Stackars SAAB-anställda


I förra veckan tillkännagav Maud Olofsson stolt att Sveriges regering godkänt Spyker som Saabs köpare, eller på svenska – garanterar skattebetalarnas borgen för EIB-lånet.

Men trycksvärtan hann inte torka innan Spykers VD går ut och säger att han vill ha tillbaka Vladimir Antonov som storägare i Spyker. En sak som tidigare förklarats som olämpligt enligt GM, FBI och Säpo. Orsaken är att de ser kopplingarna mellan honom och den ryska maffian.

SvD: ”Victor Muller vill ha tillbaka den ryske finansmannen Vladimir Antonov i Saab Spyker. Det säger han i en intervju med SvD Näringsliv där han pratar sig varm om den utpetade del- ägaren, som ratades av GM. –Han är en fantastisk och hederlig person, säger Victor Muller… …Han har klargjort tydligt att det inte spelar någon roll hur många frågor han får om vem som finansierar hans utköp av ryssen Vladimir Antonov från affären. Det ska inte bli offentligt. Samtidigt gör Vladimir Antonov just nu allt för att komma tillbaka som ägare i Spyker igen.”

Jag är övertygad om att de som är anställda av Saab redan söker frenetiskt efter nya arbeten, mycket kan man säga, men så särskilt seriös framtoning har inte Saabs tilltänkta nya ägare. Och vad regeringen säger om Mullers uttalande i SvD undrar jag verkligen. Är FBI och Säpo förpassade till sophögen månne?

intressant Tags : , , , , , , , svd dn ab t


8 svar till “Stackars SAAB-anställda”

  1. Frågan är hur det kommer sig att regeringen är tysta när det handlar om den ryska maffian?

  2. Storfinansen styr! Borgarna eller de rödgröna är enbart nickedockor i sammanhanget. Det hela är oseriöst och bara håller falska drömmar vid liv. Ställ om till annan produktion nu, det är inte troligt att det kommer bli riktig produktion av bilar det hela handlar så tydligt om affärer genom spekulation.

  3. Problemet för både SAAB och Volvo är att de som kan redan i stor utsträckning har sökt sig till andra arbetsplatser och de som annars hade velat arbeta hos SAAB och Volvo i framtiden istället väljer andra jobb. Det är ett stort problem för storföretag som deras kortsiktiga ledare ofta bortser till förmån för att blidka aktieägarna. På kort sikt sparar man pengar, ja, men samtidigt får man en looserstämpel som en otrygg arbetsplats som har sina bästa dagar bakom sig. Har själv pratat med många unga, duktiga ingenjörer som har valt bort dessa företag för andra arbetsgivare. SAAB-Spyker har en stor utmaning framför sig för att återupprätta trovärdighet både för sina arbetare och kunder.

  4. De här uppgifterna kan väl knappast stämma. Jag är säker på att näringsminister Maude Olofsson har sett till at villkorat statens borgenssumma så att inte maffian kan komma in som ägare?

  5. @Kurt: Det enda Maud Olofsson har ”sett till” är att hon sett till att bli av med den brännheta potatis i knät som med stor säkerhet hade inneburit att Centerpartiet hamnat under 4% spärren i höstens Riksdagsval.

    Nu har hon köpt sig lite andrum, till vrakpriset 4 miljarder av svenskarnas skattemedel som till exempel hade kunnat gå till utbildning om omställningsstöd för SAAB-arbetarna i stället.

    • EIB kommer väl ändå inte att skriva en check på 4 miljarder in blanco till SAAB-Spyker.
      För dom som deltar i utvecklingsprojekten blir det nog en bättre kompetensutveckling än att
      deltaga i sådant som aktivitetsgaranti och liknande AMS-åtgärder.
      Efter den förestående konkursen kanse verksamheten köps upp av exempelvis BAIC och
      den kommande premium-gröna teknologin kanske ger något hundratal jobb även på längre sikt.
      Det är väl i så fall en god utdelning jämfört med plusjobben och liknande.

      • Det finns de som misstänker att detta kan vara en planerad företagsplundring, i så fall säljs bit för bit av. Då finns det inget för BIAC att köpa.