Jag tycker att morgonens nyhet om Usama bin Laden reser en massa frågor. Man säger att kroppen är begravd i havet, detta för att man knappast skulle hitta något land som vill ha Usamas grav på sitt eget territorium. Det är möjligen sant, men genom att dumpa kroppen i havet så har man också gjort sig av med bevisen på att man de facto har dödat honom.
Dessutom dödade man honom i Pakistan, ett land med gott om religiösa extremister, vad säger de nu när bin Laden sägs vara dödad? Jag vet inte i vad mån pakistanier trott att bin Laden verkligen låg bakom terrorattentatet mot World Trade Center, men gjorde de det så finns det säkerligen åtskilliga som vill hämnas på USA för detta. Det kan med andra ord få betydligt större konsekvenser än om man låtit honom leva.
Fast hur Barack Obama ska slippa konspirationsteorier från en massa dårar begriper jag inte. Oavsett om man har tagit DNA-prov på den som sägs vara bin Laden eller inte så kommer folk knappast att tro på ett resultat som bekräftar att det var han. Så hur man än vänder sig så kommer tvivlet att växa, bara det faktum att han sägs ha levat fram till igår kväll är en uppgift som jag själv känner mig fundersam till, och då tillhör jag definitivt inte dem som har mest behov av en folie-
hatt.
En annan sak är att franchising-företaget al-Qaida definitivt inte kan beskrivas som en vanlig verksamhet med en chef, ett antal underchefer och sedan en grupp underställda som gör själva jobbet. Vem som helst kan kalla sig för al-Qaida, något som dessutom har skett hundratals gånger sedan begreppet lanserades. Nisse Hult i Hökarängen kan få ett ryck i eftermiddag och utropa sig själv som medlem av al-Qaida, och vem ska motbevisa den saken?
I den mån det finns en organiserad terrorism på det sättet som olika länders myndigheter vill göra gällande, så är det i så fall verksamhet som är allt annat än toppstyrd. De enda som motsäger detta är Magnus och Magnus och diverse chefer inom olika underrättelsetjänster, men de har faktiska motiv till att påstå sådant. Magnus och Magnus kan vi lämna därhän, att de tjänar pengar på skräcken för terrorism är alltför uppenbart. När det gäller statliga verksamheter som FRA, MUST och SÄPO så finns det ett behov av att skrämma folk för terrorister, dels för att motivera ökade anslag, men också för att på det sättet motivera en övervakning av alla och envar på ett rent Östtyskt sätt.
Skulle polisen få sätta upp TV-kameror hemma hos folk som inte är misstänkta för brott annars? Skulle de ha rätt att göra hemliga husrannsakningar om det inte vore på grund av terroristfaran? Givetvis inte, terrorister behövs för deras verksamhet, något som möjligen belyses av att Försvarsmakten kände till vår egen självmordsbombares aktiviteter innan det small på Drottninggatan.
Jaha, gör jag skäl för foliehatten nu? Nej, jag tycker inte det. Jag har inget större förtroende för de hemligare delarna av statsmakten, och själv anser jag att det är på tämligen goda grunder. Dessutom, är det inte lite för enkelt att dumpa världens mest eftersökta man i havet redan efter 12-13 timmar? Är det meningen att folk ska tro på att det sker med tanke på hur muslimer reagerar om inte kroppen begravs inom 24 timmar?
Och sen när började man bry sig om vad muslimer tänker och tycker från USA:s sida?
it Andra om: Usama bin Laden, al-Qaida, Obama, USA, Pakistan, Afghanistan dn123 svd123 ex123 ab1234567 svt ekot1
78 svar till “Usama död? Njää…”
Se på det hela nyktert; Tror du verkligen att Obama hade försatt hela sin omvalskampanj och därmed sin politiska framtid på spel genom att gå ut i simulcast (= alla networks i USA avbryter sina ordinarie sändningar samtidigt) och basunera ut nyheterna om Bin Ladens död såvida han inte var sisådär 2000% säker på sin sak?
Att konspirationsteorier dyker upp hade varit en oundviklighet om man så hade stoppat upp liket och ställt ut det på Ground Zero.
Kanske inte, men bara kanske inte..
Han är säkert 2000% säker på att han är död, grejen är bara att han har varit död i 7-8 år. Det har varit nödvändigt för Usa’s geopolitiska planering att ha en levande Usama att kunna invadera land för att jaga.
Något sånt tror jag också, att han redan varit död en längre tid och nu är det dags att världen får reda på det.
Varför skulle Gerge W Bush överlåta äran till Barack Obama när han gjorde det till sitt livsprojekt att bekämpa terrorism och då framförallt att döda Usama. Nej hade han lyckats med det hade han inte hållt det hemligt. Och någonstans känns det nästan som att Wikileaks också hade avslöjat om det varit så!
Har du överhuvudtaget kikat på USA*s historia? Jag vet att foliehattar och USA-hatare sida vid sida skriker högt om dolda motiv till allt som USA gör men den tragiska sanningen är att USA gör som USA vill pga av att inget enskilt land i världen kan stå emot dem, och resten av världen är för fega för att unisont säga: ”Stop, nu räcker det!”
Hade Bin Laden dött tidigare hade det avslöjats, och kriget mot terrorism hade fortsatt ändå mot nån annan filur.
Ungefär så, killen var ytterst nyttig som förevändning för att iscensätta en massa internationella aggressioner, men med en dollar som har sjunkit åtskilliga tioöringar bara de senaste veckorna (och ännu fler kronor genom åren) är det dags att snabbt som f-n avveckla alla militära engagemang och försöka fokusera på att bibehålla positionen som världsvaluta. Tappar man den positionen t.ex. genom att oljan börjar handlas i € eller nåt annat är det fullständigt förkylt för våra vänner i väst.
Troligen rök Usama redan under de första åren efter 9/11. Oddsen för att lyckas hålla sig undan en välmotiverad fiende i tio års tid känns inte överdrivet goda.
känns väldigt osannolikt att osamas död skulle påverka obamas väljare till det negativa, han får nog bara väljarna med sej efter den här händelsen. det är nog ingen tillfällighet att detta sker just nu mitt i omvalskampanjen.
Det hann inte gå 12-13 timmar. Möjligen 2 timmar. Han skall ha dödats kring kl.02.00 lokaltid eller 03.00. Hur mycket är klockan är sthlm då? Och redan vid 08.00 såg jag nyheten om att man dumpat kroppen i havet. Nej, man kan inte ens ha hunnit göra det allra nödvändigaste. Tiden glappar rejält. Att identifiera världens farligaste terrorist och dumpa honom på det sättet…inte ens dagisungar tror på det manuskriptet.
Jag hörde nyheten på Ekot 05.00…
Det hann inte gå 12-13 timmar. Möjligen 2 timmar. Han skall ha dödats kring kl.02.00 lokaltid eller 03.00. Hur mycket är klockan är sthlm då? Och redan vid 08.00 såg jag nyheten om att man dumpat kroppen i havet. Nej, man kan inte ens ha hunnit göra det allra nödvändigaste. Tiden glappar rejält. Att identifiera världens farligaste terrorist och dumpa honom på det sättet…inte ens dagisungar tror på det manuskriptet.
jag tror usa har hans kropp den ska undersökas grundligt kolla om hans hjärna var normal eller inte tror dom äkta bilderna kommer under dagen/kvällen på hans lik
han kan inte vara begravd i havet då är alla bevis ju borta nej USA har kroppen 100% säker på det usa bry sig inte om muslmska 24 timmar regler dom har ju inte gjort det innan så varför nu?
Bloggreklam undanbedes!
Bra skrivet jinge!
Men snälla rara, Bin Laden är död sedan flera år tillbaka. (Hot)bilden har ändå forts. användas för att rättfärdiga USAS/Väst närvaro i en rad länder och brott mot mänskliga rättigheter för eget syfte: kontrollen över olja. Viktigt att iaktta de kommande dagarna vad Obama-administrationen (som för övrigt är nästintill identisk med Bushadm.) tar sig för; Det finns garanterat ett syfte/agenda med att dödförklara honom just nu.
Du får allt läsa på lite innan du kommenterar. Läs oxo reglerna för kommentarer! / Jinge
Jag antar att de har upptäckt att det kostar pengar att bedriva krig. Det har blivit lite många, men nu skall ni se hur de drar sig tillbaka från afghanistan kvickt.
Kostar pengar? Jo förvisso, men krig driver den Amerikanska ekonomin just nu. Den militära industrin är enorm och att säkra sig de sista dropparna olja i mellanöstern är högsta prioritet.
Förvisso, men Irak har inte riktigt blivit den win-win de hade förutsett utan har blivit en fet kostnad, Afghanistan är av tveksamt värde i det sammanhanget. Så prioriteringen blir nog Libyen och Irak då dessa faktiskt har olja. De är nu så när att inte kunna betala räntorna på sina kostnader med skatteintäkterna att de kan komma prioritera om även militära kostnader. Det är därför jag tycker Usamas död kom väl lägligt för en president som står inför den obehagliga uppgiften att höja skatter.
USA drar bort sina styrkor från Irak i slutet av detta året, det är redan avisterat, och USA har inga oljeintressen i Libyen (Europa har däremot).
Så är det, det är därför vi för nån vecka sedan kunde läsa i tidningarna att rebellerna säljer olja till just USA.
Usa har alltid oljeintressen, även om de i Libyen är indirekta. Libyen har en tunnare råolja, som lämpar sig bättre för bensin. SAäljs idag till Europa.
Idag köper USA sin tunnare råolja från centrala Afrika.
Men om utbudet från Libyen avbryts så ökar kunkurrensen om den central afrikanska tunna råoljan.
Afganistan har ett stort geopolitiskt värde, inte minst när det rör logistik. Förbinder Kina med den Kaukasiska pipelinen utan att passera Ryssland och Iran. Även en av de bördigaste länderna i världen.
Men allt är cost-benefit.
Ehh.. driver den Amerikanska ekonomin, låt mig fråga hur då? vem ger pengarna till dem för det? Att starta ett företag och hyra in sig själv för att tjäna pengar är sällan en god marknadsstrategi;).
Det enda som sker är att man lånar pengar till ofantliga statsskuld ifrån Kina för att få ”leka” med sina leksaker.
Det är så många människor som just tror att man tjänar pengar med krig, men så länge man inte tar/stjäl tillgångar ifrån landet som överstiger omkostnaderna så stämmer ju inte (man kan få små tekniska landvinningar också (men hade man satsat pengarna direkt på forskning så hade vinsten blivit mycket större ändå), men samtidigt får man räkna med långsiktiga negativa effekter som psykiskt sjuka veteraner man måste försörja med mera).
Afghanistan har ju inte speciellt mycket med olja eller naturresurser att göra heller, det är väl ett rent och skärt hämndbegär som driver det kriget. Andra konflikter de startat har väl varit rätt mycket tydligare att de handlat om naturresurser (primärt olja).
Afghanistan har ju inte speciellt mycket med olja eller naturresurser att göra heller, det är väl ett rent och skärt hämndbegär som driver det kriget.
Googla på Afghanistans naturresurser, det är ett av världens mineralrikaste länder..
http://svt.se/2.22584/1.2039999/enorma_mineraltillgangar_i_afghanistan
Amerikansk militär upptäckte nyligen att Afganistan sitter på outtömliga järnmalms rikedomar som väntar på att bli exploaterade. Kanske intressant för USA att inmuta en del av det….
just det dära med att han dumpats i havet är väldigt konstigt, världens mest efterspanade terrorledare respekteras helt plötsligt av det land som jagat och hatat honom i årtionden?
Ja det är märkligt, men det är lika märkligt att en person som är skjuten i huvudet inte blött genom munnen. Det skriker photoshop om det..
Men det är inte USA som släppt bilden. Och pakistanska medier har medgett att det är en falsk bild som har funnits på internet som 2009. USA har inte släppt några bilder på Usama.
Jag hade samma tanke först, men å andra sidan kan de ju inte gärna begrava kroppen i en grav på land…
Bin Laden har i alla fall mer än nått sina mål. Han ville driva USA till undergångens rand och det har han lyckats med, med råge. Landet äges av China snart och har måste låna en miljard i timmen för löpande utgifter. Inte ens all världens olja kan få landet på rätt köl igen.
En allmän tanke är att den skuld som USA har till Kina gör att Kina har USA i ett järngrepp. Egentligen är det tvärt om. Genom att trycka upp nya dollarsedlar kan USA imorgon gör sig skuldfri till Kina till kostnaden av vad sedelpapperet kostar :)
Nej så fungerar det inte. En sådan sak skulle drabba amerikanerna själva.
Oj ett ekonomiskt geni! Läsa lite ekonomi så får du se hur väl din idé håller. Trycker de upp en stor mängd nya sedlar faller dollarns värde i samma takt och inget är vunnet.
Ja det är inte alls som hänger med… :-)
Låna en miljard dollar i timmen, enligt al-jazira i veckan. Det r 6 miljardet svenska kronor i timmen som USA lånar. Jag har verkligen svårt att se hur det landet ska komma upp på fötter igen.
Fruntimmer som kallar sig Thomas är jag mycket skeptiskt inställd till. Trollvarning lång väg! / Jinge
Bra analys Jinge! Nej, det är minst en hund begravd i denna soppa, och varför skulle plötsligt USA börja bry sig om vad muslimer tycker? Hur många har dött i Irak efter ett påstående om massförstörelsevapen? Varför skulle plötsligt USA bli ärliga?
http://oi53.tinypic.com/246vv9t.jpg
Snyggt jobbat!
Ja du Jinge, hur är det med omvärldsbevakningen?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/binladin/article12961886.ab
vad snackar du om för bild…? :-I
med tanke på att du själv kommenterat bilden på den döde bin Laden, dels i ett tidigare inlägg och du kommenterar bildmontaget med ”Snyggt jobbat” så tänkte jag att du kanske förstod.
Ja, fast iom att det framgick i media att det var en fejk så tog jag bort den.
Jo, nog är han död alltid. Skönt är det också. Världen slipper en idiot i alla fall. Heja USA och tack för hjälpen.
Det är min erfarenhet att det alltid brukar ligga någon sanning i de flesta konspirationsteorier. Dock finner jag faktiskt väldigt lite, för att inte säga ingen i denna. Låt mig utveckla.
Påstående 1: Bin Laden har varit död i flera år.
Om det stämmer hade verkligen en egoist som George W. Bush medvetet undanhållit detta. Istället för att gå till historien som den president som dödade Bin Laden ger hen helt sonika upp den äran till en politisk rival som Obama.
Påstående 2: Obama tillkännager dödandet av Bin Laden nu för att få politiska poäng.
Om Obama verkligen skulle vilja maximera ”nyttan” av Bin Ladens död, borde han då inte ha väntat med att avslöja det till slutet av sommaren 2012 då presidentkampanjen inleds? Varför avslöja det just nu?
Påstående 3: Bin Ladens kropp har inte dumpats i havet
Här kan det ligga någon sanning. Om tillexempel Bin Laden har tillfångatagits så vore det nog oklokt att gå ut med det då många av hans anhängare eventuellt hade försökt få honom fri genom olika terrordåd. Samma sak kan ske för att få hans kropp utlämnad. Genom att säga att kroppen redan är dumpad, slipper man denna risk tror USA.
Ett aningen mindre prekärt läge för dollarn hade förmodligen kunnat hålla liv i killen ytterligare några år, han var värd mer levande än död om man behöver ett carte blanche att röja i arabvärlden.
Våra grannar i väst har sin valuta säkrad (nåja, hålls uppe) i oljehandeln och intet därutöver, ett byte av valuta för oljehandeln innebär definitiv ridå för amerikansk ekonomi och sådana diskussioner pågår för fullt.
Att läget för amerikansk ekonomi är ansträngt bekräftas bl.a. av att vi får ärva deras krig och deras senfärdighet i Libyen. Det har varit förhållandevis riskfritt att spekulera i en fallande dollar, nu aviserar plötsligt Bernanke att stödåtgärderna avbryts i juni.
Klarnade det ?
Det måste framgå vad man vill säga med sin kommentar.. / Jinge
Obama behöver detta nu, han är nog rädd att förlora valet mot Ron Paul… http://jinge.se/netikett-kommentarsregler
Ron Paul är inte ens särskilt högt på listan av GOP-kandidater. Obamas omval anses inte som särskilt svårt med nuvarande Republikanska motkandidater.
Election 2012: Barack Obama 42%, Ron Paul 41%
bilden du själv kommenterar med ”Snyggt jobbat”…
Är det någon som verkligen tror på att Bin Laden dödades just igår?
Och kroppen var dumpad så där utan vidare?
Allt detta 24 timmar efter att man dödade oskyldiga barn och andar civila i Libyen?
Kom igen nu. Sluta vara hjäräntvättade bönder och börja använda huvudet till annat än till kepsar.
Skärp till språket!
Menar du kanske att ”hjärntvättade bönder” skulle vara förolämpande för någon?
Nja, det kan eventuellt vara en korrekt och precis beskrivning om man nu går på det. :)
Jag skrev dessutom ”sluta vara…” så om man känner sig träffad kan jag be om ursäkt. Annars är det väl OK, eller hur?
När mannen är död varför skall amerikanerna inte visa honom , det enda amerikanerna har visat är en fejkad bild på ett mänskohuvud som skulle föreställa Osama Ben Ladin
Amerikanerna tror att världensbefolkning är så dumma och lättluriga på vad Obama sagt , det är också moraliskt sätt att ge kroppen till sin familj och det är inte så smart att dumpa honom i havet
Varför skall man dumpa ett bevis efter 24 timmar , detta är en öppen fråga om konspirationsteorier
Ben Ladins begravning gick mycket snabbare än en vanlig begravning och det är mycket märkligt , är detta en symbolisk död
Jag vill se en bild när amerikanerna omhändertog Ben Ladins kropp för att tro att det är sant
Håller med om att det finns många frågetecken i den här historien.
Först måste man ju ifrågasätta UBL’s intelligens när han, den mest eftersökta personen i hela världen, beslutar sig för att bygga samt (under en längre tid) bosätta sig i ett mindre palats i en förort till Islamabad. Dessutom på en plats som i huvudsak bebos av militär personal? (Huffington Post).
Kan ju iofs vara ett fall av ”gömma sig bland fienden”, ”under näsan på” osv.
Sedan är det lite underligt hur Obama har gett order om att likvidera alla i huset. Inte fånga utan avrätta (Aftonbladet). Förutom rent rättsliga och etiska problem så måste väl ändå ett tillfångatagande av UBL ha varit att föredra om han nu är ”spindeln i nätet”?
Och om underrättelseinformation hade varit felaktig så…….?
Kan ju dock förklara varför den kraschade helikoptern avlägsnades så fort (olika info där; allt från sprängdes av USA till forslades bort (Huffinton, Bloomberg, ABC)) – för att dölja Amerikansk inblandning i aktionen.
Men den kraschade inte förrän efter operationen.
Och om de visste att UBL var där och operationen lyckades, och att detta sedan kablades ut över hela världen, varför denna åtgärd?
Och finns inga olycksfall rapporterade från denna krash?
Men kan ju bara ha varit en extra säkerhetsåtgärd?
När det gäller kroppen så kan (den påstådda) dumpningen betyda ett flertal saker – imo låg sannolikhet att det är för att pga respekt för muslimska traditioner. Större sannolikhet att det rör sig om amerikansk mentalitet (alt de har kvar den). Dvs de behöver inte bevisa något för någon annan än sig själva. UBL är död, punkt slut – DNA kommer säkerställa detta tillsammans med vittnesmål.
Undrar dock hur ett sådant beslut verkställs?
2 matroser släpar upp liksäcken från ett kylrum och helt sonika och utan krusiduller kastar den överbord?
Och varför förflytta kroppen till ett fartyg till att börja med?
Det luktar konspiration långa vägar!
Jag vet inte vad jag ska tror när det gäller detta men vet inte varför USA skulle vilja döda någon dom själva har skapat. Tim Osman (Osama bin laden) är ju en gammal CIA agent det finns bevis på att Tim Osman har varigt i vita huset vid flera tillfällen under sena 80-talet…
Värsta foliehatten idag! Grattis!!
Ja det är ju skit intressant hur dagen samhälle fungerar man lägger folk i olika fack…nu bär jag plötsligt en foliehatt p.g.a min kommentar. Vad säger att min är fel. Och vad säger att en man med 36 miljarder i förmögenhet och en uteliggares ord är olika mycket värda? Han men miljoner får ett eget fack. Han men Miljarder får ett annat. Och uteliggaren har ett eget fack. Det har alltid varigt så och jag tycker att det är fruktansvärt, när vi bor i ett land som säger att alla människor är lika mycket värda.
Jag hoppas bara att alla kan få frid och fröjd på denna planet och är väldigt ledsen över dettas samhällets bi produkter….(pedofiler, mördare, knarkare osv osv)
Det är nu bevisat i en forsking som gjordes på människors DNA, att det inte finns anlag för några beteenden eller missbruk, utan att det är vårat sociala omgivnings som poverkar det.
det är inget fel på Osama utan hans omgivning. Samma gäller för hans bror Obama.
Tack iaf för hatten den var fin.
Håller med dig %100 och vill ha egen foliehatt nu :D
Tråden har blivit en tummelplats för konspirationsteoretiker. Varför går det inte att bara tro på de officiella uppgifterna ? Det gör ju, vad jag kan se, samtliga kommentatorer i ”gammelmedia”, är de hjärntvättade eller nå’t ?? Obama skulle ju vara rökt för all framtid om han försökte bluffa om något sådant, ty ”The truth is out there” och kommer alltid fram förr elleer senare ! Om inte annat, så genom Wikileaks …
Jag tror nog att de allra flesta inte vet riktigt VAD de ska tro. Det är ju ett faktum att USA glider på sanningen allt som oftast, man ljög om Irak, Afghanistan och allt annat man har varit inblandad i, glöm inte Vietnam. Sett ur det perspektivet så är det knappast speciellt underligt att folk tvivlar och spekulerar själva. Det underlättar ju inte när Magnus och Magnus & Co hävdar att USA representerar sanningen och inget annat än sanningen.
Ändå har jag nobbat en hel del kommentarer ska du veta..
OK, jag kan köpa att man inte vet VAD man ska tro. Jag hör ju inte heller till dem som automatiskt tror på allt vad myndigheter och statsmakter säger, särskilt när det gäller USA. Men i det här fallet tror jag det nog, tills annat är bevisat.
Där har vi en av grundproblemen i samhället ”tills annat är bevisat”, det är omvänd bevisbörda. I vetenskap så som i vanliga samhället skall det alltid vara den som påstår något fantastiskt som har ansvaret att styrka påståendet.
Problemet är att Machiavelli är väldigt populär i USA och alldeles särskilt inom amerikansk politik. Mot den bakgrunden är det naivt att tro på det som sägs och dumdristigt att inte kräva belägg för påståenden.
I vetenskap så som i vanliga samhället skall det alltid vara den som påstår något fantastiskt som har ansvaret att styrka påståendet.
Som t.ex. ”Gud finns!” ?? :-P
Jag tror definitivt att du har en poäng. Ett antimuslimskt land som USA skulle inte respektera deras traditioner, utan det där med att begrava honom i havet är bara undanröjande av bevis som vid ev. DNA-analys skulle kunna fälla dem. Och varför skjuta honom över huvudtaget? Vore det inte bättre att visa upp honom levande och säga typ; ”kolla vem vi har fångat” Usama Bin Laden Yippee! Jag tror som Ante och Elin att han har varit död länge men är ett bra affischnamn.
Nu när Bin Laden ”officiellt” är död, kan jag inte sluta tänka på Al-Qaidas andra man; Ayman al-Zawahiri.
Var han befinner sig är osäkert, men de flesta vet att han är Egyptier och har/haft starka band till Muslimska Brödraskapet. Jag vill gärna inte gärna konspirera, men jag hoppas verkligen inte att USA:s krig mot terrorismen flyttar till Egypten. Något som säkert Israel hade tyckt om, med tanke att Egypten helt plötsligt blivit en osäker granne efter Mubaraks fall.
Ayman al-Zawahiri är intressant, nja, jag tror att det är politiskt omöjligt att USA agerar öppet i Egypten, men olika länders underrättelsetjänster jobbar nog röven av sig där..
Dom nio liven är nog slut. Intressant är frågan hur mycket (eller om) Pakistan visste. Sannolikt delade USA inte med sig om detaljerna och det är nog dessutom troligt att regeringen i Pakistan inte ville veta några detaljer. Dock måste ett generellt accepterande av aktioner ha funnits även om dom inte var specificerade i tid och rum.
Jag håller med dig – det är just när det gäller Pakistans agerande som min nyfikenhet väckts. Intressant artikel på FP om just detta: http://
xxxxxxxxxxxSå länge USA inte visar bättre bevis på att Osama verkligen är död, så tror jag det är en möjlighet att de har honom levande i fångenskap. Ev blev Osama sårad vid attacken.
Låt mig spekulera lite….
Lokala ögonvittnen påstås ha sett fångar och döda kroppar lastas in i helikotrar.
Osama sitter kanske nu på ett hangarfartyg och får sina ”naglar fixade”, samtidgt som militären ger honom ”up tjack”, för att göra honom pratsam.
Uppenbarligen så skedde attacken verkligen i Söndags 1a Maj. En IT snubbe som bodde nära Osama Twittrade om helikoptrar och en explosion…OK han kan ju ha varit ”köpt”….
USA har många skäl att låta omvärlden tro att Osama dödades. Man behöver inte känna nåt tryck från omvärlden om att behandla Osama humanitärt…
Också viktigt att låta resten av Al Qaeda tro att Osama är död, och därmed inte kan röja något om resten av Al Qaeda. USA vet troligen mera om tänkbara nästen av Al Qaeda ledare, och vill inte väcka björnen som sover….
Det är inte ens säkert att Obama och CIA vet vad militären verkligen utförde vid attacken. Alla vittnen inne i huset dödades eller togs till fånga. Osamas blod inne i huset betyder inte att han är död…..
Vad vet General Petreaus? Han utpekades, av en händelse, som ny blivande CIA chef förra veckan. Ska Petreaus förhindra ”wikileaks” från militären/CIA??
Spekulationer kommer att växa fram huruvida Osama är död eller inte, så länge det inte kommer fram bättre bevis, än ett påstått skott i huvudet och en ”sjösättning” i Arabiska havet.
”… kroppen är begravd i havet, detta för att man knappast skulle hitta något land som vill ha Usamas grav på sitt eget territorium.”
USA då? Man kunde väl begrava honom där på en hemlig plats; så farlig är en kropp inte.
Märkligt okritisk nyhetsrapportering. Om Kina basunerade ut att de uppfunnit en apparat som upphävde tyngdlagen (och som timmen efter den banbrytande upptäckten sänktes ner i ett 5 mil djupt bergrum där ingen reporter garanterat kunde hitta den) utan att presentera några som helst bevis för detta (annat än påståenden att man hade sådana bevis som man inte vill visa utomstående), hur skulle en sådan nyhet förpackas & presenteras här? Skulle inte fraser som ”KINA PÅSTÅR SIG HA…” användas? Skulle inte ett antal oberoende experter samlas i studion för att diskutera detta påstående? Och skulle det i den gruppen inte finnas några röster som sa saker som ”-Det där är alldeles för osäkert & oklart för att kunna ha en bestämd uppfattning om tills dess något konkret visas eller bevisas.”..? Ja, man kan undra. Men svensk nyhetsrapportering är säkert fri, obunden & skulle säkert aldrig komma på tanken att vara en del av en propaganda-apparat med för vanligt folk dolda syften!
Hur många länkar vill du ha om Osamas tidigare dödsbud? Har ett helt gäng ända från 2001 till 2008..
Is Osama bin Laden Dying … Again?
http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1819280,00.html
Report: Bin Laden Already Dead
http://www.foxnews.com/story/0,2933,41576,00.html
FBI Official Thinks Bin Laden Is Dead
http://www.cbsnews.com/stories/2002/07/17/attack/main515468.shtml
Dessutom så vistades han på sjukhus i Dubai 2 månader före 11:e September..
CIA agent alleged to have met Bin Laden in July
http://www.guardian.co.uk/world/2001/nov/01/afghanistan.terrorism/print
”Two months before September 11 Osama bin Laden flew to Dubai for 10 days for treatment at the American hospital, where he was visited by the local CIA agent, according to the French newspaper Le Figaro.”
xxxxxxxxxxxxxOh, jag vill rätta en grej – verkar som att vissa officials säger att man visst var en ”kill operation” – andra att man hade tänkt fånga in honom om han lagt ner vapen. Så jag antar att det handlar om vem man tror på.