Kristdemokrat gör sig till åtlöje!


Det roligaste jag läst idag var hur en krist-
demokrat föreslår att Fredrik Reinfeldt ska avsluta sina tal med ”- Gud välsigna Sverige”. Det är roligt ur flera aspekter dessutom.

AB: ”Amerikanska presidenter och politiker framför sitt ”God bless America” i parti och minut. Det har tagit intryck riksdagsledamoten Else-Marie Lindgren från Borås. I en intervju i Sveriges Radio Sjuhärad framförde hon tanken att Sveriges statsminister borde ta efter de amerikanska kollegorna. – Jag tycker att det kunde vara fint om statsministern i sina tal kunde be Gud välsigna landet, säger hon. Sverige anses vara ett av världens mest sekulariserade länder, men KD-ledamoten tror inte att det skulle kännas onaturligt att plötsligt införa lite gudsfruktan i politiken.”

För det första finns ingen gud. Det är gammal vidskepelse och feltolkningar av gamla sagor som gjort att några tror på något slags väsen oavsett om det är tomtar eller troll. För det andra så tror definitivt inte svenskarna på något sådant, det är bara att gå förbi en kyrka på söndagarna vid högmässan, man blir inte omkullsprungen direkt.

Och sist men inte minst, om Fredrik Reinfeldt har någon gud så är det Mammon. Skulle han plötsligen börja säga Gud välsigna Sverige så är han f.d. politiker i ett nafs. Det borde kristdemokraterna också vara, men de grejar än så länge fyra-
procentsspärren. Men det är inte mer än 585 dagar till, sedan är de ute ur bilden, precis som ”gud” alltid har varit.

Andra om: , , , , , , , , it AB1 D-PS Dagen1 DN SvD

[tags]Else-Marie Lindgren, Kristdemokraterna, Gud, Tomtar, Troll, Religion, KD, Riksdagen, Politik[/tags]


36 svar till “Kristdemokrat gör sig till åtlöje!”

  1. Hon har ju helt rätt – men istället för att uttrycka det så amerikaniserat så borde vi anspela på vår historia och asatron och säga:
    ”Må gudarna välsigna Sverige”

    Förslaget lär ju inte bli sämre då iaf :)

    /K

  2. Men varför skulle någon ”gud” välsigna ett land som helhet? Lika märkligt som att säga ”Må Gud välsigna den västra delen av dalarna och så kanske en liten bit av nedre Norrland”. Bryr sig den kristna ”guden” om landsgränser?

    Varför inte säga ”Gud bevare Kongo” eller något där de i alla fall har det svårt. Varför ett lyxland som Sverige?

    Korkat nog med USA. Att de är så egotrippade att de fått för sig att just deras land skulle vara välsignat. Att de skulle vara ännu mer egotrippade så att de första immigranterna faktiskt kallas för ”pilgrimmer”.

    Må Robert Lind i Kramfors välsigna Sverige!

  3. Jo, kristdemokraterna börjar bli desperata nu. De har väl insett att de kommer åka ut ur riksdagen, och då skall det bes för att de skall få vara kvar. Men även kristdemokraterna borde ju vid detta lag ha insett att Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt gör allt för att bli av med just kristdemokraterna, och byta ut dem mot sverigeodemokraterna i alliansen.

  4. hahhahaha, här fick jag dagens fetaste skratt. Tack för den Hampus!

    …eller: Gud välsigne dig och Stockholms södra förorter!

    ;-) lol

  5. Sverige är ett rasistiskt land så det borde vara lämpligt för sverigdemokraterna att byta plats med KDS.

  6. faramarz
    Förklara följande saker för mig :

    1. Vad är det som är rasistiskt med Sverige?
    2. Kan du presentera fakta som styrker detta?
    3. Vad har ditt rasistutspel med att en kristdemokrat uttalar sig i media med rasism?

    Att folket i Sverige tröttnat på att deras skattepengar skall gå till socialfall i förorterna som inte kan klara sig på egna ben är en helt annan diskussion så den sparar vi.

    /Markus

  7. Andra minst lika logiska förslag:

    – Var snälla mot varandra.
    – The truth is out there.
    – Mot oändligheten – och vidare!
    – Socialdemokraterna har bara två idéer, att ta makten och att behålla den.

  8. Religion är varje vänstermänniskas främste fiende. Det är tankesättet bakom de största religionerna som ligger i grund för det sjuka klassamhälle vi lever i. Religion har INGEN plats i ett modernt samhälle vare sig det är kristendom, islam, judendom eller annan sinnessjuk religion.

    Att IQ-befriade gudsdyrkare som Else-Marie sitter i riksdagen är motbjudande.

  9. hej all där ute..
    WOW, det va super ide från KDS, för Gud ger sverige och gud finns och , han är veklig som en verklig person som jag.
    Gud välsingnar sverige , yes jag håller med, och ni alla hyierna lyssna på en sak ,, Gud sade den som välsingnar israel skall bli välsingnad och dem som förbannar israel blir förbannad , så jesus kommer snartr vad skulle ni hyerna göra om ni fick veta från gud att Jesus kommer om 24 tim vad skulle ni göra då??
    mvh stefan
    God blees sweden

  10. På vilket sätt är Sverige grundat på kristna värderingar? Att man inte skall döda eller stjäla, det tycker även vilken ateist somhelst, likaså att behandla andra som man själv vill bli behandlad.

    Så på vilket sätt grundas lagarna i Sverige på Kristna värderingar, det vill säga Bibliska dogmer?

    -Har vi fängelsestraff för homosexualitet? Nej!
    -Har vi spöstraff för äktenskapsbrott? Nej!
    -Har vi bötesstraff för sex utom äktenskap? Nej!
    -Har vi livstids fängelse för abort? Nej!

    Ska vi ha det, alltså lagar byggda på Bibeln?

    Nej! Nej! NEJ!

  11. Lindgren menar att Gud ska välsigna Sverige därför att vårt land är byggt på kristna värderingar.
    ”Kristna värderingar” är som alla numera vet inget annat än en omskrivning av att vårt land är byggt på våld och förtryck i Guds namn. Lindgren sitter i försvarsutskottet och vad hon där prioriterar med sina ”kristna värderingar” ger kalla kårar i sammanhanget.

    Gud har aldrig bevisat sin existens eller ”godhet” och denne, eller det, är inte längre trovärdig-t för någon vettig människa och här uppstår makthavarnas stora problem.
    Tror inte allmogen på att det finns en Gud kan de heller inte tro att det finns någon Satan. De här begreppen kan inte överleva utan sin motsats för om det ena saknas så existerar heller inte det andra.
    En absolut symbios.
    Om då inte heller Satan finns så finns det heller ingen ondska kvar att bekämpa –inga ”ondskans axelmakter” som kan försörja vapenindustrin och försvarsutskottet blir arbetslösa.

    Därför MÅSTE de påminna om Gud så ofta och högljutt som möjligt.

  12. Är inte troende men om jag vore så skulle jag i mitt hjärta säga:

    Gud välsigne HELA världen!

    Att välja ut ETT land som Else-Marie Lindgren gör känns väldigt främmande för mig. Hela världen ska vi önska allt gott.

  13. Varken Gud eller Kristdemokraterna är ”ute ur bilden”. Det är fortfarande väldigt många som besöker en kyrka en vanlig söndag. Vi kristdemokrater är också övertygade om att vår politik behövs och det gör skillnad i regeringen att tre statsråd är kristdemokrater.
    Vi får se efter nästa val vem som får rätt.

  14. Stefan #10
    Om nu gud finns varför ska vi då bara be honom välsigna Sverige? I dag tror jag folket i Australien som kämpar mot eldsvådor, innevånarna i Gaza mfl skulle vara mycket mer betjänta av att bli väl-signade.

    Sedan lovar jag dig att om jag får veta av gud att jesus kommer inom 24 timmar skulle jag omedelbart ta mig till psykakuten. Även om den håller på att monteras ner så läggs fortfarande patienter med akut psykos in.

    Sedan undrar jag över historielösheten inom KD. På svenska heter det ”Gud bevare …”

  15. Om gud finns så är denna, vilken eller vilka de än är helt totalt inkompetenta och förtjänar inte någon troende eller beundran.
    Det finns tusentals påhittade religioner och gudar. Jag har aldrig hört ett bra svar på varför eller hur folk kan veta att de tror på den rätte..för de flesta väljer inte ens sin egna religion, det har redan valts ”för” dem av någon annan.

    Tro ska man göra i kyrkan och/eller i sitt egna hem. Håll det utanför politiken.
    Religion poisons everything!

  16. Jon religion är inte bara varje vänsremäniskas fiende, jag vet många höger människor som känner samma sak.

    Rwligion och politik ska vara långt från varandra, för i ett modernt samhälle behövs inte religion för att styra massorna, i stället ska förståndet styra.

  17. ”För det andra så tror definitivt inte svenskarna på något sådant”

    Hm, vad ger dig rätten att döma Sveriges befolkning ? Vilken fakta baserar du detta uttalande på ? Jag skulle utan problem kunna ge dig en lista med hundratals namn med (är vi utlänningar om det inte finns kristna svenskar?) kristna i Sverige.
    Jag skulle jätte gärna vilja se den källa som du hämtat informationen ifrån.

    Gud Välsigne Dig ! (och Sverige)

    • Erik: “För det andra så tror definitivt inte svenskarna på något sådant”

      Hm, vad ger dig rätten att döma Sveriges befolkning ?

      Du fattar inte Erik, det är inte en DOM det är BERÖM.

      Varför ska din låtsaskompis bara välsigna mig och Sverige? Vad har norrmännen gjort för ont?

  18. Erik, det är inte bara KD som gör sig till åtlöje!
    Hur kan någon över huvud taget på 2000-talet använda sig av en tvåtusen år gammal patriarkal sektgud som förtrycker och har förtryckt flera miljoner? Och med den guden försöka platta till andra skribenter som inte antagit den där gudsnådeliga tonen som du tycks gilla?

    ”Gud Välsigne Dig ! (och Sverige)”
    Herre Jestanes, Erik, du låter som Bush Jr.

  19. Det skulle bli väldigt fjantigt och folk skulle som du säger inte gilla det. Det är inget man pratar allt för öppet om. Det skulle bara bli fel!

  20. Marcus!!
    ”Att folket i Sverige tröttnat på att deras skattepengar skall gå till socialfall i förorterna som inte kan klara sig på egna ben är en helt annan diskussion så den sparar vi.”

    Du har verkligen lyckats att bemöta ett dumt påstående (Sverige är ett rasistiskt land) med ett ännu dummare!!!! Rasismen lyser igenom ibland!!!
    Varför inte ge folk en chans att klara sig ”på egna ben”??? :(

  21. ”…Jesus kommer om 24 tim vad skulle ni göra då?”
    eeh, ringa migrationverket, skicka honom tillbaka till Palestina, kanske?! eller Grekiska ”förvar”
    Allt som har med religionen o göra ska kopplas bort från politiken.
    Det räcker med Sv lagboken som förbjuder dödande, brott och allt möjligt kriminell. Och det spelar ingen roll om man gör det i Guds namn eller för att man är psykopat.

  22. Nej, det finns ingen Gud.
    Förutom Allah.
    Det är lätt att säga att
    Gud inte finns, den kristna
    Guden.
    Men skriv också att inte heller
    Allah finns.
    Det vågar du nog inte.
    För du är ju PK.

    • Apse! Det verkar som om du skolkade från den dagen i religionsundervisningen då fröken berättade att ”Gud”, ”Allah” och ”Jahve” är samma figur. De är alla ”Gud”, men det är inte lätt att veta om man aldrig läser något…

      Det som skiljer är trosriktning, själva religionen. Men det är samma sagoväsen vi talar om. Säger jag att det inte finns någon gud så betyder det att jag menar att det inte heller finns någon Allah eller Jahve.

      Det betyder rimligen att jag skulle behöva förklara denna skämtteckning av Hans Lindström för dig, men så långt sträcker sig inte mitt tålamod.

  23. Jag tycker att det är rätt som en troende gör att välsigna vårt land, då vi ANSES som kristna. Men om vi inte är kristna (vilket jag inte vet om Reinfeldt är) då är det fel, då kan det i så fall bli att vi välsignar åt fel håll, dvs välsignar orättfärdighet..
    Jag ber för Sverige varje dag och för våra politiker att de ska vakna upp ur sin sömn och se verkligheten. Bara då kan vi få ett förändrat samhälle, då alla tar ansvar och handlar så som Gud vill. /Maria

  24. Det är bara i Sverige folk blir nervösa om statsministern skulle be om Guds välsignelse. I ett internationellt perspektiv är det normalt. Ditt blogginlägg plus efterföljande hyllningskommentarer visar hur provinsiellt Sverige är.

  25. Funderar på om det är själva markbiten Sverige som hon vill ska välsignas, eller alla svenskar, eller bara de kristna i sverige? Är det alla svenskar som avses så kommer det ju med en massa ateister och dessutom anhängare till andra religioner, skulle inte det bli lite konstigt? Är det marken så får det hela drag av animism, vilket i och för sig skulle vara lite kul, men inte kristet.

    För övrigt röstar jag helhjärtat på Fredrich Legnemarks förslag: Live long and prosper!
    :-D

  26. Jinge…

    Norrmännen har inte gjort något värre än svenskarna. Självklart så skulle det inte vara fel att i avslutat tal välsigna hela världen !

    Sara G…
    Varför är detta att göra sig till åtlöje ?

    Hur kan någon, med den vetenskap som 2000-talet fört med sig, förneka att en intelligent designer är det mest logiska, och ro givande, svaret på sökandet efter liv och jordens uppkomst ?

    Varför skulle detta på något sätt förknippas med Bush “Gud Välsigne Dig ! (och Sverige)” ?
    Du ger, i ditt uttalande, välsignelsen en negativ klang. Jag antar att du inte är troende, men vad stör det dig att någon vill dig väl?
    Även om Gud inte skulle existera, så skulle väl det inte skada dig att någon vill dig det bästa som finns, Guds välsignelse. (?)

    Gud välsigne Er !