Visste man inte att Kebne är 2102 meter högt?

Man håller fortfarande på att leta i Kebnekaises västbrant, och mycket talar idag för att Herkulesplanet slog in i bergväggen ett hundratal meter från toppen. Man var helt enkelt omedveten om faran, sin verkliga höjd, eller till och med position.

Vilket som övervägde har vi bara begränsade möjligheter att få svar på, och jag tror inte att planets ”svarta lådor” kommer att räta ut några frågetecken. Idag har alla tända ljus slocknat och talen klingat ut. För ett antal personer har sorgbearbetningen knappt hunnit börja. Själv har jag läst ett flertal tekniska beskrivningar om hur höjdmätningen i flygplan går till och inser att navigation i högfjällsmiljö i busväder ställer helt andra krav på en besättning än navigation i solsken. Något som knappast förvånar en enda person.

Själv känner jag mig oerhört skeptisk till att Sverige samövar med Nato, mer och mer försvinner av vårt eget försvar och den alliansfrihet som man talade om förr finns inte längre. Man är mån om att låtsas som att vi är alliansfria, men då har man ett förbehåll som är intressant – under förutsättning att vi samarbetar med Nato. Man försöker gradvis inbilla svenskarna att ett sådant samarbete stärker Sveriges alliansfrihet.

Med tanke på Natos historia och vilka det är som verkligen (!) bestämmer i Nato så borde vi inte vara så lättlurade, vi vet alla att det är USA som styr Nato och att inte ens engelsmännen har något att säga till om inom den organisationen om det verkligen gäller. Men likafullt har närmandet till Nato pågått i decennier och då även under socialdemokratiska regeringar. Man kan undra hur det kommer sig att ingen satt ner foten tidigare, det enda vi vet är att ingen kommer att göra det nu heller. (forts nedan..)

Att Nato övar i dåligt väder är kanske inte så konstigt, men att man övar i bergsterräng när sikten är obefintlig och det blåser ett mellanting mellan storm och orkan är ändå lite mystiskt. Jag vet inte hur man ser på en eventuell hotbild, men tror man att fienden attackerar i den sortens väder så är man inbilsk. Skulle ryssen få för sig att angripa så skickar man säkerligen ett antal interkontinentala robotar mot militära mål i Natoländerna, inklusive Sverige. När man väl tryckt på den knappen så kommer vi knappast hinna få upp fler plan än de redan startklara jaktplanen.

Med andra ord så finns det anledning att ifrågasätta varför man ska riskera ett antal människoliv genom att öva i de värsta tänkbara väderförhållanden som finns. Det leder ingenvart, även om man undantar det som faktiskt har hänt nu. Det är förvånande att inte Natoledningen blåste av flygrörelser över Kebne med tanke på vädret, det borde man ha gjort, nu bör man ställa samma flygledning till svars.

it Andra om: , , , , , svt1 sr12 ab1234 dn12345678 svd12345

  10 comments for “Visste man inte att Kebne är 2102 meter högt?

  1. Christer
    19 mars, 2012 at 08:34

    Jag tror norrmännen försökte skojja till det lite för det svenska försvaret genom att flyga lågt för att undgå upptäckt. Sen gick det rakt åt helvete.

  2. Ulpa.L
    19 mars, 2012 at 10:19

    Att kalla denna olycka för ett ”mysterium” är ett sätt att försöka komma undan allt sitt ansvar. Militärledningen får ta på sig allt ansvar för denna mänskliga katastrof.

    Det ord som används av såväl den Norska försvarsministern och försvarsledningen för att beskriva olyckan är att den är ett ”mysterium”.

    Ja nu läggs dimridåerna ut ”á la Tolgfors” för att dölja sanningen om Sveriges hemliga och intima engagemang i Natoövningar i vårt land.

    Det Norska försvaret och flygvapnet bekräftar att Hercules-planet var en del av den konstruerade krigssituationen då det försvann. Något som det svenska försvaret förnekar.Det svenska försvaret tycks ha svårt att handskas med sanningen.

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079364

    Bra artikel!

  3. nature
    19 mars, 2012 at 11:53

    Norrmän! Men antagligen är en sådan kommentaren rätt så osmaklig i sammanhanget, så jag avhåller mig ifrån den : -)

  4. Marcus R
    19 mars, 2012 at 15:55

    Det kan ju fortfarande ha varit ett instrument-fel. Jag är rätt säker på att piloter lär sig flyga med 0 sikt enbart med hjälp av instrument. Det är ju dock inget man gör i ett bergsområde normalt sett så det kan mycket väl vara den mänskliga faktorn också.

  5. 19 mars, 2012 at 19:02

    Jag har upptäckt en nyligen utkommen bok – Den dolda alliansen: Sveriges hemliga NATO-förbindelser (http://www.bokus.com/bok/9789173535236/den-dolda-alliansen-sveriges-hemliga-nato-forbindelser/) skriven av Mikael Holmström på SvD. Jag skall läsa den så fort jag hinner. Det verkar vara många som inte vetat om den verkliga sanningen.

  6. Roine Jansson
    22 mars, 2012 at 15:00

    Försvarsmaktens ledningar i Sverige och Norge kommer att få skämmas länge för den här kraschen som de är skyldiga till.Men som vanligt stoppar de huvudena i sanden och gömmer sig.Sedan håller de samtidigt på och försöker rekkrytera ungdomar till försvaret med världens dummaste reklam som kostar skattebetalarna 18 miljoner. Skäms!

    • Leif Kjellberg
      24 mars, 2012 at 15:31

      Ja, det är helt jävla bedrövligt.
      Annonskampanjerna talar om ”bry sig” om t. ex. folk som gått vilse i skogen eller elavbrott i glesbygder.
      Vad jag inte sett nämnas någonstans i dessa rekord i fånerier, t. ex antasta en person på bussen och försök övertala denne att gå av en hållplats tidigare, är att den som går på skiten tvingas skriva under ett åtagande att, närhelst EU eller NATO eller Wall Street så begär, skickas ut till var fan som helst i världen för att döda och bli dödad/lemlästad.

    • Leif Kjellberg
      24 mars, 2012 at 16:05

      Själv har jag i yngre dagar släpat brandslang och motorsprutor i terrängen vid skogsbrandsbekämpning. Skulle gärna göra det igen, i den mån min ålder och fysik tillåter. Är snart 63, mig veterligt helt frisk men inte vältränad. Att ”bry sig om” krissituationer i samhället är inte vad försvarsmakten försöker sälja.

  7. Leif Kjellberg
    24 mars, 2012 at 14:58

    Jag tror att Christer har en bra gissning.
    Hecules-planet var övningsmål, vilket svensk och norsk militär försökt mörka. Troligen deltog besättningen i övningen genom att försöka undgå upptäckt genom riskabel lågflygning mellan fjälltoppar i stället för över.
    Bara några timmar efter kraschen gick ju norska försvarsdepartementet ut med den helt korrekta informationen om totalhaveri, vilket dementerades nästa morgon.
    Är det alltför konspiratoriskt att misstänka att jaktflyget som deltog i övningen ganska snart såg vad som hänt och att ingen rimligtvis kunde ha överlevt?
    Militärledningar har ljugit förr ”i nationens intresse” ”för rikets säkerhet” m. m. och jag är inte övertygad om att de slutat med detta.

  8. Leif Kjellberg
    24 mars, 2012 at 20:07

    Hade Siv, planets namn, flugit pä säker höjd, säg 3.000 m, vilket bör vara rimligt för en ”rutintransport” över Kebne hade hon varit en ”sitting duck” för all tänkbar radar, markbunden eller flygburen, i den delen av landet, och övningen hade varit helt meningslös.
    NATO, där Sverige ingär, även om våra folkvalda påstår motsatsen, leker krig i Sverige.

Comments are closed.