Idag berättar Svenska Dagbladet att SL:s priser har ökat kraftigt de senaste tjugo åren, det samtidigt som man berättar att utsläppen från bilarna ökar, och det i ett läge då vi måste minska på utsläppen för att begränsa de förändringar i klimatet som är på gång.
SvD: ”Priset på SL-kortet stiger betydligt snabbare än övriga priser och avsevärt snabbare än bensinpriset. Under de senaste 20 åren har priset på SL-kortet stigit med 104 procent samtidigt som bensinpriset ökat med 78 procent, omräknat i dagens penningvärde.
Under samma period har graden av skattefinansiering på månadskortet sjunkit och kommer efter prishöjningen den 1 september att ligga på 49,8 procent…
…Naturskyddsföreningens ordförande menar att det finns andra sätt att behålla kvaliteten i kollektivtrafiken, och pekar på den trängselskattemiljard som nu är intecknad för byggandet av Förbifart Stockholm.
– Med trängselskattepengarna kan man höja skattefinansieringen, utan att höja avgifterna på SL-kortet, så hade man löst problemet, säger Mårten Wallberg.”
Jag trodde att trängselavgifterna var ett sätt att politiskt styra bort en del av biltrafiken från innerstaden, och att intäkterna från dessa skulle gå till kollektivtrafiksatsningar, det var i alla fall det som sades i samband med att de infördes. Nu visar det sig att en miljard av dessa pengar ska satsas på Förbifart Stockholm, något förvånande när huvudkommunen och dess kransområden dras med en ständig trafikinfarkt, Essingeleden ej inräknad.
Man väljer dessutom att renovera Södertunneln med start i augusti, när biltrafiken intensifieras efter semestrarna, en åtgärd som ser ut att ha tillkommit efter att särskilt illasinnade trafikplanerare har fått fria tyglar. Det är lätt att konstatera att högerpartierna som styr i Landstinget saknar förmåga att tänka trafikpolitiskt. Det är självklart för var och en av medborgarna att vartenda öre som man får in i trängselavgifter ska läggas direkt på kollektivtrafikens utbyggnad och finansiering. (forts nedan..)
Kostnaden för månadsmärket är ett trafikpolitiskt redskap och inte några monopolpengar som politikerna ska leka med. Månadsmärket ska vara billigt, men då vill våra politiker höja kostnaden istället, samtidigt som man talar om att bygga åtta filer för bilarna vid Slussen, och en tunnel som i slutändan kommer att kosta skattebetalarna åttio-nittio miljarder.
Om någon skulle fråga mig om jag anser att politikerna tänker på miljön så skulle jag få ett hysteriskt skrattanfall, något som kan skada en hjärtsjuk gammal man. Det mest otäcka är att Socialdemokraterna och till viss del också Miljöpartiet är med på noterna när högerpartierna vill försämra kollektivtrafiken.
it Andra om: SL-kortet, Trafikplanerare, Högerpolitiker, Trängselavgifter, Kollektivresenärer, Politik svd123 dn1 ab12 ex
2 svar till “Högerpartiernas HÅN mot SL-resenärerna”
Jag minns den ljuva tiden när man betalade 50 kr för ett SL-kort och moderaterna inför något val skrev på sina affischer ”50-kortet kvar”.
Tydligen är jag något yngre för av någon anledning ber jag alltid att få ett 70-kort när det dags för månadens inköp. Men snart får man väl övergå till att ta bilen istället med dagens biljettpriser. Var började det hela, var det -67 med höger(trafik)omläggningen?!:-)