Nu närmar det sig för Saab

Aftonbladet skriver med fet rubrik att Saab varslar 750 anställda, det måste vara tidernas underdrift. De senaste månaderna har varenda läskunnig person som har sin utkomst från Saab varslats varje dag i tidningar, radio och TV.

Företaget har omkring 4000 anställda varav 1600 på fabriksgolvet i Trollhättan. Prognosen för att dessa ska kunna behålla sina arbeten är ytterst dyster. Regeringen har hittills avvisat bilindustrins krav, åtminstone delvis, på att gå in med direkt stöd. Jag har själv hävdat åtskilliga gånger att regeringen gör rätt i det, man bör istället satsa miljarder på att vidareutbilda och omskola bilindustrins personal, en humaninvestering i stället för att slänga pengarna på en omodern bilindustri.

Ska man satsa skattepengar på något så vore det väl i så fall Volvo. Kan Volvo fås att överleva så är det möjligt att vi på sikt skulle kunna få tillbaka satsade skattepengar, men inga pengar ska givetvis flyttas dit med mindre än att staten får motsvarande ägarandel. Tyvärr så litar jag inte på att höger-
regeringen verkligen solidariserar sig med folk i allmänhet, jag tror snarare att de känner sig mer befryndade med Investor och Wallenberg. Vad det skulle innebära för våra surt förvärvade slantar inser vi nog alla.

Nu har ju termen ”varsla” en juridisk innebörd i sammanhanget och på det sättet är väl rubriken välmotiverad, även om jag inbillar mig att de flesta som ser den inte tänker på det. Möjligen borde vi låta Saabfabriken i Trollhättan bli ett industriminne och Museum. Stänger man av produktionslinan mitt under produktionen så kommer halvfärdiga bilar att finnas kvar. Säkerligen skulle 40-50 personer behövas för att sköta ett sådant kulturminne och redan om några år skulle säkert intresset öka för att besöka det.

Säkerligen så skulle våra barnbarns barn sätta ett enormt värde på att få se en bilfabrik som startades på 1900-talet och som föll för tidens rand och

strukturomvandlingen. Finanskrisen tänker kanske någon, ja just idag spelar den in, men Saab är och har varit en förlustmaskin som även skulle gå omkull under en högkonjunktur. Man kan säga mycket om Saab, men särskilt marknadsanpassad är den inte.

Så i stället för att gråta över spilld mjölk så hoppas jag nu att tjejerna och grabbarna på Saab tar sig en funderare på vad de egentligen skulle vilja arbeta med, eller vilken utbildning de vill skaffa sig. Och det är vårt ansvar att se till att möjliggöra för dem att skaffa sig just det. Ja, raketforskare är kanske att överdriva sina drömmar, men kanske är det just det som Saab behöver, eller har behövt?

Andra om: , , , , , , , , , , , it AB12345 DN1 SvD1234

[tags]Saab, Volvo, Bilindustrin, Strukturomvandling, A-kassa, Högerregeringen, Varsel, Museum, Omskolning, Utbildning, Omodern, Politik[/tags]

  10 comments for “Nu närmar det sig för Saab

  1. 12 mars, 2009 at 11:12

    Hellre en SAAB på parkeringen
    än en Maud i regeringen!

    • 12 mars, 2009 at 11:24

      Det där kan man spinna vidare på! :-)

  2. Christer W
    12 mars, 2009 at 11:24

    Lasse #1, den var bra. Hoppas att fler ser den.

  3. Jan
    12 mars, 2009 at 11:36

    Konstigt det där du skriver om strukturomvandling. Är bara Saab en del av strukturomvandlingen? Men Volvo då? Är de inte i samma bransch? Finns väl ingen anledning till att göra Trollhättefabriken till ett museum när Volvo några mil bort finns kvar. Låter inte som särskilt säkra jobb för de kvarvarande 50.

    Du skriver om att Saab inte är särskilt marknadsanpassat. Är det inte GM som ägare som passar på den beskrivningen? Den som kan det minsta om GM vet att alla beslut av vikt tas i Detroit. Dotterbolagen har bara att finna sig i amerikanarnas beslut. Ett skämt som cirkulerar ibland är att Jan-Åke Jonsson måsta ansöka i 27 exemplar hos Rick Wagoner för att beställa toalettpapper till kontoret.

    En fundering: Hur kan det komma sig att även GM-ägda Opel också har samma problem…..

    Märkligt att svenskar som är så kritiska till allt amerkanskt plötsligt tror på allt som GM säger om förluster etc! GM har ingen trovärdighet med sitt sk ”track-record”.

    • 12 mars, 2009 at 12:39

      Saab har inte gått med vinst de senaste decennierna. När sist vet jag inte, men bara en berusad kan tro att Saab har samma marknadspotential som Volvo. Eller en Saabägare förstås…

  4. 12 mars, 2009 at 11:54

    Att ge bilinudstrin allmosor så att de kan fortsätta berika sig själva på sin ställning gentemot arbetarna är bara fel. Det vore i så fall att ursäkta deras giriga kamakazipolitk.

  5. Mats E
    12 mars, 2009 at 12:42

    bara en berusad kan tro att Saab har samma marknadspotential som Volvo. Eller en Saabägare förstås…

    Den var bra! :-) Och sann! :-)

  6. 12 mars, 2009 at 16:04

    ”Saab har inte gått med vinst de senaste decennierna. När sist vet jag inte, men bara en berusad kan tro att Saab har samma marknadspotential som Volvo.”

    Detta finns det absolut ingen som vet … för att kunna veta det så behöver man känna till hur koncernbidrag och andra transaktioner mellan bolag i GM förvarit. Vi vet inte ens enligt vilka regler utvecklingskostnader fördelas.

    Vi vet inte ett enda dugg om detta … inte den outbildade Maud vet ett dyft om detta heller.

    / KAS

  7. GötePöte
    13 mars, 2009 at 08:55

    Vad är det för fel på Mauds idé om att bygga vindkraftsverk i Trollhättan.

    • 13 mars, 2009 at 09:23

      Det låter som en bra idé!

Comments are closed.