Idag skriver Ingvar Persson en ledarartikel i Aftonbladet där han med rätta klagar på att taket i a-kassan legat stilla under många år. Det är en adekvat kritik och skulden till detta missför- AB: ”Varslen fortsätter i svensk industri. Ytterligare 900 jobb ska bort från Volvo Powertrain. Skövde, Göteborg och Köping drabbas. När riksdagen i dag håller en speciell debatt om varslen är det långt ifrån säkert att vi sett kulmen. Människor känner oro för sina jobb och sina arbetskamrater. Och de känner – på goda grunder – otrygghet för ekonomi och vardag. Varslen har nämligen inte bara avslöjat hur skör högkonjunkturen varit, utan också hur de sociala trygghetssystemen urholkats. Det gäller inte minst a-kassan.” När det gäller nivån på a-kassan så kan vi således kritisera både borgare och socialdemokrater, många av oss ser inte någon skillnad på dessa och den syns inte heller om man ser tillbaka på den nuvarande regeringen och tittar på den senaste regeringsperioden då socialdemokrater fyllde Rosenbad. Men jag tycker att många missar den största orsaken till varför Volvo och Saab tappar enormt i försäljning. Orsaken till att de, och amerikansk bilindustri, backar så påtagligt är nämligen att deras produkter är hopplöst omoderna, och har varit det de senaste åren. Visst, Saab och Volvo kanske ser moderna ut och har en hyfsad säkerhet, men företagens satsningar på hybriddrift och ren eldrift är näst intill obefintlig. Idag ser vi konkurrenter dyka upp och många av dessa kommer från – Kina. Bloggaren Kjell Sjöström, KAS, har länge skrivit om de nya och miljövänligare bilarna som kommer att komma från öster. Att kineser, japaner och koreaner ligger långt framme forskningsmässigt är helt klart, och att våra ”svenska” bilmärken är praktiskt taget omöjliga när det gäller miljön är dessvärre ännu klarare. Ford och GM har enorma problem på hemmamarknaden, så blir det givetvis när de flesta storsäljarna är utrustade med V8-motorer och väger närmare två ton. De amerikanska bilarna inom segmenten SUV:s, pickuper och skräckbilar som Hummer talar sitt tydliga språk. I ett läge där oljepriserna inom ett par år säkerligen kommer att närma sig $ 200 per fat så måste vi ta fram alternativa bränslen. Och de som inte redan ligger i spetsposition inom forskningen får lägga om produktionen till något annat. Och det gäller både Volvo och Saab.
|
Det är också det man ska ha i tankarna då man hör Maud Olofsson tala om att ösa in skattepengar som något slags subventioner betalade av skatte- Att Saab och Volvo helt missat utvecklingen av motorer som drar 0,5 liter per mil, eller mindre, beror på något slags konservatism i kombination med brist på fantasi. Om man bortser från min lilla reservation ovan, ja då är det självklart att miniminivån för a-kassan bör ökas och det rejält. Den borde idag ligga på drygt 25 000.- i månaden. En annan sak är att de som ännu inte är varslade eller permitterade med det snaraste borde se sig om efter nya jobb eller börja studera. Visst finns det en framtid inom bilindustrin, men absolut inte inom den svenska delen av personbilsindustrin. Volvo och Saab var inte ens i närheten av stationen när tåget gick. Andra om: Volvo, Saab, Personbilsindustrin, Skattepengar, Subventioner, Omodern, Oljepris, Miljöförstöring, Växthuseffekten, Klimat, Miljö, Elbilar, Hybridbilar, Politik [tags]Volvo, Saab, Personbilsindustrin, Skattepengar, Subventioner, Omodern, Oljepris, Miljöförstöring, Växthuseffekten, Klimat, Miljö, Elbilar, Hybridbilar, Politik[/tags] [print_link] |
14 svar till “Volvo och Saab varslar tack vare omoderna produkter”
Att Volvo Personvagnar och Saab Automobil inte har små motorer i sina bilar beror på beslut inom Ford och GM. Små bilar skulle inte göras i Sverige.
Man får inte i dessa sammanhang glömma att flera av de koreanska och japanska bilföretagen faktiskt också ägs av Ford och GM.
En göteborgare inskrider till Volvos försvar… :) Nja, det är möjligen en del av sanningen, men långt ifrån hela, troligen oxo mindre än halva.
Volvo/Saab har aldrig haft bensinsnåla motorer, och jämför man förbrukning mot hästkrafter så finner man att Volvos motorer får ut väsentligt färre hästkrafter per liter bensin.
Vill man så kan man jämföra mot storsäljarnas storsäljare – Golf. Men det finns motorer som är långt mycket snålare än så.
Att GM/Ford har varit kloka nog att investera i koreanska/japanska företag förminstar inte min kritik på något sätt, det understryker den.
Jag måste faktiskt hålla med Anders_S :)
Men sedan så vill jag lägga in en rolig kommentar ang. bensinförbrukningen.
P4 Göteborg har ett antar bessewissrar som svarar på frågor i programmet Alltinget.
Det var roligt att där höra att den prestandamässigt bästa hastigheten att hålla när man kör är 70km/h, för då är bensinförbrukningen som lägst. Men det var ännu roligare att sedan höra vad den bästa hastigheten var för bilar såsom ferrari m.m.
Där ligger bästa hastigheten på 60km/h.
För att kör man fortare så bidrar utseendena på bilarna till att luftmotståndet ökar regält.
Det var samma när man gjorde om RC-lok till att åka 200km/h. Att åka i 180 var inga problem, men vid 200 så var det som att skjuta en ladugårdsvägg framför sig.
Detta är nåt som dom flesta biltillverkarna lider av så fort det är lite styrka i dom. Dom vill göra bilarna häftiga, inte bra.
Du blandar ihop Volvo Personvagnar – som är såld till Ford – med koncernen Volvo. Lätt händt med tanke på likheten i namnen.
MX … Volvo gör en förlust med 55 000 kronor för varje tillverkad bil samtidigt som Ford håller på att förblöda. Problemet som vi har i Sverige är att både Volvo och Saab har missat utvecklingen av miljövänliga fordon och att båda företagen ägs av ett USA som kommer att bli allt mer protektionistiskt under Obama.
När sedan sådana stolpskott som Littorin sitter vid makten och kräver att företagen skall ta ansvar så är nog det enda som kan rädda kvällen en sexpack starköl från Arboga.
Vänligen
Hej!
Jag håller med dig helt om Volvo, de är hopplöst efter och inget attraktiva. Förstår inte varför de ska stödjas bara för att de en gång var ett svenskt företag? Kan man inte känna av marknaden är man inget bra företag.
Det du skrev om a-kassan, dvs att det är både borgares och sossars fel är helt rätt. Men jag håller inte med dig om att man ska höja a-kassan till 25000 kr. Den tid jag var arbetslös fick jag större del av tiden inte de utlovade 80% av min lön i a-kassa, utan den låg runt 70-72 %. Jag hade ingen jättehög lön, den låg runt 20000 kr. Däremot måste jag säga att jag klarade mig faktiskt bra på den ersättning jag fick, runt 17500 kr, skam vore det väl annars. Har man sån levnadssituation att man inte klarar sig på 17500 kr så borde man kanske tänka över sin lisstil. Jag tycker INTE man ska höja a-kassetaket, man klarar sig bra ändå. Det är såklart jobbigt för de som har barn och är ensamstående, men de har ju barnbidrag och annat som hjälper till.
Volvo och SAAB är små biltillverkare, att de skulle kunna konkurrera med Volksawagen, Toyota mm på småbilssidan är inte troligt. Deras segment har varit övre mellanklass.
Volvo har haft fokus på säkerhet, och där ÄR större bilar säkrare än små. Volvo låg väldigt långt fram i början på 90 talet i miljötänket, man hade en gashybridbil tills för några år sedan. Anledningen till att den försvann var att den sålde för dåligt! varför det? Jo vänsteregeringen beslutade att mackar måste ha en pump med ”miljöbränsle” vilket gjorde att kedjorna valde emellan etanol och gas, följden blev att det inte fanns tillräckligt med mackar med gas för att nån skulle vilja köpa Volvos miljöbil. Således har korkade och klåfingriga politiker bidragit till att slå ut en svenskmiljösatsning.
Vidare står svensk fordonsindustri för ca 15 % av vår BNP, utan den så får du nog SÄNKA a-kassan, socbidrag, högre avgifter inom vård, större skolklasser mm mm.
Välfärd och konsumtion måste betalas med produktion och export.
Lever man på lånade pengar så går det som för USA eller för den delen Sverige under förra krisen, åt helvete med musik.
Ser man till hästar per liter cylindervolym så hävdar sig inte svensk bilindustri speciellt bra traditionellt, de enda jag kan komma på som presterar ännu sämre relativt cylindervolym skulle väl då vara jänkarna och deras bilindustri är ju följdriktigt också historia inom kort. Det mest revolutionerande som hänt svenskt motorbyggande de senaste 25 åren torde väl vara användningen av lågfriktionslegeringar och överladdning.
Det är ingen raketteknologi att få fram motorer som gör bättre bruk av tillförd soppa, men för att få fram dom krävs att man återinvesterar en substansiell del av vinsten i forskning, framför allt kring adaptiva insprutningssystem/kamtider och hur man får eld på soppablandningen så omedelbart som möjligt vid optimal tändpunkt (som i sin tur styrs av varvtal och hur långsamt blandningen brinner).
Denna grundläggande kunskap om FoU som förutsättningen för en sund återväxt har under de senaste 20-25 åren framför allt i västvärlden fått stå tillbaka för kvartalsekonomi och vinstmaximering i industrin och slår effektivt undan benen på produktutvecklingen. Para sedan denna doktrin med med ett kortsiktigt ägarskap á la Ford och Gardell så är det ingen konst att sänka ens ett välskött företag med en resonabelt fungerande marknadsnisch.
En frestande analogi är att likna industriekonomernas förhärskande doktriner vid att pissa i byxorna på vintern, först blir det varmt och skönt, men sett över lite tid är det kanske inte så alldeles lyckat iallafall.
#3 Daniel A – Kan det där om bästa hastigheten verkligen stämma? Sportbilar är ju inte bara gjorda för att se bra ut, utan även för att kunna köra snabbt. För att kunna göra det krävs inte bara en stark motor utan även en aerodynamisk form. Är en sportbil aerodynamisk vid 250km/h lär den vara det vid under 100km/h också…
… men nog är det iallafall lite lyteskomik att se finansinstitut och industri begära pengar av staten när idiotstrategierna har smällt i väggen. Det enda staten borde göra som stödåtgärd är att cyanväteröka Handels m.fl. liksom de värsta styrelserna, det bör kunna hjälpa upp på lite sikt.
Det sorgliga i den här diskussionen är att alla tysks vara fast i 1800talsteknik, det är ju den som dominerar bilindustrin trots allt.
Skälet till att bilindustrin är så fastlåst är ekonomi, det har varit lättast att tjäna pengar på ålderdomliga lösningar eftersom då slipper bilindustrin de stora utvecklings- och investeringskostnader som framtidens fordon kräver för att vara energisnåla och effektiva både i produktion och drift.
En F1:a är ju formgiven för att gå så fort som möjligt och ha så bra väghållning som möjligt, och inte är de några stilistiska skönheter precis.
Så de flesta bilar, inklusive sportbilar flyttar en helvetes massa luft framför sig, ju fortare det går desto mer. Dessutom blir det ofta ett ”vakum” bakom pga taskig areodynamisk formgiving. detta ”vakum” strävar ständigt till att fyllas upp och fungerar som en bakåtsträvande sugpropp
Glädjen i eländet är väl att svenska regeringar i fortsättningen inte kommer att vara gisslan hos bilindustrin, och tvingas rycka ut och bygga motorvägar på dess order. I framtiden kanske de kan vara fria att ta transportpolitiska beslut på rationella grundvalar.
Jag vet bara att jag behöver en bilig,bränsle snål bil som kan transportera mig, min fru och mina 4 ungar.
Dessa finns inte för alt jag kan hitta är mina vanar och SUVar och dessa är inte vad som passar mina plånbok och jag vet många i min situation.
Så jag kör en gammal volvo 940 combi med ett extra säte i skuffen, den är inte bilig i drift men ok att få tag i reservdelar till och kostade inte skjortan.
Många saknar de gamla volvona som alla kunde reperare.