Märkliga tekniska nyheter


Jag har sett bilder på en ”moppe” med två hjul där den som åker står ovanpå och håller sig i ett slags handtag. Men mopeden ifråga har inte ett hjul fram och ett annat bak, utan hjulen är placerade som på Dagens Nyheters bild. Jag är definitivt inte en teknisk idiot, men jag begriper inte hur det där fungerar.

DN: ”Ett tvåsitsigt elektriskt fordon med bara två hjul kan vara framtiden tror General Motors och Segway, som tillsammans driver projektet som kallas P.U.M.A. (Personal Urban Mobility and Accessibility)… … Segway tillverkar i dag en tvåhjuling för en person, där man står på en platta och gasar, bromsar och styr genom att förflytta kroppsvikten. Samma principer kan kanske användas i det nya större fordonet.”

Rimligen ligger fordonets tyngdpunkt en bra bit ovanför hjulen, och ska det fungera så måste apparaten blixtsnabbt kunna reglera den balans som fordonet har. Sedan är det förstås en spektakulär teknik, den får säkert fler än undertecknad att se ut som frågetecken.


Kul variant…

Den här tvåsitsiga manicken sägs hamna i en prisnivå runt sjuttio tusen, men tänker jag, varför gör man inte en mer traditionell elmoped för dessa pengar? Och om jag kommer och puttrar fram i en sådan skottkärra utan handtag, vad händer då om jag kör på en 2-3 cm stor sten med ena hjulet?

Hinner den ändra balansen så snabbt så att jag slipper åka ambulans?


Antiterroristutförande. Kanske dags att dra och meta?

Andra om: , , , , , , , it DN1 AB

[tags]Moped, Elmoped, Puma, DN, Teknik, Miljö, Transporter, Politik[/tags]


14 svar till “Märkliga tekniska nyheter”

  1. Det lär vara någon slags gyroanordning under axelnivån som flyttar ned tyngdpunkten men det hjälper knappast om du kör på en sten.. :-(.
    70 000:- för en eldriven säckkärra? Haha..

  2. Segway som sådan är inte ny alls.
    Det som är nyast är att den f.o.m. i år klassas som elcykel i Sverige.

    Från början kostade en basveriosn ca 45000kr, numer är det väl snarare 60kkr – pga dollar och annat.

    Det är en liten dator med ett gyro som stabiliserar den – inte så svårt egentligen – finns en hel del hobby projekt som gjort detsamma, men smart av dom som kom på det först :)
    Det absolut smartaste, förutom att den är spektakulär, är ju att man står upp (bra sikt) och att man kan ha händerna fria samt förstås att den är oerhört smidig och kan vända på en 5-öring!

    Och prisnivån är förvisso horribel än så länge – men det är som alltid med nya produkter. Och varför skulle man satsa på en traditionell elmoped- det finns det ju dussintals tillverkare som gör – f.ö. kostade dom ganska bra med pengar i början också – över 30000 fick man betala 2006/2007 för en asiatisk batterimoppe med tveksamma prestanda…

    /K

  3. Førdelen jfr scooter ær att den inte tar mkt mer plats æn en vanlig fotgængare i stan.

    Balansen skøts av ett gyroskop.

    • Det fanns en massa kul videofilmer på Youtube, en sådan där moj verkar klart häftig! :-)

      Måste kolla hur långt batteriet räcker…

      WOW! Upp till 38 km i 20 km/t…

  4. I går kollade jag i backspegeln och fick sen en hoj, en vespa faktiskt, med TVÅ framhjul. Det var det jävligaste!!! Jodå, föraren la ner den i kurvorna som man brukar, båda framhjulen verkade fjädra sidledes. Fast, varför? En tvåhjuling funkar ju genom att man lägger ner den när det svänger, precis som min fina Monark. Måste man ha två framhjul då? Jaja, blev bara litet impad, det var länge sen det hände. Det var igår när Annika Östberg fick komma hit. Nästa blir nog när Dawit Isaaks inte får komma hit. Han är ju inte ens blond! Uno

  5. När jag var liten hette detta ingenting annat än ; Rullator! Är de redan dax för der Jinge : -)

    • Det är ju en cool moj! Jag skulle tycka att det var jättefräckt att fräsa runt på en sådan. Synd bara att de ska ha 70 papp för en…

  6. Den ska tydligen vara utrustad med ett reglersystem som balanserar upp makapären genom att accelerera och retardera drivhjulen ett x antal ggr i sekunden.

    Dessutom finns det också rullstolar utrustade med liknande teknik som kan ”gå” i trappor samt hissa upp föraren ytterligare en meter i luften, balanserande på två hjul, om denne skulle behöva nå något på översta hyllan i mataffären. Det ser riktigt vådligt ut.