Jag får väl tro på kineserna då…

Ja, jag får väl börja tro på det då. Det verkar som om kineserna faktiskt tänker lägga upp en rejäl slant på bordet för att köpa Saab och till och med fortsätta med produktionen i Trollhättan. Och det trots att det är Victor Muller som säljer företaget, eller möjligen agerar som verktyg åt den som faktiskt äger Saab.

Jag behöver antagligen inte gå närmare in på mitt sätt att uttrycka mig eftersom det finns ett stort antal underligheter förknippade med denna industriella nyhet, men är allt som det ska med sanningshalten så är det förstås bara att gratulera de anställda till en fortsatt anställning och eventuellt säkrade löner.

Jag vet inte om kineserna har gått om USA redan som världens ledande industri-
nation, att de har gjort det som ledande ekonomi är ju redan historia. Vad det betyder att kineserna nu äger Volvo vet vi inte på sikt, men visst är det bra för Saab om de också äger det företaget, eller i alla fall bra för dem som får pengar till sina köttbullar från Saab.

Samtidigt är det förstås bra om vi blir av med Victor ”Munchausen” Muller, och man kan också konstatera att det hade varit bättre om kineserna hade köpt Saab direkt. Att Muller har berikat sig på Saab råder det inte den minsta tvekan om, det har han kunnat göra på grund av att vi har en regering som helt saknar styrfart. Det märktes om inte annat igår när Folkpartiet fick förklara varför vi röstade nej till Palestinas medlemskap i Unesco tillsammans med Samoa, Palau, Solomonöarna och Vanuatu och andra små lydriken till USA.

Vi kan ju konstatera att Saab är en omoderna, tung och bensinslukande bil, men jämfört med många kinesiska bilar så är den givetvis ett av teknikens underverk. Men Kina gör snabba framsteg, och det idag. Om tio år så kommer praktisk taget allt att tillverkas av kineserna eller Kinaägda företag. Frågan är möjligen om ett tredje världskrig kommer före, men det är förstås en annan fråga som inte har något samband med Saab.

it Andra om: , , , , , ,

  8 comments for “Jag får väl tro på kineserna då…

  1. 1 november, 2011 at 09:28

    Är det till att göra en pudel idag? :)

    • 1 november, 2011 at 09:39

      Nope, en pekingneser!

    • Åke Malmros
      1 november, 2011 at 13:47

      SAAB 9-3 har en motor på 180 hästar, som drar under halvlitern per mil. Är det det du kallar omodernt?

      • 1 november, 2011 at 13:50

        Vad händer om man startar motorn då, och inte bara bogserar bilskrället?

  2. Jens O
    1 november, 2011 at 10:13

    Det jag tror att vi i västvärlden ibland har svårt att förstå är att kineserna inte betraktar oss som framtidens bilköpare. För dem är det inte det vita Europa som ligger i världskartans mitt, utan Kina och Sydostasien. Det är där den stora marknaden för personbilar ligger inom överskådlig tid.

    Vill man bli framgångsrik på denna stora marknad krävs bilbyggarkompetens. Inte i första hand kunskapen att skruva ihop bildelarna, utan i att konstruera och utveckla dem. Den kompetensen har Saab, oavsett vad man må tycka om företaget i övrigt. Och det betalar nu de kinesiska köparna enorma summor pengar för att komma över.

    Saab i Trollhättan kommer säkert att fortsätta bygga bilar så länge det fortfarande finns ett marknadsunderlag i vår del av världen. Exakt vad de kommer att bygga återstår att se. Men snart lär de flesta Saab:ar både konstrueras och sättas ihop i Kina eller något annat sydostasiatiskt land.

    Förmodligen måste vi unna dem det så länge de temporärt ”räddar” några av våra industrijobb. Skåda framtiden!

    • 1 november, 2011 at 10:22

      En liten elhybrid kanske? Med en liten dieselmotor för att ladda accarna vid behov. Det vore nåt det.. Då skulle Saab kunna SÄLJA bilarna oxo…

      • Alfons
        1 november, 2011 at 10:27

        en sådan SAAB finns redan, utvecklades av inovatum och byggdes om av ANA:)

        sen är SAABar inte mer bränsletörstiga än andra bilmärken, beror ju på vilken motor man väljer, en V6 med 250+ hk drar givetvis mer soppa än en diesel 4a TTI:)

        för att inte tala om biopower bilarna hade alltid en top 5 placering bland miljöbilar i Sverige innan krisen:)

      • Jens O
        1 november, 2011 at 11:02

        Tyvärr finns det nog en uppenbar risk för att Saab snarare följer Volvos snitslade bana. Det vill säga: börjar bygga förlängda, lite vräkigare versioner av sina befintliga modeller. Alltså, sådant som nyrika kineser vill ha.

        Fast man vet ju aldrig numera. Om fem minuter kanske företaget är vidaresålt till någon biffkouppfödare i Argentina istället. I stort sett vad som helst får betraktas som mycket sannolikt.

Comments are closed.