Medieindustrin och Infotainment


Begreppet infotainment används ofta för att beskriva något slags halvseriös underhållning, t.ex. TV-filmer som är underhållande men som har ett seriöst budskap.

Riktigt vad man ska kalla kvällspressen vet jag inte, för visst finns det även där seriösa inslag och viktig information, men slagsidan mot ren underhållning är enligt min uppfattning rent störande. Bilden till höger visar löpsedlarna idag. Aftonbladet har en nyhet om Koenigsegg, förvisso en aktuell fråga, men löpsedeln domineras av reklam för TV-serien Sopranos som man uppenbarligen får eller kan köpa billigare via tidningen.

Expressen har ingen nyhet alls på sin löpsedel. Där erbjuder man en DVD-serie om andra världskriget, ni vet, det kriget som vanns av Sovjetunionen men där segern tillskrivs USA. Sedan gör man reklam för en artikel som handlar om mobilt bredband och vilken räckvidd det har. I det här fallet i Haninge, löpsedlarna i Huddinge har den kommunens namn i rubriken.

Kvällstidningarnas upplagesiffror går kräftgång, något som man ofta skyller på internet. Frågan är om den inte helt och hållet är självvållad?

i Andra om: , , , ,

[tags]mediekritik, kvällspress, journalistik, massmedia, politik[/tags]