Jag stöder Planka.nu


Jag har läst i några av bladen att Moderata Ungdomförbundet retat upp sig på Planka.nu, nu senast läste jag om det i vänstertidningen Flamman. Det är rätt självklart att slipsnissarna i MUF retar sig på Planka.nu eftersom ungdomarna i den sistnämnda föreningen inte bär slips från tolv års ålder.

Jag tycker att det är klart att Planka.nu ska få statligt stöd, dessutom så skvallrar de om biljettkontroller på Twitter under hash-
taggen #biljettkontroll, de är med andra ord rena föredömen. Orsaken till att de får mitt stöd är förstås att jag anser att kollektiv-
trafiken ska betalas via skattsedeln, det är idiotiskt att många av dem, som trots utbyggd kollektivtrafik, åker bil även om de inte be-
höver det. Men förutsättningen för att lägga kostnaden på skattsedeln är givetvis att man är bosatt inom ett område med hyfsat utbyg-
gd kollektivtrafik.

Idag läste jag: ”T-Centralen (Stockholm), Tunnelbana, Röda linjen, Gamla Stan (Stockholm)”, ”Tunnelbana, Knutpunkt, Väktare i gamla stan på perrongen & vid spärrarna” samt ”2 kontrollanter sitter och solar vid grönsakstorgets hållplats. hoppas dom får hudcancer”, det sista uttalandet är så omoget att man häpnar. Inget av dessa meddelanden är dock aktuella i skrivande stund.

Det finns mängder av argument för att kollektivtrafiken ska bekostas helt och hållet via skattsedeln, det första är förstås miljövinsterna. Om man kan förmå bilister att undvika att åka in till tätorterna i bil så sparar man miljön, man sparar olja och som bonus får bilisterna mer pengar i plånboken.

it Andra om: , , , , , , ab12 sr gp dn123 svd123


28 svar till “Jag stöder Planka.nu”

  1. Självfallet stödjer man planka.nu. Kollar man på investeringar så finns det nog inget som ökat så mycket i ett värde som en SL-remsa på 15 år. Nu har de tagit bort dem och stulit min investering, iofs.

    Det handlar om att inget får konkurrera med bilen, inte framgångsrikt iaf. Därför höjs priserna i takt med bensinpriset och vägtullar. Misstänker att det är ett EU direktiv.

  2. Fast Planka.nu får inget statligt stöd. Det är förlaget som har gett ut deras bok som har fått statligt stöd. Det är inte deras förlag, det är ett gammalt traditionstyngt förlag som såvitt jag vet har funnits sen åtminstone 70-talet.

    • Jag vet, jag har läst artiklarna, men jag menar att de bör få statligt stöd.

      Jag skriver ju: ”Jag tycker att det är klart att Planka.nu ska få statligt stöd”

      Jag skriver inget om den bok som de producerat..

      • En väg att gå vore väl att göra en religion av planka-verksamheten. Dvs kopiera fildelarnas ide om ”det missionerande kopimistsamfundet”. Det skulle ge både bidrag och ett visst skydd för verksamheten.

  3. I takt med att Stockholm blir tätare och tätare kommer det att bli superkrångligt att ta bilen. Visst kollektivtrafik på skatten är som det ska vara. Men, som Jinge påpekar, det måste finnas en bra och fungerande trafik där också allt rullande materiel underhålls så att det funkar och där man håller tiderna. Med det nuvarande systemet där i stort sett samtliga bolag drivs till lägsta möjliga kostnad och högsta möjliga vinst, inte för att återinvesteras i värksamheten utan till aktieägarna, så blir det en ju en smula problematiskt att ösa skattepengar över aktieägarna.

    Tyvärr kommer det nog inte att ändras under (när)överskådlig tid misstänker jag. Är dessutom möjligen en smula tveksam till planksystemet som istället drar på sig ytterligare kostnader i form av vakter, ökad kontroll, dyra investeringar i avancerade och krångliga spärrsystem och annat elände, vilket i sin tur gör det ännu kostsammare för de stackare som tvingas betala för sig. Dessutom är det åldersdiskriminerande, för inte sjutton finns det så många panschisar som klarar att hoppa över spärrarna…

    Om alla bojkottade kollektivtrafiken däremot och pga det ej heller kunde utföra det som kräver kollektiv förflyttning, då skulle snabbt mycket inte fungera. Det vore kanske en effektivare väg att försöka få något att hända? Fast det är ju en utopi så länge det finns de med obegränsade tillgångar förstås. Som vanligt får de som har det mest knapert betala, och rajraj med kompisar står vid sidan och tycker att allt är så bra…

    • Sök på valfri sökmotor efter ”metro-tricket” och du skall finna att ditt argument om åldersdiskriminering svävar ut genom fönstret.

      • Som sagt hittade inget efter lite googlande. Men åldersdiskrimineringen inträffar ju då en hel del panschisar nog inte är så hågade för att ägna sig åt sådana här aktiviteter, och dessutom inte så datorkunniga att de hittar tricken.

        Fö som jag skrev i en annan kommentar så tror jag inte detta leder till någon förbättring för gemene man. Det blir bara irritation med mer och mer kontroll, dyra investeringar i avancerade spärrar, förvisso i onödan, gul- och andra rockar som ska ha löner för att göra extra biljettkontroller där de påstår sig ha kollat fler än de gjort etc etc. Investeringar som istället kunde gjorts i underhåll av såväl fast som rullande materiel. Visst ja, privata företag investerar ju bara i aktieägarnas fickor…

        Nä, vägra att åka kollektivt med de samhällsföljder det skulle bli känns vid närmare eftertanke som en kraftfullare metod. På kort sikt drabbar det naturligtvis en hel del människor, men långsiktigt kan det förmodligen fungera bättre än plankningen och de ökade kostnader det för med sig. Jag syftar nu inte på biljettintäkterna, för det får ju de som betalar biljetter täcka upp.

        Om man nu ryggar för tiggeri så är väl det här en ännu vassare form av snyltande? Fast det klart, vissa får en kick av detta lixom vissa får en kick av att välta panschisar…

        Ett gemensamt solidariskt åtagande via skatten, med nolltaxa för alla istället.

        Och så, uppfostra de ungar(ja ja vi kan tjafsa om det är ungar eller andra, oxo), som inte fattar att det är allas våra gemensamma grejor, så att de inte sabbar.

  4. De provade gratis kollektivtrafik i Örebro för ett par år sedan. Ekonomiskt var det inga problem men försöket slopades på grund av att ungdomsgäng började åka fram och tillbaka på busslinjerna och klottra, skära sönder säten osv. Det bevisar att det inte är ekonomiskt omöjligt utan att problemet är att stora grupper i samhället inte känner sig tillvaratagna. Nu är Örebro lite mindre än Fjollträsk men principen är nog densamma. Frågan är om man måste lösa en massa andra samhällsproblem först eller om helsubventionerad kollektivtrafik snarare vore ett första steg mot en större förändringar?

      • Tja, jag tror inte det bevisades direkt men det uppstod enorma problem vid samma tidpunkt. Ett antal bussar på vissa linjer totalförstördes. Det kan förstås ha varit politikerna som ångrade sig men det är lite långsökt.

        Intressant nog var det inte bussar till problemområden utan till riktiga medelklassghetton som förstördes.

    • Som sagt, ungdomar hittar alltid sysselsättning i sin egen prisklass. Man kan flytta på dem genom att sätta priser överallt, men det är inget hållbart eller lyckat koncept.

  5. Intressant att se att det på denna sida görs reklam för det transportföretag (Strömma) som ville få bort den kollektiva landstingsdrivna sjötrafiken från Stockholm till förmån för privata rederier med högre taxor utan subventionering – alltså så långt från 0-taxa man kan komma.

    Nolltaxa har en stor nackdel – den lockar folk att i onödan åka kortare sträckor där de annars skulle ha gått eller även längre sträckor där de annars skulle ha cyklat.

    Däremot behövs fler bilfria gator med plats för enbart kollektivtrafik. Så här kan det se ut i utlandet:
    http://www.youtube.com/watch?v=ktregIcsqg0&feature=related

    • ”Intressant att se att det på denna sida görs reklam för det transportföretag (Strömma) som ville få bort den kollektiva landstingsdrivna sjötrafiken från Stockholm till förmån för privata rederier med högre taxor utan subventionering – alltså så långt från 0-taxa man kan komma.”

      Du kanske borde sätta dig in i hur Google Adsense fungerar.. :-)

    • >>>
      Nolltaxa har en stor nackdel – den lockar folk att i onödan åka kortare sträckor där de annars skulle ha gått eller även längre sträckor där de annars skulle ha cyklat.
      <<<
      Hm, återigen denna diskriminering. Varför ska någon på det sättet bestämma vilka som ska gå eller cykla? Det är ju en typ av reell diskriminering… Tänk på dem som av olika anledningar inte kan gå eller cykla några längre sträckor. Återigen så ska då de som har mest behov och kanske knappa resurser bli de som får betala för dem där 70-kortets höjning bara betyder några påsar chips. Fast de som inte klarar att betala priset alternativ gå eller cykla kan ju lika gärna stanna hemma, de är väl bara tärande?

      • 70-kortet???
        Någon gång under tidigt 70-tal infördes 50-kortet. Stans politiker lovade dyrt och heligt och enhälligt att priset 50:- per månad skulle bestå för all framtid, vilket i praktiken skulle betyda nära nolltaxa med en symbolisk månadsavgift.
        Kanske ett år senare snappade jag, på gatan, upp ett rykte om att månadsavgiften skulle höjas till 70:- Jag kände och umgicks då med en socialdemokratisk kommunpolitiker. Då jag tog upp med honom vad jag hört blev reaktionen
        ”Aj, fan, har det läckt ut?”
        Snyggaste plankningen jag sett var f. ö. en ung man med skateboard. Han gick mot vändkorsen med brädan under armen, slängde brädan på golvet och sig själv raklång ovanpå och rullade i bra fart under spärren. Allt detta utan att stanna för ett ögonblick.

        • Yes, 70-kortet var det jag kommer ihåg som en bra sak. 50-kortet hörde jag bara talas om eftersom det redan var höjt. Det är enklare att säga 70-kort än 860-kort, eller vad det nu exakt kostar idag. Jo, politiker dem har man tydligen kunnat lita på för öppenhet och omtanke om sina arbetsgivare, folket alltså, i alla tider;-)

  6. Jinge skrev: ”jag anser att kollektivtrafiken ska betalas via skattsedeln”

    Det finns absoluta fördelar som att betalsystem, kontrollanter och administration kan minimeras.
    Den stora nackdelen är att fler skulle åka kollektivt, vilket systemet inte klarar av!

    • >>>Den stora nackdelen är att fler skulle åka kollektivt, vilket systemet inte klarar av! <<<
      Aha, så det är där skon klämmer?! Men om/även om man nu tog in medel skattevägen kan man kanske budgetera på ett sätt som ger förutsättningar att förstärka kollektivtrafiken, vilket nog mer handlar om viljan till? Dessutom i rusningstid så kan man säkert klämma in en försvarlig mängd fler passagerare i tåg och bussar. Åtminstone kan de det i Tokyo. Prova att åka t-bana eller pendel där i rusningstid. Jag har gjort det och vet att den svenska modellen ter sig närmast glesbefolkad vid högtrafik. Jag vet oxo att i Japan är det inte heller noll-taxa men det blir verkligen knökfullt i alla fall?!

      • Du har rätt, men det finns en hake till: fler spontanåker – dvs färre går och cyklar. Det är inte bra!

      • Om du har åkt tunnelbana eller lokaltåg i Tokyo så har du säkert insett att det kan kosta väldigt mycket att åka en längre bit. Att åka en station är dock billigare än i Stockholm (kostar ca 120 yen).
        Att pendla är dock svindyrt. Jag bodde utanför Tokyo under 2010. Pendlade mellan två stationer där restiden bara var ca 10 minuter. Pendlarkortet kostade 9000 yen för 30 dagar. Då kunde jag endast resa fritt mellan dessa två stationer (och de 2 stationer som låg mellan dem). Resten fick jag betala för. 790 kr för att resa i hela Stockholms län under 30 dagar är faktiskt billigt internationellt sett.

        Kollektivtrafiken i Tokyo drivs av olika privata företag. Trots detta så är det aldrig något krångel. Dessa vinstdrivna privata företag lyckas samarbeta bra mycket bättre än ett företag med ett fåtal underentreprenörer klarar av.

  7. Läste en rapport som fastslog att lät man kollektivtrafiken bli fri för alla, så skulle det bli billigare för SL. Poängen är att kostnaderna för biljettkontroll vida överstiger inkomsterna! Det är därför lite märkligt att Moderaterna är emot fri kollektivtrafik – 75 % av SL kostnader är personalkostnader!

  8. Eftersom jag bor i Örebro vill jag bara komplettera påståendet om försöket med nolltaxa på kollektivtrafiken här:

    Försöket omfattade endast busstrafik efter klockan 19:00 på kvällarna. Syftet var egentligen att komma bort från kontanthanteringen, och därmed rånrisken, på kvällstid. Resultat var nästan katastrofalt. Samma huliganer som tidigare betalningsvägrat, rånat och hotat busschaufförer samt vandaliserat inredningen kunde plötsligt fokusera på hot och vandalisering.

    Det var verkligen ett riktigt, riktigt dåligt experiment som lyckligtvis avbröts innan något gick ordentligt illa. Numera är bussarna kontantfria ändå, eftersom man bara kan betala med olika sorters kort.

    • Tja, varför inte nolltaxa på dagtid när de flesta behöver förflytta sig? Kvällstid ska ju panschisarna vara nattade lixom småungarna. Och de andra som åker kvällstid är ju bara ute för att förstöra så det går väl lika bra att stänga av trafiken efter exv 1900?

      Skämt åsido. Ditt exempel visar på en grav dysfunktion i samhället. Vem kan nu lastas för det? Föräldrar, skola, politiker, någon annan? Jag tror inte att den problematiken löses av att ta betalt för vare sig det ena eller det andra utan det måste nog till något mer genomtänkt och radikalt som en total ’make over’ av människornas förhållningssätt till varandra eller något sådant. En kulturfråga helt enkelt, eller snarare brist på kultur i hur man beter sig emot varandra och hanterar den gemensamma egendom vi har tillgång till.

      Det är alltid lätt att skylla på ungdomar, huliganer, invandrare etc vilket tyx sällsynt poppis bland en hel del förmöget folk. Men, det lär väl alltid finnas någon anledning till varför vissa individer beter sig som de gör? Den eller de som kunde lösa den problematiken vore väl nästan värd ett Nobelt pris?!

      En annan variant är ju som New York, bura in alla som gör sig skyldiga till minsta lilla, så lär det väl bli lugnare när den gamla devisen ’en snut i varje knut’, besannas? Det sägs ju att det stora äpplet numera är en av världens säkraste städer att vistas i? Kan det verkligen va så?

    • En liten sak jag glömde som iofs kanske inte är så aktuell i Ö-bro men desto mer i Fjollträsk så länge man nu envisas med att inte ha nolltaxa. Biljetter säljs ju numera inte på bussarna utan man är hänvisad till biljetter inköpta i lämplig butik, vilken inte i alla fall finns i närheten, och är öppna, av just den busshållplats man ska åka ifrån. Detta är ett hån mot dem som turistar då de i många fall inte varken tyx förstå eller vara informerade om detta. Jag vet inte hur många gånger man sommartid fastnat i bussar där människor med kameror på magen, solbrillor i pannan etc stått och dividerat med busschaffisar och nekats åka med. Det som kan vara självklart för oss, kan framstå som ett mysterium alternativt skämt eller något annat för dem som kommer från ett fungerande samhälle. Pinsamt, pinsamt. Man skäms för att finnas till i sådant sammanhang och inte tror jag det gynnar turistnäringen. Enklare då förstås att hålla sig kring centralen och studera plockepinn där bakom samtidigt som man kan slänga en flukt över axeln på Stadshuset;-)

      • Jag instämmer i allt du skriver, men som du är inne på själv fordras ett Stockholms-perspektiv. Jag kan förstå att ni kan diskutera nolltaxa i kollektivtrafiken seriöst. Ni har ett överordnat lokaltransportbehov som behöver lösas till varje pris, och det är som sagt inte självklart att detta löses bäst med avgiftsbelagda transporter.

        I stora delar av övriga Sverige, inklusive min hemstad, är kollektivtrafik mer ett politiskt åtagande. Det mesta av biljettpriset är ju redan skattesubventionerat här. Den delen som resenärerna faktiskt betalar i form av avgift fungerar som ett slags kontrakt mellan användare och leverantör. Vi har rätt att kräva att bussarna går, håller tiden, är någorlunda hela och rena, etc.

        Om avgiften subventionerades helt skulle kollektivtrafiken snabbt bli ännu ett kommunalt verksamhetsområde som spelades ut mot andra. Eftersom våra samhällen, i motsats till Stockholm, inte skulle rämna fullständigt av nerdragningar i trafiken är detta också den troligaste utvecklingen.

        Jag betalar gärna 10-20 kronor per biljett så länge jag får kanske tre avgångar per timme istället för en eller två. Att det resonemanget inte är tillämpligt i ett transportsystem där tunnelbanetågen, av ren och skär nödvändighet, avgår var 5:e eller 10:e minut – det begriper jag.

      • Det går att köpa biljetter via sin mobil. Sms:a till 72150 och skriv in rätt kod, t ex kod HA (vuxen, enkel resa). Så får man ett svars-sms och visar kontrollant/busschaufför. Det är lite dyrare än med förköpshäfte per resa, 36:- i st f 32:- (eller vad det nu är), men utmärkt om man glömt köpa förköpshäfte i tid.