Varför mörkar tidningarna om SAS och Bombardier?


Under en längre tid har jag funderat på varför inte tidningarna i Sverige ifrågasätter det ”skadestånd” Bombardier betalar ut till SAS för att de sålt flygplan som är osäkra och aldrig borde ha satts i trafik.

SAS höll en hög profil mot det kanadensiska Bombardier efter att landningsställen kollapsat vid landning med flygplan av typen Dash Q 400. Bombardier å sin sida beskyllde SAS tekniker för att ha lagat landningsställen med delar från planets fronthjul och någon klarhet i vad som egentligen har hänt har inte synts till i svenska tidningar. I stället blev det snabbt förhållandevis tyst i media efter ett antal olyckstillbud som kunnat kosta många människor livet.

Och för ett tag sedan skrev tidningarna att SAS fått ett avtal som ger dem en miljard svenska kronor i skadestånd, något som samtliga media berättade om.

Aftonbladet/TT: ”Flygbolaget SAS har gjort upp med Bombardier och Goodrich om incidenterna med Dash-flygplan i höstas. SAS får drygt en miljard kronor i ersättning och har samtidigt beställt 27 nya flygplan, skriver SAS i ett press-
meddelande.

Avtalet innehåller även en option för SAS att köpa ytterligare 24 flygplan.

De nya plan som kommer att levereras blir jetflygplan av typen CRJ900 NextGen och så kallade turbopropflygplan av typen Q400 NextGen. De ersätter bland annat SAS gamla Q400-flotta, som togs ur trafik i höstas. Leveransen kommer att ske successivt från hösten 2008 fram till 2011.

Enligt listpriset är SAS order till Bombardier värd omkring 65 miljarder kronor i det första skedet.”

Uppgiften om värdet på den order som SAS lade hos Bombardier rapporterades enbart av några tidningar, och de som gjorde det reflekterade inte ett ögonblick över vad de egentligen berättade. En miljard är en hiskelig massa pengar, men får man en miljard i ”rabatt” på en order värd 65 miljarder så handlar det faktiskt om blygsamma en och en halv procent.

1 ½ procents rabatt på en order värd 65 miljarder blir runt en miljard i runda tal.

En flygplanstillverkare som Bombardier har i praktiken marginaler på någonstans mellan tjugo och fyrtio procent på varje tillverkat flygplan. Det måste de ha eftersom företaget ska gå med vinst, och man måste ha marginaler för eventuella affärsförluster, kapitalkostnader, lån, räntor, marknadsföring, nyinvesteringar, löner, aktieutdelningar mm.

Att producera flygplan för en miljard lär kosta dem maximalt 6-700 miljoner, sannolikt mindre. Skulle det inte göra det så försvinner givetvis själva incitamentet för att tillverka dessa plan.

Om jag själv skulle handla en kapitalvara, och dessutom betala kontant, så skulle jag bli mycket upprörd om försäljaren erbjöd mig en


En bild från en av de olyckor där inga människor dog.

och en halv procents rabatt på en stor TV, tvättmaskin eller liknande. Nu kan man invända att detaljhandeln är mer konkurrensutsatt än flygplanstillverkare, men det är bara delvis sant. Sant är det i det avseendet att jag kan köpa samma TV hos flera olika handlare i Stockholm, men tror man att Bombardier är de enda som tillverkar samma flygplanstyp som de nu beställda flygplanen så – tror man fel.

I själva verket så har jurister, reklammakare, tankesmedjor och medierådgivare noggrant lagt upp en taktik för att få media att rapportera så gynnsamt som möjligt för både SAS och Bombardiers del. Det tragiska är att media helt okritiskt rapporterar det som företagens rådgivare valt som det minst skadliga för båda företagen.

1) SAS har fått en miljard i skadestånd

2) Bombardier har fått en ny stor flygplansorder

Rimligtvis borde media ha ställt sig ett antal frågor om detta sensationellt låga ”skadestånd”, man kunde dessutom ha förväntat sig att de satte det i relation till den order som SAS lade.

Men av det har vi inte sett någonting, i vart fall inte i de tidningar jag haft möjlighet att söka i på nätet. Enligt min uppfattning så lyckades SAS och Bombardier mörka bort de katastrofer som var nära, samtidigt som de gav sken av att stärka flygsäkerheten. Och den yrkeskår som går under benämningen ”journalister” tycks ha sovit sig igenom föreställningen, ingen har ens gjort en ansats för att berätta att kejsaren är naken…

AB123 DN123 SvD123

Andra om , , , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Bombardier, Dash Q 400, Dimridåer, Flygbolag, Flygolyckor, Flygplan, Flygsäkerhet, Journalister, Jurister, Kejsaren är naken, Mediekritik, Politik, Q400 NextGen, Rabatt, Reklammakare, SAS, Skadestånd[/tags]


6 svar till “Varför mörkar tidningarna om SAS och Bombardier?”

  1. Bra artikel! Just det där funderade jag också på när det meddelades i media. Ingen tycks ha tänkt i de banorna av någon anledning. Kanske SAS är för stora annonsörer?

  2. Bruttomarginaler på 20-40%. Jo, tjenare. Var har du hittat den siffran? Det ligger ju snarare på ensiffrigt:

    http://xxx

  3. Det behandlades som ekonomi, och då är det ekonomijournalister som skriver om det. Och ekonomijournalister sitter ju bara och sorterar pressmeddelanden från olika företag.

  4. När flygplanen från Bombardier är så undermåliga då kan man fråga sig om varför SAS beställer 24 nya plan till
    Jag skulle inte våga resa med en sådan flygplan

  5. (Trodde i min enfald att Google.com var OK att länka till. My bad).

    Nu till sakfrågan. SAS har alltså fått kompensation för de kostnader de haft i samband med att de gav sin Q400-flotta flygförbud. Det är första gången i flyghistorien vad jag vet som ett dylikt skadestånd betalats ut. Bra av SAS!

    Att listpriset på x antal plan är 65 mdr betyder inte att SAS betalat 65 mdr. Rabatter är en väl förborgad hemlighet inom flygbranschen, liksom inom de flesta andra branscher.

    Vad gäller säkerheten i allmänhet så är väl Dash 8 helt OK? En dödsolycka på Nya Zeeland 1995 är vad jag kunde hitta. Det finns kärror med betydligt sämre historik att finna.

  6. Bombardier har även levererat tågen till Sundstågen i Skåne/Köpenhamns-området, som fortfarande dras med omfattande förseningar (Enl Sydsvenskan: http://sydsvenskan.se/oresund/article284477.ece). SDS: ”Punktligheten för Öresundstågen är sämre än någonsin. Vart fjärde tåg var mer än tre minuter försenat under oktober, enligt en ny rapport från Skånetrafiken.”

    Bombardier är ett företag som vuxit ordentligt på två decennnier. Tidningen The Economist anser att Bombardier (år 2004) är tredje största flygplanstillverkaren (http://www.economist.com/business/displaystory.cfm?story_id=E1_NGVPVVS; kräver prenumeration) i världen. Men detta efter att ha sadlat om från snöfordonstillverkning (!) på 1980-talet, och köpt upp bla Learjet (tillverkade affärsflygplan) och Canadair (brandbekämpande flygplan). Men Bombardier köpte även upp offentliga ägda tillgångar i Kanada. Tågbranschen har företaget satsat på samma sätt.

    Jag noterar att företagets hemsida inte skriver ett jota om företagets verksamhet innan de lämnade snöfordonsbranschen.