Brommaborna bävar, likaså Söders folk


[column width=”49%” padding=”2%”]
Nu har det hänt igen, ett flygplan på väg in för landning har störtat, den här gången i början av flygfältet. Det är så det är, start och landning är farligare än den vanligare flygningen, i vart fall om man undantar den i Sverige dagsaktuella vulkanaskan.

AB: ”En holländsk pojke, åtta år gammal, uppges vara den enda överlevande från flygolyckan i Libyen, där 105 personer omkom. Planet störtade under landning i huvudstaden Tripoli. Flygplanet, en Airbus-330, och kom från Johannesburg i Sydafrika och hade 93 passagerare och elva besättningsmedlemmar. Olyckan inträffade vid klockan sex på onsdagsmorgonen när planet skulle landa på Tripolis flygplats. Varför landningen gick fel och flygplanet störtade, är ännu okänt.”

På söder så bävar många inför vad som skulle kunna hända om något av de fyrmotoriga jetplanen skulle krascha över söder när de är på väg till eller från Bromma. En fulltankad jet bränner vid en sådan krasch ut flera kvarter inklusive de gator som drabbas. Men nu är det lyckligtvis inte den sortens krascher som utmärker Bromma flygplats, det handlar mer om plan som dimper ner i de närmaste omgivningarna. Sist jag skrev om ämnet så räknade någon upp en lång lista på olyckor.

Nu vet jag inte hur nära bebyggelsen Tripolis flygplats ligger, men de flesta inser säkert att flygplatsen i Bromma
[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]

ligger alldeles för nära tätbebyggt område. Flyttade man den bara tre-fyra mil skulle mycket vara vunnet, och då även i bullerväg. För ett antal år sedan satt jag hemma i trädgården och fikade hos en kamrat, varje gång ett plan kom så avstannade diskussionen i omkring en minut. Så nu vet ni varför Brommabor ler så lyckligt när man talar om vulkanaska.

i Tags: om , , , , , , , ab1 dn12 svd ex t
[/column]


12 svar till “Brommaborna bävar, likaså Söders folk”

  1. Fy fan vilka vidriga bilder. Självklart ska man lägga ner Bromma. Minst 4-5 mil från stan ska man ha en flygplats, inhte närmare.

  2. Alla bakåtsträvare som vill lägga ner Bromma flygplats tänker uppenbarligen inte på vilken fantastisk tillgång den är för stans och landets näringsliv och inte minst för alla människor som behöver resa med flyg av en eller annan anledning. Det finns många huvudstäder i världen som skulle ge väldigt mycket för att få ha en cityflygplats på så nära håll som vi har Bromma.

    Bromma invigdes 1936. Alla som bodde där då har giltiga klagomål vad gäller buller och andra störningar. Precis ALLA ANDRA som bor i närheten visste om att flygplatsen fanns när de flyttade dit och bör faktiskt enbart hålla klaffen.

    • Alla bakåtsträvare som vill lägga ner Bromma flygplats tänker uppenbarligen inte på vilken fantastisk tillgång den är för stans och landets näringsliv och inte minst för alla människor som behöver resa med flyg av en eller annan anledning. Det finns många huvudstäder i världen som skulle ge väldigt mycket för att få ha en cityflygplats på så nära håll som vi har Bromma.

      Det finns uppenbarligen rätt många bakåtsträvare som bor på Söder och i Traneberg och Bromma då. Jag vet inte, men de brommabor jag känner vill bli av med flygplatsen och bygga bostäder där. Det vore väl ett demokratisk lyckokast att låta de berörda folkomrösta om saken lokalt?

      För du gillar väl demokrati? :-)

      Sedan är det ett faktum att de flesta flygkrascher sker under start och landning. Jag har för mig att jag sett en lista på omkring tjugo totalhaverier vid Bromma, den värsta olyckan jag minns var väl Stuvstaolyckan, eller vad den hette. Är du nyfiken så kan du söka på Bromma här på bloggen, jag har för mig att det var Lasse Strömberg http://fotolasse.se som lade in listan i en kommentar här.

      Det finns flera lämpliga områden, Tullinge har varit aktuellt under många år och det hade varit bättre på många sätt. Det skulle säkert duga bra åt stadens och landets näringsliv, tror du inte?

      http://jinge.se/allmant/flygplan-har-stortat-under-startlandning-nasta-bromma.htm/comment-page-1#comment-146604

      • Demokrati vore väl att låta alla inblandade rösta, det vill säga hela stockholmregionen som faktiskt utnyttjar flygplatsen.

        Dessutom besvarar du inte Bennys huvudargument, nämligen att brommaborna rimligen måste ha vetat att det fanns en flygplats där och att flygplatser medför oväsen. Jag har haft E4an som granne och det lät som fan. Men det visste jag när jag flyttade dit, och jag hade kunnat välja att bo någon annanstans.

  3. Som sagt var, åsikterna från de ”berörda” som flyttat in efter att flygplatsen byggdes ger jag inget för. Bromma berör hela regionen, man kan nog utan vidare säga hela landet, så vad de boende i Bromma med omnejd har för åsikt väger faktiskt rätt lätt även på den demokratiska vågen.

    De som klagar kan väl flytta till Botkyrka/Tullinge, den flygplatsen är ju nedlagd så då får de sitt lugn och ro! Eller nehej, hoppsan… andelen invånare där är visst 16,6% så då kan man förstås inte räkna med att en vanlig Svensson vill flytta dit.

    Och när det gäller allmänflyget så är även Barkarby numera belagt med svåra inskränkningar och kommer förmodligen gå samma öde till mötes som Tullinge gjorde 2004.

    Var flyget ska ta vägen då vet inte jag. Men ett vet jag och det är att man inte kan ha en storstadsregion som växer så det knakar utan att satsa på ALL sorts infrastruktur! Det är ekonomiskt och socialt vansinne, men som så ofta är politikerna ryggradslösa kräk som hellre köper en billig röst med löften än att bygga samhället långsiktigt.

    • Var flyget ska ta vägen då vet inte jag. Men ett vet jag och det är att man inte kan ha en storstadsregion som växer så det knakar utan att satsa på ALL sorts infrastruktur!

      Det köper jag. Men eftersom det knakar så mycket så kanske man skulle lägga flygplatsen åt Nynäshamnshållet till, eller på andra sidan Södertälje. Då har man redan spårtrafiken och kan lätt bygga ut en tvärförbindelse med Arlanda. Eller så bör man bygga ut ARN så att man har en lokalflygplats i direkt anslutning, bara några kilometer.

      Att ha fulltankade jetplan på väg ut från Bromma över Söder, eller på väg in mot Bromma över söder är vansinne. Förr eller senare så går en kärra i backen. Det gör ont att få flygplan i huvudet. Sedan ska vi inte tala om alla luftföroreningar som mår bäst av att tas omhand av större skogsområden i närheten av flygplatsen.

      Och visst är det så att det expanderande näringslivsgubbarna överlever 45 minuters tågresa likväl som 20-30 minuters taxiresa i rusningstrafik? Eller är de klena å nervernas vägnar tror du?

    • Hur jävla korkad får man vara? För de bakåtstävare som till varje pris vill bevara flygplatser och annan infrastruktur från 1936 finns tydligen ingen gräns! Skall vi köra på grusvägar och äta rovor också?

      Vakna upp! Staden förändras! Det som tidigare var landsbygd är idag storstad. Arlanda har fått både snabb- och pendeltåg. Resan till flygplatsen från City är alltså likvärdig för Arlanda och Bromma.

      Jag bor under Brommas inflygning. När jag köpte huset för tio år sedan var beslutet att Bromma skulle avvecklas som trafikflygplats. Detta beslut har sedan rivits upp och trafiken ökat kraftigt. Hade knappast köpt om jag vetat vad som komma skulle.

  4. Enkel logik, Jinge.

    Oavsett vem du är så får du bara 24 timmar på ett dygn och kan inte köpa mer hur gärna du än vill, tågresorna stjäl helt enkelt dyrbar tid från greenen. Allt enligt samma idé och logik som sommartidsjusteringen.

    • Åker man inrikes och ska söderut så går tåget oavsett nästan lika fort som flyget. Med transfer, säkerhetskontroll, incheckning och de påtvingade tidsmarginalerna tjänar man inte många minuter om man ska till göteborg eller malmö. Dessutom är tåget en betydligt trevligare upplevelse. Positivt på alla sätt – OM man har råd. Flyga är ju paradoxalt nog mycket billigare.

  5. Jag har skrivit det förut, och skriver det igen: Jag bor mitt på Södermalm, och är rejält störd av Bromaflyget. I morse (Kristi himmelsfärds dag) kl. 0700 dundrade det första planet in över innerstan, och jag väcktes (som vanligt).
    Kom inte och snacka om ”bakåtsträvare” eller ”bortskämda villaägare i Bromma” ! Brommaflyget skapar bullerstörningar och risker för massor av boende i inerstan och västerort, och kvoten mellan nytta och skada är orimligt liten.
    Bort med det!

  6. Du visade i videon många mycket skickliga landningar. När det är hårda vindar så måste piloten ställa planet mot vinden inför landningen.