VARNING! 18 JAS flyger över Stockholm

Ett antal tusen poliser och militärer har ett gemensamt ansvar för säkerheten i Stockholm under prinsessbröllopet, det har vi alla sett och läst. Men nu berättar man på radio att man ska tillåta arton JAS Gripen flyga över staden i samband med bröllopet. Detta trots att man vet hur det gick sist, i Vattenfestivalen 1993.

Då slutade det lyckligt tack vare att flygplanet missade Västerbron och störtade på Långholmen, på en plats på ön där det inte fanns några människor. Piloten kunde rädda sig med sin katapultstol, men trots detta så ska man nu öka antalet flygplan till arton stycken, eller kanske just därför? Vad polis och militär ska göra om så bara ett av dessa flygplan störtar i staden har jag inte en aning om. Det är mycket lämpligt att informera alla tillresta turister om detta faromoment, de kanske inte ens har hört talas om vår flygande jordfräs? Att publiken skulle ha tur två gånger i rad är att övervärdera planets flygegenskaper. /. ./1

i , , , , , , , ab12 ex12 dn12 svd12 t

  1. dessa tecken är en s.k. ironimarkering []

  32 comments for “VARNING! 18 JAS flyger över Stockholm

  1. York
    17 juni, 2010 at 18:36

    JAS planen har ett otroligt bra trackrecord när det gäller detta. En krash säger inte mycket:)

    • 17 juni, 2010 at 18:38

      Jag vill iaf inte ha ett över huvudet…

  2. 17 juni, 2010 at 18:44

    Onej! Skall Sveriges största militära flygprojekt fiasko upp i luften igen. Tur för mig att det bara är över Stockholm dessa ”jordfräsar” skall flyga. Vore vackert om något av dessa plan blev tvungna att ”nödlanda” mitt på kortegevägen på lördag. Det vore verkligen bli en uppvisning i detta plans fantastiska flygegenskaper. Bara piloterna nu inte också ger sig på att showa också, för då kan det gå riktigt illa.
    Bättre att för allas säkerhet hålla JAS 39 Gripen på backen i stället och skicka upp ett par gamla övningsplan av typen tummelisa i luften istället. De kan åtminstone hålla sig i luften och är betydligt manöverdugligare än Gripen.

  3. Max
    17 juni, 2010 at 19:47

    Undrar om folk läser fotnoten? :-P

  4. 17 juni, 2010 at 19:56

    Flyger de bara rakt fram utan några konstiga manövrar bör det gå bra. Men jag minns kraschen eftersom jag inte bor så långt ifrån Riddarfjärden. Hade varit ute och gått i skogen hela förmiddagen, hade kommit hem och lunchat och låg på slafen för att vila ett tag när det blev ett dj-a liv av överflygande plan. Jag blev irriterad och tänkte några elaka tankar om luftvärnsmissiler och liknande … och strax därpå blev det tyst och så efter en stund hördes utryckningsbilarnas sirener. Undrar om jag på något sätt med min tankekraft lyckades …?

    Allvarligt talat: det är en närmast otrolig tur att det inte blev masslakt på åskådare så mycket folk som fanns i hela området. Sedan fortsatte militären att göra bort sig genom att ställa otrevliga militärpoliser på bron som skulle hindra folk att … ja, vad de nu skulle hindra. Några hemligheter fanns knappast. Alla visste ju att Saab och flygvapnet gjort bort sig.

    • Lakarn
      17 juni, 2010 at 21:33

      Rimligtvis skulle väl militärpolisen hindra folk från att närma sig haveriplatsen?

      • 17 juni, 2010 at 21:41

        Jo fast haveriplatsen låg vid sidan av bron, inte på.

  5. Carolina
    17 juni, 2010 at 21:02

    Okej grabbar, lite information. Alla stridflygplan har ett antal krascher i början av sin tillverkning innan de är helt inkörda och alla ändringar gjorda. Gripen (planet heter Gripen och inte JAS som är ett militärt samlingsnamn och står för Jakt Attack Spaning = planen kan användas till alla dessa uppdrag) hade bara oturen att krascha 2 gånger när media fanns i närheten att dokumentera det. Dessutom var Gripen det första helt tekninskt styrda stridflygplanet vi har haft och det gör att den mänskliga faktorn spelade in i början av dess karriär. Piloterna var helt enkelt inte helt utbildade på planets egenskaper och styrsystem. Så det finns inget att oroa sig för och jag ser fram emot en vacker uppvisning.

    • 17 juni, 2010 at 21:12

      Jag har för mig att du jobbar åt en av Saabs underleverantörer Carolina.

      Eller hur?

    • Kenta
      17 juni, 2010 at 21:34

      Stämmer inte ”J 39 Gripen har havererat tre gånger sedan 1989, varav ett haveri skedde inom flygvapnets verksamhet.” samt ett till ”Publicerad 31 maj 2010 – 15:07” https://svt.se/2.56952/1.2023007/just_nu_ett_jas-plan_har_havererat_pa_f21?lid=senasteNytt_1850999&lpos=rubrik_2023007

      F-n man är glad att man inte bor i Stockholm, dels för detta men oxå för att slippa bröllopet.

      • 17 juni, 2010 at 21:40

        Var det inte en kärra som slog runt och brann upp när en tekniker satt i den i förra veckan??

        • Berra
          17 juni, 2010 at 22:35

          Jo, det var ett plan som drog iväg av sig själv och slog en frivolt innan det kraschade. Bäst att hålla sig på behörigt avstånd på lördag ;-)

    • Daniel
      17 juni, 2010 at 22:57

      Det var väl snarare reglersystemet i sig som var orsaken krascherna? Utbildning till trots – jag har i alla fall inte träffat på så många människor vars nervsystem har klarat av att övervinna en feldesignad regulator.

  6. Carolina
    17 juni, 2010 at 21:19

    Kör visserligen Opel men nej, fel.. Är bara allmänt flygintresserad och ville sprida lite ljus i mörkret.

    • 17 juni, 2010 at 21:24

      Från Linköping?

  7. Marie Ericsson
    17 juni, 2010 at 21:24

    Från min utsiktspunk i Bromma hör och ser jag en militärhelikopter kretsa i cirklar över Drottningholmsvägen. Den övervakar väl alla högdjuren som åker ut till det kungliga slottet inför prinsessbröllopet kan tänkas. Den surrar envist, ungefär som en stor fluga, men den antas hindra världens Bin Ladintyper från att utföra sina terroristdåd. Vilken nytta JAS Gripen ska göra under bröllopet är höljt i dimma, kanske vill man med den spektakulära showen visa upp en lönsam svensk exportvara för dem som inte var med 1993?

    • 17 juni, 2010 at 21:32

      :-) Så är det säkert. En jordfräs med katapultstol, det är fasen inte illa… :-)

  8. 17 juni, 2010 at 21:43

    Och ARTON flygande jordfräsar, det kan aldrig gå väl!!

  9. Elsa
    17 juni, 2010 at 21:46

    Vi har många nyare svenskar också som har förskräckliga minnen förknippade med stridsflygplan som flyger över.

  10. Sven
    17 juni, 2010 at 22:14

    Hoppas att ingen av dem d”rullar” i backen!

  11. MX
    17 juni, 2010 at 22:16

    Om bara Magnus Rådeström håller sig hemma, då ska det nog gå vägen
    http://en.wikipedia.org/wiki/Accidents_and_incidents_involving_the_JAS_39_Gripen

  12. G Bystander
    17 juni, 2010 at 22:18

    Brorsan stod på bron senast det var dags… Var beredd att ducka, djävlar djävlar djävlar…

    PS: Kom ihåg var du hörde det först. ”Spanien och Frankrike åker ut tidigt.” (min kommentar 10 juni.) Pengarna stadigt på Brasilien, outsider Uruguay efter era tips.

  13. Drabant
    17 juni, 2010 at 22:30

    Nu är det väl en viss skillnad på en flyguppvisning och en överflygning. Efter den berömda krashen har Gripen har gjort flera överflygningar över Stockholm i samband med olika evenemang. Gripen har ju som skrivs här bara krashat 3 gånger, vilket ändå är väldigt lite inom branschen.

  14. Martin Forsman
    17 juni, 2010 at 23:24

    Hörru Jinge, vad är det för fel på Linköping då ?

    Kan dock skriva under på att JAS 39 Gripen, eller jordfräsen som den är mer känd som, är ett synnerligen misslyckat projekt även om det naturligtvis varit bra för min hemkommun vad gäller arbetstillfällen. Det känns lite olustligt att vi ska ha hela 18 (!) av dessa vidunder i luften på ett så begränsat område.

    Tänk om ryssen passar på att spionera i luften nu när vårat flygförsvar är centrerat över Hufvudstaden :)

  15. Erik
    18 juni, 2010 at 00:04

    Hej Jinge – nu är jag här och är lite tyken igen.

    Det är knappast första gången sedan Rådeström misslyckades med sin landsättning på Långholmen med en modell (som vissa detaljer åtgärdades på)* som Gripen flyger över Stockholm.

    Senast härom veckan flög fyra Gripen formation för saknad kamrat under FS18’s medaljceremoni (Lt Andersson hade bakgrund inom flygvapnet).

    Detta inlägg kan innehålla underdrifter.

    Carolina, skall du kritisera, håll dig till sanningen. Även om Gripen har väldigt god statistik, så saknas det fortfarande några stycken. Ett Gripen sköt till och med ut sin egen pilot (medelst engelsk katapultstol, inte SAABs egen)

    /Erik

  16. blingbling
    18 juni, 2010 at 00:49

    Hoppsan. :P

  17. 18 juni, 2010 at 23:41

    Står inte JAS för Jordfräs Attackerar Stockholm?

  18. Gripen
    19 juni, 2010 at 09:01

    Jag läste nyligen att JAS radar och andra system störs ut av vindkraftverk.

    Vad är det för skit vi tillverkar och våga flyga med över befolkade områden.

  19. 19 juni, 2010 at 10:08

    Vilka korkade kommentarer man får läsa ibland, jösses…

    Vissa är så korkade och obildade att de inte ens förstår vad en fotnot är. Herrejösses!!

  20. Carolina
    20 juni, 2010 at 22:22

    För att sammanfatta: Jag och sonen stod på första parkett brevid Birger Jarl och njöt av formationen = succé. Var mycket länge sedan jag hade en liknande upplevelse, sen får ni andra tycka vad ni vill.

    • 20 juni, 2010 at 22:28

      Tack! (Hur gammal är sonen? 65?)

  21. Carolina
    20 juni, 2010 at 22:47

    Ha, ha.. du har humor iallafall, han är 5 år, sen visade jag honom Ostindiefararen också (och den borde ju väcka lika mycket kommentarer som flygplanen med tanke på bakgrunden till skeppet historisk sett). Försöker bara förmedla mina mossiga intressen till honom.

Comments are closed.