Mördare blir man även utan Krigsspel




Tidningarna berättar nu att vissa affärskedjor i Norge väljer att ta bort krigsspelen från hyllorna eftersom terroristen och massmördaren Anders Behring Breivik har berättat i förhören att han spelat vissa av dessa spel ofta före morden.

AB: ”Flera butikskedjor i Norge tar nu bort krigsdataspel från hyllorna av respekt och hänsyn för Anders Bhering Breiviks offer. Detta efter att det kommit fram att Breivik spelade krigsspel och även använde dem som en del av sin träning inför massakern. I sitt manifest har Anders Behring Breivik själv skrivit flera gånger om två bland annat dataspel: ”Call of Duty” och ”World of Warcraft”, som ett led i förberedelserna inför massakern.”

Jag har viss förståelse för att affärerna tar bort dessa spel, samtidigt ska man nog vara väldigt klar över att Anders Behring Breivik är en riktigt riktigt sjuk människa. Och detta faktum har absolut ingenting med diverse mer eller mindre vansinniga krigsspel att göra. Han skulle vara precis lika sjuk även om han aldrig hade sett ett sådant spel. Men jag förstår de norska affärerna trots det, att påminna sina kunder om tragedin är nog inte speciellt lönsamt på sikt.

Själv var jag lite intresserad av speltypen då DOOM släpptes på nätet. Jag spelade det 6-7 gånger innan jag tröttnade, vilket är ett mycket gott betyg på ett spel. Möjligen är jag för gammal, barnbarnen kan sitta rätt så länge med spel som jag tycker verkar självdödande, det var väl ungefär ditåt mitt näst äldsta barnbarn menade igår då hon konstaterade att farfar nog lyssnade på ”kanalerna under hundra”, som hon uttryckte saken. Hon menade förstås under 100 MHz vilket hon givetvis hade rätt i. Jag lyssnar bara på Sveriges Radios P1, ingenting annat. (texten fortsätter under annonsen)


Jag tror inte ens att de mer våldsamma datorspelen är förråande, det krävs säkerligen åtskilligt innan någon skaffar sig vapen och går ut på stadens gator och försöker efterlikna dataspelens skjutande. Att en eller annan 13-åring lever sig in i spelen så totalt att han, det är oftast en han, drömmer om att skjuta på riktigt är nog åldersrelaterat, en fråga om mognad. De allra flesta får säkert sitt behov av skjutande uppfyllt av luftgevär och liknande i sina tidiga tonår, och förr så fick unga män panga ordentligt när de gjorde värnplikten.

Om några generationer så får vi kanske se om frånvaron av värnplikt skapar mer våld, alla som har gjort lumpen vet vad ett skjutvapen har för effekt på levande ting, och det avhåller det stora flertalet från att placera ett skjutvapen mellan dem själva och eventuella antagonister. Och de som trots allt gör det är ju kriminella som kanske försöker råna någon, men har de kommit så långt i den kriminella karriären så brukar de redan vara upptäckta av samhället.

it Andra om: , , , , , ab1 svd123 dn1234 ekot


29 svar till “Mördare blir man även utan Krigsspel”

  1. Det är ungefär som att förbjuda bensinförsäljning för att någon är pyroman? Själv för jag ont i huvudet av att spela spel. Jag blir åksjuk och illamående. Dessutom är jag för gammal. Men Quake var ganska roligt i nätverk. Hade tre pentium 90 med nätverk hemma i IT-teknikens stenålder.

    • Tack, jag tyckte Quake var på gränsen att man började bli åksjuk – man känner sig gammal när man ser vad kidsen spelar idag :)

  2. Jovisst kan man förstå handlarna. De lever i en praktisk verklighet, spelar då inte så stor roll om man tycker att videovåldsdiskussionen från 80-talet i blek repris är lika mycket nonsens nu som då. Att slippa vara hycklare är inte värt fattigdom och en massa jidder. Hade jag varit 15 år yngre hade jag anklagat handlarna för att vara hycklare, för att ge rätt åt virrpannor och för att vara fega kräk.

    En annan började spela spel på VIC-20 nån gång på 80-talet. Har man spelat allt från PONG till CoD så har man insett en sak, känslan för spelet har inget med grafiken att göra. Att huvudet på personen du skjuter exploderar i ett stänk av blod kan vara häftigt, men aggressionen, akten att döda har då redan passerat för spelaren. Adrenalinrushen kommer när fienden kommer runt hörnet och du börjar skjuta, inte när huvudet flyger av fienden. Folk må häva att de realistiska avbildningarna är avtrubbande, men av egen erfarenhet så kan jag säga att man kan se hur många lik som helst på TV, det förbereder dig ändå inte för verkligheten. Du kan se hur många doktor house avsnitt som helst, ändå kommer du inte vara helt avtrubbad när läkaren skär upp ditt skinn.

    Sen är det det här med modern datorgrafik, den är fantastisk. Men har du tittat på en animerad serie där man animerat väldigt verklighetstroget så inser du att det inte uppstår nått omedelbart empatiskt band till den animerade personen, som det gör till en karaktär som spelas av en människa. Sådana serier förlorar på att det där krävs mer av att lära känna karaktären i serien innan man kan empatera med dem, för det är alla de där små sakerna som skiljer människan från den närmast perfekt animerade personen. Därför har datorspelsvåldet fortfarande långt att gå för att bli mer brutaliserande än TV.

  3. Vi lever ju i ett våldsamt och reggressivt samhälle. Titta bara på utbudet i TV-tablån under en kväll!
    Självklart triggar det igång en hel del oönskade effekter. Alla kan inte skilja på fantasi och verklighet…

    • Nja, eftersom jag kan det, så förutsätter jag att andra också kan (min egen antipatriarkala extremism). Så jag ser det som att vissa inte vill. (Att inte kunna, kallas psykos eller schizofreni, imho.)

  4. Lite underligt att man tar bort ett spel som World of Warcraft. Det har ”tecknad” grafik och är ett rollspel som i grunden är turbaserad. Det innehåller dessutom inget blod.
    Att Breivik nämner detta spel i sitt manifest är helt obegripligt..

  5. Känns mest som en form av marknadsföring av butikerna faktiskt. ”Titta vad duktiga vi är”. Ska de inte dra in Dogville som mördaren också gillade? Eller kanske Odyssén och Titus av Shakespeare, det är våldsamma verk som säkert kan relateras till honom på ett eller annat sätt.

    Tycker det är lite äckligt hur så många utnyttjar dådet för att få uppmärksamhet. Allt från ensamma gubbar på torget till multinationella bolag.

  6. För det första tycker jag inte att man bör kalla Breivik ”riktigt, riktigt sjuk”. Som redan påpekats av många verkar han ha flera extrema personlighetsstörningar, men att sjukdomsförklara honom antyder ansvarsbefrielse.

    För det andra tror jag inte att någon menar att datorspelandet gjorde honom sådan. Däremot kan de spel som nämnts förmodligen utgöra väldigt bra träningsredskap för en person med dessa störningar och avsikter.

    Om du frågar exempelvis mig skulle jag ha oerhört svårt att spela ett spel som går ut på att skjuta obeväpnade civila. Inte ens vetskapen om att det är på låtsas skulle hindra min empatireflex från att utlösas i form av motvilja. Det är inte så svårt att föreställa sig någon med nedsatt empatisk förmåga träna bort de sista resterna av dem med ett sådant spel.

    • För det första tycker jag inte att man bör kalla Breivik ”riktigt, riktigt sjuk”. Som redan påpekats av många verkar han ha flera extrema personlighetsstörningar, men att sjukdomsförklara honom antyder ansvarsbefrielse.

      Antyder ansvarsbefrielse?

      Ingalunda, han är mycket mycket sjuk.

      • Sjuk, ja, mycket sjuk, ja. Fått näring till sitt galenskap genom spel? Ytterst icke troligt. Fått näring och beskräftelse från högerextrema partier, med största sannolikhet.

      • Han är inte så pass sjuk att han inte förstod sina handlingar; därför måste han dömmas till fängelse. Det skulle bli totalt uppror i Norge ifall den mannen dömdes till psyk-vård istället.

    • Jättebra, Jens O.! Du resonerar som Johan Galtung (som förresten hade ett barnbarn på Utøya, som klarade sig). Men man skulle också kunna säga så här: Behrling Breivik är sjuk, mycket sjuk, men samma sak kan sägas om samhället, det är sjukt, mycket sjukt. Annars skulle inte vapenhandel och knarkdito vara världens lönsammaste brancher.

  7. Ja, Breivik hade självklart blivit mördare även utan datorspelen. MEN, våldsspel hjälper till att göra våld allmänt accepterat i samhällsmedvetandet. Det skapar undermedvetet en känsla av att det inte är så farligt att skjuta och döda, eftersom man ändå återuppstår. Inte så att folk tror det logiskt, men delvis känslomässigt.

    Nej, all forskning tyder på att våld bara föder våld, och så även datorspel. Självklart försöker alla speltillverkarkapitalister som är beroende av spelen för att suga in sina miljarder förneka detta, just som alla gör. Hoppas Juholt förbjuder våldsspel när han blir statsminister.

    • Jo, det var data/spelnördarna som satt och spela spel, som är de våldsammaste i min generation…

      Obs, ironi.

    • Lägg ner nu Karlsson. Jag har spelat ’döda-spel’ i 15 års tid och en lugnare och mer mentalt stabil hittar du inte. Att vål föder våld har du rätt i … så länge det handlar om VERKLIGT våld. Detta är ett exempel på en bisarr moralpanik orsakat av en rasistisk galning.

      Om något tror jag snarare att våldsamma dataspel, eller dataspel överhuvudtaget, har en lugnande effekt då man får utlopp för alla möjliga känslor i spelen.

    • Om nu dataspel leder till ökat våld, något som för övrigt inte har påvisats av en enda seriös undersökning, kan du förklara för mig varför våldsbrotten bland unga har minskat markant i USA under dom senaste åren? TV-spelandet har ökat exponentiellt, marknaden översvämmas av våldsamma filmer och dom har varit i krig sen 2001. Våldet borde väl, om din teori stämmer, ha ökat explosionsartat?

    • Om datorspel gör människor våldsamma borde jag ha dödat någon för länge sedan; jag började spela när jag var fem och har hållit på i 30 år. Enda gången jag varit i slagsmål var när var 12 och det var när en kille spottade mig i ansiktet; efter alla andra rasistiska påhopp fick det bägaren att rinna över och jag klippte till honom.

      När du skyller på datorspel så är du inte så långt ifrån Fox News och när du säger att där finns massvis med forskning om det så ljuger du dessutom (eller du talar nog sanning om man tar right wing media som en säker källa men du kanske gillar Tea Part också); det kan faktiskt vara värt att läsa på lite innan du spyr ut dig en massa galla: http://

      Det är även värt att nämna att den genomsnittliga datorspelaren i USA och UK är mycket äldre än vad man kan tro (35 och 23 respektive):
      http://www.t

      Även i Sverige är den genomsnittlige datorspelaren ganska gammal (33 år): http://www.d

      Det tål att nämnas att en ganska ny undersökning nämner spel som en av anledningarna till att grovt våld kan ha minskat (i USA): http://w – ungdomar stannar nämligen hemma och spelar istället för att vara ute på gatan. Det kan även vara värt att notera att runt de åren som kurvan börjar minska så var Super NES den stora konsollen och -94 släppte Sony den första Playstation.

      Folk tänker även att datorspelare sitter inne och blir feta; mej säger jag med ungdomsstyrelsen som källa: http://www.u

      Datorspelande ungdomar dricker dessutom mindre alkohol: http://www.u

      Datorspel (i Sverige) är förövrigt större än både fotboll och hockey: http://ve

      Penn & Teller gjorde en Bullshit-episod som handlar om just våld och datorspel. Den är värd att se (tyvärr bortplockad från Youtube pga rättigheter).

      Men vänta, nu har jag ju gett en massa länkar som säger att datorspel inte är så farligt och det är ju inte riktigt rättvist mot Karlsson som spyr ut en massa dumheter utan att komma med någon fakta så här får jag väl slänga fram en länk åt honom: 1982 så fanns inte datorspel i samma utsträckning och då var ju den stora fienden hårdrock; Siver Öholm visar minsann var skåpet ska stå, eller? http://w

      Förresten Karlsson – om nu datorspel hade varit en så bra träning för att slå ihjäl folk, då borde du kanske sälja in den idén till armén så slipper de spendera en massa pengar på ammunition och måltavlor?

      En sista sak för de föräldrar som är lite oroliga över att deras barn spelar för mycket och reagerar negativt om man stänger ner datorn/tv-spelet: fundera på vad som hade hänt om man tagit ifrån Zlatan bollen när han var 14 och hur han hade reagerat.

    • Våldsamma skildringar har funnits genom hela litteraturens (ja, TV-spel är litteratur) historia. Gilgamesh, Aeneiden och Titus Andronicus för att ta några exempel. Du kan förstås skylla hela alla krig på våldsam litteratur, och folk har dessutom alltid tjänat pengar på det. Du kan knappast hävda att våldet i litteraturen legat till grund för historiens alla krig.

      Din kommentar om kapitalism är mest fånig och återspeglar inte värderingarna i modern socialism. Vi andra har accepterat att människor faktiskt tjänar pengar, en del mer än andra. Det betyder inte att de förslavar mediekonsumenter eller att man automatiskt blir beroende av våldsspel. Det finns färger mellan svart och vitt. Kolla upp det vetja!

    • Människor är olika. Man kan tänka sig att en labil typ med inkapslade aggressioner får ett utlopp för dessa på fredligt sätt genom att skjuta folk på bildskärmen. Men jag tror inte invandrarhat mildras ett dugg av de spel som går ut på att att skjuta sönder minareter och och moskéer och arkebusera gubbar i fez-hattar, snarare tvärsom.Filmer kan också verka åt två håll. De som redan håller på att hamna utanför samhället förstärker sin kriminella identitet genom att se gangsterfilmer. Unga påläggskalvar i den italienska maffian ger sig själva och kompisarna smeknamn tagna från Coppolas, Scorseses, De Palmas med fleras filmer (läs Roberto Savianos skildringar från Neapel). Till och med när de skjuter folk är de noga med att hålla puffran på exakt samma sätt som filmidolerna.

    • Han gillar också Lars von Triers filmer samt röda tröjor. Dags att rensa ut videohyllorna och garderoberna eller?

  8. Spel gör ingen galen, iaf om det inte är poker och man vinner $ 1 000 000, då skulle iaf jag bli galen…

  9. Åhhh inte igen, det var ”Blank ruta fyll i med valfritt”, dataspel, hårdrock, filmer , TV, rollspel, paintball, rave, böcker, eller dylikt annat som fick idioten breivik att göra detta hemska dåd. För att hindra att dåd som dessa ska ske igen så förbjud orsakerna (Klart att han gillar pampig musik dataspel osv men det innebär bara att han likt många 100tals miljoner människor spelar dataspel osv.

    Orsaken till att breivik gjorde detta är för att han är en jaevla galning, allt han säger allt han gör är ord och handlingar av en GALNING. Vanliga människor blir inte massmördare oavsett film bok eller spel för att de är normala. För övrigt kan vi inte skumgummivaddera och anpassa världen efter dessa galna extremister i hopp om att det ska hjälpa dom från att begå sina vidriga och fega handlingar.

  10. PS med jaevla galning menar jag inte att han inte nånstans förstod vad han gjorde vilket han självklart gjorde. Han ska självklart åläggas fullt ansvar för sina handlingar, helst mer men Norge har inte livstidstraff tyvärr. Även om man bortser från hämd så ska offren VETA att denna skit aldig kommer att få en andra chans precis som han inte gav de barn och unga offer någon pardon. En sådan människa kommer ALDRIG kunna släppas ut i samhället igen. För ett sådant brott anser jag att man förverkat sin möjlighet att få ”en andra chans” riskerna med att släppa ut honom igen är för höga för samhället.

  11. Enligt logiken att spelen skulle ha medverkat till dådet så finns det nu miljontals Breivik ute där. Förbjuda litteratur, spel, konst och annat , usch – moralpanik i dess värsta form, så otroligt korkat. Friska människor kan tänka själv. Sjuka människor som Breivik hade lika gärna kunna flippa ur på ”alla med skostorlek över 40” eller vad som helst.

  12. Brevik hade väl gjort värnplikten i Norge också om jag inte minns fel? De är hårda med värnplikt i Norge – flera av mina norska vänner har gjort värnplikt trots att de garanterat skulle sluppit om de varit svenska medborgare så jämförelsen haltar lite.

    Jag har vuxit upp med dataspel och som du säger är det en mognadsgrej, man tröttnar på det när man blir äldre, har jobb osv. och då lever man sig inte in i spelen precis även om man kanske spelar någon gång ibland för nöjes skull. Förresten var det dessutom en social grej att spela eftersom kvarterets ungar kunde koppla ihop varandras datorer och spela med/mot varandra i samma rum och då får man en ganska stor distans till spelen eftersom man pratar med varandra medan man spelar, det är en lek som alla andra och absolut inte brutalare än när vi spelade innebandy ute på gatan… Säga vad man vill men barn har lekt krig i alla tider även om det är hemskt och innan datorer fanns var det många barn som tillverkade träsvärd, käppar, enklare pilbågar eller liknande och lekte med (riddare, cowboys och indianer, listan kan göras lång…) och det är ju farligt på riktigt vilket ett dataspel knappast är.

    Samtidigt är det en kontroversiell fråga – i Tyskland t.ex. är Laserdomehallar förbjudna eftersom tyska konstitutionen har en paragraf om ”mänsklig värdighet” medan det för svenskar mest är en rolig grej för svensexan, personalfesten eller liknande.
    Att de plockar bort spelen från hyllorna tycker jag är förståeligt. Det handlar nog egentligen inte så mycket om att de tror att de är skadliga utan snarare om att visa respekt för alla anhöriga och bekanta. Spelen kommer säkert tillbaka på hyllorna i de allra flesta affärer om några veckor…

  13. Jag har aldrig spelat den sortens spel så jag har ingen erfarenhet.
    Men jag råkade få veta vilket spel Breivik hade använt sig av som någon slags träning inför Utöya.
    Fyra killar kom in på en flygplats full med folk och började skjuta ned dem. Först en hel samling människor och sedan gick de runt och letade upp folk som försökte springa undan och gömma sig tills de letat upp samtliga.
    Vem sjutton sitter och gör sådana spel och vem har något utbyte av dem? De kan ju hamna hos tonåringar och barn.Och det går inte alls att jämföra med lek med pilbågar och krigsleksaker som någon påpekade. Det här våldet prackas ju på dem.

    Nog måste man väl påverkas av sådana spel, bli litet avtrubbad i längden. Alla behöver ju inte bli som Breivik, men alla har väl en hjärna som inte är helt oemottaglig för intryck.

    Så det är bra att de rensar hyllorna.