Mona och reklamen

Igår tyckte jag mig ha anledning att reagera på den reklambild på Mona Sahlin som partiet gjort, hon ser nästan ut att ha genomgått samma dramatiska förändring som Michael Jackson på bilden, och jag frågade mig vad alla feminister sade om det. Är det så att kvinnor över femtio inte längre får se ut som kvinnor över femtio?

Nyheter från den socialdemokratiska kongressen
fortsätter att pytsas ut i tidningarna. Expressen pryder sin förstasida med ett utrop om att Margot krossar Mona. Men det är antagligen rätt typiskt Expressen, de har blivit lika politiserade som Dagens Nyheter och springer bara alliansens ärenden. Personligen så tror jag att Bonnierkoncernen förlorar på det, de flesta märker det snabbt och så länge man tycker att Alliansen är Guds gåva till mänskligheten så är det väl okej. Men är man inte säker på att man tycker det så aktar man sig rätt noga för så politiserade tidningar antar jag.

Annars är den roligaste uppgiften i Expressen artikeln om att Bosse Ringholm somnar under kongressen, något som de styrker med en bild. Det är inte speciellt förvånande dock, Ringholm har verkat trött de senaste tjugo åren. Jag hörde ett rykte om att han hade en tältsäng på rummet då han var minister. Men det kan ju vara den kungliga avundsjukan som skapar sådana rykten, men jag har givetvis ingenting emot att sprida det vidare. Jag är tämligen övertygad om sanningshalten själv men kan inte avslöja källan.

Själv undrar jag förstås vart Aftonbladets feminister har tagit vägen. De brukar inte vara sena att ta upp missförhållanden och peka ut dumheter. Att fråga Sahlin varför hon låter göra sig 15-20 år yngre på reklambilden som finns på hemsidan vore väl adekvat? Framförallt när bilderna i EU-reklamen var likadana, såg inte tjejerna på Aftonbladet dem heller? Själv tycker jag att hela saken tenderar att luta över åt det tragiska hållet. Jag tycker att Sahlin ser bra ut, i vart fall på de bilder som inte är manipulerade. Men det är faktiskt en seriöst menad fråga, får inte kvinnor över 50 se ut som de gör? Är det en ny ingrediens i den socialdemokratiska politiken?

Är det reklamfolk som rekommenderat partiet att retuschera partiledaren så till den milda grad så kan man undra vilkas ärenden de egentligen går. Utan att bli alltför elak så kan jag hävda att man borde satsa mer energi på att retuschera den socialdemokratiska politiken istället. Den är i ett akut behov av både en och två ansiktslyftningar.

intressant Andra om: , , , , , , ab1 svd12 dn1 ex1 t annarkia björnb k&å rödam loke scraber svensson konflikt alliansfr vsf

  4 comments for “Mona och reklamen

  1. Per
    30 oktober, 2009 at 16:38

    Skitprat raderas / Jinge

  2. 30 oktober, 2009 at 17:32

    Jag saknar din bild av den rökande Mona Sahlin. Hon var så lik John Lennon…

  3. Christer W
    30 oktober, 2009 at 17:38

    Egentligen är det ointressant om hon ser ut som ett russin eller en babyrumpa i ansiktet. Det som är mer intressant är vart hon och s är på med kongressen. Som jag upplever det så är det inget annat än Reinfeldt light som den politiska kursen.
    Med andra ord så förhåller sig s till högern med vad högern tillåter.

  4. Mikael F
    30 oktober, 2009 at 21:23

    Fortfarande en vacker kvinna:)

Comments are closed.