Underbara Kim Jong Il ?

Idag har tidningarna försetts med en nyhet från Nordkorea, det handlar om en ny läskedryck med minst sagt revolutionerande egenskaper.

Aftonbladet berättar: ”Den skyddar huden från rynkor. Bleker hudfärgen. Och mångdubblar hjärncellerna. Nordkorea lanserar nu en ny superdryck. Känner du dig lite trög i huvudet? Då kan en ny läskeblask utvecklad av läskedrycksfabrikanten Moranbong vara lösningen. Nordkoreas statligt styrda nyhetsbyrå KCNA har nu gått ut och berättat om företagets nya mirakeldryck. Vätskan ska mångdubbla hjärncellerna och ”förbättra den mentala kapaciteten”.”

Mycket av informationen från Kim Jong Il:s land är så absurd att den emellanåt blir komisk. Så nu också, för dryckens ”mikropartiklar” tar även bort missprydande födelsemärken, sannolikt höjer den också potensen och motverkar löss. Det är egentligen bara ett problem med drycken och det är inte smaken. Nordkorea och Iran är två länder som utsätts för en massiv desinformationskampanj från olika länder. När vi läser om dessa länder så kan artiklarna givetvis vara sanna, men det finns också en hel del som tyder på att mycket är osant.

Bara idag kan vi se mängder av prov på hur desinformationen sköljer över oss, nu från Israel. Varifrån denna ”läskeblasknyhet” kommer vet jag inte, men enligt Aftonbladet så har de hämtat informationen från Dagens Nyheter. Visst, det kan vara en korrekt beskrivning av reklamen för drycken, men det behöver inte vara det. Och kopplingen till Kim Jong Il är en ren fabricering av tidningarna…

i Tags: , , , , , , , ab dn t

  12 comments for “Underbara Kim Jong Il ?

  1. 5 juni, 2010 at 11:02

    Man får förstå Nordkorea också. Det är inte så roligt att bo granne med ett neonskyltat flipperspel med amerikanska vapen och högtalare som skriker ut sin propaganda dygnet runt från sydkorea. Jag hoppas Nordkorea förblir självständigt och alla nyheter därifrån får man ta med en rejäl nypa salt. Men så länge som de har kärnvapen får de nog vara ifred…

    • 5 juni, 2010 at 11:19

      Kim Jong Il kan säkerligen vara ett rövhål av format, men följer man Aftonbladets och Carina Bergfeldt:s handlingsmönster så ska Aftonbladet givetvis publicera en bild på Reinfeldt på en flygplats nästa gång man tar upp idiotisk svensk reklam. Men se det skulle inte tidningen göra…

      Men Carina Bergfeldt kanske är sommarvikarie på tidningen?

  2. Mats
    5 juni, 2010 at 11:25

    Kanske artikelförfattaren på bladet skulle beställa lite dricka? Hon tycks vara rätt trög…

  3. 5 juni, 2010 at 11:27

    Om inte jag är lurad så är siten på http://www.kcna.co.jp den officiella Nordkoreanska nyhetsbyrån. Och där kan man läsa om mirakelläsken på http://www.kcna.co.jp/item/2010/201006/news04/20100604-12ee.html Så då måste det vara sant. :-) Ska skicka nyheten till Proletären så de kan berätta för läsekretsen som bl a är jag själv. ;-)
    Jag gillar Proletären för att de skriver utifrån ett arbetarperspektiv – ingen skattekverulans där inte. Dessutom tar Proletären upp utrikesnyheter som är obekväma för USA och som publicerats i USA:s mainstreammedier men som tystas ner i svensk mainstreamedia inklusive våra public service-etermedier. Men när Proletären skriver om Nordkorea och Zimbabwe är det så skruvat att jag funderar på att säga upp den mångåriga prenumerationen…

    • 5 juni, 2010 at 11:29

      Jag borde kolla sidan oftare…

  4. 5 juni, 2010 at 12:28

    På 1970-talet fanns en sån mirakeldryck i Sverige! Den kallades ”mellanöl” och gjorde den som drack den rik, vacker, smart och stark. Effekten var begränsad och den hade sociala och fysiska biverkningar, så den togs så småningom bort från marknaden! Heder Karin Söder!

  5. 5 juni, 2010 at 13:12

    Coolt, när kommer den till Sverige?

    Förresten, det formella namnet på landet är Demokratiska Folkrepubliken Korea eller kortformen Korea. Nordkorea är fel, och bör inte användas, trots att många gör det.

    • Hannes
      5 juni, 2010 at 17:04

      Vad är problemet? Det finns två koreor som ligger på samma halvö, och den ena ligger norr om den andra. Är det inte rimligt att kalla landet för Nordkorea då?

  6. 5 juni, 2010 at 19:50

    Undrar om man kan beställa ett flak via systembolaget? Det kanske är hälsosammare än Carlsberg och rödpölse?

  7. 5 juni, 2010 at 20:14

    Och hur ofta benämner vi Kina som Folkrepubliken Kina eller Mittens rike (Zhongguo), som är dess egentliga namn? Vi säger Kina kort och gott. Att säga Demokratiska (sic) Folkrepubliken Korea är bara att gå i regimens ledband. Skillnaden, Jinge, mellan Sverige och Nordkorea är att Kim Jong-Ils regim har betydligt större intresse att bestämma över vad som får göras reklam för i landet jämfört med vad regeringen Reinfeldt har…

  8. 6 juni, 2010 at 12:03

    Anders Troberg:
    Är du troende? Att kalla Nordkorea för Demokratiska Folkrepubliken Korea är visserligen vad de själva vill men i min mun skulle det smaka väldigt illa. Dessutom är det en väldigt komisk benämning på en auktoritärt styrd, icke demokratiskt, stat.

    mfa:
    Varför skulle inte Japan låta Nordkorea få använda en jp-domän? Så väldigt politiskt känsligt är väl inte frågan om domän?

  9. Lars Eriksson
    6 juni, 2010 at 17:15

    Jag är faktiskt lite besviken över att KCNA inte påstår att det är Kim Jong Il själv som uppfunnit läskedrycksformeln. Det hade gjort nyheten ännu roligare och hade gått i linje med tidigare påståenden om den ”fantastiske” diktatorn.

Comments are closed.