Annie Lööfs storstilade framtidsplaner


Igår när jag tittade på Rapport så studsade jag till, det var nyliberalen och Thatcherbeundrarinnan Annie Lööf som i Rapport föreslog att privata investerare (riskkapitalbolag) skulle få gå in och bygga tunnlar, broar och vägar för att sedan låta de resande betala en avgift för att nyttja dessa vägavsnitt.

Aftonbladets ledarblogg: ”Tydligen sitter Annie Lööf på sitt departement och funderar på infrastrukturen, eller mer precis hur hon ska få stöd för fler så kallade OPS-lösningar.

I klartext betyder det att Lööf vill bjuda in privata investerare att satsa pengar i bygget av till exempel järnvägar. Lööf kan dessutom tänka sig rent privata projekt, där till exempel tunnlar eller broar byggs och drivs av privata företag.

Man kan fråga sig om det verkligen är vad debatten om förfallet i den svenska infrastrukturen behöver? Efter alla turer Odells kupp med Arlandabanan skapat borde det räcka. Det är knappast fler räntesnurror eller riskkapitalbolag människor frågar efter.”

Med tanke på att Centerpartiet numera ligger närmare två procent i väljaropinionen så behöver man kanske inte bry sig om hennes kognitiva tillkortakommanden, samtidigt är det förvånande att en vuxen person kommer med ett förslag som innebär att en bilist som ska resa trettio-fyrtio mil behöver stoppa ner pengar i en automat på flera ställen längs vägen, allt för att riskkapitalbolagen ska få något att skeppa iväg till olika skatteparadis.

Möjligen borde centerpartisterna själva ha insett att det inte går att anställa en ung flicka som aldrig haft ett eget arbete, ge henne 1,8 miljoner i årslön, i all synnerhet inte då hennes politiska idoler är Robert Nozick, Ayn Rand och Margaret Thatcher. Sedan är det mest framträdande förslaget från hennes sida att minska ungdomslönerna med tjugofem procent, men själv ska den tidigare arbetslösa Annie Lööf ha en årslön på1,8 miljoner, det är inte att undra på att gamla centerpartister morrar.

Men vi behöver knappast oroa oss för Annie Lööf. Hon håller på att prata sig ut ur Riksdagen, sedan så får man hoppas att hon lagt undan så mycket slantar att vi andra slipper försörja henne. Men lyssna gärna på Rapportinslaget som kommer någonstans i början av Rapportsändningen. Tänk också på reglerna för kommentarer innan du skriver ditt hjärtas mening.

it Andra om: , , , , , , , , , , ab12345 ekot gp dn123 svd1234


10 svar till “Annie Lööfs storstilade framtidsplaner”

  1. Ayn Rand är en alldeles utmärkt förebild för Annie Lööf, dvs en som förespråkar liten stat, sänkta skatter och sedan själv lever på bidrag och staten.

  2. Ur ett nyliberalt perspektiv är det som pågår i samhället just nu skrämmande. Snart kommer det att bli omöjligt, till och med för en borgerlig regering, att stå emot kraven på stora infrastruktursatsningar. Även EU och G8 börjar så sakteliga röra sig i denna riktning. För att få fart på tillväxten och bekämpa arbetslösheten måste man börja bygga och underhålla saker.

    Sådana storsatningar brukar traditionellt leda till att det offentliga samhället stärker sin ställning på bekostnad av den privata sektorn. Det är ju oftast samhället som beslutar, beställer och bekostar infrastrukturbyggnation. Exempelvis skattesänkningsfrågor blir svåra att driva när folk fattar att pengarna behövs till att rusta upp kommunikationsnät och viktiga samhällsfunktioner.

    Att försöka spela in privata entreprenörer och privat finansiering på planen är egentligen en nyliberals enda chans att sätta prägel på en sådan utveckling.

  3. Det du beskrev var delvis hennes liv som hycklare. Än värre är den ideologin hon spred som är farlig och ingen förutom psykopater eller de som gränsar till sådana skulle kunna anse vettiga. Av någon anledning verkar Ayn Rand ha fått uppsving på mitten till extremhöger på senare tid. Jag misstänker att folk faller för elitismen och tror de uppfattas som smarta om de gillar henne och hennes ideologi som de knappast fattar.

  4. Jag tror inte heller att svenska folket är villiga att betala privat för att åka på olika broar, tunnlar och vägar. Även om det skulle innebära att resan gick snabbare, konstruktionerna skulle kunna påbörjas decennier tidigare än annars, och kanske medföra många samhällsekonomiska fördelar.

    Bron i malmö till danmark är ett undantag. Där kan man ju fortfarande välja att ta båten, som förut, om man inte vill gynna konsortiet bakom bron. Samtidigt som den innebär mycket fördelar för regionen. (Vissa nackdelar också, men de flesta menar nog att fördelarna överväger just där).

    Och kanske skulle det kunna finnas fler liknande projekt som också kunde medföra samhällsmässiga vinster ifall de kunde privatfinansieras. Men min erfarenhet är att medmänniskorna (och kanske även jag) är så småsnåla att man hellre åker en enorm omväg, med dyra bensinpengar, än att betala privat för en tunnel, väg eller bro.

    För att ändra på det behöver man nog börja med att satsa resurser på att rent psykologiskt förbereda och vrida till sinnet på de flesta så att det rent mentalt blir möjligt att få gehör för sådana idéer. Kanske är det just vad Annie Lööf försöker göra. Men jag inbillar mig att hon är den sämste tänkbara för att gå iland med något sånt. Snarare är hon nog duktig på att få opinion mot privata satsningar kan jag tro.

  5. Det var som vanligt en upplevelse att se och höra henne i rutan. Hon är som en robot; tom blick, monoton röst, noll mänsklighet. Hon låter som hon läser innantill ur en text hon inte begriper.

  6. Det kan ju vara så också, att Annie läste fel på Jonas Sjöstedts sida och blandade kollektivtrafiken och miljösatsningarna ihop. Jonas kallar ju Annie för popcornmaskin, som spottar ut ogenomtänkta förslag efter varandra.Och det kan ligga någonting i den beskrivningen! Hennes förslag kan nog liknas med bombkulor som salut för centerns riksdagsperiod! Hoppas det hinner växa till miljötänkande centerpartister under det uppehållet, som funderar på kommande oljebrist och samhällsomvandling,på ekologiska odlingsmetoder i stället för alla slags skattesänkningar, på glesbygdens överlevnad i stället för sin egen kort blomningstid. Och egentligen kan man fortsätta hur långt som helst, men ingen är intresserad efter att C sålde Sveriges framtid som kärnkraftsoberoende land till mammon och egennytta. Det blir ingenting kvar, som ens passar i komposten efter C.

  7. Idag skriver en centerpartist på DNs debattsida ”Den politiska vänstern ska inte styra miljöpolitiken”. Hur tänker han? Vilket parti i vår moderatledda regering ansvara för miljöpolitiken sedan 6 år?
    Per Ankersjö (C), Ordförande i Centerpartiets idéprogramgrupp kanske skulle tänka på regeringarna i Japan och Tyskland och deras inriktning på miljöpolitik. Inte många som kallar de länderna för vänster. Eller han kanske skulle tänka överhuvudtaget!

    • Jag tror Centerpartisten som skriver på DN:s debattsida är uppriktigt vettskrämd då den ’politiska vänstern’ (Vänsterpartiet) idag är det enda alternativet som överhuvudtaget vill bedriva en miljöpolitik. T o m Miljöpartiet har ju delvis gått ifrån sina mer ’extrema’ synpunkter, de som egentligen är helt rimliga, för att kunna kohandla med både Allianzen och Socialdemokraterna efter nästa val.

      För den som bryr sig om miljön idag så är Vänsterpartiet det enda alternativet, alla andra är antingen ointresserade eller väljer av taktiska skäl att lägga dessa oerhört viktiga frågor åt sidan.

  8. Annie Lööf är bra på det sättet att hon mycket väl kan vara den lilla jordkoka som får Alliansvagnen att gå sönder.