Idag avgörs frågan om Slussen, tror borgarna

Idag tänker de borgerliga partierna driva igenom ett ofärdigt förslag om hur de tänker sig att Slussen ska byggas om. Kostnaden beräknas bli mellan femton och trettio miljarder kronor och själva bygget kommer att ta många långa år, vilka miljökonsekvenser det innebär talar stockholmsmoderaterna – väldigt tyst om.

Egentligen är jag osäker på om de borgerliga partierna verkligen kommer att driva igenom det nuvarande förslaget, orsaken är i så fall rena prestigeskäl, och prestige har aldrig varit ett bra motiv för att bestämma sig, i all synnerhet då ett beslut i Stadshuset omedelbart leder till en process där ett antal överklaganden kommer att ske helt automatiskt. Dessutom hoppas jag att ombyggnaden också blir en valfråga till 2014, och på den punkten så blir jag givetvis sannspådd.

Överklagar man ett beslut om ombyggnad i nuläget så kommer processerna som följer dra ut på många år, och i valet 2014 kommer givetvis de borgerliga att få stå till svars för varför man förfalskar opinionsundersökningen där man säger sig ha frågat stockholmarna om de vill att Slussen ska byggas om. Det som skattebetalarna har svarat på är något helt annat än vad politikerna frågat.

En annan sak är förstås det faktum att själva bygget, och rivandet av den gamla Slussen, drar ut på tiden och orsakar en långt större miljöpåverkan än vad folk ens kan ana. Trafiken kommer att få ta omvägar och den genomfartstrafik som idag går via Slussen kommer orsaka kraftiga miljöstörningar på andra ställen i staden, bara avgaserna kommer i sig att få miljökonsekvenser för dem som vistas i stan, för att inte tala om dem som är bosatta i stadens centrala delar.

Sätter man det i relation till det faktum att frågan politiseras än mer så borde de borgerliga rimligen inse att man behöver minst tre förslag till en ny Slussen tillsammans med ett fjärde som innebär en upprustning av den befintliga trafikkarusellen. Själv tror jag att ett beslut om att bygga om Slussen leder till en ny ”almstrid” gånger tio. Som född och uppväxt i innerstan så kommer jag, trots att jag egentligen har aktiverat mig och demonstrerat så att fötter och stämband känns utslitna, återigen att få fart på både ben och röstresurser, det gäller mig och jag vet att vi är många.

Slussen är en plats som är värd att ta strid för så det är nästan så att jag önskar att borgarna nu tar ett historiskt felskär, vi är tusentals som bokstavligt talat kommer att samlas på barrikaderna. Det jag nu ska göra är förstås att kolla upp när fullmäktige sammanträder, det skulle vara skojigt att följa de borgerligas historiska magplask på ort och ställe. När jag hittat svaret så kommer en uppdatering, längst ner under dessa rader kommer informationen att finnas.

Uppdatering: Sammanträdet där Slussenfrågan ska avgöras börjar 16.00 i Stadshuset, allmänheten har tillträde…

it Andra om: , , , , , , , , , , , ab12 ex1 dn1 svd svt sr

  16 comments for “Idag avgörs frågan om Slussen, tror borgarna

  1. nature
    12 december, 2011 at 09:48

    Hörde kritik, djupt ifrån hjärtat av borgligheten (*) angående nya slussen: Att renovera nya slussen beräknas ta allt från 5 – 7 år. Hela SLs busstrafik tydligen skall placeras ut på flytpontoner (SL protesterar högljutt) men hur kommer det att gå för alla småföretagare som livnär sig på trafikströmmen under dessa 7 tänkte år? Vilka småföretagare kan överleva 7 år utan inkomst?
    Om nya slussen blir en valfråga så lär det bli mycket retorik och till slut blir det väl som storföretagarna vill ha det; låt vara med en pytteliten kompromiss.

    * Borgerlig eller borgligheten = företagare i stad.

  2. Martin
    12 december, 2011 at 10:14

    Jag undrar jag hur polisen skulle reagera om de ställs inför pensionärer som kedjat fast sig vid slussen! Stå på dig!

    Det skulle bli goa miljarder att satsa på kommunaltrafik om man nu på riktigt vill åtgärda trafiksituationen i Stockholm.

    • 12 december, 2011 at 10:24

      Man räknar med 7-8 miljarder, då blir det alltid det dubbla… Många fina elbussar blir det…

  3. 12 december, 2011 at 10:29

    Vad man än gör så MÅSTE genomsläppet av vatten från Mälaren göras betydligt större INNAN nästa stora översvämning kommer (det var en decimeter från katastrof i december år 2000!) och klipper av Stockholm/Sverige i dess mest känsliga område!

    • 12 december, 2011 at 10:51

      Man har en extra vattengenomföring vid Slussen, och ser du till vattenföringen utanför Rosenbad så går den oxo att öka. Visst, man kan bredda kanalen under Slussen oxo men idag är en av kanalerna vid Helgeandsholmen stängd och f.ö. så överdriver du.. :-) Jag var där för att fotografera vattennivån men den bar minst tjugo cm UNDER kajkanten, och då är det 3-4 dm betong före T-banan… :-)

      • 12 december, 2011 at 11:54

        När jag var där var vågorna på väg upp på kajen – hade det blåst hårt västerifrån hade järnväg och tunnelbana, gatutrafik plus ett antal elcentraler och kulvertar för olika sorters elektronisk kommunikation legat väldigt illa till. Framgår av den statliga sårbarhetsutredning. Går inte att prata bort. De genomsläpp som finns nu är Södertälje, Hammarby och Gamla stan. Södertälje kan utökas en del, de två genomsläppen i Hammarby är vad de är, återstår genomströmningen norr och söder om Gamla stan – och den räcker inte till om det spöregnar alltför länge i Bergslagen och vattenståndet i Mälaren åker upp 2-3 meter i ett nafs.

        • 12 december, 2011 at 14:29

          Sant, det är ett problem. Men det är T-banan som är hotad i första hand, trots att jag har bott i regionen i 65 år så har jag aldrig sett att vattnet går över kajen, och då är det ändå en halvmeters mur mot T-banan. Och ser man till det förråd som SL hade där man hittade Dynamit, så har det inte varit översvämmat någon gång, och det ligger i kajnivå.

          Dessutom så är strömmen norr och söder om Helgeandsholmen alltid öppen, Slussen har en underjordisk som alltid är öppen, och krisar det riktigt ordentligt så kan man öppna Södertälje helt, inklusive Slussen och Hammarby. Sedan sväljer kanalerna ut från Mälaren en hel del, så jag tror att vi måste komma ytterligare några år mot en klimatförändring innan vattnet rinner ner i T-banan.

          Det är mycket högt ibland, men någon omedelbar fara tror jag inte på.

  4. Annika
    12 december, 2011 at 13:26

    Det talas om att ett beslut ikväll kommer att överklagas men på vilka grunder tänker man överklaga? För att kunna överklaga måste det vara en laglighetsprövning, dvs något i handläggning och beslut måste strida mot någon lag. Man kan inte överklaga ett beslut bara för att det är dumt.

    Själv tycker jag att förslaget är hur dumt som helst.

    • 12 december, 2011 at 14:31

      Jo man kan, du ska inte tro att det är gripet ur luften.

      • Annika
        12 december, 2011 at 21:04

        Ska bli intressant att se vilken av nedanstående möjligheter som kommer till pass. Från Kommunallagen 10 kap. 8 §
        Ett överklagat beslut skall upphävas, om
        * 1. det inte har tillkommit i laga ordning,
        * 2. beslutet hänför sig till något som inte är en angelägenhet för kommunen eller landstinget,
        * 3. det organ som har fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
        * 4. beslutet strider mot lag eller annan författning.

        Man får väl utan att vara jurist anta att fullmäktige har befogenheten.

        • 13 december, 2011 at 02:47

          Jo men det finns mängder av aspekter, Miljölagen är en sådan. Utan att vara jurist så tror jag mig förstå att oppositionen har helt rätt, vilka miljöaspekter har man missat? Att bygga Skeppsbron trettio meter bredare, vilka konsekvenser får det?

  5. Martini
    12 december, 2011 at 20:07

    I kväll fattas det rätta beslutet om Nya Slussen, bygg nya Slussen omedelbart. Gamla Slussen suger.

    • 12 december, 2011 at 20:53

      Det ska bli kul med en ny almstrid, dessutom kommer ju borgarna ligga sämre till efter detta. Att spendera 8-16 miljarder på ett bygge som stoppar trafiken i åtta år är antagligen en av de mest korkade beslut en enskild kommuns politiker har fattat. Ett rent historiskt klavertramp. Det kommer kosta minst 8000.- per skattebetalare, så det blir till att höja kommunalskatten rejält. När folk fattar så…

    • Martin
      12 december, 2011 at 21:35

      Vi har alltså fler mutskandeler med Moderater och byggbranschen att se fram emot. Kul, NOT.

  6. Matte
    12 december, 2011 at 21:23

    Man kan ju undra varför man inte säger något om tunnelbanans alla avstängningar som måste göras. Speciellt när det nu planeras att byggas ovanpå den. Då måste man göra grundförstärkningar och detta är omöjligt utan att stänga av tunnelbanan. Då menar jag inte kortare avstängningar då och då, utan sådana som varar i dagar, kanske veckor.

  7. lingon
    12 december, 2011 at 22:28

    Det var ju själve &%¤”#,
    ”…Regina Kevius är stadsbyggnadsråd i Stockholm och nöjd med beslutet.
    – Jag är väldigt glad att vi vågade ta ansvar och vågade fatta beslutet. Det har diskuterats i 20 år. Om två år sätter vi spaden i jorden och börjar bygga, säger hon.
    Det nya Slussen beräknas vara färdigställt år 2020…”

    Så står det i aftonbladdrets näsupplaga: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14069039.ab

    De ”vågade ta ansvar”, jo jag tackar jag. På minnesplattan kommer det väl så småningom att stå att år 2011 beslutade en allians av empatifattiga, kulturförnekande girigbukar att riva karusellen och istället upplåta stads miljö för installationen av ett oförglömligt misstag. Ett misstag som lätt får arbetet med tunneln i hallandsåsen att framstå som ingenting alls. År 2020 menar stadsbyggnadsfiguren att det nya slusseländet ska stå klart. Hur var det med hallandsåsen, den skulle väl vara klar för åtskilliga år sedan?!

    Så Jinge, nu får vi se om invånarna kan uppbådas till en ny almstrid. I abs artikel talas det om att ett 50-tal demonstranter mötte upp och skanderade slagord om att bevara slussen.

    Lite off topic kan man ju säga att det blir väl som med eken, ett 30-tal pax försökte hindra massakern men motas bort av ett 40-tal poliser… och enligt en lidingöboende kompis är det nu fritt fram för spårvagnen…

Comments are closed.