Jag vill också köpa Saab, i alla fall om villkoret är att skattebetalarna lånar ut drygt fyra tusen miljoner utan annan säkerhet än en hangar där man bygger bilar som inte är körbara på allmän väg, och knappast på bana heller. För det är exakt vad Koenigseggs pyttelilla sport- Affärsmodellen är genialisk, jag ska höra med Maud Olofsson om inte jag kan få överta Swedbank med några kamrater. Den banken är en ren förlustaffär och vi kan säkerligen komma överens om priset om skattebetalarna lånar ut drygt fyra tusen miljoner utan säkerhet. Jag skulle tro att vi till och med kan hyra en hangar där vi tillverkar något som miljömässigt är rena katastrofen. Och att man inte behöver ha någon erfarenhet har Koenigsegg vittnat om, att sätta hjul på köpta motorer duger uppen- Om inte annat så är det ett smart sätt att lägga vantarna på drygt fyra miljarder, efteråt kan man ju alltid rycka på axlarna och beklaga att det sprack…
|
[tags]Koenigsegg, Saab, GM, General Motors, Fyra miljarder, 4 miljarder, Maud Olofsson, Politik, EIB, Skattebetalarna, Lycksökare, Bondfångeri, Politik[/tags] |
8 svar till “Saabaffären = Bondfångeri”
Han får väl gå till Swedbank och låna sina 4 miljarder, för de är väl rätt kända att dela ut pengar både åt höger och vänster vad jag har förstått. Mina skattekronor skall inte gå till några vrålåk.
Ska bli kul och se om ”Kinderägg” lyckas få fram pengar? Jag tror det kan bli svårt om man bara har en minsta aning om de historiska vinsterna hos bolaget SAAB. SAAB har väl i princip aldrig gått med vinst?
Igår ringde en kompis och påstod att Lettland skulle förklara krig mot Sverige pga Swedbanks förehavanden. Först skrattade jag åt det men sen började jag fundera. Tja, helt nöjda är de nog inte?
”Det är mycket nu”
Nu är det väl iof så att de 4 mdr kr som man kan få låna omgärdas av en hel del restriktioner om vad pengarna får användas till…
F.ö. håller jag inte alls med om att Koenigsegg skulle ”bara” vara en motor som man slängt på lite kolfiber och 4 hjul på…
Motorjournalister har förvisso tagit fram negativa sidor, som med alla bilar, men sammantaget givit CCXen rätt bra betyg.
Men är man inte intresserad av sportbilar så är väl alla bilar i den gengren bara ”en motor med 4 hjul”-ta vipern som är en lasbils V10a med ”4 hjul” :)
Men visst – jag har inte kört den – och är inte kompetent nog att bedöma saken – men många sportbilar har varit ruggigt svårstyrda i de första versionerna – Porsche har haft en del modeller som varit rent livsfarliga !
Rent generellt skall vi förstås stödja svenska entrepenörer dock förstås – även om detta inte skall göras i absurdum – om vi vill ha ngn som helst välfärd kvar i framtiden…
/K
Knugensskägg bör bygga en kombi av CCXen. Det är vad svennebanan behöver.
Koenigsegg borde höra med fackförbundet Metall. De tyckte att det skulle vara en bra affär för staten att köpa Saab. En miljard eller två borde inte vara några problem för Metall att satsa i en så bra investering.
Nu är du riktigt gnällig!
4 miljarder är inte mycket pengar jämfört med annat vi tvingas betala. Bankvinster, fondavgifter, ockupationstrupper, ellåtsasmarknad, friskolor osv.
Dessutom är det en bra idé att ta saab tillbaka till ett bilmärke för entusiaster.
Opel… hur kul är det på en skala? Som hushållsost.
Saab är en hopplöst omodern bil, tung och bränsleslukande. En klart borgerlig bil…
Inledningsvis vill jag säga, bra artikel.
Jag har själv varit småföretagare. Under c:a 1,5 år försökte jag mig på att konkurrera med statligt ägda Posten ab, en marknad som flertalet gånger varit i blåsväder att hindra privata konkurrenter. Mitt bolag körde staten ihjäl tills det gick i konkurs med dunder och brak i februari i år. En historia som troligen skulle skapa största skandal under 2000- talet om jag bara hade tid & kraft att föra ut den i media.
Nu till min åsikt. Sveriges statskassa skall på inga som helst villkor gå till att investera, eller för den delen finansiera bolag inom den privata sektorn. Sådan satsning skapar ingenting annat än stort tappat förtroende för dom styrande & skulle ”i mest extrema fall kunna leda till folkuppror”. Istället borde Sveriges regering öppna sina ögon mot t.ex England & Frankrike. Om Sverige en gång för alla vaknade ur År av dvala & istället gjorde en total skattereform (såväl för den anställde som för företagen), så skulle även Svenska företag i framtiden kunna vara med & bjuda på liknande stora bolag med eget kapital i bakfickan. Som det är nu & sett ut dom senaste 15 åren har Sverige blivit ett totalt utsålt land där det är arbetstagaren (d.v.s den lilla människan) som tvingas slava in skattemedel att finansiera vårt samhälle. För faktum är ju att ett utländskt ägandeskap ger 0 kronor i skatteintäkt av vinsten i ett bolag.
alltså, Sverige förlorar mångmiljard belopp om inte mer på detta årligen. Det enda som skattas för i Sverige är löpande kostnader som t. ex moms & arbetsgivaravgifter, något som kan jämföras med kaffepengar. Tyvärr, men Sverige är på god väg att bli ett fattigmansland precis som vi faktiskt var på 1800- talet.
Som slutsats; Sverige begår ett ödesdigert & stort misstag att investera i liknande affärer. På så sätt sviker man förtroendet gentemot folket som ständigt får möta nya orättvisor i samhällstoppen. Sveriges lösning mot flera framgångsrika företag är istället en total skattereform. Idag är inte 1980, något som Sverige borde insett för länge sedan. Övriga världen har helt enkelt sprungit ikapp & förbi oss. Sverige är inte längre det ledande ”I” land vi en gång var. Självklart att det var skillnad under efterkrigstiden & fram mot 80- talet då majoriteten av världens länder varit i krig utom just Vi svenskar.