Traditionalisternas skygglappar


[column width=”49%” padding=”2%”]
Att skriva om Saab ger alltid en massa kommentarer från människor som inte förstått några av de mer grundläg-
gande ekonomiska fakta som vi står inför idag. Ledar-
sidor likväl som amatörekonomer tror att man kan rädda Saab trots att företaget går med årliga förluster på mellan tre och fyra tusen miljoner kronor. Staten ska köpa upp företaget ”så länge” tills det är lönsamt igen och man kan sälja det, hävdar många.

Problemet är snarare ett helt annat. Världsekonomins centrum har flyttats österut, skälen till detta är flera men det mest tydliga är förstås att världsekonomin fungerar som kommunicerande kärl. Nivån agerar hela tiden för att utjämnas, något som givetvis är lika bra som nödvändigt i en alltmer globaliserad värld. Det som orsakar det som vi upplever som problem, att industriproduktionen flyttar, beror på dimensionen på de rör som förbinder de olika kärlen med varandra.

Vi har en praktiskt taget helt avreglerad ekonomi i världen. Visserligen är fortfarande Wall Street och London tunga marknadsplatser för ekonomin, men i jämförelse med Asien så minskar deras betydelse i raskt takt – varje dag. Världens finanscentrum är på väg bort från det vi kallar västvärlden. Det är egentligen inget konstigt med det utan en helt naturlig process. Det jag personligen helst hade sett är att rören som förbinder de kommunicerande kärlen skulle ha varit av klenare dimensioner. Samhället hade med lagstiftning kunnat se till att processen skett under mer ordnade former, i stället för att som nu närmast explosionsartat.

Att en utjämning är nödvändig tvivlar säkerligen ingen på, att den sker i en takt som snabbt kostar Sverige en massa industrijobb är bara att beklaga. Men att då, som vissa fäktar för, göra t.ex. Saab till ett statligt företag är som att ringa brandkåren, men att istället för att spruta vatten på brasan låta dem spruta bensin.

När det gäller bilindustrin så har kineserna redan börjat sälja både rena elbilar och hybrider. Här i Sverige har vi endast sett en hybrid som Toyota säljer för dyra pengar, men det står mängder av liknande på kö. I Indien har man startat tillverkning av en billighetsbil som inom fyra-fem år säkerligen kommer att
[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]säljas här i Sverige. Normalfamiljen kan då köpa tre-fyra bilar till samma pris som man tidigare betalade för en Saab.

kommunicerande kärl

Att inbilla sig att Saab och Volvo kommer att överleva i den konkurrensen kan bara riktigt inbillningssjuka göra. Visserligen kommer säkerligen vissa premiummärken överleva, men på det stora hela så kommer det att slå mycket hårt mot bilindustrin i Europa och USA. Att satsa skattepengar för att hålla industrin under armarna är lika smart som att elda med slantarna. Ett land som Sverige kan inte hålla en drunknande bilindustri över ytan med mindre än att landet självt drunknar.

Visst kan vi anklaga våra marknadsfundamentalistiska politiker för att de med sina nyliberala skygglappar agerat för att släppa ekonomin helt fri, men det hjälper oss inte idag. Ekonomin har inte längre några nationsgränser och när det gäller personalintensiv produktion av varor så kommer vi inte att kunna konkurrera med Asien innan nivåerna utjämnats helt i våra kommunicerande kärl. Då först kan vi konkurrera. Det vi ska satsa på fram till dess är inte att lägga miljard på miljard på omoderna bensinslukande bilar som väger 1,5 ton, vi ska satsa våra surt förvärvade slantar på infrastruktur, utbildning och forskning.

intressant Andra om: , , , , , , , , , , , , dn12 svd12 ab123 gp1 t
[/column]


36 svar till “Traditionalisternas skygglappar”

  1. Jag tycker det är ett väldans gnäll och tjat om bilindustrin i allmänhet samt om SAAB i synnerhet i medierna. Alla vet ju att det är ju helt fel väg att gå: att satsa på fossila bränsleslukande transporter för en hållbar värld. Det finns ju faktiskt en yngre generation som skall ta över!

    Tackar vet jag Amsterdam – där cyklar folk alternativ åker kommunalt eller går.

    Sedan behöver man ju inte vara en Einstein för att förstå att det som är intresserade av att köpa SAAB, vill köpa det så billigt som möjligt samt att GM vill sälja så dyrt som möjligt. Därför hör vi ständigt och jämt att Gms tidsfrist går åt, samt att de i tolfte timmen tar in ett nytt bud osv, osv. Det hela handlar bara om försäljningspsykologi.

    Det kostar nämligen även en liten slant att lägga ner en industri, med alla avtal som följer med vid en nerläggning och uppsägningar. Det vi ser är inget annat än, en så kallad: ”strukturomvandling” men denna gång är det inte det privata kapitalet som tvingar på oss denna strukturomvandling, utan denna gång är det medvetna konsumenter. Vi behöver gå emot en grönare värld – det finns ju faktiskt en yngre generation som skall ta över!

  2. Västvärden, och trots att ni inte vill höra det, SVERIGE och dess befolkning får kliva av sina höga hästar! Jag träffar på dagligen i mitt jobb människor som pratar som om allt bortom våra gränser vore ett stort U-land. ”Jag skulle aldrig köpa en kinesisk bil det är bara skit! Tacka vet jag Volvo!” Ja det sa man om japanska bilar för något decennium sedan idag är det high tech och japanska bilar dominerar totalt på min gata. Jag vet inte om ni märkt det men vi har inga gränser länge, vår svindyra välfärd är ett skämt på många punkter, vår rättssamhälle far som en kälke på en isig backe men här står man och bankar sig i bröstet och hävdar hur bra vi är och alla borde titta på hur vi gör och lära sig. Lite ödmjukhet och kunskap tack! Sorry men vi är upp över öronen i globaliseringens tidevarv då det är lättare och billigare att tillverka tiotusen enheter på en verkstad i Kina än i Svedala, lättare och billigare samt snabbare få en vara levererat från New York än från Stockholm, ja då är det dags att ta fram huvudena ur sanden och tänka om.

  3. Inte bara elhybridbilar finns det många olika modeller av i Kina (även om det faktiskt finns fler än Toyota i Sverige också: Honda, Lexus tex).

    Dom har till och med infört elhybrid-mopeder, samt förstås rena elmopeder, och då inte som expriment utan de används som dagliga pendlarfordon och laddas på jobbet…

    Vi måste inte bara satsa på ännu mer utbildninga, så vi inte tappar, utan incitament för entrepenörsskap och innovationer !
    Bara utbildning ger ingenting – det har asiaterna också – lika bra och bättre än våra, i massor….

    /K

  4. Är du säker på att de tunga ekonomierna i Östasien verkligen är så avreglerade och statligt oberoende? Vad det gäller de svenska fabrikerna borde de ha förstatligats och lagts över till annan produktion. Det saknas inte förslag i den vägen vad som kan göras. Men varken regering eller opposition i Riksdagen har någon hållbar och långsiktig industripolitik, de står mest och glor.

    • Är du säker på att de tunga ekonomierna i Östasien verkligen är så avreglerade och statligt oberoende? Vad det gäller de svenska fabrikerna borde de ha förstatligats

      Jag diskuterar överhuvudtaget inte i vad mån ekonomierna i Asien är avreglerade eller inte. Jag har inte vare sig tänkt på det eller nämnt det. Jag talar om globaliseringen och visar på det faktum att den sker på samma sätt som nivån utjämnas i kommunicerande kärl. Och det sker därför att världsekonomin i princip är helt avreglerad.

      Nej, industrierna borde inte ha förstatligats. De som äger dem ska ta det fulla ansvaret. ”Lägga om produktionen”, du får mig att småle. :-) Till vaddå, att tillverka paraplyer ifall det skulle börja regna?

      Staten kan inte vara sopgubbe och hela tiden hålla efter kapitalisternas misslyckanden, det staten bör göra är att satsa allt på infrastruktur, utbildning och forskning. På det sättet så vässar vi landet i en alltmer hårdnande konkurrens. Ska vi klara av våra välfärdsåtaganden mot medborgarna så är det helt nödvändigt, sannolikt måste vi oxo begränsa den ekonomiska friheten genom att införa skatt på t.ex. aktieaffärer och annat.

      Vad vi borde ha gjort vet vi, t.ex. att begränsa dimensionen på rören som utjämnar nivåerna. Men idag är det för sent. Vi borde ha infört socialism, men tyvärr är det bara några procent av befolkningen som vill det. Vi borde ha reglerat kapitalmarknaden ordentligt, men de politiker som vi valt har varit marknadsfundamentalister med nyliberala skygglappar.

      Skrev jag inte det??

      • Du borde sluta småle. Har man lite begrepp om industrier så ser man inte bilfabriker som inte kan vara annat än just det, utan man ser anläggningar med kunnig personal som kan läggas över mot annan viktig produktion. Ta vindkraftverk (det lär vara flaskhalsar i produktionen av sådana), av andra typer av samfärdsmedel som spårvagnar, elfordon, eller vad som helst som kräver mekanisk tillverkning., etc. Det handlar inte om att vara sopgubbe utan att se till att kapitalet, som har visat sig illa dugligt som industriidkare, inte tillåts förstöra värdefulla resurser. Att kapitalet och dess politiker är rädda för att få positiva exempel är en sak, men varför vänsterpartister? Är oförmågan och fantasilösheten ett sätt att visa sig regeringsdugliga med Sahlin? Finns det INGA industrikunniga människor kvar i Vänsterpartiet??

        • Har man lite begrepp om industrier så ser man inte bilfabriker som inte kan vara annat än just det, utan man ser anläggningar med kunnig personal som kan läggas över mot annan viktig produktion. Ta vindkraftverk

          Bilfabriker som kan ställa om till produktion av vindkraftverk? Hur kommer det sig att vindkraftsfabrikanterna i Europa inte läser tidningar? De borde ju själva se möjligheterna och flagga för sitt intresse? Men flaggar de så är det iaf inte i Sverige för jag ser inga flaggor mer än på bussarna.. ”Det lär vara flaskhalsar i produktionen”, ja det låter sig sägas, men då borde väl Trollhättan vara full av flaggviftande vindkraftsfabrikanter?

          Att kapitalet och dess politiker är rädda för att få positiva exempel är en sak, men varför vänsterpartister?

          Där passerar du gränsen för anständigt diskuterande Björn. Vill du faktiskt byta åsikter och uppfattningar med mig så tarvas det bättre än så. Att elda halmgubbar är jag inte speciellt intresserad av efter 85-90 000 kommentarer på den här bloggen.

  5. Det är skönt att åtminstonde en socialistisk bloggare förstår orsak och verkan. På alla andra verkar det som att enda möjligheten är ett förstatligande av en industri som tillverkar hopplöst otidsenliga bilar, jag har även sett kommentarer här som visar att vissa läsare också tror det. Man behöver inte gilla systemet, men förstår man det inte så är man illa ute.

  6. ”…men det mest tydliga är förstås att världsekonomin fungerar som kommunicerande kärl. Nivån agerar hela tiden för att utjämnas, något som givetvis är lika bra som nödvändigt i en alltmer globaliserad värld.”

    Vet inte om jag riktigt har förstått vad du menar, men det verkar som att du tror på Adam Smith’s teori om den ”osynliga handen”?

    ”Att en utjämning är nödvändig tvivlar säkerligen ingen på”

    Jag gör det. För det handlar inte om ett naturligt fenomen, utan ren girighet från storföretagens sida som i Kina har funnit det ultimata outsourcing-landet. Därmed inte sagt att folk i Kina eller Indien inte har rätt till att öka sin levnadsstandard, absolut inte! Men, om det sker på bekostnad av andra folk/länder så kommer det att skapas en motreaktion, vilket vi redan ser i form av tullar som sätts upp mot kinesiska produkter. Betänk faktumet att t.ex. Indonesien inte ens kan tillverka spik längre då Kina säljer spik billigare än vad Indonesiska fabriker kan köpa ståltråd för! Så det handlar inte bara om oss ”välgödda västerlänningar” utan alla länder egentligen som drabbas av globaliseringen.

    ”Visst kan vi anklaga våra marknadsfundamentalistiska politiker för att de med sina nyliberala skygglappar agerat för att släppa ekonomin helt fri, men det hjälper oss inte idag. Ekonomin har inte längre några nationsgränser och när det gäller personalintensiv produktion av varor så kommer vi inte att kunna konkurrera med Asien innan nivåerna utjämnats helt i våra kommunicerande kärl. Då först kan vi konkurrera.”

    Det kan vi anklaga dem för och ska hålla dem ansvariga för! Man behöver faktiskt inte acceptera orättvisor, Jinge. Och globaliseringen är en av de största orättvisor som har drabbat mänskligheten i modern tid. Det är en tickande bomb som redan lett till att svälten i världen ökat, omfattande miljöförstöring och ökade spänningar, först och främst i form av ”handelskrig” (USA höjde nyligen tariffen för import av däck från Kina, t.ex. och fler liknande aktioner väntas av länder runtom i världen) men även regelrätta krig.

    ”Staten kan inte vara sopgubbe och hela tiden hålla efter kapitalisternas misslyckanden”

    Det håller jag med om, staten ska låta bli att rädda företag som misslyckas. Men faktum är att det inte är
    kapitalismen i sig (som teoretiskt koncept) som har orsakat dagens problem utan relationen mellan de olika oligopolen i världens olika industrisegment som med sitt inflytande har påverkat och manipulerat marknaden till sin fördel. Det är inte kapitalism utan fascism.

    Visst, i några århundraden har kapitalismen varit ett effektivt verktyg för att koordinera individuell produktivitet och distribution av materiellt välstånd. Det skedde i ett decentraliserat tillstånd som tillät folk att arbeta kreativt och motiverade dem att hjälpa varandra. Det uppfattades länge som ett mer rättvist system än t.ex. feudalism.

    I och med att vi började gå över till informationsåldern de senaste 50 åren så har vi sett hur klyftorna mellan de som har och inte har ökat exponentiellt. Allt större konglomerat är organiserade med matematisk precision som inte lämnar någon marginal för mänskliga värden. Kapitalismen har sedan begynnelsen exploaterats (främst av centralbankskartellerna), men ockermentaliteten har nu kommit att dominera världsekonomin. En allt mindre del av befolkningen äger en allt större del av världens rikedomar i rak motsats till den mest grundläggande mänskliga värderingen – rättvisa, vilket totalt underminerar dess legitimitet.

    Därför är inte lösningen ”att gilla läget” eller ”sticka huvudet i sanden” utan istället att identifiera roten till problemet som är vårt monetära system (sättet vi skapar pengar på) och aktivt försöka hitta fungerande alternativ till detta. Tyvärr är de flesta okunniga på detta område eftersom de flesta har accepterat det rådande systemet som om det vore någon form av naturfenomen.

    De flesta av oss har fortfarande skygglapparna på – det är dags att ta av dem.

  7. Att svenska bilar skulle vara tunga, hopplöst föråldrade, bränsleslukande och dyra är ett mantra som de flesta här håller på att göra till en självuppfyllande profetia.

    Visst lever vi i en globaliserad värld och jag tror inte att kineser eller japaner gör dåliga bilar nuförtiden åtminstone. Men ska vi därför bara ge upp ? Jag tror inte på att ständiga reträtter är någon verksam väg att gå. Jinge utropar trosvisst att vi i stället ska satsa på infrastruktur, utbildning och forskning, men vad händer när Kina, Japan m fl tar över också detta och gör det billigare och mer effektivt än vi kan ? Vad ska vi satsa på då??

    Det finns något som heter komparativa fördelar och nackdelar. Så länge de grundas i väder, klimat och naturliga förutsättningar som vi inte kan påverka nämnvärt måste vi acceptera det. Det vore exempelvis idiotiskt av ett land som Sverige att satsa på risodlingar, de komparativa nackdelarna är för stora, däremot har vi komparativa fördelar i fråga om t ex skogsprodukter. Men att arbetareklassens lönevillkor och levnadsförhållanden samt demokratiska fri-, rättig- och skyldigheter skulle utgöra någon komparativ grund för vilken sorts produktion av varor eller tjänster som vi bör satsa på, det borde vara helt främmande åtminstone för socialister.

    Jinge, du skriver vackert om att nivåerna i de kommunicerande kärlen måste utjämnas, men de nivåskillnader som finns består till allra största delen av löne- och arbetsförhållanden samt allmändemokratiska förhållanden. Det är ju precis vad högern och storfinansen länge har hävdat. Men lösningen måste ju ligga i att förhållandena förbättras i låglöneländerna, inte i att de försämras hos oss.

    • Jinge utropar trosvisst att vi i stället ska satsa på infrastruktur, utbildning och forskning, men vad händer när Kina, Japan m fl tar över också detta och gör det billigare och mer effektivt än vi kan ?

      Jag talar om infrastrukturen i Sverige, kraftindustrin, kommunikationer, hälso- och sjukvård, all kollektivtrafik, skola, vägnätet etcetera. Det kan vi dessutom göra lagstiftningsvägen.

      Men ska vi därför bara ge upp ?

      Vi ska inte ge upp, vi ska bara välja våra strider.

      Jinge, du skriver vackert om att nivåerna i de kommunicerande kärlen måste utjämnas, men de nivåskillnader som finns består till allra största delen av löne- och arbetsförhållanden samt allmändemokratiska förhållanden.

      Jaså, jag skriver vackert? Tackar. Men du har fel, mycket fel dessutom. De nivåskillnader som finns gäller precis allting. Tänk bara på dödstalen i Malaria och Aids i Afrika. Kan medelafrikanen gå ut i köket och hälla upp ett glas kallt och friskt vatten? Västvärlden ligger i vissa fall 75-100 år före den större delen av världens befolkning på ALLA områden.

      Vi ska ha en fullständig globalisering, synd bara att våra politiker inte kunde komma överens om rörens dimensioner mellan kärlen. Nu blir det jobben i industrin som försvinner, men vi har många år kvar om vi ska lita till att de ekonomiska krafterna själva utjämnar levnadsförhållandena mellan människorna. Det kommer aldrig att ske med mindre än politikerna sätter sig ner, eller tvingas att sätta sig ner.

      Men lösningen måste ju ligga i att förhållandena förbättras i låglöneländerna, inte i att de försämras hos oss.

      Och hur ska du se till att det blir så då? Ska du maila kineserna och be dem bygga färre bilar? Det finns över en miljard kineser och många av dessa bedriver något slags jordbruk, kinesiska myndigheter kommer aldrig att bromsa industrialiseringen och kan inte vi bygga lika billiga bilar som kineserna så får vi inte bygga några bilar.

      Vi står just idag inför en strukturomvandling av samma magnitud som industrialiseringen här i Sverige. Skillnaden kommer sannolikt att bli att vi inte kommer att konkurrera på många områden där vi nu har hyfsat starka företag. Att välja att ta en fight för en omodern bil är meningslöst, då är det bättre se till att de Saabanställda får hjälp med vidareutbildning och omskolning. Tänk, det kan t.o.m. bli så att några av dem sätter igång att producera vindkraftverk eller solceller..

      Tillägg: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/vws-forsta-hybrider-ar-har-1.19408 VW:s första hybrider.

  8. Dessutom. Det tjatas om hybridbilar, elbilar etc, men hur långt kommer man med dem i stora delar av landet? Ingenstans! Jag har själv en miljöbil, den går på etanol men jag tankar ändå bensin till 90-95%. Varför? Jag är ju inte emot miljöbränsle i sig. Men bensin kan jag tanka i den by jag bor, skall jag tanka etanol måste jag köra många mil till närmaste tankställe…

      • Även med en hybridbil måste det anses vansinnigt att åka i många mil enbart för att tanka.

        Jag hade ju även ett längre inlägg, det inväntar granskning fortfarande ???

        • Hybrider har den egenheten att de som Toyota bara går någon mil på enbart batterierna, resten av resan används motorn till att driva bilens elmotorer.

    • Etanol är en dyr återvändsgränd. Etanolen tar dessutom både vatten och mat ur folks munnar. Jag gjorde om mina bilmotor och insprutningar tills jag fick klart att etanol var agriindustrins käpphäst.
      Funderar nu på att köpa en diesel börja köra den på uttjänt frityrolja som är lätt att göra om till ”miljödiesel”

  9. Jag håller med om det orimliga att rädda en föråldrad bilindustri – men du utesluter väl inte för den skull möjligheten att förstatliga själva fabrikerna och ställe om produktionen till annat än bilar? T.ex. vindkraftverk eller fordon för spårbunden kollektivtrafik. Annat vore ett enormt slöseri med både mänskliga och materiella resurser.

    Låt Saab som bilmärke dö (det är redan dött), men rädda produktionskapaciteten.

    • @terje: Om du pratar med företagsledare, projektledare osv inom industrin så förstår du snart att även relativt små omställningar av ett företag är väldigt resurskrävande och tidsödande.
      Att ställa om ett bilproducerande företag till produktion av vindkraftverk går förstås bra – det effektivaste sättet är att lägga ned hela klabbet och starta ett nytt bolag som m,an hyr in personal i och köper över vissa verktyg och kanske ngt enstaka it-system osv

      Man tjänar ingenting på att försöka vrida om existerande strukturer och system, inarbetade processer osv – det kommer bara kosta och vara jobbig för alla inblandade !

      Jag har hört mer än en chef sucka om att dom hellre hade börjat från början än att försöka omorganisera/ställa om ett företag – och i de fallen har det handlat om små små ändringar eller uppköp av ett större bolag där man vill ställa om till det stora företagets processer etc men ändå i stort sett fortsätta göra samma saker…

      /K

  10. ”vi ska satsa våra surt förvärvade slantar på infrastruktur, utbildning och forskning.”

    Tittade på det här med forskningen i går Jinge … Kina utbildar fler forskare per 100 000 innevånare än vad Sverige gör redan i dag

    Sverige antar ca 4500 per år och 34% avlägger examen i tid.
    Kina antar i år omräknat till svenskt befolkningsunderlag 4784 st doktorander varav merparten avlägger examen.

    Liknande siffror hittar man om man tittar på infrastrukturen. (motorvägar , järnvägar, krafverksbyggen mm )

    KAS

  11. ”Jag talar om infrastrukturen i Sverige, kraftindustrin, kommunikationer, hälso- och sjukvård, all kollektivtrafik, skola, vägnätet etcetera. Det kan vi dessutom göra lagstiftningsvägen.”

    Ska vi äta vägar och järnvägar och elkablar, möblera med sjuksköterskor och lärare och elda med skolbänkar eller hur har de tänkt dig det här?

    • Ska vi äta vägar och järnvägar och elkablar

      Jepp. Pax för några meter E4, gärna med räls och en elkabel..

  12. Tycker din analys haltar. SAAB skulle kunna ha chansen att vara bland de bättre bilbyggarna i europa. Och plats för några bilbyggare kvar i Europa tror jag på även om Kina helt tar över, just eftersom alla kommer inte enbart köpa kinesiskt.

    (Jämför med t.ex mig o en del andra i Värmland, som köper lokalt producerade saker på Konsum, och även känner de som gör sakerna. Vi kunde köpa en massa som är gjort utanför EU, eller långt ifrån Sverige om vi vill, även sådana saker finns på konsum. Räcker att 1 av 20 bryr sig, så finns det iaf en marknad)

    Och det är där alla besserwissrar om SAAB, ekonomin o lägga ned haltar REJÄLT.

    Vad jag vet så kan t.ex SAABs fabrik göra nya 9-5 rejält billigare, man är effektivare än tyska fabrikerna.
    Det innebär en vinst på utpris som rör sig mellan 20-40 000 kr, rätt så rejält mycket faktiskt.
    Om ni besöker SAABs fabrik och utvecklingsavdelning m.m, kommer ni hitta några av de nyaste lösningarna som finns, och _alla_ verkar ha en koll på kostnader som nog ingen av oss som skriver inläggen här har.

    I korthet, våga bry er!

    Sedan håller jag helt med om att ekonomins starka centrum kommer bli Asien, och även Brasilien m.m. Men varför då lägga sig helt platt ENBART för det?

    • Tycker din analys haltar. SAAB skulle kunna ha chansen att vara bland de bättre bilbyggarna i europa. Och plats för några bilbyggare kvar i Europa tror jag på även om Kina helt tar över,

      Jag tror oxo att det kommer byggas bilar i Europa, både tyska och franska. Men, senast idag visar VW upp en hybrid (DN) och sådant som ligger i framkant kommer bli kvar, omoderna bilar försvinner som Saab.

      Vad jag vet så kan t.ex SAABs fabrik göra nya 9-5 rejält billigare, man är effektivare än tyska fabrikerna.

      Synd att man inte gjort det då de senaste decennierna. Nu är loppet kört.

  13. När GM tar bort och täpper till ett rör sitt eget kommunicerande kärl så höjs nivån i de återstående rören.

    Sådan är kapitalismen, otack är den armes lön…

    När Kinas produktionskostnader så småningom blir för höga återstår att fylla upp t ex det Afrikanska röret

    Det har kineserna redan börjat med. De exploaterar Afrikas olja och köper upp enorma markområden för att bedriva jordbruk. En kolonialmakt…

    Principen med det kommunicerande kärlet faller i och med att inte alla rören fylls samtidigt.

    Kortsiktigt nej, långsiktigt ja. Frågan är väl då det ställs på sin spets så det blir världskrig?

    • Frågan är väl då det ställs på sin spets så det blir världskrig?

      När jag läste upp mitt SH-betyg för några år sedan pratade läraren om att där finns politiker och ekonomer i USA och Sydamerika som vill att de två kontinenterna isolerar sig själva. Där är tillräckligt med folk och resurser för att Nord- och Sydamerika ska kunna klara sig utan resten av världen.

      Många skulle säkert jubla ifall USA slutade lägga sig i resten av världen men resultatet skulle troligtvis bli katastrofalt och mycket väl kunna leda till ett världskrig. T ex skulle de kanske säga att de skrotar sin nuvarande valuta och ger ut en ny, som bara gäller i ”Super-Amerika”. Kineserna skulle nog inte bli så glada då med tanke på hur mycket pengar de lånat ut till USA, för att inte tala om en massa andra länder vars ekonomi bygger på att de handlar till/från Nord- och Sydamerika.

      Andra scenarion är ju att den ekonomiska bubblan verkligen spricker (då menar jag en spricka som får den nuvarande att se fjuttig ut). I stort sett alla länders ekonomier bygger ju på påhittade pengar och om då en eller flera (större) stater börjar skramla med vapen för att driva in sina lån, vad händer då?

      Det har kineserna redan börjat med. De exploaterar Afrikas olja och köper upp enorma markområden för att bedriva jordbruk. En kolonialmakt…

      Mmm, det ska bli intressant (och troligtvis tragiskt) att se hur Kina ser ut som nation om 10-15 år. Folk gillar ju att klaga på USA idag, men vad man glömmer är att där kommer alltid att finnas en top dog, en King of the Hill. Hade det inte varit USA så hade det varit Ryssland eller Kina som haft den positionen och jag är rätt säker på att det inte hade varit mycket roligare då. Med tanke på att Kina ekonomiskt sett mycket möjligt kan gå om USA inom 10-15 år så kanske vi får reda på hur det är. Även om västvärlden haft väldigt många tråkigheter i sin historia så har vi ändå haft en ganska lång period med fri media och någorlunda hyfsad demokrati; Kina har inte haft det utan kommer till att börja från grunden med allt vad de innebär. Måhända att väst kommer att klaga på Kina när de koloniserar Afrika på nytt, men om de är starkast då, varför skulle de bry sig? Jag är kanske cynisk men det är inte omöjligt att vi är påväg mot en ny mörk period av människans historia och de som får lida mest är återigen de som är svagast.

      Å andra sidan så spenderar de ju (iaf inte än sålänge) så mycket pengar på militären att de står för hälften av världens militära budget, så som USA gör…

      Sådan är kapitalismen, otack är den armes lön…

      Jag får pengar som lön jag. :P

  14. Oj. Trodde aldrig att jag skulle få läsa något så insiktsfullt på den här bloggen (har dock inte varit inne här så mycket ska tilläggas). Jag delar Jinges analys i det här inlägget till 100 %.

  15. Det som är störande i debatten är påståendena att Saab är en omodern bil, den är på ungefär samma nivå som 80-90% av alla bilar som tillverkas i europa, kanske till och med bättre ur tillförlitlighetssynpunkt än många andra.
    Nu i vinter har de flesta bilar som jag har sett stå still pga kyla och snö varit ”framtidsbilar”. Många av de bilar har helt enkelt inte klarat av vare sig väglag, kyla och fukt. (Med de kallgrader vi har och har haft så är inte etnanolen och avancerad eloktronik så lyckat)
    Att Saab inte är lättmanövrerad stadsbil är klart, men den är en mycket tillförlitlig landsvägsbil som klarar igensnöade och dåliga vägar.
    Det andra som är något irriterande är pratet om förlustföretag. Vi vet inte om GM har haft Sabb som ett förlustföretag för att flytta pengar, inte en helt ovanlig åtgärd i koncerner. Det går ofta till så att dotterbolag måste göra alla sina inköp intern till ett pris som bestäms central. låt säga att elsystemet i Saab är tillverkat av Bosch, så får inte Saab köpa det direkt från Bosch utan från GM i Gusselsheim till ett pris som ligger högre än Bosch pris. Det är också möjligt att den delen av GM i Russelsheim har sitt huvudsätet någon annanstans i världen, det behöver inte nödvändigtvis vara i Detroit eller USA heller utan någonstans där skatten är obefintlig.
    Det skulle vara kul att ta del av GM,s koncernstruktur och kapitalflöde melan de olika bolagen.

    • 1) Det som är störande i debatten är påståendena att Saab är en omodern bil,

      2) Det andra som är något irriterande är pratet om förlustföretag.

      1) Saab är en av Europas mest omoderna bilar. Nu kommer t.o.m VW med en hybrid, fler andra europeiska biltillverkare ligger i startgroparna.

      2) Saab har gått i förlust under extremt många år, jag tror att det är ett eller två år av alla år bilen byggts som den INTE gått med förlust. Den gjorde det lååångt innan GM köpte företaget. Varför tror du att ägarna sålde?

      • Jinge, inser du inte att VW,s hybrid är bara en lite abrovink i VW,s hela program. Dessutom är hybridbilarna en återvändsgränd så länge det handlar om etanol. Om alla bilar i världen blir hybridbilar där etanol ingår som en del av drivmedel, så lär till och med du (jag också) få känna av hunger, för då räcker inte världens odlingar och skogar till.
        Att ligga i startgroparna säger inte mycket om nuvarande produkter

        Fråga de tidigare ägarna om hur de använde kapitalflödet inom koncern, jag tro att vi inte får nått svar.

        • ?

          Den är som Toyotan en eldriven bil som har en 1,4 liters bensinmotor. Den drar 0.4 på landsväg och liksom Toyotan så använder den bara el i låg fart, typ stadstrafik. VW kommer med ytterligare två hybrider på mässan i Geneve inom kort.

          Vet du inte vad en hybrid är?

  16. Och var tror du bensin tar vägen, nästan 13 kronor i dag. För att ersätta 0,4 liter bensin med t.ex. etanol går det åt mer än 0,5 l. Problemet som många inte förstår visade du tydligt i ditt svar, att bensin är på väg att ta slut och att det fortfarande inte finns någon reell lösning.
    Ju mindre av bensin och fotogen desto mer strategisk råvara blir de.

    När det gäller EL-bilar så är det ju ingen nyhet precis vilket följande stycke visar på.

    ”Det var framför allt i USA som den sortens automobiler framfördes. Den första elbil som fungerade byggdes av William Morrison i Iowa 1891.

    Vid förra sekelskiftet var nära trettio procent av de amerikanska bilarna eldrivna. År 1900 fanns det 2 370 bilar i New York. Av dem var 1 170 ångdrivna, 800 eldrivna och bara 400 bensindrivna. Nittio procent av stadens taxibilar drevs med elektricitet.

    De elektriska fordonen var framför allt populära hos kvinnorna. Välbeställda damer kunde åka till sina luncher, shoppa och träffa sina väninnor utan att vara rädda för att lorta ner sina handskar. De tyckte inte om de konkurrerande bensindrivna bilarna, som dåförtiden var extra bullriga, illaluktande, oljiga och jobbiga att få i gång. De elektriska bilarna var däremot tysta, rena, utsläppsfria och lättstartade. I de största amerikanska städerna fanns dessutom gott om laddningsstationer.”