Bondfångeri lurar SAAB-anställda!?



När SAAB:s ägare vitt och brett talade om att ett företag i Kina skulle gå in som storägare i Spyker så var det många som trodde att SAAB var räddat, men det var bara en av de historier som kantar Victor Mullers framfart i jakten på de miljarder som regeringen lovat honom.

Jag vet inte hur godtrogna folk egentligen är men den senaste händelseutvecklingen talar om att man nu, inom en vecka från att det kinesiska företaget backat ur, plötsligen har hittat ett annat företag att samarbeta med.

SvD: ”Enligt uppgörelsen med Saabägaren Spyker ska Pang Da till en början betala 30 miljoner euro, cirka 270 miljoner kronor, för 1 300 bilar som kan börja levereras i september.”

Victor Muller hävdar att företaget ”Pang Da” har för avsikt att köpa ettusentrehundra bilar för tvåhundraåtta tusen kronor per bil – och betala i förskott. Tror man på det så är man faktiskt dummare än tåget. Det hela är bara ett ytterligare bevis för att Europeiska Investment-
banken, och därmed Sverige, är utsatt för bondfångeri av megaformat. Jag tycker att det är oerhört tragiskt, och jag undrar i vilket läge som polis- och åklagarmyndigheten har för avsikt att inleda en förundersökning.

Det värsta är inte att de försöker lura Maud Olofsson och regeringen på några miljarder, det värsta är att de an-
ställda på SAAB utsätts för detta. Personligen anser jag att åklagarmyndigheten borde försäkra sig om Victor Mullers person inför den kommande utredning som jag ser som det enda rimliga i nuläget.

Vi har redan sett hur han har beskyllts för att försöka dra in ryska maffian i delägande av SAAB, efter det så var det beskyllningar om den kinesiska maffian, och nu handlar det om ett kinaföretag som ska vara berett att lägga ut 270 miljoner kronor för bilar som inte ens är byggda. Jag tillåter mig att skratta, hur många tror att Victor Muller vet vad han talar om, kan jag få be om handuppräckning?

it Andra om: , , , , , , svd1 dn ab123 ex gp sr


13 svar till “Bondfångeri lurar SAAB-anställda!?”

  1. Det är nog ingen som kommer sträcka upp handen. Min farbror arbetar på Saab i Trollhättan och han gör det definitivt inte. Han hoppades nog fram till det nuvarande stoppet, men nu hoppas han nog bara på förtidspension.

  2. Trist att vi i Sverige inte kan stå upp för våra industrier som ex-vis tyskar, fransmän och jänkarna gör. Givetvis använder de andra ord för sitt ”statsstöd”, men det är vad det egentligen är.

    Hur skall då ett företag, som SAAB, som baserar sig enbart på ”marknadsekonomiska” grunder, kunna konkurrera ”kommersiellt” med en fejk marknadskonomi!?

    • ”Trist att vi i Sverige inte kan stå upp för våra industrier som ex-vis tyskar, fransmän och jänkarna gör.”

      Vi är ett för litet land för att låta vår industri leva på socialbidrag. Det vore väl ok att gå in med X antal miljarder och köpa upp den om de tillverkade något som folk ville ha och dessutom betala för, men ett rullande fornminne som SAAB ska givetvis inte räddas under nuvarande förhållanden. Dessutom haltar ditt resonemang så att du borde höra med landstinget om de inte har ngt passande hjälpmedel åt dig.

      Bilar begriper du dig i alla fall inte på.

      ”Givetvis använder de andra ord för sitt ”statsstöd”, men det är vad det egentligen är.”

      Kan du vara bussig och berätta hur USA stöder sin bilindustri?

      ”Hur skall då ett företag, som SAAB, som baserar sig enbart på ”marknadsekonomiska” grunder, kunna konkurrera ”kommersiellt” med en fejk marknadskonomi!?”

      Det är fan-i-mig lite troll över dig!

      Du menar på fullt allvar att vi skattebetalare ska finansiera ett företag som aldrig gått med vinst, i vart fall om man undantar något enstaka år..? Vore det inte betydligt smartare att stödja en industri som tillverkar något säljbart menar du?

      • ”Kan du vara bussig och berätta hur USA stöder sin bilindustri?”

        Vad menar du?
        Det är väl ett väldigt tydligt stöd att först ge nödlån som de inte hade kunnat få någon annanstans, och sedan göra stora avskrivningar och gå in som delägare i GM och Chrysler (till att börja med var ju staten majoritetsägare i GM men jag tror att de har gått ner till en tredjedel nu).

        • Det är väl ett väldigt tydligt stöd att först ge nödlån som de inte hade kunnat få någon annanstans, och sedan göra stora avskrivningar och gå in som delägare i GM och Chrysler

          Ptja, nu var det ju inte DIG jag talade med, men du menar alltså att USA gör precis som Sverige. VI har garanterat borgen för fyra miljarder, eller till och med mer, i samband med det anklagas Sverige för att inte göra något trots att man gjort exakt samma som USA.

          Ok… Case closed…

          • Nej jag vet att set inte var min diskussion, men jag var bara nyfiken på hur du tänkte.
            Du måste väl hålla med om att det finns en viss skillnad?

            I fall avtalet med Pang da inte fungerar så kommer Saab att gå i konkurs, då kommer företagets tillgångar att säljas och betala av så många fordringar som möjligt.
            Ifall det inte räcker till att betala av hela lånet från EIB som vi står som borgenärer för får staten skjuta till resterande summa.

            I Usa behövde lånet inte godkännas av någon bank utan kom direkt från statskassan (24,9 Miljarder dollar).
            Och när det stod klart att GM och Chrysler skulle gå i konkurs så lät man dem inte göra det, utan tog hellre förlusterna och tog över ägande.
            Det ansågs samhällskritiskt viktigt att bilindustrin överlevde, DET är en väsentlig skillnad.

            • Med all rätt, bilindustrin är extremt viktiga i vissa städer/stater i USA. När det gäller de ekonomiska garantierna så är den amerikanska satsningen, om dina siffror är korrekta, 0,5 miljard (skr) per miljon innevänare jämfört med 0,44 miljard per miljon svenskar. Det är likvärdigt. Och då ska man veta att amerikanerna är trogna sina bilmärken, till skillnad från Saab som inte kan sälja sina bilar.

  3. Jag tror faktiskt inte han är ett troll, jag tror han är en av många svenskar som inte kan låta bli att älska SAAB för ”det är ju faktiskt en bra bil …egentligen”. SAAB har någon sorts myt kring sig, att det nästan är en sportbil, nästan ett flygplan och ett ingenjörstekniskt mästerverk. Så kanske det var en gång i tiden men sedan dess har det hänt så otroligt mycket att SAAB snarare känns som en gammal relik. Ett dyrt museiföremål som en klick skurkkapitalister kommit på att de kan miljarder på, helt enkelt genom att utnyttja folkets kärlek för varumärket.

    Jag tror inte vi är dumma som älskar SAAB, det är nog rätt mänskligt.

  4. Jag kan inte tolka Collin på annat sätt att han företräder en linje där återigen vinster privatiseras och förluster socialiseras. Otroligt tröttsamt. Spyker verkar dessutom vara bondfångare av stor sort.

  5. Pangda är världens största återförsäljare av bilar.

    Pangda ger Spyker 65 miljoner euro för 24% av aktierna i Saab (ej spyker) och kommer även att spendera 30 miljoner euro för att köpa Saab-bilar (Saab har redan fått dessa 30) dessutom ska man spendera ytterligare 15 miljoner euro på Saab-bilar under de närmaste 30 dagarna.

    Pangdas ”Chief Operating Officer” säger ”Den här affären kommer inte att begränsa oss till att sälja Saab i Kina, utan vi kommer att titta på att producera Saab i Kina också. Det här kommer att förbättra konkurrenskraften för varumärket Saab på den kinesiska marknaden. Nya Saab 9-5 och 9-4X har fått stort beröm från återförsäljare, så vi är mycket positiva till den här affären. Nu är tiden rätt för Saab att komma in på den kinesiska marknaden, vårt verksamhetsområde, våra finansiella tillgångar, förmåga och konkurrenskraft kommer att hjälpa Saab att lyckas på den kinesiska marknaden.”

    Bakom hela detta upplägg ligger troligen BAIC som tidigare köpte Saabs gamla plattformar och på dessa utvecklat 4 el-varianter och 2 lyxiga sedaner. Observera att BAIC och Panda slöt avtal om produktion av bilar för Pandas räkning en vecka innan Panda gjorde upp avtalet med Saab, det ligger nära till hands att tro att Pandas avtal med Saab om produktion kommer att ske hos BAIC som redan har kapacitet att tillverka dessa i sin 100 hektar stora nybyggda fabriksanläggning. PÅ det här viset slukar snart det statligt ägda BAIC stora delar av Saab. BAIC ägs av den kinesiska staten via pekings kommun. I peking kan man inte längre köpa bensindrivna och diseldrivna bilar utan endast delta i ett lotteri med bara 10% vinstmöjlighet att få köpa en nummerplåt(max 20 000 per månad) för 40 000 rmb, dessutom får man betala skatter på det. Köper man en elbil får man direkt nummerplåten gratis,behöver inte betala skatter, samt får ett bidrag på motsvarande 100 000 kronor. Kinesiska ”Saab” har via BAIC 4 elbilar på gång , varav ett hundratal redan ar tillverkade. Så vad skall man säga om detta? .. jag vet inte riktigt vad jag skall tro längre, trodde liksom många kinesiska bilbloggare att BAIC skulle vänta ut konkursen men nu verkar det tame tusan som att dom är snälla om nu kinesiska kommunistpartiet kan var snälla med svenska bilföretag.

    • Berätta lite om dina källor Kjell! Kan du eller ngn annan i familjen läsa kinesiska? Men priset då, 208 000.- för en ny bil, NETTO, ska de sälja SAAB för 350 000.- styck i Kina. Går kineserna på sånt?

      • Det finns mer än 1 miljon dollarmiljonärer i Kina Jinge och ändå fler ”fattigsvenskmiljonärer”, Kina är världens största lyxbilsmarknad. Har några goda vänner som kan kinesiska. Sedan tre år följer jag kinesisk lagstiftning och ett tiotal kinesiska bloggare och skribenter, på engelska och via Goggle translate vilket i början kan ge lustighetskänslor men efter ett tag lär man sig förstå de värsta grodorna. Kineserna jobbar lite hårdare än vi svenskar, gillar öl, the, storslagna bröllop och vackra flickor inte så olika oss svenskar faktiskt. Varje kines har till sitt förfogande mellan 35-40 kvadratmeter bostadsyta (ganska stora orättvisor förekommer). Shenzhen som jag specialstuderar just nu har över 15% (”bnp”) årlig ökning sedan 9 år tillbaka. Alla kollektiva transporter i Shenzhen kommer att gå över till el-drift inom tre år, före augusti månad sätts ytterligare 250 eltaxi i drift samt 300 elbussar (BYD k9). Kina är inte en demokrati men är inte heller en diktatur i ordets rätta betydelse. Kina är en enligt min mening en teknokrati och styrs av valda vetenskapsmän som ofta har mer än en doktorsexamen bakom sig. Sättet som Kina fungerar på nu är inte så olikt sättet Kina har fungerat på i tusentals år. Personligen är jag glad över det kinesiska 9 infanteriet som sedan 1991 byggt en 500 mil lång underjordisk försvarsanläggning och att den tekniska utvecklingen är sådan att vita långnäsor inte längre kan starta krig mot Kina som man gjort mot Vietnam , Irak och andra på senare år. Eftersom länkar raderas :) så vågar jag inte bifoga sådana.