Har Stockholmsalliansen ett eget sedeltryckeri?


Jag har länge undrat över hur de borgerliga partierna i Stockholm stad och län tänker. De tycks vara så förblindade av sin egen makt att de inte längre reflekterar över de utgifter som de vill lägga på stadens innevånare.

Först Slussen, ett gigantiskt nybygge för 12-18 miljarder när det skulle kosta 100 miljoner att renovera Slussen till nyskick, nu pratar de om att bygga en tunnelbana till Nacka och att delvis dra den under vattnet i Saltsjön. Möjligen har de inte sett den pågående utbyggnaden av en pendeltågstunnel i Riddarfjärden, där har man redan hållit på ett antal år.

Priset för en tunnelbana till Nacka tror man ligger runt arton miljarder den också, och det verkar inte som om någon enda borgerlig politiker funderar över var de ska få tag i dessa pengar. För den summan kan man låta varenda medborgare som bor i Nacka åka taxi. Den sammanlagda skulden som man skulle dra på sig genom ett tunnelbanebygge är enorm, men det tycks man inte ens reflektera över.

Idag har vi tvärbanan, den går till Sickla och skulle relativt enkelt kunna byggas vidare till Nacka. Man skulle behöva förtäta turerna rejält, men det skulle givetvis vara en lösning. Sedan har vi faktiskt redan en fungerande spårförbindelse i Saltsjöbanan. Om den behöver förtätas så kan man bygga två spår fram till Nacka, men om sådana lösningar talar inte en enda borgerlig politiker. (forts nedan..)

Därför undrar jag om de har ett eget sedeltryckeri, och den frågan är berättigad. Det verkar som om borgerliga politiker enbart är ute efter att hamna i historieböckerna, oavsett vad det kommer stå om dem. Att bygga ett nytt Slussen är ett vansinnigt projekt. Stockholm är berömt för sin utsikt mot Saltsjön och det faktum att man kan se både Mälaren och Saltsjön från Slussen är omsjunget i många visor. Men de kanske inte har hört dem, då bör de kolla in TV-programmet Allsång på Skansen en gång i sommar, där är en av dessa visor signaturmelodi.

Andra borgare vill ”förtäta” Stockholm, man vill helt riva och bygga skyskrapor som på Manhattan. Man vill göra det för att, som man säger – förtäta innerstan med bostäder. Visst, men samtidigt som man förstör Stockholms karaktär så blir lägenhetspriserna extremt dyra. Själv tar jag mig för pannan varenda gång jag hör en borgerlig Stockholmspolitiker tala om den kungliga huvudkommunens framtid.

it Andra om: , , , , , , dn sr svd ab


25 svar till “Har Stockholmsalliansen ett eget sedeltryckeri?”

  1. Stockholmarna är helt förblindade över sin egen förträfflighet? De borde besöka resten av Sverige ibland? Det är vi som får betala dyrt för Stockholms tillväxt!

  2. Kära Jinge
    Jag tror inte du till fullo förstår problemet i denna fråga så låt mig sätta dig in i den outhärdliga situation vi befinner oss i. Varje morgon när vi samhällets stöttepelare och skapare av Sveriges rikedom här ute på Solsidan sätter oss i våra Range Rovers för att åka in till Stureplan för att skapa arbetstillfällen för massorna så är vi tvungna att dela vägarna med arbetare som inte i samma utsträckning som oss bekostat dessa vägar. En tunnelbana skulle kunna transportera dessa arbetare till deras arbetsplatser utan att de förpestar luften med sina skrotbilar och lämna vägarna öppna för oss som mer förtjänar dessa.
    Med vänliga hälsningar Mr.$

  3. Jag trodde inte du var fientligt inställd till kollektivtrafik, Jinge? Avundsjuka över rikemansfjantarnas range rovers åsido, vi behöver verkligen åka mer kollektivt. Vi kan inte sitta och mata in pengar i diktaturer från mellanöstern för att elda olja i Stockholms förorter helt i onödan, det är både etiskt, ekologiskt och ekonomiskt oförsvarligt. Kollektivtrafik är en kostsam investering men när den väl är gjorde har den extremt lång hållbarhet.

    • Var i hela friden har du läst att jag är negativ till kollektivtrafik??

      :-)

      Kanske dags att gå till optikern? :-P

  4. Fast just det här handlar väl om att Moderaterna vikt ner sig till slut. Exempelvis Stockholmssossarna har länge drivit frågan om en utbyggd T-bana, även om jag som utsocknes är lite illa påläst på exakt vilka sträckningar som har diskuterats.

    Själv försöker jag oftast strunta i huvudstadens ständiga kommunikationsbekymmer, men jag är ändå försiktigt positiv till denna plötsliga ljusning för satsningar på spårvägar. Järnväg i allmänhet, men även Stockholms tunnelbana, är ett effektivt transportmedel som vanliga människor kan resa med. Det är värt att satsa på, även om det kan bli dyrt.

    Att Moderaterna – ökända för sitt eviga tåghat – visar att de kan ändra sig inger faktiskt hopp. Här snackar vi trots allt om ett parti som normalt gillar räls bara om den ligger i fina stadskvarter och trafikeras med pittoreska spårvagnar.

    • Vill man så kan man köra T-bana på den plats där Saltsjöbanan går idag, att slänga arton tusen miljoner på saken, som ändå kommer bli tio tusen miljoner dyrare innan det är färdigt är bara så in i helvitte korkat att man baxnar. Dra annars blå linje efter Skeppsbron och låt den vika av in på Saltsjöbanans gamla spårplats, det kostar inga 25-28 miljarder!! Varför i dela friden ska man dra den under vattnet?

      • Nja, riktigt så enkelt är det inte tyvvär. Saltsjöbanan är enkelspårig hela vägen från Slussen till Henriksdal och sen igen från Henriksdal till Nacka Station, det är anledningen till att Saltsjöbanan bara går var 20e minut och ofta måste vänta vid Henriksdal i båda riktningarna. Att utvidga spårområdet lär vara lättare sagt än gjort, det går igenom två berg med små tunnlar samt är inträngt på ett rätt så litet område resten av sträckan. Möjligtvis skulle man kunna bygga nya tunnlar från T-centralen till Nacka station och använda saltsjöbanans spår därifrån (det finns hyfsat med plats för spår på de platser som inte är dubbelspåriga) men det gör inte speciellt mycket nytta, efter Finntorp (stationen efter Nacka station) går inte Saltsjöbanan direkt via några stora populationscentran förrän den kommer ut till Fiskis, och sträckningen som har mest nytta av tunnelbana är snarare via Nacka Forum, Ektorp och Björknäs ut till Orminge, det går bokstavligt talat hundratals packade bussar den sträckan varje morgon.

        /fd Orminge-bo

        • Jo fast sådant går att ändra på, tunnlar och broar går att fixa. Dessutom för en mindre slant än en helt ny tunnelbana.

          • Det lär inte vara enkelt att utvidga tunnlarna, den ena går rakt under halva södermalm med en massa andra rör, ledningar, etc. och den andra går i berget precis intill Henriksdals vattenreningsverk som även det ockuperar samma berg, inte direkt något man kan stänga ner i ett par år. För att inte tala om hur komplicerat det skulle bli att koppla ihop blå linjen med saltsjöbanan. Varken gröna eller röda linjen har tillräckligt med kapcitet över för att man ska kunna öka trafiken så mycket som det krävs för att dra ut en av dem till Nacka.

            Har vi pengar till en förbifart så har vi pengar till en tunnelbana till Nacka, bussarna räcker helt enkelt inte längre, bara från orminge går det motorvägsbussar varannan minut under morgonrusningen och bussarna tvingas köa för att släppa av folk i slussen.

            • Möjligt, men att bygga T-banan under vatten som i det nya förslaget är kvalificerat vansinne. I så fall måste man ner i berggrunden långt under nuvarande botten, man kan inte lägga tunnelrör på botten där det går tung sjöfart. Man KAN däremot dra T-banan vidare via Skeppsbron/Slussen och bredda tunneln som Saltsjöbanan går i.

              • Ner i berggrunden måste man oavsett om man inte ska stänga av halva stan i 10 år för ”cut & cover”-bygge. Hur man skulle dra T-banan för att undvika vattnet vet jag inte riktigt, Stockholm är ju som bekant fullt av det. Även om det går att bredda tunnlarna så är frågan hur man ska dra blå linjen dit och om det verkligen blir billigare?

  5. Även om borgarna realiserar och slumpar bort skattebetalarnas skolor, lägenheter (ytterligare 3000 hyresrätter i innerstan ska ut på försäljning) – och sjukhus, så blir det väl en hel del pengar kvar?
    Men nog går det att ana en ekonomisk krasch
    längre fram, förmodligen en som liknar den som Bildt lämnade efter sig under sin korta men katastrofala regeringstid.
    Ska vi ropa på Göran Persson redan nu?

  6. Jinge, du upphör aldrig att förvåna mig. Du har dina sympatier på vänstersidan men samtidigt ”köper” du inte deras politik rätt av.

    För det kan väl inte ha undgått dig att den samlade ”röd-gröna” sidan i Stockholmstrakten har krävt T-bana till Nacka i långa tider. Och har kritiserat Alliansen kraftfullt för att de inte bygger en sådan. Det har tvärtom varit det viktigaste ”Röd-Gröna” investeringskravet på trafiksidan.

    Nu när Alliansen föreslår en ordentlig förundersökning av saken så är inte det bra heller. Fast i det här fallet har du och jag samma åsikt. Nacka fram till Nacka Forum är inte tillräckligt folktätt för att motivera en T-bana. Inte ens om man lägger in Sjöstaden och Sofia i linjen. Tvärtom så innebär nedläggning av den direkta busstrafiken en direkt försämring för Nackaborna. Som jag ser saken så skulle ”betongifiering” av villaområdena ända ut till Oriminge förändra saken men jag har svårt att se att det skulle vara politiskt möjligt. Eller ens önskvärt. Jag ser en mängd bättre trafikala åtgärder för så pass mycket spänn.

    • För det kan väl inte ha undgått dig att den samlade ”röd-gröna” sidan i Stockholmstrakten har krävt T-bana till Nacka i långa tider. Och har kritiserat Alliansen kraftfullt för att de inte bygger en sådan. Det har tvärtom varit det viktigaste ”Röd-Gröna” investeringskravet på trafiksidan.

      Du och andra har en dålig läsförståelse. Jag tycker att de visst kan bygga T-bana till Nacka, men man ska inte dra den en väg som kostar arton tusen miljoner plus hälften i felräkningspengar. Man kan dra den där Saltsjöbanan ligger nu om man vill.

  7. ”Sedelpress” är ett ovidkommande borgerligt argument. Den avgörande frågan är: finns resurser? Eftersom Sverige inte är i eurons strupgrepp utan har en egen valuta kan därmed pengar vid behov omedelbart tas fram (inte genom löjlande med sedelpressar utan genom att trycka lite på ett tangentbord och skapa ett konto) så är penningbrist i sig inget problem. Finns resurser skapas medel för att sätta dem i rörelse, finns de inte är det meningslöst att prata om projektet. Staten är INTE ett hushåll, den fungerar efter andra budgetprinciper – och kan dessutom skapa betalningsmedel vilket hushållet inte kan. Slut på snabbkursen i modern penningteori!

  8. Dom kanske intuitivt och på ett självmotsägelsefullt sätt hajar vad Borg inte begriper, nämligen att när arbetslösheten är 8% finns inget sådant som ”resursbrist”.

    • Sant, när man har så hög arbetslöshet så kan man dra av A-kassekostnader för de som oundvikligen blir anställda som ett resultat av projektet, speciellt om man håller så mycket av produktionen som möjligt inom landets gränser. Dock lär väl uppdragen gå till myglande byggföretag som anställer polacker till billig penning och stoppar skillnaden i fickan. Politiker kan ju trots allt inte tänka längre än näsan räcker.

  9. Jag kan i alla fall informera om e t t av sätten man finansierar byggandet av sina monument med: Man mjölkar allmännyttan (det allmännyttiga bostadsbeståndet, alltså) på pengar.
    Dels genom att helt enkelt ta pengar (flera miljarder) ur bolagens kassor, dels genom att höja avkastningskraven (!), dels genom att helt enkelt sälja ut husen.

    Allt detta leder dessutom till högre hyror och osäkrare boende för hyresgästerna, men vad bryr sig väl en moderat om sådant…?

  10. ”Riks-alliansen” skryter med att de håller vad de lovar, deras ord gäller. Det känner ju alla till, särskilt när det gäller de riktiga jobben som ju ersatt alla bokstavskombinationer. Där råder ingen tvekan! Även det s.k. utanförskapet har ju minskat lavinartat, numera skulle landets socialkontor kunna läggas ned då det saknas besökare. Så visst är landet på rätt väg, full fart mot välfärds-överflödet. Vad var väl rekordåren jämfört med detta? Att man dessutom kanske planerar att blåsa mer varmluft om ungdomsarbetslösheten måste ju dessutom upplevas som en oerhört lättnad för landets unga. Klassikern ”sök jobb!” löste ju för övrigt det mesta när det gäller de bekymren. Det var ”gårdagens problem” för att låna en gammal ”(s)”-klassiker från tiden 96-06..

      • Den enda allians-produkt jag kan föreställa mig (förutom en ”cykel” utan ram, styre, pedaler & hjul) är en slags schampoo-rubbing för kala skallar så ”högglans” skulle kunna poleras fram, med effekt som en disco-kula i solsken..

  11. Det är synd om oss svenskar nu! Alla är fortfarande inte helt klara över att vi närt och fortsätter nära en giftorm vid vår barm.
    Livet har blivit så hopplöst utan framtidstro. Vad bra vi hade det vi som trodde på utveckling, kultur, jämställdhet och solidaritet! Trodde på människans kreativitet! Vad optimistiska vi var!

  12. Det är ju fredag och jag kommer osökt att tänka på den tankspridde professorn som via krogen kom hem och såg en okänd man i sängen jämte frun.
    “Å fan, har jag redan gått och lagt mig!”
    /Skvitt