Saab och den nakne Kejsaren


[column width=”49%” padding=”2%”]
Ibland undrar jag hur en så utomordentligt korkad idé som Saabaffären kan vinna gehör både hos befolkning och i media. Här dyker det upp en person som tillverkar ett mindre antal okörbara fordon varje år, Koenigsegg, och påstår på fullt allvar att kejsaren har kläder. Folk i främst Västsverige brister ut i jubel och säger – Åh så fina kläder kejsaren har!

Alla ser dock hur det är ställt när olika drömscenarios presenteras, en kinesisk multimiljardinvesterare är beredd att ta fram den stoora plånboken och betala för nästan hela kalaset, men begär inte ens att få makt i bolaget. Att man inte ens i det läget ifrågasätter de kejserliga charaderna är utomordentligt märkligt.

Andra deltagare visar sig ha allt annat än hedervärd bakgrund. Skumma ryska bolag sägs vara inblandade, men ingen vet med säkerhet vad det är för företag, pengar och hur de styrs. Amerikaner som sägs vara intresserade tål inte att presenteras för media, och när den hårfagre tillverkaren av okörbara bilar själv tänker satsa ett mindre belopp tillsammans med en norsk plastbåtstillverkare så hörs återigen berömmet om de vackra kläderna.

Koenigsegg säger att han satsar sin erfarenhet som entreprenör, och visst, det krävs ett visst födgeni att sätta fyra hjul på en motor och kräva tio miljoner för ett exemplar av åkdonet. Men saknas det kunskap om hur man driver en industri, dessutom en industri som behöver utvecklas enormt för att få en säljbar produkt, då är inte den hårfagre rätt person.

Jodå, om han får den Europeiska Centralbankens lån på fyra miljarder skattekronor, då blir han rätt person säger han, och stackarna som arbetar på Saab tindrar med ögonen.

Men innerst inne så vet alla att Saab tillverkar en tung, omodern och bensinslukande bil, en bil som i tider av miljömedvetenhet är hopplöst fel. Och att samma Saab har varit fel ända sedan den puttrande tvåtaktarens tid. Saab har aldrig varit bilägarnas dröm, något som manifesterat sig i decenniers förluster. Jag vet inte om Saab gått med vinst något enda år, och troligen så vet ingen annan heller.

Nyss hörde jag ett kommunalråd i Trollhättan, och ett antal fackliga funktionärer, säga att de trodde att detta skulle
[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]saab

lösa sig på det ena eller andra sättet. Tyvärr så måste jag berätta sanningen, General Motors kan inte satsa mer pengar på Saab än vad de redan gjort. Den slutliga domen kommer antingen denna vecka eller nästa, Saab Automobil läggs ner med omedelbar verkan och samhället får satsa många pengar på att omskola en massa människor. Ersättningsindustri blir svår att hitta, åtminstone sådan som kan ge mer än enstaka procent nya arbeten.

Trots allt ska vi glädja oss, Kejsaren lyckades inte roffa åt sig skattebetalarnas pengar och sedan stillsamt dra iväg. Han lär bli kvar med kalufs och allt. Och varför inte, lyckas man sätta hjul på en vråltrimmad motor och sälja det okörbara skrället för tio miljoner så är bekymret kundernas, inte vårt.

intressant Andra om: , , , , , , , , dn123 svd1234 ex1234 ab1234 t
[/column]


18 svar till “Saab och den nakne Kejsaren”

  1. En Wang Tai (bigg boss hos Beijing Automotive) så har uppgörelsen med Koenigsegg hela tiden varit speciell och haft sina egna regler, vad han syftar på är troligen att det i Sverige framstått som att Beijing Automotive skulle bli minoritetsägare men att det i Kina hela tiden stått klart att Beijing Automotive som skjutit till nästan allt kapital helt naturligt skulle bli majoritetsägare. Den har inneboende motsättningen hos köparna är den troliga orsaken till att det hela gått i stå. Svårare än så är det inte.

  2. Har du inte fel om Saab? Det har väl varit lönsamt länge, i vilket fall har du fel om milövänligheten. saab är en modern bil.

    • Enda gången SAAB har varit lönsamt (och hippt) är när ur-turbon kom 77-78 eller när det var alla andra år har det transfererats pengar från Scania i början och GM (Opel antar jag) i slutet.

      Stora misstaget i SAAB affären som jag ser det är försöket att knoppa av SAAB från Opel.
      Jag tror nog att SAAB lever kvar som varumärke men bara som klistermärkes konverterade Oplar i GM’s eller någon framtida Opelägares regis. Analogt med Opel/Vauxhall.

  3. Jinge , så sant så sant. NU är det så att Beijing Automotive är ute efter en egen platform för att skapa ett eget varumärke samt att dom är fullt bestämda på att expandera utomlands. För en vecka sedan så visade BAIC upp en elvariant av sin rowe 750 (fan så fin) dessutom startade dom ett JV för ett par veckor sedan som skall bygga fabrik i miljardklassen för att enbart göra elfordon. Om Wang Tai när han funderat klart vilka åtgärder som nu skall till bestämmer sig för att köpa SAAB så kommer SAAB att bli stora på ev.

    Det bästa vore att vattenfall tog och besökte Beijing Automotive med det snaraste då det finns hela 23 miljarder att spara in på bränslenotan varje år om vi lämnar oljeberoendet.

    Tyvärr så saknar Maud Olofsson ekonomisk kunskap för att förstå detta och i hennes fotspår står nog bara att finna oreda.

  4. Jag vill börja med att säga varför Saab inte går med vinst anledningen har inget med att det är något fel på bilen utan snarare tvärt om, man gör för bra bilar till ett för lågt pris.
    Men varör hoppade man av, ja jag tror helt enkelt att den typ av entreprenör som Von K är så passar man inte vid ett löpande band och det insåg man till sist.
    Jag håller med om vad Håkan Matson motorjournalist Dagens Industri sa på morgonsoffan.

  5. ”rowe 750 (fan så fin)” hjärnsläpp av mig, den heter inte Rowe , Rowe visades som elbil för ca 11 månader sedan .
    Vad Beijing Automotive ska troligen marknadsföras som ett eget märke.

  6. Jag tror att snabbfotade entrepenörer som C och B helt enkelt inte orakde vänta mer -. dom insåg kanske nu att det inte var så lätt att bara ”köpa loss Saab, komma med lite coola ideeer och köra på”…

    Och därmed sjänk deras intresse – för dom är troligen inte så intresserade av att försöka vända en dinosaourie speciellt inte med masas inblandning av tröga EU-byråkrater, regeringar och tröga stora amerikanska bolag !??

    /K

  7. Ett tag fick jag för mig att staten skulle rusa till och köpa SAAB. Tack och lov har nu Maud Olofsson gått ut och dementerat. Nu återstår det bara bud från ett antal virrhjärnor sen är saken klar. SAAB blir museiföremål…

  8. Det skulle vara roligt att veta hur många här som inser att Saab aldrig *fått* gå med vinst. Det har *aldrig* legat i GM’s intresse. Hade de varit intresserade av det hade de inte låtit Saab via interndebitering betala 3ggr så mycket för samma motor som sitter i en Opel. Man hade inte låtit Saab avlöna folk som arbetar rakt av för GM, och inte Saab. Man hade inte heller låtit Saab betala groteska överpriser för gamla Opeldelar till plattformar som utgått ur Opels sortiment. Slutligen: Man hade *definitivt *inte låtit Saab ”sälja” sina bilar till dotterbolag inom koncernen i andra länder, typ Saab USA, till självkostnads- eller underpris, och låtit det lokala bolaget sköta försäljningen till kund och stoppa vinsten i fickan.

    Tänk så praktiskt att man kan göra förlustavdrag i Sverige för detta.

    Det finns gott om naiva människor, men det är inte bara de som tror/trott på Saab som ska ta åt sig, utan även de som okritiskt köper struntpratet om att ”Saab har gått med förlust i 20 år” osv. Som om ett kvartalskapitalistiskt amerikanskt bolag som GM skulle agera sysselsättningsprojekt för ett förlustbringande svenskt litet företag – överhuvud taget, än mindre under två decennier! Pah, det är så dumt att man vägrar tro att det finns de som är så korkade att de går på det. Ändå är radio, tv, tidningar, web och ministerier uppenbart fulla av sådana personer. Inte konstigt det går utför med Sverige.

    • Det skulle vara roligt att veta hur många här som inser att Saab aldrig *fått* gå med vinst. Det har *aldrig* legat i GM’s intresse. Hade de varit intresserade av det hade de inte låtit Saab via interndebitering betala 3ggr så mycket för samma motor som sitter i en Opel.

      Du har självklart inside information i ärendet eftersom du uttalar dig så säkert. Men i sak har du fel. Det är fullt möjligt, ja tom troligt, att GM mjölkat Saab under den tid de ägt företaget, men det handlar inte bara om tjugo år, det handlar om längre tid än så. Saab Automobil har alltid varit ett sorgebarn, i nutid därför att den är otidsenlig och omodern, förr för att den var en så udda fågel.

      Idag är det helt omöjligt att rädda den om inte kineserna går in med en rejäl bunt miljarder, det hade kanske gått att rädda den i slutet av 80-talet – början 90-talet om man då hade satsat rejält på att få ner vikten och bränsletörsten, givetvis i kombination med start utveckling/samarbete med företag som ägnade sig åt utveckling av hybrider.

      Pah, det är så dumt att man vägrar tro att det finns de som är så korkade att de går på det.

      Ptja, idag ser vi resultatet, det talar för sig själv. Ock man kan ju kolla Saabs försäljningskurva under 00-talet om man ändå tvivlar. Saab har överlevt som tjänstebil i första hand, men en förutsättning för att leva vidare i det segment man befinner sig är att oxo attrahera privatkunderna, det har man inte kunnat.

  9. Jag tycker att facket, LO och S ska gå ihop och köpa Saab om de nu tycker att det är en så briljant affär!

  10. Så otroligt törstiga är de väl ändå inte? Skiljer 0.07 liter/mil i landsvägskörning mellan min gamla Saab 9-3 2.2 diesel, och min nuvarande miljöklassade och lite mindre dieselbil. Misstänker att jag hade kunnat få samma skillnad bara genom att byta till Saab med modernare motor. I stadstrafik skiljer det betydligt mera (och där är dina omhuldade hybridbilar i sitt esse, där och absolut ingen annanstans), men det är inte riktigt relevant för mig som kör bil när jag måste köra bil, och cyklar när cykel fungerar lika bra.

    Och så får du verkligen sluta hacka på SAAB 96. Det var en helt och hållet perfekt bil.