Saab och Die Dummen Schweden


[column width=”49%” padding=”2%”]
Många har säkerligen väntat på att GM skulle avblåsa den affär som planerats med den i biltillverkarsamman-
hang amatörmässiga Koenigsegg Group. Att bygga sportbilar styckevis ger knappast någon erfarenhet av den sort som behövs för att driva Saab vidare.

DN: ”Det blir det kinesiska bilföretaget Beijing Automotive Industry Holdings som blir Koenigsegg Groups nya partner i köpet av Saab. ”Koenigsegg Group AB har slutit en avsiktsförklaring (MOU) med Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd. (“BAIC) för att tillsammans hitta tillväxtmöjligheter på den kinesiska och internationella marknaden för SAAB” skriver Koenigsegg Group i sitt pressmeddelande. Enligt Koenigsegg ska BAIC bli minoritetsägare i Koenigsegg Group.”

Och där blir det bara ännu mer konstigt. Koenigsegg med kvarvarande partners kan knappast ha skaffat några miljarder att investera, då skulle näringsministern aldrig ha uttalat den påtagliga misstro som hon yttrat om projektet. Men det är faktiskt troligt att Beijing Automotive Industry Holdings Co just har den sortens finansiella muskler, men då är det utomordentligt konstigt att de för tre tusen miljoner endast får en minoritetspost i Koenigsegg Group. Tre miljarder är ett betydande belopp, ett belopp som är mångfalt större än det som Koenigsegg visat upp tidigare.

General Motors har givetvis intressen i detta, de vill givetvis sälja en uppenbar felinvestering som bara slukar pengar. Svenska skattebetalare är med i detta genom att garantera ett lån i den Europeiska Centralbanken, ett lån som svenska folket ska betala tillbaka vartenda öre på om inte Koenigsegg klarar betalningarna. Vore det så att Beijing Automotive Industry Holdings Co ansåg att Saab kan bli en lönsam affär så kan väl de gå in och garantera lånet?

Visserligen så släpps inte all information ut till media, men i det här fallet så är det faktiskt vi skattebetalare som ska skuldsättas, då är det givetvis inte mer än rätt att vi också får

[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]koenigsegg

tillgång till information. Jag har hela tiden varit av den uppfattningen att allt bara är charader för att komma åt lånet från ECB, ingenting talar för att jag har fel. Varför man skulle satsa pengar på en omodern bil som inte klarar de mest elementära krav framtiden kommer att ställa på bilen är helt obegripligt. Det kan vara en svensk Madoff-affär under uppsegling. Om kineserna satsar tre miljarder, varför skulle Koenigsegg bli kvar i företaget då?

Jag begriper ingenting. Die dumme schweden kan man lura i precis vad som helst, verkar de tycka. [/column]
intressant Andra om: , , , , , , , , , dn1 svd1 ex1 ab1 t

Koenigsegg, Saab, GB, Dumme Schweden, Madoff, Miljarder, ECB, Olofsson, Skattebetalarna, Politik


16 svar till “Saab och Die Dummen Schweden”

  1. Och varför fick svenska skattebetalare betala löner till Volvo-anställda? Kräv tillbaka de pengarna och skrota volvo. SAAB har alltid varit i spetsen för teknologisk utveckling. Det är väl ca 15 år sedan de presenterade sin första Bio-power motor som gick på etanol, metanol ELLER blyfri 95. SAAB är värt meer att rädda än Volvo som fortfarande stampar på med bilar som slukar bränsle. Bedrövligt att sånt får ske.

    • Volvo har på mindre än ett år fått fram bilar som är klassledande vad gäller förbruknigen – vart är Saabs snåldieslar ?
      Bränsleslukande etanolmotorer är redan ute eftersom det visat sig att etanol inte alls är bra för natur och miljö utan det enda dom är bra på är att hålla nere co2-utsläppen (i viss mån)…

      Jag är iof övertygad om att Saab också kommer presentera snåla motorer vad det lider – om dom överlever. Men lite fakta i debatten vore bra istället för Saab-religion tack :)

      /K

  2. Om jag ger min syn.

    GM har 3 alternativ som jag ser det.
    1. Behålla SAAB med fortsatta förluster. Resultat: -X miljader kr
    2. Avveckla SAAB med avvecklingskostnader och utebliven försäljning. Resultat: -3 till -10 miljarder kr
    3. Hitta en köpare som är villig att betala mycket.
    3a. Det är en internationell köpare (typ kineserna) med ingen eller liten koppling till Sverige. Så de har inget ekonomiskt eller politiks intresse av att ge ett högt bud för ett konkurshotad företag.
    3b. Det är en svensk köpare som kan utnyttja politiker så att skattebetalarna betalar ett högt pris för kalaset.

    För GM vore det bästa självfallet att inbringa ett högt försäljningspris för SAAB. I det seendet så är en svensk köpare självfallet att föredra men problemet för GM var att det inte fanns någon realistisk svensk köpare. Så de letade fram ett litet obskyrt företag inom bilbranschen som de trodde att regering skulle stödja. Problemet med K-egg är de inte har den minsta chans att driva SAAB då de saknar relevant erfarenhet och kapital. Man skulle lika gärna ta vilken person som helst från Sveriges alla småföretagare som har bilar som intresse, t.ex. mekanikern runt hörnet (som troligen går med vinst till skillnad från K-egg).

    Så jag tror att hela affären med K-egg är GMs försök att pressa regeringen att betala ett högt pris för ett misslyckat förvärv. K-egg är självfallet med på leken eftersom det inte kommer att kosta dom ett öre men möjligheterna med att försvinna med X miljarder är ganska stor.

    Dr.E.

    Problemet med det här alternativet är som köpare (Kineserna) har inget intresse i att försöka rädda företaget till en hög kotnad så de kommer att lägga ett lågt bud.

  3. Det heter inte Die dumme Schweden, det heter Die dummen Schweden…
    Wikipedia anger följande:

    Die dummen Schweden, de enfaldiga svenskarna (även omnämnt i den grammatiskt felaktiga formen die dumme Schweden), är ett svenskt uttryck på tyska för det mindervärdeskomplex som svenskar kan drabbas av i kontakter med utlandet.

  4. Beijing Automotive Industry Holding Co har nog finansiella muskler så det räcker till och blir över, ett statligt kinesiskt företag. Kina har ju en och annan dollar i kassan.

    Wikipedia:
    The Beijing Automotive Industry Holding Co. Ltd. is the holding company of Chinese automobile and machine manufactor Beijing Automotive Import & Export Corporation (BAIEC). The company was founded around joint ventures with Western automobile manufactors, namely Jeep and Daimler-Benz (see Beijing-Benz DaimlerChrysler Automotive). The company produces around 700,000 jeeps, light-duty trucks and travelling vans per year. In 2009, the company has become known for being a bidder for both GM´s European branch Opel and Ford´s Swedish subsidiary Volvo.

    Kineserna vill naturligtvis komma över västerländskt kunnande, att bygga en bil som håller måttet för den västerländska marknaden är inte snutet ur näsan, det är naturligtvis mycket ackumulerad kunskap som finns i ett bilföretag för att få fram en produkt som håller kvalitetsmåtten. Nu är det förstås frågan vad det är som är till försäljning och hur mycket ur Saab som sugits upp av GM.

    Man kan förstås finna det en aning märkligt att de malliga morgontidningarna och den skitviktiga sk affärspressens motsvarighet till kvällspressen (DI) som annars är så noga med sin politiska korrekthet i varje artikel påpassligt glömmer att det i praktiken är den kinesiska staten som köper.

    Kinesiska statliga företag köper misskötta privata bilföretag som de tror de kan göra något av medan de svenska nyliberala ideologiska politrukerna slumpar bort synnerligen välskötta och effektiva statliga företag till privata intressenter. Är världen uppochner.

  5. I stället för dessa infantila borgerliga ideologijönsar skulle man faktiskt kunna tänkt sig att svensk staten kunde bildat ett bolag och gått inför någon sorts joint venture med den kinesiska staten/bolaget vad det gäller sargad svensk bilindstri. Det skull kunna ha en intressant utvecklingspotential. En hub för kinesisk bilproduktion/ försäljning till Europa och väst. Tyngdpunkt på tillverkning i Kina och mycket av teknik och utveckling i Sverige, men vi kanske behöver tillstånd från EU för sådant nuförtiden.

  6. Svenska skattebetalare skall garantera lånen till Saab, ja så blir det.
    Men kan det vara så att Sverige har relativt goda skatteintäkter på de som arbetar på Saab? Om vi räknar med cirka 4200 anställda och skatt på 250 kkr per anställd så blir det cirka en miljard om året, det är inte illa det….och tänk så har det varit i många år (fast större belopp då Saab haft fler anställda).
    Det är aktieägare i GM som förlorat pengar. Igår var en stor dag för Saab, och en bra dag för Sverige -VAR GLAD!

    • Om vi räknar med cirka 4200 anställda och skatt på 250 kkr per anställd

      Du utgår tydligen ifrån att alla på Saab är extremt högavlönade. Men så är det inte…

      • Du har säker rätt att skatten per anställd är uppskattad väl högt, men det spelar ingen roll. Min poäng är att Sverige har fantastiskt goda skatteintäkter på de anställda (i stället för att betala bidrag till dem). Dessutom är många leverantörer beroende av Saabs existens, se på Semcon idag, när Volvo blir irriterade -det smärtar. Vi måste kunna glädjas åt det som är bra för företag som ”är Svenska”/verksamma i Sverige; det är detta som skapar vår välfärd och betalar skola, vård och omsorg…

        • Nej. Saab är olönsamt och bilen går inte att sälja pga att den är omodern. Därför bör miljarderna satsas på personalen NU, efter att vi förlorat våra fyra skattemiljarder efter Konigseggs konkurs så blir det mycket dyrare.

          Man ska aldrig slänga goda pengar efter de dåliga.

  7. Jag ger mig….du har säkert rätt.
    Jag trodde i och för sig att producerande företag ger ut nya produkter löpande och att Saab hade/har nya produkter på gång. Du schlauer Schwede…..