Det Stora Saab-Rånet


Jag undrar om inte SAAB-affären kommer förfölja den borgerliga regeringen ända fram till valet 2014. För är det något som regeringen lyckats med till hundra procent så är det att visa upp sin egen inkompetens i blixtbelysning. Och nu kommer allt fler skribenter börja berätta vad de verkligen vet, och vad de av olika skäl inte kunnat berätta tidigare.

Expressen: ”Han fick en stjärnsmäll i januari, drabbades av hybris i februari, ville fira med rysk kaviar i mars och ljög om en morgonförkylning i april. Efter en titt i backspegeln på Saabs första halvår är frågan: Varför synades inte Victor Mullers bluff tidigare? Hur kunde han få hålla på långt in i december? Expressens ekonomireporter Fredrik Sjöshult, som kritiskt granskat Victor Muller i flera år och tidigt varnade för en Saabkonkurs, berättar om hur den holländske pratmakaren kraschade Saab.”

Fredrik Sjöshult skriver en lång artikel som nu finns på tidningens hemsida, han radar upp sådant som vi vet, och kommer också med en hel del nyheter, något som vissa av oss möjligen anat. ((Bilden på Saaben vid parkeringsskylten är från ambassaddramat då tyska terrorister sprängde ambassaden))

Expressen: ”Bakom kulisserna gömdes sanningen – Saab var inte alls självständigt och Muller var på väg att förlora greppet om företaget – men på fabriksgolvet var det ”Victory Victor” som talade: – I dag kan jag kassera in massor av rysk kaviar och champagne från alla dem som för ett år sedan slog vad om att vi inte skulle klara oss ens ett år. Men alla tvivlare hade fel. De hade fel! I själva verket var det den holländske pratkvarnen The Lying Dutchman som talade.”

Det är ett fyndigt öknamn på Victor Muller att kalla honom The Lying Dutchman, det är nästan lika bra som mitt eget namn på Muller, Victor Munchausen. Vi är många som insett att Muller lurade rumpan av Maud Olofsson och hennes kollegor, fortfarande än idag så försöker regeringen göra gällande att vi inte blivit lurade på tre miljarder som vi gått i borgen för hos den Europeiska Investeringsbanken, man brukar från regeringshåll hävda att vi har ”fullgoda säkerheter” för det lånet. Men det är inte sant, dessa slantar har skattebetalarna offrat förgäves.

Jag har länge hävdat att Åklagarmyndigheten tillsammans med Ekobrottsmyndigheten borde försäkra sig om Mullers medverkan i en kommande utredning om Saab-rånet. Jag vet inte, men det finns ett flertal namn på olika
oegentligheter som kommer upp i mitt huvud, Trolöshet mot huvudman och Vårdslöshet mot borgenär är ett par av dessa. När jag skriver att man borde försäkra sig om Mullers medverkan så menar jag konkret att man ska förvissa sig om att han blir kvar i landet till det att man gjort färdigt en grundlig utredning.

Det finns en högst påtaglig risk för att vår regering absolut inte vill få till stånd en sådan, det skulle ju innebära att regeringens godtrogenhet visas upp för allmänheten, det skulle bli svårt att se allvarlig ut och hävda att regeringen ”tar ansvar” när det visar sig att man har eldat upp mer än tre miljarder.

Expressen: ”Fylld av självförtroende tog Victor Muller tag i den fråga som jag misstänker har varit hans huvudspår under hela Saabäventyret – att få in ryssen Vladimir Antonov som ägare i Saab. Muller köpte Saab utan att ha några pengar och när Antonov ifrågasattes blev det problem. En vecka efter självständighetskalaset började Muller och Antonovs PR-kampanj på bilsalongen i Genève. Tänk om Muller fått som han ville då och släppt in Antonov i Saab? Ryssens banker i Baltikum har nu stängts på grund av misstankar om plundring i miljardklassen så det finns väl skäl att tro att han hade pengar, men det säger en del om Mullers omdöme att han ville ha med en sån typ att göra.” (Texten fortsätter under annonsen..)

Att Vladimir Antonov anklagats för att ha med rysk maffia att göra har tillbakavisats frenetiskt av dem som velat tro på Mullers charader. Man bortsåg då helt från talet om att Antonovs banker i Västindien använts för att tvätta colombianska knarkbaroners kokainpengar. Nu idag när ett antal miljarder försvunnit ur hans banker i Baltikum så kanske man skulle försöka se nyktert även på Antonovs handel och vandel.

Att vår regering helst vill lägga locket på i denna skandal är högst förståeligt, och inte en enda ledarsida har krävt att man ska lägga pappren på bordet, inte ens Aftonbladet som sägs vara en ledarsida som ska vara positivt inställd till Socialdemokraterna, men antagligen vill inte heller de att affären synas i sömmarna, för vem vet vad som då kan dyka upp?

Expressen: ”Naiva Saabkramare har dock vägrat inse fakta och trott på Muller. Jag konstaterade redan den 13 maj att Saab var på väg mot konkurs och min mejlbox dränktes då av hatbrev. Du skrev ju nyligen att en konkurs var oundviklig och nära förestående för SAAB. Hade du helt jävla fel då eller? Är du seriös ekonomireporter eller är du utlånad från avdelningen som skriver horoskop? Du får väl fortsätta att hacka på Muller tills du upptäcker att han (och SAAB) lyckas, skrev en Saabkramare i ett av flera mejl.”

Jag tycker att alla som är intresserade av Saab-skandalen bör läsa Fredrik Sjöshults artikel i Expressen. Den är utomordentligt upplysande, dessutom ger den underlag för en polisanmälan mot Victor Muller, är vi dessutom fler som står för en sådan så blir den svårare att vifta bort eller avfärda. Min uppfattning är att det rör sig om en verksamhet som kan vara ett eller flera allvarliga brott, men jag har inte tillräcklig inblick i detaljerna för att kunna peka på vilka, men jag förstår att den sittande regeringen helst ser att saken – tystas ner.

it Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , , ex ab1 svt sr gp dn svd


6 svar till “Det Stora Saab-Rånet”

  1. Skriv upp mig om det ska skickas en kollektiv polisanmälan. Du borde göra en namnlista.

  2. Men tänk nu bara på tryggheten i att bo lundgren kan bli chef, eller åtminstone kan hans ’företag’ bli ägare, för saabs reservdelsförsäljning… http://gt.expressen.se/nyheter/1.2664836/staten-kan-borja-salja-reservdelar ;-)

    Fö tycker jag nog att landets rajrajledning borde vara det givna målet för en polisanmälan då ett vettigt agerande därifrån i rättan tid förmodligen hade räddat såväl människorna hos saab som resten av oss skattebetalare från det som nu hänt. I sammanhanget tycker jag likaså att gm borde utsättas för en ordentlig granskning. För hur kan ett företag sälja en del av sin verksamhet med förutsättningen att köparen bara får köra på som om inget hänt men inte i sin tur sälja vidare om behov eller önskan uppstår??

    Det är alldeles för enkelt att lasta allting på münchausen, även om en del av röran är hans värk. Och som sagt är det nog läge att tänka sig för innan man framledes investerar eller kanske ens sätter sig i ett fordon från gm…