binas pollination. Kaka på kaka ;)

        Det som är det sorgliga i SAAB-affären är att kineserna får inte köpa för amerikanernas girighet i att de vill äta kakan och samtidigt behålla den. Det tror i alla fall jag på. Det synes som allt hänger ihop!

        ”Just my two cents!”

        • lingon
          18 december, 2011 at 13:33

          Japp, i ett nötskal känns det som en trovärdig analys. Önskan att både äta kakan och ha den kvar är ju ett känt fenomen…

  3. Th
    17 december, 2011 at 19:54

    ”Hur någon har kunnat inbilla Maud Olofsson att de kunde få lönsamhet i en verksamhet som innebar att tillverka en bil som ingen vill köpa, det är för mig en gåta.”

    Du skämtar? Det måste ha varit det lättaste i den här härvan. Bilindustrin har lobbat hårt mot Maud, vilket inte minst märks i centerpartiets politik för bilindustrin de senaste åren – ta t.ex. den oerhört kostsamma ”supermiljöbilspremien” som kanske resulterar i att 500-1000 bilar som är på tok för dyra för folk i allmänhet att köpa subventioneras trots att de som har råd att köpa en så dyr bil inte är i behov av subventionen.

    Håller med dig i övrigt. En annan sak man hade kunnat satsa mer pengar på istället för att gå i borgen är att ytterligare förstärka infrastrukturen. Många av de som blir arbetslösa i Trollhättan skulle då kunna pendla till Göteborg och ha större möjligheter att få nya arbeten där (t.ex. hos Volvo) men samtidigt fortsätta bo kvar.

  4. lingon
    17 december, 2011 at 21:55

    Prestige och pengar är nog människans sämsta uppfinningar. Utan detta radarpar torde mången konflikt varken uppstå eller tarva lösning. I denna härva misstänker jag att allting låst sig på grund av just prestige och pengar. Om inte risken fanns för prestigeförluster hos någondera part hade man kunnat bjuda till och lösa upp problemen. Det hade kanske till och med renderat pluspoäng inom vissa kretsar om man kommit till resultat. Förutom det hade man räddat julfriden för åtskilliga familjer som nu tvingas till de dyra ’nödlån’ en viss bank (för att tjäna pengar)så ’omtänksamt”ställer’ upp med.

    Förvisso har säkert baronen dragit in en del slantar på alla turer, men som den blåögde människovän jag är tror jag faktiskt att avsikterna varit och är goda. Entreprenörer har ju ofta en enastående förmåga att se möjligheter, där andra bara ser stängda dörrar. Gnällgänget, där även landets ledning ju ingår, lägger som vi vet hellre ner allt. Förvisso är det inte alls alla gånger möjligheterna leder någon vart, men ibland kan det gå bra. Det är ju inte alltid man vinner på trisslotter heller:-)(oops, nu kanske man fastnar i terroristfiltret…) Jag har iaf en känsla av att det finns ett genuint intresse av att vrida på startnyckeln för ett fortsatt saab även om krämen till starmotorn minskar för var dag…

    ^_^ missa inte den spännande fortsättningen ^_^

  5. Martini
    18 december, 2011 at 12:21

    Ett solklart fall, GM vill inte att Saab skall finnas kvar. Det är dags att sänka GM och det riktigt ordentligt. Ingen mer GM-bil för min del.

    • lingon
      18 december, 2011 at 13:35

      Höhö, adrig ägt en och kommer hädanefter heller inte att göra det:-)

Comments are closed.