Maglevtåg och Eyjafjallajökull

De senaste dagarna har vi sett hur vulkanen under Eyjafjallajökull fortsätter att puttra likt en kanna med gammalt kokkaffe på en vedspis. Det är nästan så det känns lite rart av vulkanen att göra sig påmind när vindarna ligger mot Europa. Idag är det flygplatser i England och Holland som drabbas, och förstås resenärer som skulle till eller från dessa.

Vi hör inte lika mycket om systervulkanen Katla1. Om man kan använda genus när man talar om vulkaner vet jag inte, men jag tycker mig ha läst att vulkaner ofta benämns som ”hon”. Katla är i alla händelser en betydligt farligare vulkan än den som finns under Eyjafjallajökull. Om jag inte blandar ihop flera vulkaner så orsakade Katla död och förintelse ända borta i England sist det begav sig. Jag har ett svagt minne av att det var minst 20 000 personer som dog i England och även i Sverige dog mycket folk av dess giftiga gaser.

Som jag tidigare har skrivit några gånger så tycker jag att det är positivt att Eyjafjallajökull mullrar, det påminner oss om vår litenhet, det påminner oss också om att vår planet lever, vi kan inte göra precis vad vi vill med den. Idag försöker BP göra gällande att de är på väg att stoppa oljeutsläppet i Mexikanska golfen, det tror jag inte för ett ögonblick på. Möjligen säger man det för att undvika att BP-aktien inte ska nå toalettpapprets värde.

En möjlig effekt av vulkanutbrottet är att vi omvärderar flygandet, det är svårt att undvika flyg när det gäller interkontinentala färder, men tekniken finns för att köra snabbtåg i Europa. Jag läste häromdagen om kinesernas Maglev-bana, Magnetisk levitation2, en teknik som idag medger hastigheter på 550 km/t vilket gör en resa till Paris eller Hamburg till rena lokalresan i Stockholms lokaltrafik. Dessutom så är resandet tämligen säkert, men ve den kråka som satt sig att sova på banan.

Nu i valtider verkar det som om partierna har glömt bort resandet, möjligen kan Katla få dem att föra upp det på dagordningen igen. Men den vulkanen kan till och med få valet uppskjutet om det vill sig illa, forskarna anser att den är riktigt farlig. Men surfa vidare och läs om Maglev, nog är det ett alternativ till flyget inom Europa i alla fall?

i Tags: om , , , , , , , , dn1 svd1 ex12 ab svt t

  1. http://sv.wikipedia.org/wiki/Katla,_Island []
  2. http://sv.wikipedia.org/wiki/Maglev []

  9 comments for “Maglevtåg och Eyjafjallajökull

  1. Lars
    17 maj, 2010 at 08:20

    Du säger att politikerna glömt bort resande nu i valtider, sov du när dom RödGröna presenterade sina planer för snabbtåg??

  2. Torsten (orginalet)
    17 maj, 2010 at 09:19

    Vill inte verka petig, men det var inte Katla som ställde till det när det begav sig. Vad den skyldiga heter kommer inte heller jag ihåg.

    Det lär finnas två Maglevbanor i världen. Den ena är en testbana i Tyskland. Den drabbades av en
    Den andra går mellan Shanghais flygplats och och staden (dock inte in i city), c:a 20 km. Jag åkte den för några år sedan, och det var en hissnande tur i 437 km/tim. Inte obehagligt alls, men det känns verkligen att det går fort.

    Dock lär den vara fruktansvärt dyrt att bygga samtidigt som den drar hiskligt med ström.
    Men vem vet vad teknikutvecklingen för med sig, jag har för mig att det bland annat är med tanke på sådana här applikationer som vurmen för superaledande material blev så stark.

    • 17 maj, 2010 at 09:26

      Nej, jag var lite osäker. Men jag har läst om det och hade för mig att det var just Katla. Spelar ingen roll i sammanhanget, det kommer givetvis fler utbrott av den magnituden. NU stå Katla på tur enligt expertisen.

    • Dave
      17 maj, 2010 at 12:42

      Laki heter vulkanen.

  3. Thomas E
    17 maj, 2010 at 09:19

    Maglev är häftigt men jag skulle nöja mig med att TGV nätet förlängdes till Malmö-Göteborg-Oslo (med en avstickare till den där staden på ostkusten) . TGV tågen går visserligen bara i 300 km/t men det är gammal beprövad teknik som har varit i drift i trettio år. TGV nätet går redan till Köln och Amsterdam, jag kan inte tänka mig en bättre användning för EU pengar, det finns säkert en massa grekiska byggjobbare som kan få jobb där.

  4. Torsten (orginalet)
    17 maj, 2010 at 09:21

    Jag kom av mig lite…
    Den tyska testbanan drabbades av en svår olycka för några år sedan. Det, tillsammans med kostnaderna satte nog stopp för planerna på en kommersiell bana.

  5. Tharand
    17 maj, 2010 at 15:13

    Maglev är jättespännande men tyvärr är det nog för dyrt för att realisera i Sverige inom överskådlig tid. Men de har ju åtminstone prövat i Japan och det verkar fungera hyggligt där. Jag skulle bli jättenöjd om vi kunde få klubbat igenom höghastighetståg mellan Sveriges tre största städer som förbinder oss till Köpenhamn och Hamburg. Jag åker själv ofta tåg ner till kontinenten och flaskhalsen är att det tar lång tid att åka ner till Köpenhamn samt därifrån till Hamburg. När man väl är nere i Hamburg går resan väldigt fort eftersom de har höghastighetståg i Tyskland, Frankrike, Belgien, England, Spanien, Italien och Holland.

    Maglev över Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn hade varit ett häftigt första projekt, tänk vad många som skulle kunna pendla mer effektivt och vilka positiva effekter det skulle ge i Öresundsregionen!

    Det ryktas att Maud Olofsson har något superdupertåg som kan färdas mellan Göteborg och Borås på sex minuter. Vilket det är har hon inte talat om ännu ;)

    Jag tror att anledningen till att Alliansen inte vill satsa på höghastighetståg är att det i moderaternas världsbild bara är kommunister som åker tåg och kollektivt. Det som talar emot är att det faktiskt är en moderat som driver hela lobbyn för höghastighetståg i Sverige. Centern å sin sida har ju någon sorts schizofren ideologi att man ska konkurrensutsätta SJ samtidigt som man kraftigt subentionerar länstrafiken och inte bygger några nya spår. Det vill säga subventionerade länstrafiktåg som stannar i varje liten centernhåla på vägen blockerar de konkurensutsatta tågen. Alliansen har ingen infrastrukturpolitik utanför Stockholm!

  6. 17 maj, 2010 at 19:59

    Jag önskar mig fler visionära tågidéer, med eller utan nya supertåg. Det finns fortfarande vita fläckar på den svenska tågkartan; har någon försökt åka kollektivt till Oskarshamn?

  7. Jörgen
    17 maj, 2010 at 22:41

    Katla är helt riktigt en ”hon” medan Eyjafjallajökull är en ”han”.

    Kia Andreasson (kommunalråd för mp i Göteborg) föreslog för några år sedan att flytta Göteborg till Skaraslätten (pga framtida stigning av havsvattennivån).

    Maud kanske tycker att Bollebygd är ett bättre förslag att flytta Göteborg till!?
    Hur som helst så är det en enkel (men dyr) lösning på tåg mellan Göteborg och Borås på sex minuter!

Comments are closed.